V2.fi ennakoi: Riders Republic (PS5)
Loppusyksystä temppuillaan Ubisoftin avoimessa maailmassa
Riders Republic esiteltiin maailmalle Ubisoftin Forward-tilaisuudessa noin vuosi sitten. Extreme-urheiluun keskittyvä videopeli oli alun perin tarkoitus julkaista syyskuun alussa, mutta julkaisua viivästettiin hieman, ja tällä hetkellä temppuilemaan pääsee 28.10.
Ubisoft tarjosi elokuussa lehdstölle mahdollisuuden testata pelin beta-versiota, jonka perusteella luvassa on varsin viihdyttävä, monipuolinen ja sosiaalinen extreme-urheilupeli.
Oli tekemisen roolissa sitten salamurhaus, hakkerointi, ammuskelu tai extreme-urheilu, on Ubisoftin avoimen maailman peli aina tuttu sapluuna, jonka merkityksen monet videopelien ystävät tietävät. Se tarkoittaa suurta, avointa maailmaa, jonka kartalta löytyy satoja merkintöjä, kiintopisteitä ja kysymysmerkkejä. Sellaisen ovat ranskalaisstudion kehittäjät luoneet myös Riders Republiciin ja tällä kertaa pelimaailman inspiraationa ovat toimineet Yhdysvaltojen kansallispuistot. Tunnetut kohteet kuten Yosemite, Bryce Canyon ja Grand Teton on yhdistetty kaikki samalle kartalle vierekkäin, tarjoten monipuolisia maisemia lumisista vuorista tiheisiin metsiin ja näyttäviin kanjoneihin. Graafinen ilme ja valaistukset näyttivät varsin laadukkailta, erityisesti uuden sukupolven konsoleilla, joilla tähdätään 4k 60fps -silmäkarkkiin.
Kenttäsuunnittelu vaikutti betatestissä erittäin hyvältä ja maailma tuntuu olevan monipuolinen, sekä täynnä tekemistä ja nähtävää. Menopeleinä näissä maisemissa toimivat erilaiset polkupyörät, laskettelusukset ja lumilaudat sekä taivaalla liitelyyn tarkoitetut laskuvarjot, riippuliitimet ja rakettisiivet. Kaikista välineistä löytyy niin urheilullisempia, kuin myös viihdyttävämpiä erikoisversioita. Kilpailut käydään mittaamalla vauhtia tai temppuilemalla kilpaa.
Fiilikseni pelattavuudesta oli hieman kaksijakoinen, sillä parhaimmillaan tekeminen oli varsin sujuvaa ja mielekästä, välillä taas kontrollit olivat hukassa ja ohjattavuus jätti toivomisen varaan. Beta-vaiheessa kontrolleille vaihtoehtoja oli kolme, joista yksi keskittyi vauhdilla kulkemiseen, toinen temppuiluun ja kolmas jäljittelee Ubisoftin lumilautapeli Steepin kontrolleja. Pientä viilaamista kontrollit kaipaavat vielä lasketteluun, lumilautailuun ja erityisesti lentämiseen sekä liitelyyn. Selkeästi ohjattavuuteen on haettu enemmän arcademaista otetta kuin realismia.
Itse nautin eniten alamäkipyöräilyn tuomasta vauhdin tunteesta, erityisesti kun sitä teki ensimmäisen persoonan kamerakulmasta. Kamerakulmaa voi vaihtaa lennosta kaikilla kulkuvälineillä. Temppuilu oli hauskan tuntuista puuhaa, mutta aika näyttää, kuinka palkitsevaa se on pitkässä juoksussa lopullisessa versiossa.
Pelin selkeästi keskeisiä teemoja ovat sosiaalisuus ja yhdessä pelaaminen. Riders Republicista löytyy eri lajien omat etenemisurat ja kaikki niistä voi halutessaan suorittaa kaverin kanssa yhdessä. Pelistä löytyy myös monipuolisesti erilaisia moninpelimuotoja, joita voi pelata kavereiden tai muiden verkkopelaajien kanssa. Moninpelin kruununjalokivenä ovat Mass Race -kilpailut, joissa uuden sukupolven konsoleilla samassa rallissa kilpailee jopa yli 50 pelaajaa samaan aikaan. Näitäkin pääsi jo testaamaan - ja ne olivat kyllä huikeita moninpelikokemuksia.
Pelimaailman ei haluta tuntuvan autiolta, vaan se on täytetty lukuisilla haamupelaajilla, jotka laskettelevat, pyöräilevät ja temppuilevat ympäri kansallispuistoja. Suosikkiyksityiskohtani testauksessa oli 3D-kartta, jonka toteutus oli todella hieno. Karttaa pystyy kääntelemään nähdäkseen korkeuserot ja siinä pystyy zoomaamaan todella lähelle, niin että lopulta kartalla näkyvät jopa kaikki haamupelaajat kulkemassa rinteitä alas. Teleporttaus kartalle tapahtuu silmänräpäyksessä.
Ubisoftin pelille ominaisesti luvassa on runsaasti myös kustomointia sekä keräiltävää. Hahmon asuja ja tavaroita voi vaihdella sitä mukaa, kun uusia voittaa kilpailuista tai ostaa pelin sisäisestä kaupasta. Kaikki mikromaksut ovat onneksi vain kosmeettisia sisältöjä. Keräiltävääkin löytyy, joten kilpailujen ohessa on syytä välillä lähteä tutkimusmatkalle kansallispuistoihin.
Testaamisen perusteella olen varovaisen optimistinen pelin suhteen ja odotukset julkaisuversioon nousivat kyllä mukavasti. Sisältöä tuntuu olevan tulossa rutkasti ja Ubisoftin tuntien sitä tullaan varmasti lisäämään julkaisun jälkeenkin. Lokakuussa näemme sitten, onko kokonaisuus tarpeeksi hiottu ja mielekäs, jotta se kykenee nappaamaan pelaajat haltuunsa. Itse olen yleensä kallellani yksinpelaamisen suuntaan, mutta tässä pelissä moninpeliominaisuudet tekivät minuunkin vaikutuksen. Kunhan vain serverit kestävät…
Kehittäjä: Ubisoft Annecy
Julkaisija: Ubisoft
Alustat: PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series S|X, PlayStation 5
Julkaisu: 28.10.2021
Ubisoft tarjosi elokuussa lehdstölle mahdollisuuden testata pelin beta-versiota, jonka perusteella luvassa on varsin viihdyttävä, monipuolinen ja sosiaalinen extreme-urheilupeli.
Kansallispuistot yhdessä paketissa
Oli tekemisen roolissa sitten salamurhaus, hakkerointi, ammuskelu tai extreme-urheilu, on Ubisoftin avoimen maailman peli aina tuttu sapluuna, jonka merkityksen monet videopelien ystävät tietävät. Se tarkoittaa suurta, avointa maailmaa, jonka kartalta löytyy satoja merkintöjä, kiintopisteitä ja kysymysmerkkejä. Sellaisen ovat ranskalaisstudion kehittäjät luoneet myös Riders Republiciin ja tällä kertaa pelimaailman inspiraationa ovat toimineet Yhdysvaltojen kansallispuistot. Tunnetut kohteet kuten Yosemite, Bryce Canyon ja Grand Teton on yhdistetty kaikki samalle kartalle vierekkäin, tarjoten monipuolisia maisemia lumisista vuorista tiheisiin metsiin ja näyttäviin kanjoneihin. Graafinen ilme ja valaistukset näyttivät varsin laadukkailta, erityisesti uuden sukupolven konsoleilla, joilla tähdätään 4k 60fps -silmäkarkkiin.
Kenttäsuunnittelu vaikutti betatestissä erittäin hyvältä ja maailma tuntuu olevan monipuolinen, sekä täynnä tekemistä ja nähtävää. Menopeleinä näissä maisemissa toimivat erilaiset polkupyörät, laskettelusukset ja lumilaudat sekä taivaalla liitelyyn tarkoitetut laskuvarjot, riippuliitimet ja rakettisiivet. Kaikista välineistä löytyy niin urheilullisempia, kuin myös viihdyttävämpiä erikoisversioita. Kilpailut käydään mittaamalla vauhtia tai temppuilemalla kilpaa.
Vauhdin hurmaa
Fiilikseni pelattavuudesta oli hieman kaksijakoinen, sillä parhaimmillaan tekeminen oli varsin sujuvaa ja mielekästä, välillä taas kontrollit olivat hukassa ja ohjattavuus jätti toivomisen varaan. Beta-vaiheessa kontrolleille vaihtoehtoja oli kolme, joista yksi keskittyi vauhdilla kulkemiseen, toinen temppuiluun ja kolmas jäljittelee Ubisoftin lumilautapeli Steepin kontrolleja. Pientä viilaamista kontrollit kaipaavat vielä lasketteluun, lumilautailuun ja erityisesti lentämiseen sekä liitelyyn. Selkeästi ohjattavuuteen on haettu enemmän arcademaista otetta kuin realismia.
Itse nautin eniten alamäkipyöräilyn tuomasta vauhdin tunteesta, erityisesti kun sitä teki ensimmäisen persoonan kamerakulmasta. Kamerakulmaa voi vaihtaa lennosta kaikilla kulkuvälineillä. Temppuilu oli hauskan tuntuista puuhaa, mutta aika näyttää, kuinka palkitsevaa se on pitkässä juoksussa lopullisessa versiossa.
Pelin selkeästi keskeisiä teemoja ovat sosiaalisuus ja yhdessä pelaaminen. Riders Republicista löytyy eri lajien omat etenemisurat ja kaikki niistä voi halutessaan suorittaa kaverin kanssa yhdessä. Pelistä löytyy myös monipuolisesti erilaisia moninpelimuotoja, joita voi pelata kavereiden tai muiden verkkopelaajien kanssa. Moninpelin kruununjalokivenä ovat Mass Race -kilpailut, joissa uuden sukupolven konsoleilla samassa rallissa kilpailee jopa yli 50 pelaajaa samaan aikaan. Näitäkin pääsi jo testaamaan - ja ne olivat kyllä huikeita moninpelikokemuksia.
Yksin ei tarvitse rinteessä olla
Pelimaailman ei haluta tuntuvan autiolta, vaan se on täytetty lukuisilla haamupelaajilla, jotka laskettelevat, pyöräilevät ja temppuilevat ympäri kansallispuistoja. Suosikkiyksityiskohtani testauksessa oli 3D-kartta, jonka toteutus oli todella hieno. Karttaa pystyy kääntelemään nähdäkseen korkeuserot ja siinä pystyy zoomaamaan todella lähelle, niin että lopulta kartalla näkyvät jopa kaikki haamupelaajat kulkemassa rinteitä alas. Teleporttaus kartalle tapahtuu silmänräpäyksessä.
Ubisoftin pelille ominaisesti luvassa on runsaasti myös kustomointia sekä keräiltävää. Hahmon asuja ja tavaroita voi vaihdella sitä mukaa, kun uusia voittaa kilpailuista tai ostaa pelin sisäisestä kaupasta. Kaikki mikromaksut ovat onneksi vain kosmeettisia sisältöjä. Keräiltävääkin löytyy, joten kilpailujen ohessa on syytä välillä lähteä tutkimusmatkalle kansallispuistoihin.
Testaamisen perusteella olen varovaisen optimistinen pelin suhteen ja odotukset julkaisuversioon nousivat kyllä mukavasti. Sisältöä tuntuu olevan tulossa rutkasti ja Ubisoftin tuntien sitä tullaan varmasti lisäämään julkaisun jälkeenkin. Lokakuussa näemme sitten, onko kokonaisuus tarpeeksi hiottu ja mielekäs, jotta se kykenee nappaamaan pelaajat haltuunsa. Itse olen yleensä kallellani yksinpelaamisen suuntaan, mutta tässä pelissä moninpeliominaisuudet tekivät minuunkin vaikutuksen. Kunhan vain serverit kestävät…
Kehittäjä: Ubisoft Annecy
Julkaisija: Ubisoft
Alustat: PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series S|X, PlayStation 5
Julkaisu: 28.10.2021
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti