V2.fi pelasi: World of Warcraft: Chains of Domination
Riittääkö kauan odotettu sisältöpäivitys kääntämään World of Warcraftin kurssin?
Silläkin riskillä, että innokkaimmat nurkkapatriootit polttavat Thrall-kalsarinsa ja meikäläisen samaan syssyyn roviolla, on todettava, että World of Warcraftilla ei mene nykyään kovin lujaa. Shadowlands on osoittautunut eeppiseksi flopiksi, jonka myötä tilaajaluvut ovat pudonneet murto-osaan lisälevyn julkaisun pelaajamääristä ja myös yleinen mielipide on kääntynyt jyrkästi WoWia vastaan.
Ongelmaa pahensi se, että vaikka Shadowlands julkaistiin jo loppuvuodesta 2020, peli ei vielä kesään mennessä ollut päässyt versionumeroon 9.1. Se perinteinen uusia raideja ja muuta sisältöä tarjoava päivitys antoi odottaa itseään historiallisen kauan. Kun pelaajilla oli jo jonkin aikaa ollut sellainen olo, että World of Warcraftin pelaamisesta oli tullut lähinnä kokoelma pakollisia askareita, niiden samojen rutiinien toistaminen päivästä ja viikosta toiseen ajoi todella monet pelaajat pistämään pelitilinsä jäihin.
Kesäkuun lopussa se 9.1 sitten vihdoin ilmestyi ja kenties World of Warcraft: Classicin huiman menon henkeen sopivasti sitä voisi luonnehtia klassisella Ragnaros-lainauksella: ”too soon! You have awakened me too soon, Gurgthock”.
Versionumeroa 9.1 kantavan sisältöpäivityksen nimi, Chains of Domination, kertoo pelin hengen. Shadowlandsin tarina etenee nytkähtäen seuraavaan lukuunsa, kun todellisuuden jyräämisestä haaveileva Jailer yhdessä kätyriensä kanssa toteuttaa pahat salajuonensa ja haalii kaikki ikuisuuskivet, ei kun siis sinetit, haltuunsa. Mitä sitten tapahtuu? Se tulee selviämään seuraavien kuukausien aikana, kun pelaajat kahlaavat tietään läpi Chains of Dominationin tarinan.
Toki sisältöä löytyy vähän enemmänkin, sillä kunkin neljän liittouman omat kampanjat jatkuvat nyt sinne 40. liittoumatason paremmalle puolelle, joskin nyt kaikki puhaltavat uuteen hiileen. Yksittäisten tarinoiden sijaan pelaajat lähtevät jahtaamaan yhtenäistä tarinaa Korthiaan, Kita-helvetin uudelle alueelle. Siellä tarjolla on kovin tutunoloista sisältöä: päivittäin suoritettavia, toistettavia tehtäviä, tappamistaan odottavia harvinaisia hirviöitä, sekä pari uutta valuuttaa ja mainemittaria, joita grindaamalla voi ostella itselleen noin 200. iLevelin varusteita.
Toki muutakin sisältöä löytyy. Uusi mega-luolasto, jota voi pelata vain mythic 0 -tasolla, uusi raid-instanssi, jossa pelaajat käyvät suoraan taistoon Sylvanaksen kanssa, uusia kustomoitavia varusteita, uusia grindattavia valuuttoja ja paljon pienempää kilkettä. Tekemistä siis on ihan kohtalaisesti, mutta melkoisena kysymysmerkkinä käytännössä kaikki siitä on ”lisää samaa” -osastoa. Kaikki tuntuu Shadowlandsin 9.0-version pelanneena heti kovin tutulta. Ja tämä on kaikki ihan okei, mutta miltei kahdeksan kuukauden odottelun jälkeen ”ihan okei” ei ole ihan okei.
Varsinkaan, kun lisälevyn yleinen tekninen taso ei ole lähelläkään sitä rimaa, jota Blizzard on perinteisesti tavoitellut.
Versionumeroa 9.1 kantavan päivityksen viivästyminen oli kevään kuuma World of Warcraft -puheenaihe, sillä aikataulut paukkuivat sen verran tehokkaasti, että 9.0 jätti kestollaan taakseen kaikki aiemmat lisälevyt ja jopa perus-WoWin. Blizzardilta vuotaneet tiedot kertoivat, että työskentely ei sujunut ihan toivotulla tasolla, ja loppukeväästä auennut testipalvelin vahvisti huhut: 9.1 tuntui raakileelta. Sisältöä oli kovin vähän, keskeiset mekanismit olivat aivan alkutekijöissään ja bugeja riitti ämpärikaupalla. Ja sitten putosi pommi: 9.1 ilmestyisi kesäkuun lopussa.
Jo tuolloin useampikin WoW-kommentaattori totesi, että joko Blizzard oli karsinut paketista suuren määrän sisältöä, tai 9.1 tulisi uunista ulos kovin alipaistoisena. Sitä ensimmäistä vaihtoehtoa on mahdoton kommentoida, mutta jo parin päivän pelailun jälkeen oli hyvin selvää, että 9.1 olisi kaivannut vielä useiden viikkojen verran testailua ja viilailua.
Julkaisun jälkeiset pari viikkoa ovat sisältäneet useita pieniä ja suurempia bugikorjauksia, joilla on esimerkiksi nostettu huntereiden DPS-lukemia sellaiset pienet 20%, jotta hahmoluokka saatiin edes suunnilleen samalle viivalle muiden DPS-luokkien kanssa. Vaikka näiden päivitysten myötä Chains of Domination alkaakin hiljalleen tuntua edes kohtalaisen pelikelpoiselta, koska nyt suuri osa questeista ja pelialueista ei ole enää ilmiselvästi rikki, pikapäivitykset eivät tietenkään voi korjata niitä syvällisempiä, mekaanisia ongelmia.
Pelaajat ovat ymmärrettävästi hieman käärmeissään vaikkapa siitä, että Chains of Dominationin merkittävä uusi juttu – kustomoitavat ja raidin myötä tuunattavat panssarit – vaativat samoja slotteja kuin ne legendaariset esineet, joita varten pelaajat grindasivat useita viikkoja. Pelaajat eivät myöskään ole ihan pähkinöinä siitä, että näiden uusien varusteiden hankinta vaatii kohtalaisesti tuuria, koska ensin pitäisi saada ne itse kamat putoamaan raideista, ja sitten niiden kustomointiin tarvittavat jalokivet. RNG:tä RNG:n päälle, eikä tietenkään mitään bonus-nopanheittojen tapaisia mekanismeja ole enää olemassakaan. Satuitko saamaan tuurilla sen oman specisi tarvitseman esineen ja siihen vaaditut jalokivet? Onneksi olkoon, olet DPS-mittarien kärjessä. Etkö saanut? Tyhjä arpa.
Sama linja jatkuu muuallakin. Uusia Korthian pelialue sisältää mahdollisuuden hankkia alteilleen iLevel 200:n varusteita, mikä on paperilla mainio tapa tuoda alttinsa pelikelpoisille varusteluvuille. Paitsi että… kaikki varusteet on hankittava satunnaista loottia sisältävien laatikoiden kautta, joten todennäköisesti joutuu ostamaan jokaiselle altilleen kolmen tai neljän varustesetin verran arkkuja, ennen kuin saa yhden täyden setin. Hyvä idea, joka on pilattu samalla alttarilla kuin monet muutkin WoWin hyvät ideat: kuvittelemalla, että pelaajat lopettavat pelaamisen jos heitä ei pistetä juoksemaan hamsteripyörään kuukausikaupalla.
Veikkaan myös, että näitä ongelmia ei tulla mitenkään kovin perusteellisesti edes korjaamaan, koska kaikkien kehitystiimin kommenttien mukaisesti Ion Hazzikostas tiimeineen on tyytyväinen pelin tilaan. Mutta ovatko pelaajat? Jälleen: kun Shadowlands ilmestyi, omassa killassani oli useita satoja aktiivisia pelaajia illasta toiseen. Kesäkuussa aktiivisia pelaajia ei ollut tarpeeksi edes yhtä viiden miehen instanssia varten, eikä Chains of Domination tunnu merkittävästi parantaneen tilannetta. Kuten kuuluisa sanonta kertoo, anekdootti ei ole datan yksikkömuoto, mutta kyllä se silti jostain kertoo.
YouTube-kollegani Bellular totesi ihan osuvasti, että Chains of Domination on lisää samaa. Lisää samoja aktiviteetteja, lisää samaa tarinaa, lisää samoja mekanismeja, lisää samoja puutteita, lisää samoja ongelmia. Kun huomioidaan Shadowlandsin nykyinen tilanne, se on aika huolestuttava juttu.
Ongelmaa pahensi se, että vaikka Shadowlands julkaistiin jo loppuvuodesta 2020, peli ei vielä kesään mennessä ollut päässyt versionumeroon 9.1. Se perinteinen uusia raideja ja muuta sisältöä tarjoava päivitys antoi odottaa itseään historiallisen kauan. Kun pelaajilla oli jo jonkin aikaa ollut sellainen olo, että World of Warcraftin pelaamisesta oli tullut lähinnä kokoelma pakollisia askareita, niiden samojen rutiinien toistaminen päivästä ja viikosta toiseen ajoi todella monet pelaajat pistämään pelitilinsä jäihin.
Kesäkuun lopussa se 9.1 sitten vihdoin ilmestyi ja kenties World of Warcraft: Classicin huiman menon henkeen sopivasti sitä voisi luonnehtia klassisella Ragnaros-lainauksella: ”too soon! You have awakened me too soon, Gurgthock”.
Sisältöä löytyy, mutta miten on uuden laita?
Versionumeroa 9.1 kantavan sisältöpäivityksen nimi, Chains of Domination, kertoo pelin hengen. Shadowlandsin tarina etenee nytkähtäen seuraavaan lukuunsa, kun todellisuuden jyräämisestä haaveileva Jailer yhdessä kätyriensä kanssa toteuttaa pahat salajuonensa ja haalii kaikki ikuisuuskivet, ei kun siis sinetit, haltuunsa. Mitä sitten tapahtuu? Se tulee selviämään seuraavien kuukausien aikana, kun pelaajat kahlaavat tietään läpi Chains of Dominationin tarinan.
Toki sisältöä löytyy vähän enemmänkin, sillä kunkin neljän liittouman omat kampanjat jatkuvat nyt sinne 40. liittoumatason paremmalle puolelle, joskin nyt kaikki puhaltavat uuteen hiileen. Yksittäisten tarinoiden sijaan pelaajat lähtevät jahtaamaan yhtenäistä tarinaa Korthiaan, Kita-helvetin uudelle alueelle. Siellä tarjolla on kovin tutunoloista sisältöä: päivittäin suoritettavia, toistettavia tehtäviä, tappamistaan odottavia harvinaisia hirviöitä, sekä pari uutta valuuttaa ja mainemittaria, joita grindaamalla voi ostella itselleen noin 200. iLevelin varusteita.
Toki muutakin sisältöä löytyy. Uusi mega-luolasto, jota voi pelata vain mythic 0 -tasolla, uusi raid-instanssi, jossa pelaajat käyvät suoraan taistoon Sylvanaksen kanssa, uusia kustomoitavia varusteita, uusia grindattavia valuuttoja ja paljon pienempää kilkettä. Tekemistä siis on ihan kohtalaisesti, mutta melkoisena kysymysmerkkinä käytännössä kaikki siitä on ”lisää samaa” -osastoa. Kaikki tuntuu Shadowlandsin 9.0-version pelanneena heti kovin tutulta. Ja tämä on kaikki ihan okei, mutta miltei kahdeksan kuukauden odottelun jälkeen ”ihan okei” ei ole ihan okei.
Varsinkaan, kun lisälevyn yleinen tekninen taso ei ole lähelläkään sitä rimaa, jota Blizzard on perinteisesti tavoitellut.
Liian pian, Gurgthock!
Versionumeroa 9.1 kantavan päivityksen viivästyminen oli kevään kuuma World of Warcraft -puheenaihe, sillä aikataulut paukkuivat sen verran tehokkaasti, että 9.0 jätti kestollaan taakseen kaikki aiemmat lisälevyt ja jopa perus-WoWin. Blizzardilta vuotaneet tiedot kertoivat, että työskentely ei sujunut ihan toivotulla tasolla, ja loppukeväästä auennut testipalvelin vahvisti huhut: 9.1 tuntui raakileelta. Sisältöä oli kovin vähän, keskeiset mekanismit olivat aivan alkutekijöissään ja bugeja riitti ämpärikaupalla. Ja sitten putosi pommi: 9.1 ilmestyisi kesäkuun lopussa.
Jo tuolloin useampikin WoW-kommentaattori totesi, että joko Blizzard oli karsinut paketista suuren määrän sisältöä, tai 9.1 tulisi uunista ulos kovin alipaistoisena. Sitä ensimmäistä vaihtoehtoa on mahdoton kommentoida, mutta jo parin päivän pelailun jälkeen oli hyvin selvää, että 9.1 olisi kaivannut vielä useiden viikkojen verran testailua ja viilailua.
Julkaisun jälkeiset pari viikkoa ovat sisältäneet useita pieniä ja suurempia bugikorjauksia, joilla on esimerkiksi nostettu huntereiden DPS-lukemia sellaiset pienet 20%, jotta hahmoluokka saatiin edes suunnilleen samalle viivalle muiden DPS-luokkien kanssa. Vaikka näiden päivitysten myötä Chains of Domination alkaakin hiljalleen tuntua edes kohtalaisen pelikelpoiselta, koska nyt suuri osa questeista ja pelialueista ei ole enää ilmiselvästi rikki, pikapäivitykset eivät tietenkään voi korjata niitä syvällisempiä, mekaanisia ongelmia.
Pelaajat ovat ymmärrettävästi hieman käärmeissään vaikkapa siitä, että Chains of Dominationin merkittävä uusi juttu – kustomoitavat ja raidin myötä tuunattavat panssarit – vaativat samoja slotteja kuin ne legendaariset esineet, joita varten pelaajat grindasivat useita viikkoja. Pelaajat eivät myöskään ole ihan pähkinöinä siitä, että näiden uusien varusteiden hankinta vaatii kohtalaisesti tuuria, koska ensin pitäisi saada ne itse kamat putoamaan raideista, ja sitten niiden kustomointiin tarvittavat jalokivet. RNG:tä RNG:n päälle, eikä tietenkään mitään bonus-nopanheittojen tapaisia mekanismeja ole enää olemassakaan. Satuitko saamaan tuurilla sen oman specisi tarvitseman esineen ja siihen vaaditut jalokivet? Onneksi olkoon, olet DPS-mittarien kärjessä. Etkö saanut? Tyhjä arpa.
Sama linja jatkuu muuallakin. Uusia Korthian pelialue sisältää mahdollisuuden hankkia alteilleen iLevel 200:n varusteita, mikä on paperilla mainio tapa tuoda alttinsa pelikelpoisille varusteluvuille. Paitsi että… kaikki varusteet on hankittava satunnaista loottia sisältävien laatikoiden kautta, joten todennäköisesti joutuu ostamaan jokaiselle altilleen kolmen tai neljän varustesetin verran arkkuja, ennen kuin saa yhden täyden setin. Hyvä idea, joka on pilattu samalla alttarilla kuin monet muutkin WoWin hyvät ideat: kuvittelemalla, että pelaajat lopettavat pelaamisen jos heitä ei pistetä juoksemaan hamsteripyörään kuukausikaupalla.
Veikkaan myös, että näitä ongelmia ei tulla mitenkään kovin perusteellisesti edes korjaamaan, koska kaikkien kehitystiimin kommenttien mukaisesti Ion Hazzikostas tiimeineen on tyytyväinen pelin tilaan. Mutta ovatko pelaajat? Jälleen: kun Shadowlands ilmestyi, omassa killassani oli useita satoja aktiivisia pelaajia illasta toiseen. Kesäkuussa aktiivisia pelaajia ei ollut tarpeeksi edes yhtä viiden miehen instanssia varten, eikä Chains of Domination tunnu merkittävästi parantaneen tilannetta. Kuten kuuluisa sanonta kertoo, anekdootti ei ole datan yksikkömuoto, mutta kyllä se silti jostain kertoo.
YouTube-kollegani Bellular totesi ihan osuvasti, että Chains of Domination on lisää samaa. Lisää samoja aktiviteetteja, lisää samaa tarinaa, lisää samoja mekanismeja, lisää samoja puutteita, lisää samoja ongelmia. Kun huomioidaan Shadowlandsin nykyinen tilanne, se on aika huolestuttava juttu.
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti