Tuorein sisältö

Valheita ja viettelyitä

Markku Reunanen

31.08.2009 klo 18.56 | Luettu: 4043 kertaa | Teksti: Markku Reunanen

Akateemista pelinkehitystä
Kotimaisten pelien alati kasvavaan joukkoon on liittynyt hiljattain seikkailupeli Lies and Seductions. Poikkeuksellisti peliä ei ole työstetty pelitalossa tai harrastajien indiehankkeena, vaan Taideteollisen korkeakoulun Medialaboratoriossa opiskelija- ja tutkimusprojektina. Haastattelimme hankkeen vetäjää, pelitutkija Petri Lankoskea selvittääksemme, miten akateeminen maailma ja pelit liittyvät toisiinsa.

Mistä Lies and Seductions -hanke sai alkunsa?

Peli syntyi osana väitöstutkimustani, joka käsittelee hahmolähtöistä pelisuunnittelua. Tutkimus pyörii sosiaalisten suhteiden ympärillä. Eräänä sivujuonteena on sosiaalisen dynamiikan mallinnus. Hankkeen aikana on saatu kokemusta pelisuunnittelusta, resursoinnista sekä toteutuksesta.

Mitä peli käsittelee?

Pelaaja on Abby, naishahmo joka lyö alussa vetoa siitä, pystyykö hän viettelemään kristillisen rokkitähden, joka on julkisesti vannonut odottavansa avioliittoon asti. Pelissä dialogi on tärkeässä osassa. Seikkailun lisäksi Lies and Seductionsissa on kaksi minipeliä, tanssipeli ja Texas Hold'em, jotka vaikuttavat muiden hahmojen mielipiteisiin Abbystä.

Mistä tällainen teema?

Itseäni eivät juurikaan kiinnosta ampumapelit ja tällainen vanhemmille pelaajille kohdennettu teema antoi mahdollisuuden tutkia hahmojen sosiaalista dynamiikkaa. Juoni perustuu Pierre Choderlos de Laclosin kirjaan Dangerous Liaisons (elokuvana tunnetaan Suomessa nimellä Valheita ja viettelijöitä). Eräs iso haaste oli se, kuinka kirjan voisi sovittaa peliksi.

Mitkä pelit ovat olleet innoittajina projektissa?

Monestakin pelistä on otettu ideoita, mutta lähimpiä vertailukohtia ovat japanilaiset dating sim -pelit sekä Fahrenheit. Tavoitteena ei ollut tehdä pelkkää perinteistä point and click -seikkailua, vaan mukana on myös tilallisuutta. Esimerkiksi muiden henkilöiden keskusteluja voi seurata ainoastaan jos on riittävän lähellä hahmoja.

Millaisia työkaluja tekemiseen käytettiin?

Pohjalla on Unity-pelimoottori, jonka skriptikielellä toteutettiin pelilogiikka. Äänien soittamiseen käytetään fmodia. 3D-mallinnus on tehty Softimage|XSI:llä ja grafiikat Photoshopilla sekä Freehandilla.

Millainen tiimi tuotantoon osallistui?

Kaikkiaan mukana oli yksitoista ihmistä, joista neljä oli hahmoanimaattoreita ja yksi tila- ja käyttöliittymäsuunnittelija. Lisäksi tarvittiin sarjakuvagraafikko cutsceneihin, äänisuunnittelija, kaksi käsikirjoittajaa, kaksi koodaria ja tekstien oikolukija. Itse koordinoin hanketta, tein pelisuunnittelua ja osallistuin tarpeen mukaan muihinkin osa-alueisiin.

Kehitetäänkö peliä edelleen?

Viimeisintä julkaistua versiota ei ole enää tarkoitus kehittää, lukuun ottamatta PC-versiota, joka päivitetään uudempaan Unity-versioon joidenkin grafiikkabugien korjaamiseksi.

Lies and Seductionsin voi ladata ilmaiseksi osoitteesta
www.liesandseductions.com.
Peli tukee sekä Windowsia että Mac OS X:ää. Linux-käyttäjätkään eivät jää osattomiksi, sillä Windows-versio toimii Winen alta ajettuna.

V2.fi | Markku Reunanen
< Listasunnuntai #2... Blaze/AtGames Sega M... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




V2.fi joulukisat 2024
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova