Näin syntyy Rust Buccaneers
Haastattelussa Pixolanen Henri Heikkinen
Vastikään rahoituksen PlayStation Networkiin kehitettävälle Rust Buccaneers -merisotapelille saaneen oululaisen Pixolanen toimitusjohtaja Henri Heikkinen jäi V2.fi:n haastatteluhaaviin ja raottaa toistaiseksi melko tuntemattoman studion sielunelämää tulevasta pelistä ja kotimaisen pelialan voinnista kiinnostuneille.
Mistä syttyi innostus juuri rosvojen näkökulmasta esitetyn merirosvopelin tekemiseen?
- En muista tarkalleen mistä ja milloin ajatus alunperin syntyi, se oli meillä pöytälaatikossa vielä viime syksynä, kun teimme erästä toista projektia. Inspiraatio ajatukseen tuli viimeaikaisista uutisista Somalian vesillä ja alunperin pelin olikin tarkoitus olla konkreettisesti sinnepäin viittaava, vähän kuin taannoinen South Parkin jakso aiheesta. Valitettavasti oma
En tiedä muista pelaajista, mutta itse olen jostain syystä viehättynyt ”pahisten” puolella pelaamisesta. Star Warsissa olen aina imperiumin puolella ja odotan yhä sitä WW2–räiskintää, jossa voi pelata natsina muutenkin kuin moninpelissä. Haluan vielä korostaa, ettei minulla mitään natsisympatioita, olen vain täysin kyllästynyt amerikkalaisiin supersotilaisiin. Asiaan voitaisiin ottaa strategiapelien (Silent Storm, Company of Heroes, Faces of War jne.) tai muutaman elokuvan (Stalingrad, Rautaristi) kaltainen objektiivinen ja pasifistinen näkökulma. Jopa korkkareissa on joskus tarinoita, jossa päähenkilö on saksalainen :)
Millaisia pelillisiä esikuvia Rust Buccaneersilla on ja mihin peleihin tulevaa tuotosta voisi verrata? Millaiset pelit Pixolanen suunnittelutiimin pelikoneissa pyörivät vapaa-ajalla?
- Rust Buccaneersille on ollut vaikea löytää verrokkia, kun meriaiheisia toimintapelejä ei juurikaan ole. Alkuperäisen Xboxin Blood Wake on ehkä genreltään lähimpänä, vaikka onkin mielestäni aika kehno peli, enkä siihen haluaisi vertautua. Pelissä on hieman Sid Meierin Piratesia, hieman Playstation 1:n Overboardia ja ripaus shoot’em uppia.
Olemme enimmäkseen aika hc–pelaajia, pelikoneissa pyörivät erilaiset strategia-, räiskintä-, rooli-, ja seikkailupelit. Tietääkseni kukaan ei omista Wii Fittiä eikä yhtään musiikkipeliä. Joukon ainoa WoWin pelaajakin on saatu vieroitettua. Pelaamme uusien pelien ohella myös paljon vanhoja klassikoita, itse hakkasin viikonloppuna Panzer General 2:ta oikein tyytyväisenä.
Onko vain sattumaa, että Suomesta on vastikään tullut myös Nitro Gamesin kehittämä East India Company -merisotapeli? Voidaanko puhua suomalaisesta merisotabuumista ja onko kaiken takana Pirates of the Caribbean?
Millainen prosessi oli rahoituksen järjestäminen PSN-pelille? Kuinka pitkään Rust Buccaneers oli kehityksessä ennen rahoituspäätöksen varmistumista?
- Järjestimme ensisijaisesti rahoituksen yritykselle, jonka tuote peli on, eli kyseessä oli aivan ”perinteinen” ja yritysmaailmassa yleinen sijoituskierros, joka toteutettiin tarjoamalla yrityksen osakkeita sijoittajille. Itse peliä ei juurikaan tehty ennen rahoituksen varmistumista, mutta siinä on käytetty pohjana teknologiaa, jota kehitimme koko viime vuoden, joten pääsimme lähes suoraan sisällöntuotantovaiheeseen.
Miten pelintekijä elää Suomessa? Maksetaanko kehittäjille oikeaa palkkaa vai lähtevätkö projektit yhä liikkeelle harrastuspohjalta?
- Usein vitsaillaan, että Suomen pelialan suurin rahoittaja on Kansaneläkelaitos. Opiskelijaporukoiden tiimeissä se varmasti pitää yhä paikkansa, mutta ala on kyllä huomattavasti ammattimaistunut myös Suomessa.
Me olemme olleet siinä onnellisessa asemassa, että olemme saaneet elantomme koko yrityksen ajan pelkästään pelialasta vyötä erityisemmin kiristämättä. Ei meillä harrastuspohjalta toiminta olisikaan enää onnistunut, kun ihmiset olivat jo työelämässä hyvin kiinni ja perustajilla, minä mukaanlukien, oli kuitenkin auto- ja asuntolainoja sekä perhettä.
Mitkä ovat Pixolanen pitkän linjan tavoitteet pelimarkkinoilla? Onko studiolla vielä halua siirtyä latauspalvelupeleistä hyllymyynnin puolelle ja onko tavoitteena laajentaa alustavalikoimaa?
- Yrityksen tavoitteena ei ole hyllymyynti, ainakaan perinteisellä mallilla. Panostamme latauspalveluihin ja laajennamme alustavalikoimaa mahdollisuuksien mukaan, mielellään jokaiselle alustalle. Emme tee ensisijaisesti pienimpiä casual–pelejä, vaan panostamme peleihimme niin, että haluamme niiden erottuvan edukseen latauspalveluista.
Mikä on Rust Buccaneersin oletettu julkaisuaikataulu ja mitkä ovat julkaisutavoitteenne?
- Rust Buccaneers tulee, suomalaiseen tapaan, kunhan se on valmis. Lupaan ettei siihen kuitenkaan mene kovin kauaa. Peli on kuitenkin ensimmäisemme ja haluamme tehdä sen rakkaudella – pelaajien palautetta kuunnellen. Myyntitavoitteita tärkeämpää on saada ulos jotain, josta voi olla ylpeä. Kun
Ladattavasta sisällöstä ei ole vielä tehty päätöksiä, mutta se on mahdollista, jopa ilmaisena päivityksenä. Kaikki V2.fi:n lukijat ovat tervetulleita antamaan palautetta ja esittämään kysymyksiä minulle V2.fi:n foorumilla ja Pixolanen Facebook–yhteisössä.
Mitä pelejä toivot löytäväsi tulevana jouluna kuusen alle paketoituna?
- Joulukuuseni tulee hukkumaan peleihin, myös keväällä 2010, sillä en varmaan jaksa sitä taaskaan viedä pois ennen maaliskuuta. En osaa nimetä yhtä, sillä toisin kuin nyt viime keväänä on kiinnostavia pelejä tulossa iso liuta (joista kaikki eivät siis ehdi jouluksi). Tässä odotetuimpani ovat jonkinlaisessa järjestyksessä, Mafia 2, Heavy Rain, Uncharted 2, Dragon Age: Origins, Borderlands, Napoleon Total War ja tietenkin Alan Wake. Moni varmasti unohtui, mutta nuo tulee varmaan ainakin ostettua, kunhan ilmestyvät.
Keskustelut (1 viestiä)
Rekisteröitynyt 23.04.2007
24.09.2009 klo 07.02
Kirjoita kommentti