V2.fi tutustui: Crusader Kings 3 uusilla konsoleilla
Sohvaperunoiden valtakausi
V2.fi osallistui tammikuun puolivälissä järjestettyyn pressitilaisuuteen, jossa esiteltiin Paradox Entertainmentin Crusader Kings 3 -strategiapelin tulevaa konsoliversiota. Pressitilaisuuden päätteeksi oli kyselytuokio pelintekijöiden kanssa, jonka lisäksi pelistä annettiin ennakkoversio testaamista varten. Historiallista juonittelua sekä politikointia sisältävä Crusader Kings on tunnettu monimutkaisista mekaniikoista ja loputtomista alivalikoiden alivalikoista, joten luonteva konsolikäännös ei varmastikaan ole ollut se helpoin homma. Mitä pressitilaisuudesta ja ennakkotestauksesta jäi käteen?
Jos Crusader Kings ei ole entuudestaan tuttu, kyseessä on Paradox Entertainmentin alaisen Paradox Development Studion suosittu pelisarja. Myös Hearts of Iron-, Europa Universalis- sekä Victoria-pelisarjoista tutun peliyhtiön Crusader Kings luo keskiajan maailmasta massiivisen hiekkalaatikon: pelaaja voi omaksua kenen tahansa hallitsijan (tarkoittaa se sitten pienemmän alueen herttuaa tai kovemman kokoluokan kuningasta) roolin ja luoda omanlaisensa seikkailun avoimessa maailmassa. Yksi peli voi muuttua valloitussodaksi vääräuskoisia vastaan, toinen typistyä perheensisäiseksi valtakamppailuksi. Painopiste ei ole Total Warin tapaan armeijoiden yksityiskohtaisessa ohjailussa, tahi Civilizationin yhteiskunnallisessa kehityksessä – vaikka molempia on jossakin määrin tarjolla – vaan politikoinnissa.
Lab42:n kanssa yhteistyönä kehitettyä konsoliversiota esittelivät pressitilaisuudessa Paradox Development Studiossa game directorin titteliä kantava Alexander Oltner, sekä Lab42:n design directorina toimiva Justin Forrest ja game designer Joao Pereira. Oltner ja Forrest näyttivät pelin päämekaniikkoja ja miten ne kääntyvät konsoleille: esittelyssä etelä-eurooppalainen hallitsija etsi itselleen elämänkumppanin ja aloitti valtapelin veljiään vastaan. Sekä esityksessä että omassa pelailussani tuli nopeasti selväksi, että Crusader Kings 3 ei ole millään muotoa yksinkertainen peli. Karttanäkymästä voidaan siirtyä esimerkiksi tietyn alueen vaakuna-ikonista hallitsijaan, hallitsijan ikkunaruudusta erilaisiin toimiin tätä kohtaan, ja toimiakin valitessa tulee usein ylimääräisiä valintoja. Vikkelällä hiirikädellä naittaa yhden jos toisenkin sisaruksen kädenkäänteessä, mutta tateilla ohjatessa homma ei olekaan ihan niin yksinkertaista.
Suunnittelijat ovat kuitenkin tehneet tehtävänsä: kuten Forrest esitelmässään kertoi, Crusader Kings 3:ssa ei tyydytty vain vaihtamaan kursorin liikuttelua hiirestä tattiin, vaan uudistettua käyttöliittymää selataan ja ohjataan usealla eri tavalla: kartalla kursori toimii kuten PC:llä, mutta valikoita selatessa tatin tai D-padin liikuttaminen siirtää valinnan suoraan napista seuraavaan. Valikoissa liikkuminen on tietysti silti hitaampaa kuin PC:llä – siitä ei pääse mihinkään – mutta jo parin tunnin jälkeen valikoissa viilettää varsin intuitiivisesti. Asiaa tietysti auttaa, että valikkonavigointi seuraa pääosin konsolien normeja. Ongelmatonta lopputulos ei silti ole: heti kun ruudulla on auki useampia ikkunoita, pää menee helposti sekaisin siitä mikä niistä onkaan valittuna, ja miten ikkunasta siirryttiin toiseen.
Ohjaimesta on myös otettu kaikki irti. Esimerkiksi liipaisimia painamalla liikutaan ruudun yläreunasta löytyvässä päävalikossa, mutta samaa liipaisinta pohjassa pitämällä avautuu valintaympyrä, josta voi valita muun muassa eri karttanäkymiä. Pelaajan tarpeet on otettu yleisesti huomioon: koska esimerkiksi oman hallitsijan sivua tarvitaan usein, sille on pyhitetty oma nappi ohjaimesta. Ennakkomaistiaisen perusteella on selvää, ettei käännöstyötä ole muutenkaan tehty parahultaisesti. Lab42:n Forrestin sanoin Crusader Kings on niin uniikki ja useita valikoita sisältävä peli, että haasteetkin olivat uniikkeja ja vaativat näin ollen paljon suunnittelutyötä ja iterointia. Lopputuloksena on useita eri ohjaustyylejä yhdistelevä kokonaisuus, joka mahdollistaa nopean liikkumisen useiden eri valikoiden välillä. Testauksen perusteella työ on tehty kunnolla.
Konsolikohtaiset erot ovat pieniä, mutta niitäkin on. Playstation 5 -ohjaimen erikoisuuksiksi mainittiin ajan pysäyttäminen ja vauhdittaminen kosketusnäytöllä, sekä hallitsijan stressitilaa peilaava resistanssi ohjaimen liipaisimissa. Vastaavasti Xboxilla pelaavat voivat nauttia pikaisesta quick resume -latauksesta, joka tuo pelin takaisin ruudulle muutamassa sekunnissa.
Vaikka pelintekijät painottivat useaan otteeseen, että pelisisältö on käytännössä identtinen PC-versioon, pieniä muutoksia konsoliversiosta löytyy. Käyttöliittymäuudistusten ohella merkittävin muutos tuntui olevan sotimisen nakittaminen tekoälylle: jos armeijan mikromanagerointi ei kiinnosta, konsoliversiossa tekoäly voi hoitaa sotimisen pelaajan puolesta. Tekoäly esimerkiksi valkkaa otollisia kohteita sekä ohjailee ennaltaluotua armeijaa, jonka lisäksi tekoälyn käyttäytymistä voi säätää vaikkapa tavallista aggressiivisemmaksi. Muitakin pikkumuutoksia löytyy: esimerkiksi oman hahmon taustaväri määrittyy stressitilan mukaisesti.
Eri alustojen julkaisupolitiikan on tarkoitus olla tasa-arvoista. Julkaisussa konsoliversio vastaa PC-versiota eikä näin ollen sisällä jo julkaistuja lisäsisältöjä, mutta DLC:t julkaistaan myöhemmin myös konsoliversioille. Jatkossa lisäsisällöt pyritään julkaisemaan samanaikaisesti kaikille alustoille, vaikka lupauksia ei toistaiseksi pystytä antamaan.
Testiversio jätti yleisesti hyvän maun suuhun. On ilmiselvää, että strategiapelit toimivat parhaiten hiirellä ohjattuna, mutta Crusader Kings 3:n konsoliversiokaan ei tuntunut turhauttavan hitaalta tai kankealta ohjata. Pientä kompurointia on, eikä Crusader Kingsin kaltainen valikkohelvetti ole se yksinkertaisin käänöstyö, mutta en tiedä tulisiko ongelmista syyttä peliä vai pelaajaa. Selvää kuitenkin on, että jos kotoa ei löydy pelikelpoista PC:tä mutta keskiaikainen juonittelu kiinnostaa, Crusader Kings 3 vaikuttaa lupaavalta ehdokkaalta.
Crusader Kings 3 saapuu Playstation 5:lle ja Xbox Series X|S:lle 29. maaliskuuta. V2.fi kiittää pressitilaisuudesta.
Khalifiksi khalifin paikalle
Jos Crusader Kings ei ole entuudestaan tuttu, kyseessä on Paradox Entertainmentin alaisen Paradox Development Studion suosittu pelisarja. Myös Hearts of Iron-, Europa Universalis- sekä Victoria-pelisarjoista tutun peliyhtiön Crusader Kings luo keskiajan maailmasta massiivisen hiekkalaatikon: pelaaja voi omaksua kenen tahansa hallitsijan (tarkoittaa se sitten pienemmän alueen herttuaa tai kovemman kokoluokan kuningasta) roolin ja luoda omanlaisensa seikkailun avoimessa maailmassa. Yksi peli voi muuttua valloitussodaksi vääräuskoisia vastaan, toinen typistyä perheensisäiseksi valtakamppailuksi. Painopiste ei ole Total Warin tapaan armeijoiden yksityiskohtaisessa ohjailussa, tahi Civilizationin yhteiskunnallisessa kehityksessä – vaikka molempia on jossakin määrin tarjolla – vaan politikoinnissa.
Lab42:n kanssa yhteistyönä kehitettyä konsoliversiota esittelivät pressitilaisuudessa Paradox Development Studiossa game directorin titteliä kantava Alexander Oltner, sekä Lab42:n design directorina toimiva Justin Forrest ja game designer Joao Pereira. Oltner ja Forrest näyttivät pelin päämekaniikkoja ja miten ne kääntyvät konsoleille: esittelyssä etelä-eurooppalainen hallitsija etsi itselleen elämänkumppanin ja aloitti valtapelin veljiään vastaan. Sekä esityksessä että omassa pelailussani tuli nopeasti selväksi, että Crusader Kings 3 ei ole millään muotoa yksinkertainen peli. Karttanäkymästä voidaan siirtyä esimerkiksi tietyn alueen vaakuna-ikonista hallitsijaan, hallitsijan ikkunaruudusta erilaisiin toimiin tätä kohtaan, ja toimiakin valitessa tulee usein ylimääräisiä valintoja. Vikkelällä hiirikädellä naittaa yhden jos toisenkin sisaruksen kädenkäänteessä, mutta tateilla ohjatessa homma ei olekaan ihan niin yksinkertaista.
Suunnittelijat ovat kuitenkin tehneet tehtävänsä: kuten Forrest esitelmässään kertoi, Crusader Kings 3:ssa ei tyydytty vain vaihtamaan kursorin liikuttelua hiirestä tattiin, vaan uudistettua käyttöliittymää selataan ja ohjataan usealla eri tavalla: kartalla kursori toimii kuten PC:llä, mutta valikoita selatessa tatin tai D-padin liikuttaminen siirtää valinnan suoraan napista seuraavaan. Valikoissa liikkuminen on tietysti silti hitaampaa kuin PC:llä – siitä ei pääse mihinkään – mutta jo parin tunnin jälkeen valikoissa viilettää varsin intuitiivisesti. Asiaa tietysti auttaa, että valikkonavigointi seuraa pääosin konsolien normeja. Ongelmatonta lopputulos ei silti ole: heti kun ruudulla on auki useampia ikkunoita, pää menee helposti sekaisin siitä mikä niistä onkaan valittuna, ja miten ikkunasta siirryttiin toiseen.
Kruunu päähän ja menoksi
Ohjaimesta on myös otettu kaikki irti. Esimerkiksi liipaisimia painamalla liikutaan ruudun yläreunasta löytyvässä päävalikossa, mutta samaa liipaisinta pohjassa pitämällä avautuu valintaympyrä, josta voi valita muun muassa eri karttanäkymiä. Pelaajan tarpeet on otettu yleisesti huomioon: koska esimerkiksi oman hallitsijan sivua tarvitaan usein, sille on pyhitetty oma nappi ohjaimesta. Ennakkomaistiaisen perusteella on selvää, ettei käännöstyötä ole muutenkaan tehty parahultaisesti. Lab42:n Forrestin sanoin Crusader Kings on niin uniikki ja useita valikoita sisältävä peli, että haasteetkin olivat uniikkeja ja vaativat näin ollen paljon suunnittelutyötä ja iterointia. Lopputuloksena on useita eri ohjaustyylejä yhdistelevä kokonaisuus, joka mahdollistaa nopean liikkumisen useiden eri valikoiden välillä. Testauksen perusteella työ on tehty kunnolla.
Konsolikohtaiset erot ovat pieniä, mutta niitäkin on. Playstation 5 -ohjaimen erikoisuuksiksi mainittiin ajan pysäyttäminen ja vauhdittaminen kosketusnäytöllä, sekä hallitsijan stressitilaa peilaava resistanssi ohjaimen liipaisimissa. Vastaavasti Xboxilla pelaavat voivat nauttia pikaisesta quick resume -latauksesta, joka tuo pelin takaisin ruudulle muutamassa sekunnissa.
Vaikka pelintekijät painottivat useaan otteeseen, että pelisisältö on käytännössä identtinen PC-versioon, pieniä muutoksia konsoliversiosta löytyy. Käyttöliittymäuudistusten ohella merkittävin muutos tuntui olevan sotimisen nakittaminen tekoälylle: jos armeijan mikromanagerointi ei kiinnosta, konsoliversiossa tekoäly voi hoitaa sotimisen pelaajan puolesta. Tekoäly esimerkiksi valkkaa otollisia kohteita sekä ohjailee ennaltaluotua armeijaa, jonka lisäksi tekoälyn käyttäytymistä voi säätää vaikkapa tavallista aggressiivisemmaksi. Muitakin pikkumuutoksia löytyy: esimerkiksi oman hahmon taustaväri määrittyy stressitilan mukaisesti.
Eri alustojen julkaisupolitiikan on tarkoitus olla tasa-arvoista. Julkaisussa konsoliversio vastaa PC-versiota eikä näin ollen sisällä jo julkaistuja lisäsisältöjä, mutta DLC:t julkaistaan myöhemmin myös konsoliversioille. Jatkossa lisäsisällöt pyritään julkaisemaan samanaikaisesti kaikille alustoille, vaikka lupauksia ei toistaiseksi pystytä antamaan.
Testiversio jätti yleisesti hyvän maun suuhun. On ilmiselvää, että strategiapelit toimivat parhaiten hiirellä ohjattuna, mutta Crusader Kings 3:n konsoliversiokaan ei tuntunut turhauttavan hitaalta tai kankealta ohjata. Pientä kompurointia on, eikä Crusader Kingsin kaltainen valikkohelvetti ole se yksinkertaisin käänöstyö, mutta en tiedä tulisiko ongelmista syyttä peliä vai pelaajaa. Selvää kuitenkin on, että jos kotoa ei löydy pelikelpoista PC:tä mutta keskiaikainen juonittelu kiinnostaa, Crusader Kings 3 vaikuttaa lupaavalta ehdokkaalta.
Crusader Kings 3 saapuu Playstation 5:lle ja Xbox Series X|S:lle 29. maaliskuuta. V2.fi kiittää pressitilaisuudesta.
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti