V2.fi ennakoi: Elden Ring (PS5)
Dark Soulsia avoimessa maailmassa? Toimii!
From Softwaren Elden Ring kuuluu varmasti lähikuukausien odotetuimpien pelien listalle jo puhtaasti sen takia, että se on From Softwaren peli. Demon’s Soulsilla, Dark Soulseilla ja Bloodbornella itsensä pelimaailman huipulle nostanut japanilaistiimi ei yleensä petä, ja vaikka niin kutsuttuja soulsborne-pelejä julkaistaan nykyään hirmuista tahtia, suurin osa kilpailijoista ei yllä lähellekään From Softwaren tasoa.
Odotusta nostaa entisestään se, että viimeiseen asti kirjasarjansa jatkamista välttelevä jalkapallointoilija George R.R. Martin on tiettävästi ollut projektissa mukana kirjoittajana. Martinin kirjoituksen tasosta ja määrästä on vielä hankala sanoa mitään, mutta pelistä voi jo sanoa jotain, sillä pääsimme osallistumaan äskettäin järjestettyyn testiviikonloppuun, jonka aikana pelasin Elden Ringiä useamman tunnin ajan.
Lyhyt versio? Jos odotin peliä aiemmin, nyt odotus on aivan uusissa sfääreissä.
Elden Ring tuntuu alusta saakka hyvin tutulta, jos on aiemmin pelannut yhtään From Softwaren pelejä. Tarjolla on taas määrätietoisesti temmotettua ja hyvin haastavaa toimintaroolipelailua, jossa kuolema ei ole koskaan kovin kaukana. Kontrollit tuntuvat alusta saakka hyvin tutuilta, mikä ei ole toki huono juttu. Tässä vaiheessa From Softwaren fanit kuitenkin odottavat From Softwarelta lisää tuttua kamaa uusilla mausteilla höystettynä, eivätkä yllättäen vaikka jotain Ninja Gaiden -kopiota.
Se suurin ero aiempaan kaavaan onkin pelin rakenteessa. Aiemmat From Softwaren pelit ovat koostuneet pienemmistä pelialueista, joissa on kyllä ollut runsaasti tutkittavaa ja löydettävää, mutta ei silti läheskään samalla tavalla kuin Elden Ringissä. Pienen tutoriaalin jälkeen pelaaja heitetään keskelle valtavaa ja avointa maailmaa, jossa riittää nähtävää horisonttiin saakka. Kaukaisuudessa voi nähdä torneja, hohtavia puita ja muinaisia raunioita, joita Breath of the Wild -mainospuheen hengessä voi itsekin matkustaa katsomaan. Mutta vasta sitten lopullisessa versiossa, sillä testiversio oli suljettu kohtalaisen pieneen osaan pelialuetta.
Tämä ratkaisu osoittautui erinomaisen hyväksi, sillä se pakotti ainakin minut tutkimaan maailmaa tarkemmin ja huomaamaan, että se on lastattu täyteen löydettävää. Vaikka ensimmäinen todellinen pomo ratsasteleekin edestakaisin tutoriaalialueen uloskäynnin luona, siltä turpaansa ottamisen sijaan voi ninjailla ohi ja lähteä löytämään luolia ja raunioita, jotka usein johtavat pieniin ja erillisiin miniluolastoihin. Kuten arvata saattaa, niiden pohjalta voi löytää lisää pomoja ja ottajaansa odottavia aarteita.
From Softwaren pelit ovat toki erityisesti viime aikoina olleet jossain määrin avoimia, sillä esimerkiksi Dark Souls 3 sisälsi jo suurempia pelialueita, joten tavallaan Elden Ring on saman progression loogista jatkumaa. Mutta jotenkin ero tuntuu myös syvemmältä, ikään kuin From Software olisi halunnut heitellä pelialueilleen paljon pienempiä, mutta itsenäisiä ja tyydyttäviä kokemuksia. Jo se, että luolastojen pohjalta voi palata teleportilla takaisin sisäänkäynnille, viestii siitä.
Aiempien pelien tapaan mukana on myös hieman epätavallista moninpeliä. Muita pelaajia voi kutsua maailmaansa auttamaan kiperissä tilanteissa, mutta yhtä hyvin voi myös joutua toisen pelaajan invaasion kohteeksi (tai hyökätä itse toisen maailmaan), mutta lisäksi tuttuun tyyliin maailmaan voi myös jättää viestejä muille pelaajille. Kun maailma on entistä suurempi ja avoimempi, myös viestien merkitys korostuu. En olisi välttämättä huomannut vuoren kyljessä olevaa luolaa varjojen keskeltä, ellei joku olisi ystävällisesti jättänyt viestiä, joka käski katsoa vasemmalle. Toisaalta myös jäynäveikot ovat taas vauhdissa. Hyppää tähän rotkoon ja löydät aarteen, sanoo viesti. Okei, tuttua kamaa ja yleensä vihje johtaa vain kuolemaan, mutta nyt löydettävää on niin paljon enemmän, että… ehkä siellä kuopassa sittenkin on jotain kätkettyä?
Testijakson aikana jäi vielä paljon näkemättä, koska serverit olivat enimmäkseen pystyssä noin kello 4-7 aamuyöllä ja kuten todettua, testialue oli pieni ja rajattu. Miten on siis esimerkiksi tarinan laita? Onko sitä enemmän kuin aiemmin, kuten voisi olettaa, jos mukaan on rekrytoitu George R.R. Martinin hintainen nimi? Jos näin on, onko se hyvä vai huono uudistus? Aiemminhan From Softwaren pelit ovat viehättäneet juuri sen takia, että ne kertovat tarinasta vain osasen ja antavat pelaajien täyttää itse aukot.
Tarjolla olisi ollut myös ratsuja ja muita uusia mekanismeja, joita en itse päässyt kokeilemaan, mutta jotka tuntuvat sopivan suureen ja avoimeen maailmaan oikein mainiosti, ainakin idean tasolla. Toivottavasti myös käytännössä.
Ilahduttavasti testiversio pyöri myös teknisesti sujuvasti, vaikka varmasti vielä optimointia tapahtuukin. Pelasin itse PlayStation 5 -versiota, joka pyöri pehmeästi 60 FPS:n nopeudella ja näytti oikein mukavalta.
Joten mitäpä tässä muuta toteamaan kuin että hitto vie kun odotuksesta tulee pitkä. Elden Ring ilmestyy 25.2.2022, eli reilun kolmen kuukauden kuluttua. Kolme kuukauttahan ei toki oikeasti ole hirveän pitkä aika, mutta muutaman tunnin pelailun jälkeen Elden Ringistä oli äärimmäisen vaikea päästää irti.
Odotusta nostaa entisestään se, että viimeiseen asti kirjasarjansa jatkamista välttelevä jalkapallointoilija George R.R. Martin on tiettävästi ollut projektissa mukana kirjoittajana. Martinin kirjoituksen tasosta ja määrästä on vielä hankala sanoa mitään, mutta pelistä voi jo sanoa jotain, sillä pääsimme osallistumaan äskettäin järjestettyyn testiviikonloppuun, jonka aikana pelasin Elden Ringiä useamman tunnin ajan.
Lyhyt versio? Jos odotin peliä aiemmin, nyt odotus on aivan uusissa sfääreissä.
Tuttua, mutta uudenlaista
Elden Ring tuntuu alusta saakka hyvin tutulta, jos on aiemmin pelannut yhtään From Softwaren pelejä. Tarjolla on taas määrätietoisesti temmotettua ja hyvin haastavaa toimintaroolipelailua, jossa kuolema ei ole koskaan kovin kaukana. Kontrollit tuntuvat alusta saakka hyvin tutuilta, mikä ei ole toki huono juttu. Tässä vaiheessa From Softwaren fanit kuitenkin odottavat From Softwarelta lisää tuttua kamaa uusilla mausteilla höystettynä, eivätkä yllättäen vaikka jotain Ninja Gaiden -kopiota.
Se suurin ero aiempaan kaavaan onkin pelin rakenteessa. Aiemmat From Softwaren pelit ovat koostuneet pienemmistä pelialueista, joissa on kyllä ollut runsaasti tutkittavaa ja löydettävää, mutta ei silti läheskään samalla tavalla kuin Elden Ringissä. Pienen tutoriaalin jälkeen pelaaja heitetään keskelle valtavaa ja avointa maailmaa, jossa riittää nähtävää horisonttiin saakka. Kaukaisuudessa voi nähdä torneja, hohtavia puita ja muinaisia raunioita, joita Breath of the Wild -mainospuheen hengessä voi itsekin matkustaa katsomaan. Mutta vasta sitten lopullisessa versiossa, sillä testiversio oli suljettu kohtalaisen pieneen osaan pelialuetta.
Tämä ratkaisu osoittautui erinomaisen hyväksi, sillä se pakotti ainakin minut tutkimaan maailmaa tarkemmin ja huomaamaan, että se on lastattu täyteen löydettävää. Vaikka ensimmäinen todellinen pomo ratsasteleekin edestakaisin tutoriaalialueen uloskäynnin luona, siltä turpaansa ottamisen sijaan voi ninjailla ohi ja lähteä löytämään luolia ja raunioita, jotka usein johtavat pieniin ja erillisiin miniluolastoihin. Kuten arvata saattaa, niiden pohjalta voi löytää lisää pomoja ja ottajaansa odottavia aarteita.
From Softwaren pelit ovat toki erityisesti viime aikoina olleet jossain määrin avoimia, sillä esimerkiksi Dark Souls 3 sisälsi jo suurempia pelialueita, joten tavallaan Elden Ring on saman progression loogista jatkumaa. Mutta jotenkin ero tuntuu myös syvemmältä, ikään kuin From Software olisi halunnut heitellä pelialueilleen paljon pienempiä, mutta itsenäisiä ja tyydyttäviä kokemuksia. Jo se, että luolastojen pohjalta voi palata teleportilla takaisin sisäänkäynnille, viestii siitä.
Aiempien pelien tapaan mukana on myös hieman epätavallista moninpeliä. Muita pelaajia voi kutsua maailmaansa auttamaan kiperissä tilanteissa, mutta yhtä hyvin voi myös joutua toisen pelaajan invaasion kohteeksi (tai hyökätä itse toisen maailmaan), mutta lisäksi tuttuun tyyliin maailmaan voi myös jättää viestejä muille pelaajille. Kun maailma on entistä suurempi ja avoimempi, myös viestien merkitys korostuu. En olisi välttämättä huomannut vuoren kyljessä olevaa luolaa varjojen keskeltä, ellei joku olisi ystävällisesti jättänyt viestiä, joka käski katsoa vasemmalle. Toisaalta myös jäynäveikot ovat taas vauhdissa. Hyppää tähän rotkoon ja löydät aarteen, sanoo viesti. Okei, tuttua kamaa ja yleensä vihje johtaa vain kuolemaan, mutta nyt löydettävää on niin paljon enemmän, että… ehkä siellä kuopassa sittenkin on jotain kätkettyä?
Voi pitkä odotus
Testijakson aikana jäi vielä paljon näkemättä, koska serverit olivat enimmäkseen pystyssä noin kello 4-7 aamuyöllä ja kuten todettua, testialue oli pieni ja rajattu. Miten on siis esimerkiksi tarinan laita? Onko sitä enemmän kuin aiemmin, kuten voisi olettaa, jos mukaan on rekrytoitu George R.R. Martinin hintainen nimi? Jos näin on, onko se hyvä vai huono uudistus? Aiemminhan From Softwaren pelit ovat viehättäneet juuri sen takia, että ne kertovat tarinasta vain osasen ja antavat pelaajien täyttää itse aukot.
Tarjolla olisi ollut myös ratsuja ja muita uusia mekanismeja, joita en itse päässyt kokeilemaan, mutta jotka tuntuvat sopivan suureen ja avoimeen maailmaan oikein mainiosti, ainakin idean tasolla. Toivottavasti myös käytännössä.
Ilahduttavasti testiversio pyöri myös teknisesti sujuvasti, vaikka varmasti vielä optimointia tapahtuukin. Pelasin itse PlayStation 5 -versiota, joka pyöri pehmeästi 60 FPS:n nopeudella ja näytti oikein mukavalta.
Joten mitäpä tässä muuta toteamaan kuin että hitto vie kun odotuksesta tulee pitkä. Elden Ring ilmestyy 25.2.2022, eli reilun kolmen kuukauden kuluttua. Kolme kuukauttahan ei toki oikeasti ole hirveän pitkä aika, mutta muutaman tunnin pelailun jälkeen Elden Ringistä oli äärimmäisen vaikea päästää irti.
Keskustelut (3 viestiä)
Rekisteröitynyt 10.06.2017
17.11.2021 klo 11.18 1
17.11.2021 klo 19.40 2
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
17.11.2021 klo 20.00 1
jaa elden ring on kritiikkisuojattu from softwaren maksetti ennakko
Miinukselle jäätiin tästäkin.
Kirjoita kommentti