V2.fi ennakoi: Dice Legacy (PC)
Tämä kaupunki on rakennettu noppien varaan
Dice Legacy voi tuntua ensisilmäyksellä aivan uudenlaiselta peliltä, mutta sen juuret ovat pitkällä lautapelien perinteissä. Useimmat lautapelien ystävät ovat varmasti vuosien varrella törmänneet niin kutsuttuihin ”worker placement” -peleihin, joissa pelaajat sijoittelevat vuorollaan pelinappejaan laudan eri ruuduille ja saavat niistä sitten ennalta ilmoitetun hyödykkeen.
Dice Legacy ottaa tämän saman perusidean ja muuttaa sen tosiaikaiseksi peliksi. Lopputulos sisältää potentiaalia, mutta myös potentiaalisia ongelmia.
Halo-henkiselle kehämaailmalle sijoittuva Dice Legacy kertoo selviytymisestään taistelevasta siirtokunnasta, jonka johtajana pelaaja toimii. Talvi ja nälänhätä uhkaavat, joten kansalle täytyisi nopeasti haalia ruokaa, suojaa, lämpöä ja muuta tarpeellista. Mutta miten? No tietenkin sijoittelemalla noppia ruutuihin!
Pelin alussa käytössä on kourallinen perustason noppia, joissa ei komeile silmälukuja, vaan erilaisia symboleita. Jos haluaa vaikka kerätä metsästä puuta, täytyy sijoittaa työläissymbolin heittänyt noppa oikeaan ruutuun ja sitten odotella hetken aikaa, jotta duunarit saavat operaationsa valmiiksi. Jos taas haluaa rakentaa vaikka puuta polttavan lämmityskeskuksen, täytyy ensin haalia tarvittava määrä resursseja ja sitten sijoittaa taas vaaditut nopat tyhjälle tontille, jolloin talo rakentuu.
Mutta mitä jos ei sattunut heittämään haluttuja noppia? Mitä jos tarjolla on vain rivi turhia sotilaita ja navigaattoreita? Sitten tietenkin heitetään uudelleen. Jotta homma ei olisi liian simppeliä, noppia ei voi tuosta vain heitellä uudelleen ja uudelleen halutun tuloksen toivossa. Nopilla on kestopisteensä, jotka laskevat jokaisella heitolla, eikä niitä saa palautettua kuin polttamalla lisää kallisarvoisia resursseja ja aikaa.
Sitä aikaahan taas ei tietenkään koskaan ole tarpeeksi, koska esimerkiksi jo aivan ensimmäisen skenaarion alussa niskassa tikittää tuloaan tekevän talven muotoinen aikapommi, jota ennen pitäisi saada tehtyä tuhat ja yksi erilaista asiaa.
Nyt testiin osunut kehitysversio ei sisältänyt vielä kuin murto-osan lopullisen pelin sisällöstä, joten mitään lopullista tuomiotakaan ei voi vielä antaa. Mutta juuri nyt tuntuu kovasti siltä kuin Dice Legacyssä olisi liikaa liikkuvia osia. Pelkkä perustason noppien heittely olisi riittänyt ihan hyvin pelin selkärangaksi.
Alun jälkeen voi hankkia käyttöönsä jos jonkinlaisia erikoisnoppia, jotka on jaettu kansakunnan eri sosiaalisia tasoja vastaaviin ryhmiin. Näillä ryhmillä on oma tyytyväisyytensä, joten jos esimerkiksi proletariaatti alkaa kyllästyä pelaajan puuhailuihin, prole-nopatkin muuttuvat tehottomammiksi. Niinpä aikaa täytyisi käyttää runsaasti myös poliittiseen suhmurointiin ja mittarien tuijotteluun.
Tarjolla on myös teknologiapuu, jota täytyisi kivuta uusien rakennustyyppien ja parannusten avaamiseksi, hallitus kokoontuu säännöllisesti päättämään koko kansakuntaa ohjaavista linjauksistaan ja niin edelleen.
Samanlaista tuunattavaa löytyy monesta muustakin pelin osa-alueesta ja ensimmäisten tuntien jälkeen fiilikseni olivat, että vähempi voisi toimia paremmin. Juuri nyt se itse peliluuppi, eli noppien heittely ja sijoittelu, tuntuu melkein toissijaiselta puuhalta sen kaikenlaisen kaupunginhallinnan ja politikoinnin ohella. Miltei kuin kehitystiimi olisi halunnut tehdä jonkun uuden Frostpunkin ja sitten päättänyt jossain vaiheessa pultata mukaan noppien heittelyä.
On toki mahdollista, että lopullisessa versiossa pienet tuunaukset ja kenties myös vähän parempi tutoriaali voivat heilauttaa vaakakuppia toiseen suuntaan ja muuttaa kokonaisuuden toimivammaksi. Tätä mysteeriä ei tarvitse jännittää enää hirveän kauan, sillä Dice Legacy ilmestyy syyskuun alussa, joten mekin palaamme lopullisen version arvostelun pariin jo muutaman viikon kuluttua.
Dice Legacy
Kehittäjä: Destinybit
Julkaisija: Ravenscourt
Julkaisu: 9.9.2021
Lisätietoa: Steam
Dice Legacy ottaa tämän saman perusidean ja muuttaa sen tosiaikaiseksi peliksi. Lopputulos sisältää potentiaalia, mutta myös potentiaalisia ongelmia.
Halo-henkiselle kehämaailmalle sijoittuva Dice Legacy kertoo selviytymisestään taistelevasta siirtokunnasta, jonka johtajana pelaaja toimii. Talvi ja nälänhätä uhkaavat, joten kansalle täytyisi nopeasti haalia ruokaa, suojaa, lämpöä ja muuta tarpeellista. Mutta miten? No tietenkin sijoittelemalla noppia ruutuihin!
Pelin alussa käytössä on kourallinen perustason noppia, joissa ei komeile silmälukuja, vaan erilaisia symboleita. Jos haluaa vaikka kerätä metsästä puuta, täytyy sijoittaa työläissymbolin heittänyt noppa oikeaan ruutuun ja sitten odotella hetken aikaa, jotta duunarit saavat operaationsa valmiiksi. Jos taas haluaa rakentaa vaikka puuta polttavan lämmityskeskuksen, täytyy ensin haalia tarvittava määrä resursseja ja sitten sijoittaa taas vaaditut nopat tyhjälle tontille, jolloin talo rakentuu.
Mutta mitä jos ei sattunut heittämään haluttuja noppia? Mitä jos tarjolla on vain rivi turhia sotilaita ja navigaattoreita? Sitten tietenkin heitetään uudelleen. Jotta homma ei olisi liian simppeliä, noppia ei voi tuosta vain heitellä uudelleen ja uudelleen halutun tuloksen toivossa. Nopilla on kestopisteensä, jotka laskevat jokaisella heitolla, eikä niitä saa palautettua kuin polttamalla lisää kallisarvoisia resursseja ja aikaa.
Sitä aikaahan taas ei tietenkään koskaan ole tarpeeksi, koska esimerkiksi jo aivan ensimmäisen skenaarion alussa niskassa tikittää tuloaan tekevän talven muotoinen aikapommi, jota ennen pitäisi saada tehtyä tuhat ja yksi erilaista asiaa.
Nyt testiin osunut kehitysversio ei sisältänyt vielä kuin murto-osan lopullisen pelin sisällöstä, joten mitään lopullista tuomiotakaan ei voi vielä antaa. Mutta juuri nyt tuntuu kovasti siltä kuin Dice Legacyssä olisi liikaa liikkuvia osia. Pelkkä perustason noppien heittely olisi riittänyt ihan hyvin pelin selkärangaksi.
Alun jälkeen voi hankkia käyttöönsä jos jonkinlaisia erikoisnoppia, jotka on jaettu kansakunnan eri sosiaalisia tasoja vastaaviin ryhmiin. Näillä ryhmillä on oma tyytyväisyytensä, joten jos esimerkiksi proletariaatti alkaa kyllästyä pelaajan puuhailuihin, prole-nopatkin muuttuvat tehottomammiksi. Niinpä aikaa täytyisi käyttää runsaasti myös poliittiseen suhmurointiin ja mittarien tuijotteluun.
Tarjolla on myös teknologiapuu, jota täytyisi kivuta uusien rakennustyyppien ja parannusten avaamiseksi, hallitus kokoontuu säännöllisesti päättämään koko kansakuntaa ohjaavista linjauksistaan ja niin edelleen.
Samanlaista tuunattavaa löytyy monesta muustakin pelin osa-alueesta ja ensimmäisten tuntien jälkeen fiilikseni olivat, että vähempi voisi toimia paremmin. Juuri nyt se itse peliluuppi, eli noppien heittely ja sijoittelu, tuntuu melkein toissijaiselta puuhalta sen kaikenlaisen kaupunginhallinnan ja politikoinnin ohella. Miltei kuin kehitystiimi olisi halunnut tehdä jonkun uuden Frostpunkin ja sitten päättänyt jossain vaiheessa pultata mukaan noppien heittelyä.
On toki mahdollista, että lopullisessa versiossa pienet tuunaukset ja kenties myös vähän parempi tutoriaali voivat heilauttaa vaakakuppia toiseen suuntaan ja muuttaa kokonaisuuden toimivammaksi. Tätä mysteeriä ei tarvitse jännittää enää hirveän kauan, sillä Dice Legacy ilmestyy syyskuun alussa, joten mekin palaamme lopullisen version arvostelun pariin jo muutaman viikon kuluttua.
Dice Legacy
Kehittäjä: Destinybit
Julkaisija: Ravenscourt
Julkaisu: 9.9.2021
Lisätietoa: Steam
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti