V2.fi pelasi: God of War (PC)
Mestariteos sai arvoisensa PC-version
Vuoden 2018 God of War oli ilmestyessään todella positiivinen yllätys. Sarjan aiemmat osat olivat keskenkasvuista “hihi tissit” -tason myhistelyä, joissa kieltämättä oli välillä todella rempseää ja yliampuvaa meininkiä.
Tältä pohjalta kovinkaan moni tuskin osasi odottaa, että seuraavaksi tarjolla olisi toki kyllä rempseää ja yliampuvaa meininkiä, mutta myös parinkymmenen tunnin verran kohtalaisen syvällistä pohdiskelua isyydestä ja isien ja poikien välisestä suhteesta.
Mutta vielä vähemmän osattiin odottaa sitä, että päivänä eräänä Sonyn suuri yksinoikeuspeli tultaisiin näkemään Windows-tietokoneilla. Mutta tässä sitä ollaan: Dad of War on ilmestynyt PC:lle.
Koska God of War on jo arvosteltu V2.fi:ssä (täällä) ja PC-versio on luonnollisesti sisällöltään täysin identtinen PlayStation-originaalin kanssa, tämä arvostelu ei puhu hirveästi pelillisestä sisällöstä. Mutta kerrataan silti aivan perusteet.
Murhattuaan suuren osan antiikin jumalista Kratos on vetäytynyt kylmään pohjolaan viettämään eläkepäiviään, tavannut kumppaninsa ja saanut pojan. Pelin alkaessa kumppani on kuollut, jättäen Kratosin kahdestaan maailmaan poikansa kanssa. Edessä on yllättävä tajuaminen: sotaa varten eletty elämä ei ole antanut Kratosille valmiuksia muodostaa minkäänlaista yhteyttä poikaansa, koska hän ei osaa kommunikoida kuin vihaisen nuhtelun kautta.
Kommunikaatiota lähdetään opettelemaan pitkällä matkalla, sillä edesmennyt puoliso pyysi, että Kratos ja Atreus-poika veisivät hänen tuhkansa läheisen vuoren huipulle. Matkalle mahtuu paljon veristä ja eeppistä taistelua, mutta peli jäi erityisen hyvin fanien mieleen niistä hiljaisemmista hetkistä.
Pelinä God of War on edelleen aivan älyttömän hyvä ja oma “no tsekataan nyt nopeasti, miten PC-versio pyörii” -testisessioni venähti noin kolmasosan pelin mittaiseksi kuin huomaamatta, ja taidan pelata koko roskan läpi taas kertaalleen.
Ilahduttavasti myös se PC-käännös on onnistunut todella hyvin.
PC-käännösten historia on melkoista vuoristorataa. Aikanaan useimmat konsolikäännökset olivat aivan täyttä tuubaa, mutta kun konsolit muuttuivat käytännössä kivaan koteloon pakatuiksi PC:iksi, käännösten tasokin nousi. Sitten muutamat suuren budjetin flopit – kuten Final Fantasy VII – muistuttivat, että itsestäänselvyydet ovat välillä kaikkea muuta kuin.
Ilokseni voin todeta, että God of Warin PC-käännös on kuitenkin erinomaisen laadukas. Jos pelikoneesta löytyy vääntöä, pelin saa näyttämään aivan uskomattoman hyvältä ja pyörimään silkkisen pehmeästi. Jos vääntöä on hieman vähemmän, sekä nVidian että ATIn omien dynaamisten skaalaustoimintojen avulla pelin saa edelleen pyörimään todella pehmeästi ja näyttämään pahuksen kauniilta. Itse pelasin Ryzen 5600X/RTX 3080 -kombolla Ultra-asetuksilla ja 1440P-resoluutiolla pitkälti yli 100 FPS:n nopeudella ilman mitään töksähtelyjä tai nykimisiä. Todella iso peukku kehitystiimille.
Ilahduttavasti käännös ei ole pelkkää graafista tykittelyä, sillä jos omistaa PlayStation 5:n mainion DualSense-ohjaimen, God of War tukee sitä Steamin oman peliohjaintuen kautta. DualSensen HD-tärinöitä tai adaptiivisia liipaisimia peli ei tue, mikä on harmi, mutta on tämäkin toki jotain.
Nostan hattua Sonylle siitä, että firma on uskaltanut vihdoin avata kielletyn oven ja julkaista PlayStation-yksinoikeuksiaan myös PC:llä. Veikeän zombiräiskintäpeli Days Gone ja erinomainen Horizon: Zero Dawn todistivat, että kunhan projektiin panostetaan tarpeeksi pelimerkkejä, tuloksena on peli, joka kelpaa myös PC-väelle.
On hankala sanoa, onko God of War kolmikon paras PC-käännös, sillä kaikkihan ne olivat laadukkaita. Mutta sen voi sanoa, että PC-käännös on erinomainen. Laajat säätömahdollisuudet ja tuki DLSS:n kaltaisille oikein kivoille jutuille ovat kahden peukun arvoisia suorituksia.
Jos God of War löytyy jo PlayStation 5:llä, PC-version ostoon ei ole ehkä suunnatonta syytä, sillä ei versioiden välillä nyt mitään suunnatonta eroa ole. Toki 4K onnistuu vaikka millaisilla ruudunpäivitysnopeuksilla, jos konehuoneessa on tarpeeksi vääntöä. Mutta jos peli on pelaamatta? Voi pojat. Edessä on yksi viimeisten vuosien parhaista pelikokemuksista.
Lyhyesti: Hillittömän hyvä peli ja viimeisen päälle hyvin suunniteltu PC-versio. Mitä muuta voi enää toivoa?
Hyvää:
Tältä pohjalta kovinkaan moni tuskin osasi odottaa, että seuraavaksi tarjolla olisi toki kyllä rempseää ja yliampuvaa meininkiä, mutta myös parinkymmenen tunnin verran kohtalaisen syvällistä pohdiskelua isyydestä ja isien ja poikien välisestä suhteesta.
Mutta vielä vähemmän osattiin odottaa sitä, että päivänä eräänä Sonyn suuri yksinoikeuspeli tultaisiin näkemään Windows-tietokoneilla. Mutta tässä sitä ollaan: Dad of War on ilmestynyt PC:lle.
Matka vuorelle
Koska God of War on jo arvosteltu V2.fi:ssä (täällä) ja PC-versio on luonnollisesti sisällöltään täysin identtinen PlayStation-originaalin kanssa, tämä arvostelu ei puhu hirveästi pelillisestä sisällöstä. Mutta kerrataan silti aivan perusteet.
Murhattuaan suuren osan antiikin jumalista Kratos on vetäytynyt kylmään pohjolaan viettämään eläkepäiviään, tavannut kumppaninsa ja saanut pojan. Pelin alkaessa kumppani on kuollut, jättäen Kratosin kahdestaan maailmaan poikansa kanssa. Edessä on yllättävä tajuaminen: sotaa varten eletty elämä ei ole antanut Kratosille valmiuksia muodostaa minkäänlaista yhteyttä poikaansa, koska hän ei osaa kommunikoida kuin vihaisen nuhtelun kautta.
Kommunikaatiota lähdetään opettelemaan pitkällä matkalla, sillä edesmennyt puoliso pyysi, että Kratos ja Atreus-poika veisivät hänen tuhkansa läheisen vuoren huipulle. Matkalle mahtuu paljon veristä ja eeppistä taistelua, mutta peli jäi erityisen hyvin fanien mieleen niistä hiljaisemmista hetkistä.
Pelinä God of War on edelleen aivan älyttömän hyvä ja oma “no tsekataan nyt nopeasti, miten PC-versio pyörii” -testisessioni venähti noin kolmasosan pelin mittaiseksi kuin huomaamatta, ja taidan pelata koko roskan läpi taas kertaalleen.
Ilahduttavasti myös se PC-käännös on onnistunut todella hyvin.
Viimeisen päälle
PC-käännösten historia on melkoista vuoristorataa. Aikanaan useimmat konsolikäännökset olivat aivan täyttä tuubaa, mutta kun konsolit muuttuivat käytännössä kivaan koteloon pakatuiksi PC:iksi, käännösten tasokin nousi. Sitten muutamat suuren budjetin flopit – kuten Final Fantasy VII – muistuttivat, että itsestäänselvyydet ovat välillä kaikkea muuta kuin.
Ilokseni voin todeta, että God of Warin PC-käännös on kuitenkin erinomaisen laadukas. Jos pelikoneesta löytyy vääntöä, pelin saa näyttämään aivan uskomattoman hyvältä ja pyörimään silkkisen pehmeästi. Jos vääntöä on hieman vähemmän, sekä nVidian että ATIn omien dynaamisten skaalaustoimintojen avulla pelin saa edelleen pyörimään todella pehmeästi ja näyttämään pahuksen kauniilta. Itse pelasin Ryzen 5600X/RTX 3080 -kombolla Ultra-asetuksilla ja 1440P-resoluutiolla pitkälti yli 100 FPS:n nopeudella ilman mitään töksähtelyjä tai nykimisiä. Todella iso peukku kehitystiimille.
Ilahduttavasti käännös ei ole pelkkää graafista tykittelyä, sillä jos omistaa PlayStation 5:n mainion DualSense-ohjaimen, God of War tukee sitä Steamin oman peliohjaintuen kautta. DualSensen HD-tärinöitä tai adaptiivisia liipaisimia peli ei tue, mikä on harmi, mutta on tämäkin toki jotain.
Edelleen huikea peli
Nostan hattua Sonylle siitä, että firma on uskaltanut vihdoin avata kielletyn oven ja julkaista PlayStation-yksinoikeuksiaan myös PC:llä. Veikeän zombiräiskintäpeli Days Gone ja erinomainen Horizon: Zero Dawn todistivat, että kunhan projektiin panostetaan tarpeeksi pelimerkkejä, tuloksena on peli, joka kelpaa myös PC-väelle.
On hankala sanoa, onko God of War kolmikon paras PC-käännös, sillä kaikkihan ne olivat laadukkaita. Mutta sen voi sanoa, että PC-käännös on erinomainen. Laajat säätömahdollisuudet ja tuki DLSS:n kaltaisille oikein kivoille jutuille ovat kahden peukun arvoisia suorituksia.
Jos God of War löytyy jo PlayStation 5:llä, PC-version ostoon ei ole ehkä suunnatonta syytä, sillä ei versioiden välillä nyt mitään suunnatonta eroa ole. Toki 4K onnistuu vaikka millaisilla ruudunpäivitysnopeuksilla, jos konehuoneessa on tarpeeksi vääntöä. Mutta jos peli on pelaamatta? Voi pojat. Edessä on yksi viimeisten vuosien parhaista pelikokemuksista.
Lyhyesti: Hillittömän hyvä peli ja viimeisen päälle hyvin suunniteltu PC-versio. Mitä muuta voi enää toivoa?
Hyvää:
- Koskettava ja hyvin kerrottu tarina
- Kirveen heittely bumerangina on pahuksen hauskaa
- Nätti kuin mikä
- Pyörii todella hyvin
- Monipuoliset säätömahdollisuudet
- Tuki molemmille AI-reunanpehmennyksille
- Tuki ultralaajoille resoluutioille
- Ei tukea DualSensen tärinöille tai liipaisimille
Keskustelut (4 viestiä)
13.01.2022 klo 16.02
13.01.2022 klo 17.32 1
Mutta toisaalta tähän on kyllä muitakin lähteitä kuin V2. Tuli vaan mieleen tuosta grafiikoiden hehkutusosiosta.
13.01.2022 klo 19.29 2
God of Warissa on todellakin sangen monipuoliset säätömahdollisuudet ja pelihän tehtiin aikanaan PS4-raudalle, joten eiköhän tämä varsinkin DLSS:n avulla pyöri parin sukupolven takaisellakin raudalla hyvin.
14.01.2022 klo 13.56
Sori scandit.
Kirjoita kommentti