V2.fi haastatteli: LEGO:n pelisuunnittelija Benjamin Ma toi Mario-palikoihin Luigin
LEGO Super Mario saa veljensä seurakseen
Viime vuonna kun LEGO ja Nintendo julkistivat yhteisprojektinsa LEGO Super Marion, avasimme paketin (linkki), testasimme LEGO-settiä käytännössä (linkki) ja haastattelimme sen pääsuunnittelijaa Jonathan Benninkiä (linkki). Ensi kuussa LEGO Super Mario monipuolistuu entisestään, sillä mukaan tulee Marion veli Luigi ja sen myötä kaksinpeli. Luvassa on toki paljon muitakin lisäpaketteja. V2.fi:n haastatteluhaaviin tarttui tällä kertaa Senior Digital Play Designer Benjamin Ma.
Ma kertoo olleensa LEGOlla töissä kuusi vuotta, joista neljä LEGO Super Marion parissa. Hän vahvistaa myös, että sekä LEGOjen että Marion kanssa on tehty tuttavuutta koko ikä.
- Olen taustaltani pelinkehittäjä, mutta kun löysin työpaikan LEGOlta, se oli mielestäni täydellinen sekoitus viihdettä sekä digitaalisten ja pelinkehitystaitojeni hyödyntämistä johonkin. Olin aina ajatellut, että videopelit ovat se asia, jota tulen tekemään, mutta samanlaista työtä löytyy myös lelujen puolelta.
Alusta asti oli varmaan ajatuksena tuoda Luigi mukaan. Kuinka aikaisin päätettiin, että Luigi olisi Marion tasoinen interaktiivinen hahmo, eikä sivuhahmo?
- Kun aloitimme projektin Nintendon kanssa, tavoitteena oli luoda jotakin, joka olisi selkeästi sekä LEGOA, että Nintendoa. Silloin emme vielä tienneet edes sitä, että siitä tulisi Super Mario -teemainen, halusimme vain luoda yhdessä jotain, jonka vain me voisimme tehdä yhdistämällä luovuutemme.
- Tästä sitten syntyi monien iteraatioiden kautta interaktiivinen Super Mario -hahmo, johon keskityttiin täysillä - siitä haluttiin hioa mahdollisimman hyvä, sillä onhan Mario kuitenkin Nintendon tärkein hahmo.
- Kun olimme varmoja siitä, että Mario-hahmo oli hyvä, aloimme pohtia, miten Luigin saisi mukaan ja mitä uutta se toisi pelattavuuteen. Yhdessä pelaaminen oli ominaisuuslistamme kärkisijoilla, joten ajoitus oli täydellinen: tuomalla Luigin mukana LEGO-settiin kaksinpelin saimme molemmat asiat toteutettua.
Jotkut saattavat ajatella, että “joo, helppo juttu, he vain vaihtoivat hatun värin vihreäksi”. Voitko kertoa, mitä kaikkea tällaisen lisäyksen tuominen mukaan vaatii ja millainen joukko työntekijöitä on mukana?
- (nauraa) Tällainen muutos vaatii monien ihmisten työtä. Ensinnäkin hahmossa on värin lisäksi paljon muitakin muutoksia - LEGO-Luigista haluttiin tehdä oikeasti mahdollisimman Luigin näköinen. Luigi-hahmomme on pidempi ja laihempi kuin Mario ja sen hattukin on hieman korkeampi. Tämä vaati paljon suunnittelua, jotta sama teknologia - paristot, näyttö ja muu teknologia saatiin sovitettua sen sisälle ja että hahmo oli yhteensopiva kaikkien niiden osasten kanssa, joita oli jo julkaistu.
Kun suunnittelijat tiesivät, että nyt tehdään Luigia, kaikki alkoi piirroksista ja sen miettimisestä, kuinka paljon muovia hahmosta voitiin poistaa, jotta siitä saatiin hoikemman näköinen. Rautapuolen työntekijät sitten miettivät, mitä elektroniikkaosasten kanssa pystyttiin tekemään. Mukana olivat myös palikkasuunnittelijat, Nintendon tiimi, sekä useita konseptisuunnittelijoita. Tiimiin pyrittiin saamaan hyvä sekoitus suunnittelutaitoa, teknistä taitoa sekä Luigin historian osaajia. Nintendo sitten varmisti myös, että LEGO:lla keskityttiin Luigin oikeisiin piirteisiin - niihin asioihin, jotka tekevät Luigista Luigin.
LEGO Super Marion Luigi julkaistaan 1. päivä elokuuta ja suunnittelutyö on nyt varmasti valmis. Oliko jotain ominaisuuksia, jotka jouduitte ajan, resurssien tai teknologian hinnan vuoksi jättämään pois, mutta olisitte halunneet saada vielä julkaisuun mukaan?
- Koska sekä Mariota että Luigia voi päivittää sovelluksen kautta … no, nämä asiat ovat sellaisia, joista en voi vielä puhua, mutta on asioita, joita voimme tehdä tulevaisuudessa. Laitoimme asiat tärkeysjärjestykseen - osa tehtiin heti, osa tulee myöhemmin. Lego Luigin kanssa tehdään kuitenkin samoin kuin Marionkin - sovelluksen kautta tullaan julkaisemaan uusia pelihaasteita.
Kun Luigi julkaistaan, kaksi pelaajaa voi pelata yhdessä tai toisiaan vastaan - ja molemmilla voi olla vaikka Mario. Tehtiinkö tämä ratkaisu siksi, että sisarukset eivät tappelisi?
- Voiko sitä edes mitenkään estää? (nauraa). Sosiaaliseen kokemukseen käytettiin paljon suunnittelu-, testaus- ja hiontatunteja, jotta se olisi yhtä miellyttävä molemmille leikkijille. Rohkaisemme pelaajia myös kommunikoimaan pelin aikana. Se, että pelaaminen onnistuu myös kahdella Mariolla tai Luigilla johtui osittain myös siitä, että tiedämme joidenkin jo omistavan kaksi Mariota, emmekä halunneet pakottaa ketään ostamaan uutta hahmoa vain kaksinpelin vuoksi.
Kuinka kauan Super Mario LEGO:ihin voi lisätä uusia ominaisuuksia - tulevatko teknologian rajat jossain vastaan? Pitääkö kohta alkaa odottaa versio 2.0:aa?
-Se, että hahmoja voi päivittää, on tarkoittanut myös sitä, että kun uusia ominaisuuksia on kehitetty, koko järjestelmää on samalla optimoitu, mikä ei käyttäjille sinänsä näy. Lisäksi aina kun eteeni tulee ongelma, josta ajattelen, että sitä ei voi ratkaista, koska teknologia rajoittaa, meillä on niin kekseliäitä insinöörejä, että aina joku keino keksitään. Jo viime vuoden julkaisussa hämmästelin sitä, kuinka paljon ominaisuuksia saimme mukaan, mutta touhu jatkuu vaan ja tilaa on vielä uusillekin.
Benjamin Ma kertoo, että yllättävin asia Mario-seteistä LEGO-faneilta saadussa palautteessa oli se, kuinka paljon palaute vastasi niitä toiveita ja unelmia, joita hän toivoikin sen olevan.
- Voin puhua vain omasta puolestani, mutta olin onnellinen nähdessäni, että ihmiset sanoivat juuri niitä asioita, joita olin voinut kuvitellakin heidän sanovan. Toki uskoimme tuotteeseemme täysillä, mutta sitä oli silti hieno todistaa. Varsinkin kun kyseessä oli ensimmäinen oma iso julkaisuni. Mitään yllättävää tai odottamatonta palautetta ei tullut.
Man mukaan työskentely Nintendon kanssa on ollut mahtavaa, sillä kaksi luovaa tiimiä on todellakin kuin sulautunut yhdeksi. Tiimit ovat myös oppineet toisiltaan - ainakin Ma myöntää, että LEGO:lla on opittu paljon Nintendolta ja toivoo, että niin on käynyt myös toisin päin.
Mikä oli sinun lempi-LEGO-settisi lapsena - ja lempi-Mario-pelisi?
- Muistan jopa ensimmäisen LEGO-settini, se oli merirosvoaiheinen. Lempisettini oli kuitenkin se, jonka saimme veljeni kanssa yhtenä jouluna: LEGO Studios, jonka mukana tuli pieni tietokoneeseen kytkettävä kamera. Vietimme paljon aikaa rakentamalla elokuvalavasteita ja rakastin sitä lapsena.
Olet niin nuori…!
- (nauraa) Jep, toin sen kerran toimistolle mukanani ja työkaverini vain totesivat että “joo, minä olin suunnittelemassa tuota”. On ihmeellistä, kun ympärillä on niitä ihmisiä, jotka loivat lapsuutesi - ja sehän pätee myös Nintendoon! Kun pääsee työskentelemään esimerkiksi Tezuka-sanin (Takashi Tezuka) kanssa… ja Koji Kondon ja Charles Martinetin, joka teki sekä LEGO-Marion että -Luigin äänet… Se on huikeaa, on etuoikeutettua tehdä töitä heidän kanssaan.
- Nostalgia on vahva juttu, mutta silti se Mario-peli, jota edelleen mieluiten pelaan on varmastikin Odyssey.
Tiedän, että et voi vastata tähän, mutta nyt kun meillä on LEGO-Luigi, olisiko mahdollista saada LEGO Luigi’s Mansion?
- On aina hienoa kuulla pelaajilta että “voisimmeko saada sen ja sen”. Ihmiset haluavat monia asioita ja toki Mario-universumissa on vaikka mitä, mistä haalia...
Boo-settihän on jo olemassa, joten ehkä tarvittaisiin vain pölynimuri?
- Aivan totta. En voi tietenkään paljastaa, olemmeko tekemässä jotain tiettyä lisäsarjaa, mutta valikoima on laaja ja niin monesta asiasta voisi ottaa inspiraatiota. Tiimin sisälläkin on innokkaita faneja, joista jokaisella on omat toiveensa ja ajatuksensa siitä, mitä voisimme seuraavaksi tehdä. On jännittävää nähdä, mitä seuraavaksi tapahtuu, mutta toistaiseksi keskitymme tähän - jota ei ole aivan vielä julkaistukaan - eli LEGO-Luigiin ja sen mukanaan tuomaan sosiaaliseen pelaamiseen!
V2.fi kiittää haastattelusta. Seikkailut Luigin kanssa -aloitusrata saapuu kauppoihin 1. elokuuta.
Ma kertoo olleensa LEGOlla töissä kuusi vuotta, joista neljä LEGO Super Marion parissa. Hän vahvistaa myös, että sekä LEGOjen että Marion kanssa on tehty tuttavuutta koko ikä.
- Olen taustaltani pelinkehittäjä, mutta kun löysin työpaikan LEGOlta, se oli mielestäni täydellinen sekoitus viihdettä sekä digitaalisten ja pelinkehitystaitojeni hyödyntämistä johonkin. Olin aina ajatellut, että videopelit ovat se asia, jota tulen tekemään, mutta samanlaista työtä löytyy myös lelujen puolelta.
Alusta asti oli varmaan ajatuksena tuoda Luigi mukaan. Kuinka aikaisin päätettiin, että Luigi olisi Marion tasoinen interaktiivinen hahmo, eikä sivuhahmo?
- Kun aloitimme projektin Nintendon kanssa, tavoitteena oli luoda jotakin, joka olisi selkeästi sekä LEGOA, että Nintendoa. Silloin emme vielä tienneet edes sitä, että siitä tulisi Super Mario -teemainen, halusimme vain luoda yhdessä jotain, jonka vain me voisimme tehdä yhdistämällä luovuutemme.
- Tästä sitten syntyi monien iteraatioiden kautta interaktiivinen Super Mario -hahmo, johon keskityttiin täysillä - siitä haluttiin hioa mahdollisimman hyvä, sillä onhan Mario kuitenkin Nintendon tärkein hahmo.
- Kun olimme varmoja siitä, että Mario-hahmo oli hyvä, aloimme pohtia, miten Luigin saisi mukaan ja mitä uutta se toisi pelattavuuteen. Yhdessä pelaaminen oli ominaisuuslistamme kärkisijoilla, joten ajoitus oli täydellinen: tuomalla Luigin mukana LEGO-settiin kaksinpelin saimme molemmat asiat toteutettua.
Jotkut saattavat ajatella, että “joo, helppo juttu, he vain vaihtoivat hatun värin vihreäksi”. Voitko kertoa, mitä kaikkea tällaisen lisäyksen tuominen mukaan vaatii ja millainen joukko työntekijöitä on mukana?
- (nauraa) Tällainen muutos vaatii monien ihmisten työtä. Ensinnäkin hahmossa on värin lisäksi paljon muitakin muutoksia - LEGO-Luigista haluttiin tehdä oikeasti mahdollisimman Luigin näköinen. Luigi-hahmomme on pidempi ja laihempi kuin Mario ja sen hattukin on hieman korkeampi. Tämä vaati paljon suunnittelua, jotta sama teknologia - paristot, näyttö ja muu teknologia saatiin sovitettua sen sisälle ja että hahmo oli yhteensopiva kaikkien niiden osasten kanssa, joita oli jo julkaistu.
Kun suunnittelijat tiesivät, että nyt tehdään Luigia, kaikki alkoi piirroksista ja sen miettimisestä, kuinka paljon muovia hahmosta voitiin poistaa, jotta siitä saatiin hoikemman näköinen. Rautapuolen työntekijät sitten miettivät, mitä elektroniikkaosasten kanssa pystyttiin tekemään. Mukana olivat myös palikkasuunnittelijat, Nintendon tiimi, sekä useita konseptisuunnittelijoita. Tiimiin pyrittiin saamaan hyvä sekoitus suunnittelutaitoa, teknistä taitoa sekä Luigin historian osaajia. Nintendo sitten varmisti myös, että LEGO:lla keskityttiin Luigin oikeisiin piirteisiin - niihin asioihin, jotka tekevät Luigista Luigin.
LEGO Super Marion Luigi julkaistaan 1. päivä elokuuta ja suunnittelutyö on nyt varmasti valmis. Oliko jotain ominaisuuksia, jotka jouduitte ajan, resurssien tai teknologian hinnan vuoksi jättämään pois, mutta olisitte halunneet saada vielä julkaisuun mukaan?
- Koska sekä Mariota että Luigia voi päivittää sovelluksen kautta … no, nämä asiat ovat sellaisia, joista en voi vielä puhua, mutta on asioita, joita voimme tehdä tulevaisuudessa. Laitoimme asiat tärkeysjärjestykseen - osa tehtiin heti, osa tulee myöhemmin. Lego Luigin kanssa tehdään kuitenkin samoin kuin Marionkin - sovelluksen kautta tullaan julkaisemaan uusia pelihaasteita.
Kun Luigi julkaistaan, kaksi pelaajaa voi pelata yhdessä tai toisiaan vastaan - ja molemmilla voi olla vaikka Mario. Tehtiinkö tämä ratkaisu siksi, että sisarukset eivät tappelisi?
- Voiko sitä edes mitenkään estää? (nauraa). Sosiaaliseen kokemukseen käytettiin paljon suunnittelu-, testaus- ja hiontatunteja, jotta se olisi yhtä miellyttävä molemmille leikkijille. Rohkaisemme pelaajia myös kommunikoimaan pelin aikana. Se, että pelaaminen onnistuu myös kahdella Mariolla tai Luigilla johtui osittain myös siitä, että tiedämme joidenkin jo omistavan kaksi Mariota, emmekä halunneet pakottaa ketään ostamaan uutta hahmoa vain kaksinpelin vuoksi.
Kuinka kauan Super Mario LEGO:ihin voi lisätä uusia ominaisuuksia - tulevatko teknologian rajat jossain vastaan? Pitääkö kohta alkaa odottaa versio 2.0:aa?
-Se, että hahmoja voi päivittää, on tarkoittanut myös sitä, että kun uusia ominaisuuksia on kehitetty, koko järjestelmää on samalla optimoitu, mikä ei käyttäjille sinänsä näy. Lisäksi aina kun eteeni tulee ongelma, josta ajattelen, että sitä ei voi ratkaista, koska teknologia rajoittaa, meillä on niin kekseliäitä insinöörejä, että aina joku keino keksitään. Jo viime vuoden julkaisussa hämmästelin sitä, kuinka paljon ominaisuuksia saimme mukaan, mutta touhu jatkuu vaan ja tilaa on vielä uusillekin.
Benjamin Ma kertoo, että yllättävin asia Mario-seteistä LEGO-faneilta saadussa palautteessa oli se, kuinka paljon palaute vastasi niitä toiveita ja unelmia, joita hän toivoikin sen olevan.
- Voin puhua vain omasta puolestani, mutta olin onnellinen nähdessäni, että ihmiset sanoivat juuri niitä asioita, joita olin voinut kuvitellakin heidän sanovan. Toki uskoimme tuotteeseemme täysillä, mutta sitä oli silti hieno todistaa. Varsinkin kun kyseessä oli ensimmäinen oma iso julkaisuni. Mitään yllättävää tai odottamatonta palautetta ei tullut.
Man mukaan työskentely Nintendon kanssa on ollut mahtavaa, sillä kaksi luovaa tiimiä on todellakin kuin sulautunut yhdeksi. Tiimit ovat myös oppineet toisiltaan - ainakin Ma myöntää, että LEGO:lla on opittu paljon Nintendolta ja toivoo, että niin on käynyt myös toisin päin.
Mikä oli sinun lempi-LEGO-settisi lapsena - ja lempi-Mario-pelisi?
- Muistan jopa ensimmäisen LEGO-settini, se oli merirosvoaiheinen. Lempisettini oli kuitenkin se, jonka saimme veljeni kanssa yhtenä jouluna: LEGO Studios, jonka mukana tuli pieni tietokoneeseen kytkettävä kamera. Vietimme paljon aikaa rakentamalla elokuvalavasteita ja rakastin sitä lapsena.
Olet niin nuori…!
- (nauraa) Jep, toin sen kerran toimistolle mukanani ja työkaverini vain totesivat että “joo, minä olin suunnittelemassa tuota”. On ihmeellistä, kun ympärillä on niitä ihmisiä, jotka loivat lapsuutesi - ja sehän pätee myös Nintendoon! Kun pääsee työskentelemään esimerkiksi Tezuka-sanin (Takashi Tezuka) kanssa… ja Koji Kondon ja Charles Martinetin, joka teki sekä LEGO-Marion että -Luigin äänet… Se on huikeaa, on etuoikeutettua tehdä töitä heidän kanssaan.
- Nostalgia on vahva juttu, mutta silti se Mario-peli, jota edelleen mieluiten pelaan on varmastikin Odyssey.
Tiedän, että et voi vastata tähän, mutta nyt kun meillä on LEGO-Luigi, olisiko mahdollista saada LEGO Luigi’s Mansion?
- On aina hienoa kuulla pelaajilta että “voisimmeko saada sen ja sen”. Ihmiset haluavat monia asioita ja toki Mario-universumissa on vaikka mitä, mistä haalia...
Boo-settihän on jo olemassa, joten ehkä tarvittaisiin vain pölynimuri?
- Aivan totta. En voi tietenkään paljastaa, olemmeko tekemässä jotain tiettyä lisäsarjaa, mutta valikoima on laaja ja niin monesta asiasta voisi ottaa inspiraatiota. Tiimin sisälläkin on innokkaita faneja, joista jokaisella on omat toiveensa ja ajatuksensa siitä, mitä voisimme seuraavaksi tehdä. On jännittävää nähdä, mitä seuraavaksi tapahtuu, mutta toistaiseksi keskitymme tähän - jota ei ole aivan vielä julkaistukaan - eli LEGO-Luigiin ja sen mukanaan tuomaan sosiaaliseen pelaamiseen!
V2.fi kiittää haastattelusta. Seikkailut Luigin kanssa -aloitusrata saapuu kauppoihin 1. elokuuta.
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti