V2.fi ennakoi: Hokko Life - Animal Crossingia PC:llä?
Onko tuoreesta tulokkaasta haastajaksi?
Koronapandemian osuessa Suomeen keväällä 2020 liityin niiden pelaajien joukkoon, jotka ostivat Animal Crossing: New Horizonsin ja linnoittautuivat Nintendo Switchin kanssa sohvan nurkkaan. Kevät ja kesä menivät vauhdikkaasti tarantelloja ja muita hyönteisiä sekä ötököitä pyydystäessä. Animal Crossingin ainoa heikkous on, ettei sitä ole saatavilla muille alustoille, eikä kaikkia huvita Switchin ostaminen yhden kiinnostavan pelin vuoksi. Tilanteeseen on nyt luvassa helpotusta kehitteillä olevan korvikkeen myötä: Kesäkuun alussa soolokehittäjä Robert Tatnellin Wonderscope-studio julkaisi Steamissa Hokko Lifen, joka on hyvin samanlainen monessa asiassa Animal Crossingin kanssa, vaikka eroavaisuuksiakin löytyy.
Tarina alkaa, kun pelaajan ohjastama hahmo nukahtaa junaan ja herää vasta pääteasemalta. Hokko-kylä sijaitsee niin syrjässä, ettei seuraavaa junaa tule ennen aamua, joten ainoa vaihtoehto oli jäädä paikallisen baarin yläkertaan yöksi. Aamulla kylän asukkailla olikin sitten sankarille runsaasti tekemistä: piti raivata tielle kaatuneita puita, rakentaa puistonpenkkejä ja ties mitä. Asukkaat työllistivät minua, mutta palkkaa duunista ei herunut ja päädyinkin haaveilemaan paikalliseen kauppaan haavista. Minulla oli varaa vain liimapurkkiin, mutta sitä en tarvinnut, joten jouduin jatkamaan vapaaehtoistöitä ja suuntasin rannalle keräämään roskia.
Hokko Life starttaa melko verkkaisesti. Erona Animal Crossingiin on, että Hokossa aika ei kulje samaa tahtia tosielämän kanssa. Päädyinkin usein kömpimään baarin yläkertaan nukkumaan uusien tehtävien aukeamisen toivossa. Halutessaan pelaaja voi nukkumalla siirtyä ajassa eteenpäin muutaman tunnin sykleissä tai suoraan seuraavaan aamuun. Alun pelialue oli pieni, eikä siellä ollut juurikaan tekemistä, mikä hieman yllätti. Kun vihdoin sain haavin sekä ongen, ei kalojen ja ötököiden pyydystäminen kuitenkaan tuntunut tyydyttävältä tai tuottanut riemunkiljahduksia. Pyydystetyt lajit päätyvät “tarrakirjaan”, jota selailemalla voi ihailla löydöksiä. Samalla mieleen juolahti muisto Animal Crossingin museosta ja valtavasta kokoelmasta, jonka keräsin jo ensimmäisenä peli-iltana. Hokon merestä pyydystetty kala tuntui melko mitättömältä pienen ajatusketjun jälkeen.
Vaikka Hokko Lifeä ei saisi liiaksi verrata Animal Crossingiin, tulee niin tietenkin tehtyä. On kuitenkin muistettava, että Hokko Lifeä kehittää hyvin pieni studio ja peli on tällä hetkellä vielä Early Access -vaiheessa. Kehittäjää ei voi syyttää kiinnostuksen puutteesta, sillä Steamin uutiskeskuksen mukaan Hokko Life on saanut runsaasti päivityksiä, jotka ovat parantaneet pelikokemusta, sekä tuoneet vaihtelevasti lisäsisältöä aina kielivalikoimasta hiustyyleihin. Robert Tatnellin teoksessa on myös muutama asia paremmin kuin Animal Crossingissa: Hokko Lifessä esineiden suunnittelu on priimaluokkaa, sillä pelaaja voi käytännössä suunnitella minkä tahansa mieleen juolahtaneen esineen. Haluaisitko esimerkiksi kopioida Ikean malliston? Onnistuu! Oletko tosielämän puuseppä ja haluat nikkaroida kotoasi löytyvät kalusteet Hokkoon? Onnistuu. Lisäksi pelissä on mahdollista suunnitella tapetteja, lattioita ja vaatteita. Pidän siitä, kuinka kehittäjä on halunnut panostaa johonkin ominaisuuteen, jota kilpailijan teoksesta ei löydy.
Täytyy myöntää, että testijakson jälkeen Hokko Life jää kuitenkin minulla odottelemaan tulevaa. Kaupunki tuntuu tyhjältä, kyläläisten antamien tehtävien tekeminen ei tuo tarpeeksi esimerkiksi rahallista tyydytystä, enkä koe heihin kiintymystä. Rakentelu on kivaa, mutta sekään ei innosta minua kuitenkaan tarpeeksi. Pelailusta puuttuu koukku, joka saisi ryntäämään takaisin kylään yhä uudelleen ja uudelleen. Alueella tallustelu toimettomana ja lukuisten päivien skippaaminen on turhauttavaa. Hokkoon tarvittaisiin ehdottomasti räväkämpi startti.
Uskon kuitenkin, että tulevaisuudessa Hokko Life voi olla varteenotettava kilpailija Animal Crossingille. Varsinkin, kun Valve on ilmoittanut tuovansa markkinoille Switch-tyylisen Steam Deckin. Olisipa hauskaa, jos Hokko Life toimisi sekä PC:llä että uudella käsikonsolilla - silloin Hokko-kylässä asumista voisi harrastella sohvan nurkista, puistojen nurmikoilta sekä tietokonepöydän äärestä.
Yöllä junassa, yksi väsynyt matkustaja
Tarina alkaa, kun pelaajan ohjastama hahmo nukahtaa junaan ja herää vasta pääteasemalta. Hokko-kylä sijaitsee niin syrjässä, ettei seuraavaa junaa tule ennen aamua, joten ainoa vaihtoehto oli jäädä paikallisen baarin yläkertaan yöksi. Aamulla kylän asukkailla olikin sitten sankarille runsaasti tekemistä: piti raivata tielle kaatuneita puita, rakentaa puistonpenkkejä ja ties mitä. Asukkaat työllistivät minua, mutta palkkaa duunista ei herunut ja päädyinkin haaveilemaan paikalliseen kauppaan haavista. Minulla oli varaa vain liimapurkkiin, mutta sitä en tarvinnut, joten jouduin jatkamaan vapaaehtoistöitä ja suuntasin rannalle keräämään roskia.
Hokko Life starttaa melko verkkaisesti. Erona Animal Crossingiin on, että Hokossa aika ei kulje samaa tahtia tosielämän kanssa. Päädyinkin usein kömpimään baarin yläkertaan nukkumaan uusien tehtävien aukeamisen toivossa. Halutessaan pelaaja voi nukkumalla siirtyä ajassa eteenpäin muutaman tunnin sykleissä tai suoraan seuraavaan aamuun. Alun pelialue oli pieni, eikä siellä ollut juurikaan tekemistä, mikä hieman yllätti. Kun vihdoin sain haavin sekä ongen, ei kalojen ja ötököiden pyydystäminen kuitenkaan tuntunut tyydyttävältä tai tuottanut riemunkiljahduksia. Pyydystetyt lajit päätyvät “tarrakirjaan”, jota selailemalla voi ihailla löydöksiä. Samalla mieleen juolahti muisto Animal Crossingin museosta ja valtavasta kokoelmasta, jonka keräsin jo ensimmäisenä peli-iltana. Hokon merestä pyydystetty kala tuntui melko mitättömältä pienen ajatusketjun jälkeen.
Vaikka Hokko Lifeä ei saisi liiaksi verrata Animal Crossingiin, tulee niin tietenkin tehtyä. On kuitenkin muistettava, että Hokko Lifeä kehittää hyvin pieni studio ja peli on tällä hetkellä vielä Early Access -vaiheessa. Kehittäjää ei voi syyttää kiinnostuksen puutteesta, sillä Steamin uutiskeskuksen mukaan Hokko Life on saanut runsaasti päivityksiä, jotka ovat parantaneet pelikokemusta, sekä tuoneet vaihtelevasti lisäsisältöä aina kielivalikoimasta hiustyyleihin. Robert Tatnellin teoksessa on myös muutama asia paremmin kuin Animal Crossingissa: Hokko Lifessä esineiden suunnittelu on priimaluokkaa, sillä pelaaja voi käytännössä suunnitella minkä tahansa mieleen juolahtaneen esineen. Haluaisitko esimerkiksi kopioida Ikean malliston? Onnistuu! Oletko tosielämän puuseppä ja haluat nikkaroida kotoasi löytyvät kalusteet Hokkoon? Onnistuu. Lisäksi pelissä on mahdollista suunnitella tapetteja, lattioita ja vaatteita. Pidän siitä, kuinka kehittäjä on halunnut panostaa johonkin ominaisuuteen, jota kilpailijan teoksesta ei löydy.
Täytyy myöntää, että testijakson jälkeen Hokko Life jää kuitenkin minulla odottelemaan tulevaa. Kaupunki tuntuu tyhjältä, kyläläisten antamien tehtävien tekeminen ei tuo tarpeeksi esimerkiksi rahallista tyydytystä, enkä koe heihin kiintymystä. Rakentelu on kivaa, mutta sekään ei innosta minua kuitenkaan tarpeeksi. Pelailusta puuttuu koukku, joka saisi ryntäämään takaisin kylään yhä uudelleen ja uudelleen. Alueella tallustelu toimettomana ja lukuisten päivien skippaaminen on turhauttavaa. Hokkoon tarvittaisiin ehdottomasti räväkämpi startti.
Uskon kuitenkin, että tulevaisuudessa Hokko Life voi olla varteenotettava kilpailija Animal Crossingille. Varsinkin, kun Valve on ilmoittanut tuovansa markkinoille Switch-tyylisen Steam Deckin. Olisipa hauskaa, jos Hokko Life toimisi sekä PC:llä että uudella käsikonsolilla - silloin Hokko-kylässä asumista voisi harrastella sohvan nurkista, puistojen nurmikoilta sekä tietokonepöydän äärestä.
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti