V2.fi ennakoi: Saints Row’n Boss Factory (PC)
Pikakurkistus pukukarnevaaliin
Elokuussa saapuvan uusimman Saints Row’n myötä julkaisijalta tarjottiin ennakkomehustelua varten pelin hahmonluontidemo. Pelissä hypätään rikollispomon pöksyihin, joten demon nimi, Boss Factory, on todella osuva. Hahmonluonti on ollut kiinnostava ja hauska osa sarjaa ja sitä se oli tälläkin kertaa. Valmiista hahmomalleista napataan pohjaksi yksi ja sen jälkeen tämän ulkoisia ominaisuuksia voi käyttää oman hahmonsa pohjana – tai vetää kaiken täysin uusiksi viimeisintäkin yksityiskohtaa myöten.
Demoa ryyditti muutaman kappaleen oiva taustamusiikkiraita, joka viritti luovaan tunnelmaan. Tekisinkö IRL-itseni näköisen hahmon vai jotakin muuta? Parin tunnin leikkimisellä ehdin luoda vapaamuotoisen fantasiamuunnelman itsestäni, Mariachi-Manuelin ja monta muuta hahmoa, joilla testailin tekniikkaa ja idean pitävyyttä.
Teknisesti demo on hieno. Valoefektit ja eri materiaalivalinnat näyttävät makeilta, joskin tekstuurien latautumisessa on välillä pieni viive. Valintojen tallentumisessa oli välillä harmillisesti ongelmia ja toisinaan mallien päälle ja pois välkkymistä, mutta useimmiten taaksepäin palaaminen korjasi tilanteen. Valikoissa oli kuitenkin helppoa liikkua ja yleisesti käyttöliittymä oli hyvä.
Vaatteita, hiusmalleja ja asusteita on runsaasti, joten sopiva tyyli todennäköisesti rakentuu näistä paloista. Myös valmiita pukuja on useita erilaisia: kolttuja, uimapukuja, villahaalareita, lateksierikoisuuksia ja hurja hihaton gi. Tatuointeja, kolhuja, elämän jälkiä ja käristynyttä nahkaa. Proteeseja, koruja, hattuja, jopa kangasmaski – kaikki rajoittuivat toistaiseksi oletuksena olevaan pintamateriaaliin, mutta värit ovat lähes täysin vapaasti valittavissa. Usein hahmonluontivalikoissa petyn itse värivalikoiman kapeuteen, joten RGB-skaalan vapaa käyttö ilahdutti.
Kehotyyppivalinnat tietysti kiinnostavat aina. Koska mieskeho / naiskeho-jaottelu saa nykypelaajilta usein arvostelua osakseen ja on myös omasta mielestäni kovin mielikuvitukseton tapa rakentaa hahmoja, oli mukava huomata, että Boss Factory toimii tarjoten erilaisia liukuvia yhdistelmiä. Hyvin perinteisten naisellisiksi ja miehekkäiksi koettujen hahmojen tekeminen onnistuu, mutta myös kaikki siltä väliltä. Piirteiden voimakkuutta, kuten rintamuksen ja haarovälin varustuksen kokoa voi säätää niitäkin liu’uista ja sopivana kevennyksenä, samassa yhteydessä ovat asetukset sille, sensuroidaanko vain nk. kriittiset pisteet vai käyttääkö hahmo alusvaatteita. Lihas-rasvatasapainon säätö kolmitahokkaasta on hyvä idea. Pituussäätöä ei ole, mutta tämä ei kyllä yllättänytkään, sillä sen toteutus voi olla pelin sisäisesti hankalampi juttu.
Kasvojen yksityiskohdissa on mukavasti säätövaraa. Täydet överit voi tietysti vetää, mutta parhaimmillaan yhdessä ihotyyppi- ja meikkivaihtoehtojen kanssa persoonalliset kasvot on mahdollista rakentaa pienistä osista. Mielestäni Boss Factory tekee tässä suhteessa riittävän paljon tuntuakseen kattavalta ja laajalta muokkaustyökalulta ja erottuakseen edukseen myös eri pelien hahmonluontityökaluja vertaillessa. Yksi kiva lisäys on nimittäin epäsymmetria, jolla naamoja saa säädettyä myös toispuoleisesti. Kuten muillekin asetuksille, ryppyjen määrälle on liukuvalitsin välillä 1–100, mutta tämä vain lisää yhden kuvion intensiteettiä eikä tarjoa vaihtoehtoja ryppyjen muodolle. Parikin eri vaihtoehtoa olisi mukava lisä.
Emote-animaatioita ja hahmon ääniäkään ei ole unohdettu. Kahdeksan erilaista puheääntä on jo muutama vaihtoehto joista valita, mutta myös hienosti animoituja emoteja tarjolla useita hahmon persoonan ilmentämistä varten.
Boss Factory tuntuisi olevan se päivitetty versio Saints Row’n jo valmiiksi edistyneestä hahmoeditorista, minkä vuonna 2022 voisi toivoa saavansa. Lisää muokkausmahdollisuuksia luvataan avautuvan varsinaisessa pelissä, mikä kuulostaa oikein hyvältä. Pieniä asioita sieltä täältä jäin kaipaamaan, ja toivoa saattaa, että niitä lisätään vielä lopulliseen versioon. Pelistä avautuvaa tavarasisältöä nähdään varmasti myös myöhemmin lisää hahmon koristelua varten.
Tallennettu pomohahmo lisätään peliin myöhemmin automaattisesti, jos pelattavan version tulee hankkineeksi. Hahmoja voi tehdä ja tallentaa useita ja omansa voi tarjota myös muille pelaajille ladattavaksi Boss Factory hub -nettisivulla, jolloin vastineeksi saa peliin erityisiä bonusesineitä. Systeemi kuulostaa kivalta, sillä palkittukin yhteisöllisyys näin hauskan työkalun kautta on aina enemmän yhteisöllistä hupia pelin ympärillä muutenkin. Lisäksi lupaus kuuluu, että Saints Row-tilin hubin kautta rekisteröityneet saavat erityisen Marshall Rocket Launcherin, josta pääsee repimään riemua ja raketteja irti kun peli tulee julkaisuun.
Boss Factoryyn voi loikata nyt (Xbox Series X|S, Xbox One, PS5, PS4 ja PC).
Demoa ryyditti muutaman kappaleen oiva taustamusiikkiraita, joka viritti luovaan tunnelmaan. Tekisinkö IRL-itseni näköisen hahmon vai jotakin muuta? Parin tunnin leikkimisellä ehdin luoda vapaamuotoisen fantasiamuunnelman itsestäni, Mariachi-Manuelin ja monta muuta hahmoa, joilla testailin tekniikkaa ja idean pitävyyttä.
Teknisesti demo on hieno. Valoefektit ja eri materiaalivalinnat näyttävät makeilta, joskin tekstuurien latautumisessa on välillä pieni viive. Valintojen tallentumisessa oli välillä harmillisesti ongelmia ja toisinaan mallien päälle ja pois välkkymistä, mutta useimmiten taaksepäin palaaminen korjasi tilanteen. Valikoissa oli kuitenkin helppoa liikkua ja yleisesti käyttöliittymä oli hyvä.
Vaatteita, hiusmalleja ja asusteita on runsaasti, joten sopiva tyyli todennäköisesti rakentuu näistä paloista. Myös valmiita pukuja on useita erilaisia: kolttuja, uimapukuja, villahaalareita, lateksierikoisuuksia ja hurja hihaton gi. Tatuointeja, kolhuja, elämän jälkiä ja käristynyttä nahkaa. Proteeseja, koruja, hattuja, jopa kangasmaski – kaikki rajoittuivat toistaiseksi oletuksena olevaan pintamateriaaliin, mutta värit ovat lähes täysin vapaasti valittavissa. Usein hahmonluontivalikoissa petyn itse värivalikoiman kapeuteen, joten RGB-skaalan vapaa käyttö ilahdutti.
Kehotyyppivalinnat tietysti kiinnostavat aina. Koska mieskeho / naiskeho-jaottelu saa nykypelaajilta usein arvostelua osakseen ja on myös omasta mielestäni kovin mielikuvitukseton tapa rakentaa hahmoja, oli mukava huomata, että Boss Factory toimii tarjoten erilaisia liukuvia yhdistelmiä. Hyvin perinteisten naisellisiksi ja miehekkäiksi koettujen hahmojen tekeminen onnistuu, mutta myös kaikki siltä väliltä. Piirteiden voimakkuutta, kuten rintamuksen ja haarovälin varustuksen kokoa voi säätää niitäkin liu’uista ja sopivana kevennyksenä, samassa yhteydessä ovat asetukset sille, sensuroidaanko vain nk. kriittiset pisteet vai käyttääkö hahmo alusvaatteita. Lihas-rasvatasapainon säätö kolmitahokkaasta on hyvä idea. Pituussäätöä ei ole, mutta tämä ei kyllä yllättänytkään, sillä sen toteutus voi olla pelin sisäisesti hankalampi juttu.
Kasvojen yksityiskohdissa on mukavasti säätövaraa. Täydet överit voi tietysti vetää, mutta parhaimmillaan yhdessä ihotyyppi- ja meikkivaihtoehtojen kanssa persoonalliset kasvot on mahdollista rakentaa pienistä osista. Mielestäni Boss Factory tekee tässä suhteessa riittävän paljon tuntuakseen kattavalta ja laajalta muokkaustyökalulta ja erottuakseen edukseen myös eri pelien hahmonluontityökaluja vertaillessa. Yksi kiva lisäys on nimittäin epäsymmetria, jolla naamoja saa säädettyä myös toispuoleisesti. Kuten muillekin asetuksille, ryppyjen määrälle on liukuvalitsin välillä 1–100, mutta tämä vain lisää yhden kuvion intensiteettiä eikä tarjoa vaihtoehtoja ryppyjen muodolle. Parikin eri vaihtoehtoa olisi mukava lisä.
Emote-animaatioita ja hahmon ääniäkään ei ole unohdettu. Kahdeksan erilaista puheääntä on jo muutama vaihtoehto joista valita, mutta myös hienosti animoituja emoteja tarjolla useita hahmon persoonan ilmentämistä varten.
Boss Factory tuntuisi olevan se päivitetty versio Saints Row’n jo valmiiksi edistyneestä hahmoeditorista, minkä vuonna 2022 voisi toivoa saavansa. Lisää muokkausmahdollisuuksia luvataan avautuvan varsinaisessa pelissä, mikä kuulostaa oikein hyvältä. Pieniä asioita sieltä täältä jäin kaipaamaan, ja toivoa saattaa, että niitä lisätään vielä lopulliseen versioon. Pelistä avautuvaa tavarasisältöä nähdään varmasti myös myöhemmin lisää hahmon koristelua varten.
Tallennettu pomohahmo lisätään peliin myöhemmin automaattisesti, jos pelattavan version tulee hankkineeksi. Hahmoja voi tehdä ja tallentaa useita ja omansa voi tarjota myös muille pelaajille ladattavaksi Boss Factory hub -nettisivulla, jolloin vastineeksi saa peliin erityisiä bonusesineitä. Systeemi kuulostaa kivalta, sillä palkittukin yhteisöllisyys näin hauskan työkalun kautta on aina enemmän yhteisöllistä hupia pelin ympärillä muutenkin. Lisäksi lupaus kuuluu, että Saints Row-tilin hubin kautta rekisteröityneet saavat erityisen Marshall Rocket Launcherin, josta pääsee repimään riemua ja raketteja irti kun peli tulee julkaisuun.
Boss Factoryyn voi loikata nyt (Xbox Series X|S, Xbox One, PS5, PS4 ja PC).
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti