V2.fi ennakoi: Rollerdrome (PC)
TAPPAVAA RULLALUISTELUA
Oletko koskaan miettinyt, millainen olisi peli, jossa yhdistyisivät vanhat Tony Hawk´s Pro Skater -rullalautailut ja vanhemmat räiskinnät kuten Doom? En minäkään ja täytyy myöntää, että en koskaan kuvitellut ihastuvani näin nopeasti peliin, jota ei ole vielä edes julkaistu. Kyseessä on 16. elokuuta julkaisunsa saava Rollerdrome, jota pääsimme ennakkotestaamaan.
Hyppää kurbiin ja ansaitse panoksia
Rollerdrome on Roll7-studion uusi teos, joka tuo mieleen keväällä arvostelemani OlliOlli World -rullalautailun. Yhtäläisyyksiä on graafisen maailman kanssa ja lisäksi Rollerdromen ja OlliOlli Worldin kummankin ohjattavuus on sulavaa, että nautinnollista. Rollerdrome ei kuitenkaan ole skeittipelin kopio, vaan aivan oma itsenäinen teoksensa. Rollerdromessa luistellaan pitkin areenoita ja ammuskellaan vihollisia samalla kilpaillen muiden pelaajien kanssa tulostaulukon kärkisijoista. Kentillä luistelu on vauhdikasta ja erilaisten extreme-temppujen tekeminen on lähes pakollista, sillä se on ainoa keino ansaita lisää panoksia pyssyihin. Pelkkään rullailuun tai ampumiseen keskittyminen on mahdotonta, sillä eri tasoiset viholliset ovat valmiita tappamaan rullailijan kantapäitä kutkuttelevien ohjusten lisäksi. Siinä missä OlliOlli World oli melko letkeää “sunnuntaiajelua” on Rollerdrome huomattavasti vaativampi ja aiheuttaa hetkittäin jopa kiroilupuuskia.
Kampanjassa pelaaja osallistuu Rollerdrome-turnaukseen, jossa pelaajan on selätettävä kenttien viholliset. Pelaaminen vaikuttaa ensituntumalta helpolta, mutta nopeasti käy selväksi pelin olevan kaikkea muuta. Rullailijan riesana on useita erilaisia vihollisia aina tarkka-ampujista naatteja sinkoaviin puolustajiin. Joskus tuntuu, ettei kaikkeen kentän tapahtumiin ehdi reagoida, mutta onneksi apuna on hidastus, joka tekee omasta hyökkäyksestä hieman helpompaa. Lisäksi pelaaja voi väistää tarkka-ampujien kudit, mutta vain jos väistöliikkeen onnistuu ajoittamaan oikein. Areenoilla rullailu on fiilikseltään samanlaista kuin Tony Hawk´s Pro Skatereissa. Kurbien ja reilien hinkkaaminen on nautinnollista, varsinkin kun kaatumista ei tarvitse pelätä. Temppujen jälkeisestä laskeutumisesta ei kuitenkaan tarvitse huolehtia, sillä pelaaja laskeutuu aina luistimilleen.
Päätehtävien lisäksi tarjolla on runsaasti sivutehtäviä, jotka esitellään kenttäkohtaisesti pelaajalle matsin alettua. Pelaajan on esimerkiksi tehtävä tiettyjä temppuja, käytettävä haulikkoa vihollisten tappamiseen ja kerättävä areenalta löytyviä token-kolikoita. Listamainen esittely ei juurikaan motivoi, varsinkin kun listat ovat pitkiä ja pienellä präntillä kirjoitettuja. Ne kuitenkin tuovat lisätekemistä niille pelaajille, jotka haluavat suorittaa kentät 100 prosenttisesti. Kampanjan lisäksi mukana on myös Out for Blood -pelitila, jota emme päässeet testitilaisuuden aikana kokeilemaan. Kyseinen pelitila tarjoaa vielä huikeampia haasteita niitä kaipaaville.
Pelin taustalla kulkee jonkinmoinen tarina, jota avataan kampanjan alussa muutaman tekstirivin voimin. Testijakson aikana tarina ei vakuuttanut, sillä sen kulkua ei juurikaan huomaa eikä se näin ollen herätä pelaajan huomiota. Tuntuu kuin kehittäjät olettaisivat liiaksi pelaajan ymmärtävän vihjeitä ja kursivan itse pienistä pätkistä tarinan kokonaiseksi. Ehkä lopullisessa versiossa tarinan kokonaisuus avautuu tarkemmin, mutta tarinasta Rollerdromea tuskin tullaan silti muistamaan.
Vahvuutena kaunis grafiikka ja sielua kutkuttavat synthwavet
Rollerdromen ehdoton valttikortti on sen visuaalinen puoli sekä korvissa jumputtava discohtava synthwave. Grafiikka on yksinkertaista, mutta silti näyttävää. Sarjakuvamainen teema sopii Rollerdromeen kuin nenä päähän ja on hyvin vaikea kuvitella pelille muunlaista visuaalista ilmettä. Musiikista puolestaan vastaa isobritannialainen Electric Dragon, joka on julkaissut useampia levyjä samaan genren musiikkia. Rollerdromen soundtrackia voi kuunnella ennakkoon jo esimerkiksi Spotifyn kautta. Lisäksi PlayStation Blog julkaisi Electric Dragonin haastattelun, jossa haastattelijana toimi Jemima Tyssen Smith Roll7:lta. Haastattelussa Electric Dragonin Ian muun muassa kertoo, että genren pariin hänet saatteli lapsena saatu Commodore 64 ja sille hankittu Utilisynth-ohjelmisto.
On vielä hankala arvioida miten Rollerdrome tulee pärjäämään markkinoilla julkaisunsa jälkeen. Peli ei ole erityisen helppo, joten se soveltuu parhaiten pelaajille, jotka haluavat tahkota pitkään täydellistä suoritusta. Pelaaminen on kuitenkin nautinnollista ja koukuttavaa, mikä lupaa hyvää tulevaisuutta. Rollerdrome ei ole myöskään hinnalla pilattu. Steamista se lähtee julkaisun yhteydessä pelaajien taskuun noin 20 eurolla ja muutama viikko julkaisun jälkeen hinta nousee 30 euron tietämille.
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti