Tuorein sisältö

V2.fi testasi: Urbanista Los Angeles - ja Razer Kraken V3 Hypersense -kuulokkeet

Manu Pärssinen

30.11.2021 klo 19.00 | Luettu: 3031 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Kahdet kuulokkeet, joilla on kikka hihassa
Urbanista Los Angeles


Kikka: Latautuvat jatkuvasti auringosta/valosta


Kesällä arvostelin Urbanistan Miami-kuulokkeet (arvio) ja enimmäkseen pidin niistä. Miamit ovat edelleen viikoittaisessa käytössäni milloin missäkin tarkoituksessa, kun pitää napata äkkiä seinältä jotkut kyytiin - aika iso valikoimasta tosin on vuosien varrella kertyneitä pelikuulokkeita. Tosin tämä kertoo myös siitä, että olen edelleen tyytyväinen niille antamiini neljään tähteen. Kun avasin Los Angelesit (hienosta auringon oranssista) paketistaan, oli Miamit myös pakko hakea niiden vierelle - ovatkos nämä nyt eri kuulokkeet?

MiamiLA
Elementit40 mm40 mm
Taajuusvaste20 Hz - 20 kHz20 Hz - 20 kHz
Herkkyys107 +- 3dB @ 1kHz107 +- 3dB @ 1kHz
Impedanssi32 Ohm +-15%32 Ohm +-15%
Akku750 mAh750 mAh


Ulkoasussa ainoa nopeasti silmin havaittava ero Miamien ja LA:iden välillä on niiden pannassa: uusissa luureissa se on hieman leveämpi ja siinä on syvennys. Tuossa syvennyksessä piileekin koko kuulokkeiden myyntivaltti: se on vuorattu kohtuullisen tuoreella ruotsalaisella keksinnöllä, Exegerin Powerfoyle-kalvolla. Urbanistan LA:t ovat ensimmäiset kuulokkeet, jotka teknologiaa hyödyntävät (alunperin kunnian piti mennä JBL:lle), mutta ilmeisesti vedettiin hieman kotiinpäin (Urbanistakin on ruotsalainen).

Mitä tuo kalvo sitten tekee? Se aiheuttaa ongelmia tietynlaiseen testaamiseen. Powerfoyle on uusi tehokas “aurinkokenno”kalvo, joka lataa kuulokkeiden akkua jatkuvasti, kunhan ollaan joko auringossa tai sisätiloissa valojen lähettyvillä. Urbanistan mukaan tunti aurinkoa lataa akkua kolmen tunnin verran, tunti pilvisäätä kaksi tuntia ja valaistu huonekin tasaa kulutusta. Kaiken lisäksi luurien 750 mAh:n akulle luvataan 50 tunnin käyttöaika - vaikka olisi vastamelutoiminto päällä.

Pystynkö todistamaan väitteet tosiksi? En tieteellisesti. Entä valheiksi? En sitäkään. Kuulokkeet ovat olleet minulla nyt 3 viikkoa, olen käyttänyt niitä junassa, sisätiloissa, nukkumaan mennessä pimeässä huoneessa, ulkosalla liikkuessa sekä muutoin säilyttänyt niitä aina (tyylikkäässä) kuljetuslaukussaan. Koskaan virta ei ole loppunut - enkä ole kuullut edes “Battery Low” -ilmoitusta. Puolipilvisenä talvi-iltapäivänä Urbanistan mobiilisovellus ei näyttänyt että akut olisivat lataantuneet, mutta toisaalta ne olivat lähes täynnä. Virrankulutus oli tosin melko minimaalista Powerfoylen tasapainottaessa sitä omalta osaltaan. Luurit saa ladattua toki myös mukana tulevalla USB-C-kaapelilla. Alla oleva kuvapari esittelee virrankulutusta himmeästi valaistussa sisätilassa sekä harmaassa talviulkoilmassa.


Vastamelu toimi erinomaisesti mm. junassa, Bluetooth (5.0) yhdisti moitteettomasti ja tuntui, että Miamien kanssa kenkkuillut On-Ear-tunnistuskin on nyt kunnossa. Miamien arviossa kommentoin myös hieman epätasapainoista bassotoistoa, ja ehkä puolessa vuodessa on tehty hieman hienosäätöä, mutta aika samalta (eli pääasiassa pätevältä) äänikuva maistui. Käyttöpainikkeet eivät edelleenkään ole kovin käytännölliset pienen kokonsa ja sijoittelunsa vuoksi, eikä käyttömukavuus ole siinäkään mielessä parantunut, että esim. alla käsitellyt Razerit tuntuvat korvilla vähemmän puristavilta ja pehmeämmiltä. 2-3 tuntia Urbanistojakin pitää kyllä päässään ongelmitta.

Kirjoitushetkellä LA:ita saa Black Friday -tarjouksena 160 euroon, mikä nostaa niiden hinta/laatu-suhteen vahvasti puoli tähteä Miameja paremmaksi. 200 euron hintalapulla pitää sitten miettiä jo hieman, millaisena vaivana pitää latauspiuhan satunnaista käyttöä, mutta silti sen puolikkaan annan. Esimerkiksi pitkien matkojen matkustajille LA:t ovat erinomainen vaihtoehto - ja monille käyttäjille ne ovat ensimmäiset kuulokkeet, jotka ovat oikeasti - oikeasti - langattomat. Toivotaan että edistysaskeleet tällä saralla jatkuvat.


Lisätietoa: Urbanista
Hintaluokka: 200 eur (juuri nyt 160 eur)

Razer Kraken V3 Hypersense


Kikka: Haptinen tärinätehoste immersion korostukseen

Razerin laitteita on V2.fi:ssä arvioitu taajaan tahtiin, kuulokepuolella viimeksi Razer Barracuda X:t muutama viikko sitten (arvio). Pelikuulokemarkkinoilla on tunnetusti ruuhkaa, mistä syystä kuulokkeisiin viritellään mitä erikoisempia lisäominaisuuksia kilpailijoista erottuakseen. Razer Kraken V3 Hypersenset ovat langalliset versiot uusista Kraken-malleista, joissa on Hypersense-ominaisuus, eli peliohjainten tapaan kuulokkeet täristävät haptista palautetta käyttäjän suuntaan - nyt ei tosin tärinänä sormiin, vaan korvien ympäristöön.


Paketista löytyy paperilipukkeiden lisäksi ainoastaan kuulokkeet ja irrotettava mikrofoni, joka napsahtaa paikalleen tukevasti. Sen kumipintainen varsi on taipuisa ja mikin päässä on kohtuullisen isokokoinen pehmuste, jonka saa toki poiskin. Saapuessaan luurit ovat kohtuullisen hillityn näköiset: niiden jokainen osanen on musta, metallista pantarakennetta myöten. Missään ei hohda Razerin neonvihreää. Tämä kaikki toki muuttuu, kun luurit kytkee USB-liitäntään (USB-A), sillä tokihan Razerinn luurit tukevat Chroma RGB:tä. Se tulee esiin kuulokekuppien muovisissa keskiosioissa, joita kiertää valorengas. Lisäksi niiden keskellä on valaistu Razerin kolmikäärmelogo.

Kraken V3:t tuntuvat mukavalta korvilla. Niiden pehmusteet eivät ole suurimmat ja pehmeimmät markkinoilta löytyvät, mutta oikein miellyttävät pitkäänkin kuunteluun. Kuulokkeista löytyy vain kolme kontrollia: vasemman korvan takana on ihastuttavan syvälle painuva ja fyysisesti naksahtava mikrofonin hiljennys ja sen alapuolella muovinen, mutta silti oikein mukavan tuntuisesti liikkuva äänenvoimakkuusrulla. Oikean kupin alapuolella taas on Hypersense-toiminnon voimakkuutta säätävä painike, jolla on neljä asetusta: pois päältä ja kolme eri voimakkuutta.

Ensimmäinen reaktioni Hypersensen bassosävelten tahtiin synnyttämään tärinään oli “hmm hmm hmm hmm, tästähän tulee päänsärky, olenko liian vanha”, ja melko pitkään fiilis säilyikin sellaisena, joten pidin toimintoa pois päältä. Musiikin kuunteluun Kraken V3:t tarjoavat avaralta kuulostavaa ääntä, josta kuitenkin perusasetuksilla uupui tasapainoa: se oli kovin pelikuulokemainen, eli kommunikointi/havannointitaajuuksia korostava. Taajuuskorjaimen käyttö kuitenkin osoitti, että Krakenit pystyvät parempaankin, 50 mm “Triforce Titanium” -elementit toistavat 20 Hz - 20 kHz:n taajuusalueita ja pienellä alapään säädöllä koin hyvin miellyttäviä, ehdottomasti hintaluokkaan sopivia kuunteluelämyksiä.


Hmm hmm hmm hmm. Lueskelin lisää Hypersense-teknologiasta, pistin musiikin pois ja asentelin PC:lleni Forza Horizon 5:n. Kuten tiedettyä, Horizon-sarjassa musiikilla on iso osa, joten hmmhmmttely jatkui kun Krakenit täristivät rumpubasson jokaiselle matalalle iskulle tai bassonjyminälle (tärinäalue on 20-200 Hz). Kun musiikit hiljensi, alkoi Razerin ideologia selvitä: matalampien moottorijyrähtelyjen tai kiviseinän hipaisujen välittyminen käsien lisäksi pääkalloon toi kieltämättä jotain lisää. Täysin myyty en kuitenkaan ollut, sillä iso osa pelin törmäyksistä ja moottoriäänistä on ylemmässä rekisterissä, joten esim. metalliportin läpi ajaminen tai McLaren P1:n hyrinät eivät tärinöitä herätelleet.

Okei, siirsin fokuksen Razerin kohdeyleisöön: räiskettä peliin! Halo Infiniten verkkopeli olikin sitten ensimmäinen asia, jossa Hypersense alkoi tuntua järkevältä. Sotahaarniskan sisällä oleskevalle on järkevää, että aseet, loikat ja osumat tärisyttävät kalloa. Immersiota tuli lisää, kunnes ääniraidan sulosävelet rikkoivat sitä osuessaan bassopuolelle. Ei tätäkään tärryytystä koko päivää jaksaisi, mutta okei, idean ydin alkoi minulle valaistua. Samanlaiset fiilikset jäivät Battlefield 2042:n pikamatsin jälkeen. Fiilistä tuli muutama prosenttiyksikkö lisää.

Krakeneiden - ja Razerin yleensäkin - mikrofonipuoli on kerännyt maailmalla kehuja, eikä näidenkään mukana tuleva ole hintaansa nähden poikkeus. Iso pehmuste vähentää taustameteliä ja pulikka tekee sen, minkä lupaa, vaikka ääni onkin hieman metallinen. Alla testiäänite.



Hypersense ei ole ehkä juuri minua varten, mutta kuten sanottua, aloin ymmärtää mikä siinä viehättää. Kuulokkeet ovat kestävän oloiset, mukavat korvilla ja soveltuvat myös jokapäiväiseen musiikin kuunteluun, kunhan tärinän ottaa pois päältä ja vähän säätää taajuuskorjaimia. Hinta/laatu suhde on siis neljän tähden verran kohdillaan.


Lisätietoa: Razer
Hintaluokka: 150 eur


V2.fi | Manu Pärssinen
< Retro Rewind: Stunts... V2.fi pelasi: Growbo... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova