V2.fi testasi: Turtle Beach Recon Xbox Series -ohjain
Kohtuuhinnalla kakkosohjain lisäominaisuuksilla
Muiden kuin konsolivalmistajien itsensä tekemillä peliohjaimilla on kautta aikain ollut huono maine, eikä syyttä: valmistuskulujen karsimisella ja pienemmillä kehitysresursseilla on harvoin saatu aikaiseksi yhtä hyvää ohjainta, kuin itse aito asia on. Niinpä moiset peliohjaimet ovat aina päätyneet sen “kakkospelaajan” kouriin, oli kyse sitten pikkusiskosta tai kylään tulleesta serkusta. Uusin yrittäjä on Xbox Series -konsoleille erityisesti suunnattu Turtle Beachin Recon.
Millä Turtle Beach sitten erottuu kilpailjoista sekä mahdolisesti edukseen siitä vakio-ohjaimesta - hintalappukin kun on kuitenkin täsmälleen sama (60 euroa)? No sillä, minkä Turtle Beach osaa, eli ääniteknologialla. Toki mukana on myös lisäpainikkeita, profiilintallennusta sekä muita erikoisominaisuuksia.
Ääniteknologiapuolella Reconin ominaisuuksiksi listataan monista firman kuulokkeista tuttu Superhuman Hearing, jonka saa nyt siis tämän ohjaimen kautta mihin tahansa kuulokkeisiin. Kyseessä on se pelikuulokkeille melko yleinen ominaisuus, joka korostaa tiettyjä äänialueita, jotta vihollisen liikkeet sekä oman tiimin puheet kuulisi selkeämmin. Omaa mikrofoniaan voi myös monitoroida sekä säätää erikseen muista äänistä ja mukana on ns. “Signature Audio Presets” -asetuksia, joista yksi esimerkiksi tehostaa bassotaajuuksia.
Ohjaimelle ladattava ohjelmisto toimii sekä Xboxilla että Windowsilla, mutta hieman yllätyin, ettei sillä voi tehdä yhtään mitään muuta kuin päivittää ohjustimen firmwarea. Pidän tosin plussana sitä, että säätäminen käy sitten suoraan ohjaimesta, vaikka se vaatiikin ohjekirjasen pitämisen lähistöllä. Edes yritys-erehdys-menetelmä tai ulkoa upottelu ei välttämättä auta, sen verran paljon toimintoja on tungettu muutamaan painikeyhdistelmään.
Testailin Reconia käytännössä neljällä vähän erityyppisellä pelillä: Big Rumble Boxing -nyrkkeilyllä, uusimmalla F1-pelillä, viime vuoden Änärillä sekä Hadeksella. F1 vaatii paljon liipasinten käyttöä, NHL analogitikkujen ja Hades taas nopeaa näppäinten naputtelua. Kaikista edellä mainituista Reconilla selviytyy enemmän kuin hyvin, mutta kyllä sen käsissään tuntee, ettei kyse ole Microsoftin virallisesta ohjustimesta. Muoto ei ole aivan niin hiottu, materiaalit eivät aivan niin mukavia ja tuntuma ei aivan niin hyvä.
Myöntää täytyy, että hyvin lähellä kyllä ollaan. Yksi asia, josta erityisesti pidin, oli ohjaimen alapuolella olevien lisäpainikkeiden (esim. Elite-ohjaimesta tuttujen) tuntuma ja sijoittelu. Kovin hiostava Recon ei myöskään ollut. Miinusta pitää antaa tärinämoottorien äänekkyydestä, josta sain kommenttia jopa vastapelurin puolelta kun se mikrofoniini kantautui. Myöhäisiltana nyrkkeilypeliä pelatessa ohjaimen metelöinti alkoi lähes huolestuttaa.
Kolmimetrisellä USB-C-piuhalla konsoliin kytkettävään Reconiin on siis tungettu paljon ominaisuuksia. Jos olen täysin rehellinen, niin 60 euroa kauppaan marssiessani menisi edelleen Microsoftiin omaan ohjaimeen. Mikäli kokee tarvitsevansa lisäpainikkeita sekä kustomointia, eikä halua maksaa niistä Elite/Pro-ohjainten hintaa, eikä pelikuulokkeista löydy ääniä tehostavia toimintoja, Recon on varsin varteenotettava vaihtoehto.
Turtle Beach Recon (Xbox Series X|S)
Hintaluokka: 60 eur
Lisätietoa: Turtle Beach
Millä Turtle Beach sitten erottuu kilpailjoista sekä mahdolisesti edukseen siitä vakio-ohjaimesta - hintalappukin kun on kuitenkin täsmälleen sama (60 euroa)? No sillä, minkä Turtle Beach osaa, eli ääniteknologialla. Toki mukana on myös lisäpainikkeita, profiilintallennusta sekä muita erikoisominaisuuksia.
Ääniteknologiapuolella Reconin ominaisuuksiksi listataan monista firman kuulokkeista tuttu Superhuman Hearing, jonka saa nyt siis tämän ohjaimen kautta mihin tahansa kuulokkeisiin. Kyseessä on se pelikuulokkeille melko yleinen ominaisuus, joka korostaa tiettyjä äänialueita, jotta vihollisen liikkeet sekä oman tiimin puheet kuulisi selkeämmin. Omaa mikrofoniaan voi myös monitoroida sekä säätää erikseen muista äänistä ja mukana on ns. “Signature Audio Presets” -asetuksia, joista yksi esimerkiksi tehostaa bassotaajuuksia.
Ohjaimelle ladattava ohjelmisto toimii sekä Xboxilla että Windowsilla, mutta hieman yllätyin, ettei sillä voi tehdä yhtään mitään muuta kuin päivittää ohjustimen firmwarea. Pidän tosin plussana sitä, että säätäminen käy sitten suoraan ohjaimesta, vaikka se vaatiikin ohjekirjasen pitämisen lähistöllä. Edes yritys-erehdys-menetelmä tai ulkoa upottelu ei välttämättä auta, sen verran paljon toimintoja on tungettu muutamaan painikeyhdistelmään.
Testailin Reconia käytännössä neljällä vähän erityyppisellä pelillä: Big Rumble Boxing -nyrkkeilyllä, uusimmalla F1-pelillä, viime vuoden Änärillä sekä Hadeksella. F1 vaatii paljon liipasinten käyttöä, NHL analogitikkujen ja Hades taas nopeaa näppäinten naputtelua. Kaikista edellä mainituista Reconilla selviytyy enemmän kuin hyvin, mutta kyllä sen käsissään tuntee, ettei kyse ole Microsoftin virallisesta ohjustimesta. Muoto ei ole aivan niin hiottu, materiaalit eivät aivan niin mukavia ja tuntuma ei aivan niin hyvä.
Myöntää täytyy, että hyvin lähellä kyllä ollaan. Yksi asia, josta erityisesti pidin, oli ohjaimen alapuolella olevien lisäpainikkeiden (esim. Elite-ohjaimesta tuttujen) tuntuma ja sijoittelu. Kovin hiostava Recon ei myöskään ollut. Miinusta pitää antaa tärinämoottorien äänekkyydestä, josta sain kommenttia jopa vastapelurin puolelta kun se mikrofoniini kantautui. Myöhäisiltana nyrkkeilypeliä pelatessa ohjaimen metelöinti alkoi lähes huolestuttaa.
Kolmimetrisellä USB-C-piuhalla konsoliin kytkettävään Reconiin on siis tungettu paljon ominaisuuksia. Jos olen täysin rehellinen, niin 60 euroa kauppaan marssiessani menisi edelleen Microsoftiin omaan ohjaimeen. Mikäli kokee tarvitsevansa lisäpainikkeita sekä kustomointia, eikä halua maksaa niistä Elite/Pro-ohjainten hintaa, eikä pelikuulokkeista löydy ääniä tehostavia toimintoja, Recon on varsin varteenotettava vaihtoehto.
Turtle Beach Recon (Xbox Series X|S)
Hintaluokka: 60 eur
Lisätietoa: Turtle Beach
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti