V2.fi haastatteli: Virtuaalitodellinen lentomatka maailman ympäri Flight Simulatorin ohjaimissa
Vive päähän ja potkuri pyörimään
Viime vuonna julkaistu Microsoft Flight Simulator on auttanut nostamaan koko lentosimulaattoriharrastusta takaisin valokeilaan. Maukkaiden lentoelämysten lisäksi Microsoftin jättisimulaattori on myös merkittävä tulokas virtuaalitodellisen lentämisen ystäville. V2.fi keskusteli simulaattoriprojektin vetäjän Jörg Neumannin kanssa menneestä, tulevasta ja virtuaalisesta.
Jos et ole täysin kartalla Microsoft Flight Simulatorin taustasta, olemuksesta ja merkityksestä, niin lukaise ensin tästä kaksi taustoittavaa artikkelia:
Microsoft Flight Simulator - koko maailma hyppysissäsi
Microsoft Flight Simulator - uuden sukupolven simulointia
Flight Simulator 2020:n alkutaival oli yhtaikaa huikea, vaikuttava ja kuoppainen. Simulaattori loi koko maapallon lennettäväksi upeammin ja pikkutarkemmin kuin yksikään kotisimulaattori koskaan aikaisemmin. Myös yksityiskohtaisuus ja uskottavuus olivat ensiluokkaista herkkua, jopa simulaattoriveteraanien silmin, korvin ja tuntumin. Mutta olihan siinä ongelmiakin. Esimerkiksi allekirjoittaneella kesti parisen kuukautta, ennen kuin koko peli suostui edes käynnistymään. Ranskalaiselle kehittäjälle oli ilmeisen vaikeaa ymmärtää, että jotkut pohjoismaalaiset rontit käyttävät ikiomia skandinaavisia kirjaimiaan esimerkiksi käyttäjätunnuksissa. Mutta kaikki aikanaan, kyllähän se lopulta päivitettiin toimivaksi.
Toimittajanne yrittää survaista konettaan yhteen maailman jännimmistä kentistä Nepalissa. Lyhyt kiitotie rinteessä, toisessa päässä vuori, toisessa jyrkänne. Tätä kun yrittää VR-tilassa, niin huh huh.
Toisilla nousukiito sujui sulavammin ja ilmailuharrastajien sivustot täyttyivät ensi päivien ja viikkojen aikana hienoista kuvakaappauksista ja videoista, kun nämä lensivät niin kotipaikkojensa taivailla kuin tutkimassa kaukaisia maailmankolkkia.
- Lentäjien reaktiot olivat kyllä aivan uskomattomia. Ne ylittivät odotuksemme täysin. Ja reaktiot olivat niin monimuotoisia. Toiset ihastuivat simulaattorin innovaatioihin, toiset sen visuaaleihin. Yhtä kaikki, he muodostivat uusia ilmailuyhteisöjä, jotka sukeltelivat simulaattoriin yhdessä ja loivat toimillaan sinne uutta sisältöä ja yhteisiä elämyksiä. On ollut huikean kiinnostavaa seurata miten paljon ihmisiä simulaattori on houkutellut pariinsa - ja miten suuri osa kokeilijoista on pysynyt mukana, jatkanut lentämistään.
- Se on innostanut meitä ja haastanut miettimään, että voimmeko me kasvattaa ja kehittää simulaattori-ilmailuharrastusta edelleen? Voimmeko opettaa uusille ihmisille lentämisen alkeita ja käytäntöjä, antaa heille lentämisen elämyksiä?
Luultavasti kyllä, sillä etenkin epidemia-aikana virtuaaliset retket ja seikkailut ovat arvaamattoman arvokkaita. Kun matkustamaan ei pääse oikeasti, niin Flight Simulatorin kaltaiselle elämystuotteelle on aivan uudenlaisia markkinoita ja mahdollisuuksia.
- Kiertely ja maailmanmatkailu lentoteitse on aivan upeaa. Pelaajissa on porukoita, jotka kiertävät eri paikoissa lentämässä yhdessä. Me näemme statistiikastamme missä ihmiset lentävät ja he muuten lentävät aivan joka paikassa, kaikkialla maapallolla. He tutkivat planeettaa ja seikkailevat. Mutta 70 prosenttia lentäjistä lentää ensitöikseen kotiinsa. Sitten he lentävät kaikenlaisiin ihmepaikkohin. Uuteen Seelantiin katsomaan Lord of the Ringsin kuvauspaikkoja. Afrikkaan. Amerikkalaiset lentävät talvisin Karibialle, Floridaan ja Bahamalle. Eurooppalaiset lentävät muun muassa Lontooseen ja Frankfurtiin. He halivat planeettaa.
Jörg tietää mistä puhuu. Tässä toimittajasankarinne kurkkimassa kotikulmiaan. Tuolla Jukka asui!
- Tavallaan simulaattorin julkaisun ajoitus oli täydellinen, vaikka toki ajat ovat meille kaikille kovin raskaat. Minäkin olen kotoisin Saksasta, enkä ole voinut käydä kotonani vanhempieni luona aikoihin. Koti-ikävä on hirveä. Niinpä minäkin lensin XCubilla kotikaupunkiini, laskeuduin kotikadulle ja rullasin koneen isäni pihalle. Sitten soitin hänelle ja kerroin, että olen aivan lähellä.
Simulaattori on saanut julkaisunsa jälkeen koko ajan uutta ja tarkempaa sisältöä.
- Päivitämme koko ajan planeettaa ja dataamme. Korjaamme virheitä, tarkennamme karttatietoja, teemme uusia rakennuksia. Planeetasta tulee viikko viikolta parempi. Ajatushan on tarjota simulaattoria palveluna, jota ylläpidetään ja kehitetään pitkällä tähtäimellä. Niinpä siihen julkaistaan pienempien päivitysten lisksi myös suuria päivityksiä, kuten taannoinen Japani-lisuke - se innosti ihmiset lentämään Japaniin tutkimaan sen maisemia, uusittuja kaupunkeja ja tietenkin upeaa Tokiota. Viilaamme myös koko ajan lentoasemia ja jopa meriä. Pitäähän meren yllä lentävilläkin olla jotain katsottavaa! Tulollaan ovat myös entistä paremmat Ranska ja Benelux-maat, Neumann kertoo.
- Me olemmekin todellisella maailmanympärimatkalla! Ensimmäinen kierroksemme kestää kolme vuotta. Sitten lähdemme uudelle matkalle ja teemme maailmaan uusia, entistä syvempiä ja todellisempia kerroksia. Toivottavasti ne taas innoittavat ihmisiä seikkailemaan lisää, kun tarjoamme heille lisää kauniita paikkoja tutkittavaksi.
- Täytyy muistaa sekin, että kaikilla mailla on omaa ilmailuhistoriaa, mitä voimme juhlistaa ja muistaa yhdessä. Ihmiset, paikat, lentokoneet, tapahtumat. Voimme inspiroida niillä toisiamme ja tuoda näitä myös lentosimulaattoriin. Suomenkin! Jonain päivänä käsittelemme myös Suomen uusiksi.
Suora linkki: https://youtu.be/3fbcRyy756c
Osa suurta seikkailua tapahtuu virtuaalitodellisuudessa, sillä yksi Flight Simulatorin ensimmäisistä suurpäivityksistä oli VR-tuen lisääminen. Senkin kanssa oli alkuun omat ongelmansa, eivätkä ole oikeataan vieläkään täysin loppuneet. Vääntöäkin Flight Simulatorin virtuaalitodellinen lentäminen vaatii kilpailijoitaan enemmän, mutta toimiessaan sulavasti elämys on huikea. Bing Mapsin ja Openstreetmapsin karttadataan pohjautuva maailmankuvaus simulaattorin automaattisesti generoimien maisemien ja käsintehtyjen alueiden kera on tavallisellakin kotikoneella upeaa ja elämyksellistä nähtävää. Ja voi pojat, homma nousee aivan toiselle asteelle VR-tilassa. Grafiikkamoottori tekee hienoa jälkeä muuntaessaan maisemadatan kolmiulotteiseksi maisemaksi, jonka keskellä ja yllä lentäminen tuntuu kerta kaikkisen häikäisevältä.
VR-lentäminen on yleensä aina herkullista, tosin silmikosta riippuen. Vanhemman polven VR-laitteiden tarkkuus ja virkistystaajuus ei vielä sopineet kovinkaan hyvin lentämiseen, sillä esimerkiksi mittaristojen lukeminen ilman kurkistelua ja zoomailua tuppasi olemaan vaikeaa. Uskottavuutta nakersi myös näkökentän kapeus, sillä lentäjän täytyi käännellä päätä todella paljon nähdäkseen sivulle tai takasektoriin. Lentämisestä pystyi toki nauttimaan yleisellä tasolla, mutta visuaalit eivät mahdollistaneet täysin uskottavaa elämystä.
HTC Vive Cosmos Elite -silmikolla näitä ongelmia ei enää ollut. Silmäkohtainen resoluutio riittää nyt hienosti tavanomaiseen lentämiseen. Koneiden ohjaamossa istuessaan namiskat, numiskat, säätimet ja mittarit erottuvat selvästi ilman siristelyä ja kyykistelyä. Jopa mittarien teksteistä saa selvää. Kuva päivittyy riittävän tehokkaalla simuraudalla sutjakkaasti. Taitolentäminenkin nopeine liikkeineen ja pään kääntelyineen onnistuu hienosti, kuva ei jää sutimaan verkkokalvoille. Näkökenttäkin on niin lavea, ettei sen reunoja käytännössä hoksannut alkutotuttelun jälkeen. Tämähän toimii.
Lue lisää Vivestä: V2.fi testasi: HTC Vive Cosmos Elite ja VR:n nykytila + pornobonus
HTC Vive Cosmos Elite
Tarkkuus: 2880 x 1700 (yhdistetty resoluutio)
Kaksi 3,4-tuumaista näyttöä
Virkistystaajuus: 90 Hz
110 asteen kuvakulma
Sensorit: Kiihtyvyyssensori, gyroskooppi sekä IPD-sensori
Vaikuttavampaa on kuitenkin se, miten simulaattori muuntaa ennestään tarkan ja vaikuttavan 3D-maailman VR-maailmaksi. Niin ilmailu kuin virtuaaliturismi saa virtuaalista kirjaimellisesti uuden ulottuvuuden, ellei useammankin.
- Pelimoottorimme oli alusta saakka VR-yhteensopiva, ja kyllähän me olemme olleet tekemisissä VR:n kanssa jo pitkään. Meillähän on omasta takaa Hololens-tekniikkakin, samoin olemme tehneet monenlaisia AR-kokeiluja. Vaikka VR-tuki julkaistiinkin vasta jälkikäteen, niin simulaattori on ollut AR- ja VR-yhteensopiva aivan alusta saakka.
- Ja onhan Flight Simulator täydellinen väline virtuaalitodellisuudelle. Lentokone lentää eteenpäin ja sen ohjaaminen on selkeää ja loogista. Lentokoneen ohjaamo on loistava ympäristö VR-pelaamiseen, se on rajattu ympäristö, jossa kaikki on käden ulottuvilla. Lentäjä koskettelee ohjainlaitteita ympärillään ja oppii käyttämään muskelimuistiaan. On todella jännää nähdä ja todeta miten samanlaista VR-lentäminen on todelliseen verrattuna. Sinä vain istut koneeseen, istutat pyllyn mukavasti, katselet ympärillesi ja aloitat lennon valmistelut. Ohjaamo on ympärilläsi, koneen ohjainpinnat liikkuvat lento-ohjaimen komentojen mukaan ja maailma avautuu ympärilläsi, kun kone kipuaa ylöspäin.
- Minä pelaan myös Elite Dangerosia, mutta eihän minulla ole mitään muskelimuistia avaruusalusten lentämiseen. Lentokoneiden ohjaamiseenpa on. Ja minusta lentäminen on ihan samanlaista sekä oikealla lentokoneella että VR:ssä. Se on ihan älyttömän hienoa ja minä lennänkin nykyään ainoastaan VR:llä. Se on oikeastaan siisteintä, mitä minä olen koskaan VR-sovelluksilla kokenut. Tässä eräskin päivä kävin lentämässä Ateenassa ja katselin maisemia joka puolelta. Että oli upeaa.
Tekniseltä kannalta virtuaalitodellisuuslentäminen on aika lailla sama juttu kuin tavallinen 2D-lentäminenkin. Pohjalla puksuttaa sama grafiikkamoottori, joka vain pulauttaa grafiikkaa yhden 2D-ruudun sijaan kahdelle näytölle tarkoin synkronoidusti. Työn alla oleva Xbox-konsoliversio on jo vähän vaativampi, vaikka senkin viilaus on samankaltaista optimointia.
- Pitää vain ymmärtää alustan mahdollisuudet ja rajoitukset, Neumann toteaa.
Virtuaalitodellisuuslentäminen on vahvasti naitoksissa VR-rautaan. Mitä parempaa rautaa silmikoissa on, sitä sujuvampaa lentäminen on. Viven uusilla silmikoilla lentäminen on ensi kertaa viimeisen päälle luistavaa, mutta mitä tulevaisuus mahtaa tuoda muassaan? Neumann kertoo, että he ovat muun muassa tutustuneet suomalaisen Varjon VR-teknologiaan, joka on muuten esimerkiksi Boeing, Suomen Ilmavoimien ja Patrian käytössä. Mitään kommenttia Flight Simulatorin tuesta suomalaiselle tekniikalle Neumann ei kuitenkaan antanut, vihjaili vaan. Mutta "se on jo niin lähellä tosimaailmaa" -tasoisten kehujen välistä haistaa, että jotain voi olla tulollaan.
Viven säätäminen toimintakuntoon oli sinänsä helppoa, mutta liikkeentunnistavien majakoiden asentaminen saattaa vaatia jumppaa. Simulaattorilentäminen on kuitenkin siitä kiitollista touhua, ettei pelaaja tarvitse tuolia enempää pelitilaa. Lentotikku, kaasukahva ja polkimet ovat nekin aina käden ulottuvilla, joten lentäminen itsessään ei muutu VR-tilaan siirtyessä lainkaan - vain elämyksen taso kolahtaa katosta läpi.
Flight Simulatorin tekniikkaa on jo hyödynnetty niin sanotusti isojen poikien kentällä ja toisin päin. Tekijätiimi on käynyt tutustumassa ammattilaisjärjestelmiin näiden luona ja toisinpäin, ja oppeja on jaettu ristiin.
- Niiden kautta olemme saaneet myös aivan uutta energiaa tehdä simulaattoria, joka on paljon enemmän kuin pelkkä peli. Todellisen maailman haasteet ja ongelmat hyödyttävät meitäkin, kun pääsemme leikkimään noiden isojen poikien kanssa. Se tuo meille myös uskottavuutta ja tulevaisuuden mahdollisuuksia, kun esimerkiksi teemme yhteistyötä Boeingin kanssa ja voimme tuoda tulevaisuudessa uusia Boeingin koneita simulaattoriimme.
Boeing on muuten Microsoft-tiimille luonnollinen kumppani, sillä vaikka MSFS:n pääkehitys tehdäänkin Ranskassa, niin Boeingin päätukikohta sijaitsee lähes kivenheiton päässä Microsoftin ytimestä.
Suora linkki: https://youtu.be/seAOQD7dHFQ
Mitä Flight Simulatorille tehdään jatkossa?
- Meillä on todella aktiivinen ja vaativa yhteisö, jolta olemme saaneet paljon osviittaa ja toiveita tulevasta. Helikopterit ja purjekoneet ovat työn alla ja jonain päivänä lennämme myös ääntä nopeammin. Historiallisia koneita toivotaan tietysti paljon, ja etenkin ulkopuoliset konekehittäjät täyttävät vauhdilla niiden kokoisia aukkoja. Muun muassa Bleriot XI, Spitfire ja F-15 on jo julkaistu.
- Me koetamme myös pysyä kartalla ilmailusta yleensä. Millaisia lentokoneita tulevaisuudessa suunnitellaan ja lennetään? Millä tavoin voimme mallintaa sähkölentokoneita tai lentotakseja? Meidän tehtävämme on yhtaikaa pysyä sekä kehityksen äärimmäisen aallonharjan laella että kunnioittaa ilmailun historiaa.
Rio de Janeiron maisemat tarjoavat huikeita näkymiä, jänniä haasteita ja myös veikeitä bugeja, kuten pystysuoraan kääntyvän tien ja kumpuilevan joen.
Ilmailun historia, tutkiminen ja dokumentointi kulkevat käsi kädessä lentosimulaattorikehityksen kanssa. Lentokoneiden mallintaminen simulaattoreihin vaatii muun muassa tarkkaa dataa ja tietoja eri lentokoneista, eikä kaikkea pikkutarkkojen mallien tekemiseen tarvittavaa tietoa ole aina saatavilla. Microsoftin lentosimulaattorikehittäjillä onkin suunnitteilla samankaltaista toimintaa kuin mitä Wargaming.Net harjoittaa World of Tanks-, World of Warships- ja World of Warplanes -peliensä tiimoilla. Valkovenäläislähtöinen peliyhtiö tukee museoiden toimintaa, auttaa näitä julkisuuden saamisessa ja pääsee käsiksi museoiden arkistomateriaaleihin peliensä sotakoneita kehittäessään. Peliyhtiöt tekevät museolaitteista myös pikkutarkkoja 3D-lasermittauksia, joiden avulla kapineet voidaan luoda tarkkoina 3D-malleina peleihin.
- Sen lisäksi, että me voimme skannata koneet kolmiulotteisesti, niin me voimme myös keskustella niillä lentäneiden kanssa. Se on hienoa! Ja näin me voimme ajan mittaan tuoda simulaattoriin kaikki lentokoneet, mitä on ollut ja mitä on oleva.
- Tekniikan puolella meillä on tavoitteet korkealla. Yhtenä sivupolkuna laajennamme ja kehitämme avioniikkajärjestelmien mallinnusta. Lentoasemia viilataan aidommiksi ja koetamme koko ajan opetella käyttämään kartta- ja paikannusdataamme paremmin, tarkemmin. Tavoitteeni on, että jos laskeudut Helsingin lentoasemalle, niin se näyttää täysin oikealta. Rullausmerkinnät, valot, rakennukset, ympäristö - kaiken pitää näyttää kunnolliselta. Jopa ihmisten vaatetuksen, vuodenajankin mukaan.
- Ylipäätänsäkin planeettadatamme määrä kasvaa ja sen laatu paranee koko ajan, samoin kuin säätilajärjestelmämme. Pikku hiljaa esimerkiksi puiden tyypit viilautuvat tarkemmiksi ja ilmaan nousee pelaajan kaveriksi tekoälyn ohjaamia ilmailuaktiviteetteja. Pienilmailua, hupilentäjiä, kaikenlaista. Ja kaikki se palvelee yhtä ja samaa tarkoitusta: todellisen maailman toisentamista ja ilmailun upeudesta kertomista.
- Täytyy myös muistaa, että ihmiset pitävät ilmailusta eri syistä. Monet ovat aloittaneet lentämisen Microsoft Flight Simulatorilla ja jatkaneet siitä todellisen ilmailun pariin. Jotkut jopa tosi nuorina. Ehkä voimme omalta osaltamme innoittaa ihmisiä lentämään ja tehdä sen aloittamisen helpommaksi ja kutsuvammaksi. Ehkä joku ei voi syystä tai toisesta lentää oikealla koneella, mutta hän voi nauttia lentämisestä simulaattorissa. Silloin tavoitteemme on täyttynyt ja olemme voineet inspiroida uutta ilmailijoiden sukupolvea, sekä kotona että kentällä.
- Kaikki me olemme jostain kotoisin, mutta tuolla ulkona meitä odottaa koko maailma. Toivon, että ihmiset tutkivat koko planeettaa.
HTC Vive Cosmos Elite
Lisätietoja: https://www.vive.com/us/product/vive-cosmos-elite/overview/
Microsoft Flight Simulator
Lisätietoja: https://www.xbox.com/fi-FI/games/microsoft-flight-simulator
Microsoft Flight Simulator - koko maailma hyppysissäsi
Aiemmissa simulaattoreissa tämä karttadata saattoi olla varsin yleistä ja sisältää tarkkoja yksityiskohtia vain tunnetuimmista lentoturistirysistä. Nyt data sisältää paljon enemmän informaatiota eri alueista, jotka grafiikkajärjestelmä täyttää proseduraalisesti. Vaikka data voi toki olla tarkkaakin talojen, teiden ja rantaviivojen tarkkuudella, niin niiden väliin luodaan alueelle ominaista maastoa tai rakennuskantaa. Jää nähtäväksi miten uskottavaa tämä on Suomen taivailta nähtynä.
Jos kelpoisaan suoratoistoon riittävä nettiyhteys löytyy, niin sitten kuulkaas, sitten piisaa karttadataa. Pelin käytettävissä on kaksi petatavua Microsoftin karttadataa, jota striimataan lentämisen taustalla.
Microsoft Flight Simulator - uuden sukupolven simulointia
Pinnan alla MSFS 2020 tarjoaa paljon sekä tuttua vanhaa että uutta. Täysin nollastahan tekijäfirma eli Asobo Studio ei ole lähtenyt, vaan ensin tiimi on tutustunut perusteellisesti edellisen Flight Simulatorin koodiin. Siellä onkin luultavasti kaikenlaista kiintoisaa, sillä myös peleissä kierrätetään ahkerasti koodia pelistä toiseen. Jos MSFS 2020 pohjaakin Flight Simulator X:ään, niin X taasen pohjautuu koodillisesti ja lentomallillisesti kaikkiin edeltäviin simulaattoreihin.
V2.fi testasi: HTC Vive Cosmos Elite ja VR:n nykytila + pornobonus
Kokonaisuutena voidaan sanoa, että virtuaalitodellisuus tarjoaa nyt rahalle piirun enemmän vastinetta kuin yli neljä vuotta sitten, jolloin Viven viimeksi starttasin – mutta vain piirun. Teknisesti laitteisto on parantunut, vaikka esimerkiksi tarkkuuden suhteen Cosmos Elitekään ei pärjää Pimaxin kaltaisille luksustuotteille. Ei sillä että olisin itse aktiivisesti kärsinyt Vivenkään tarkkuudesta, mutta ymmärrän tarpeen etenkin hyöty- ja simulaatiokäytössä.
Suora linkki: https://youtu.be/iiPBvlrx29g
Jos et ole täysin kartalla Microsoft Flight Simulatorin taustasta, olemuksesta ja merkityksestä, niin lukaise ensin tästä kaksi taustoittavaa artikkelia:
Microsoft Flight Simulator - koko maailma hyppysissäsi
Microsoft Flight Simulator - uuden sukupolven simulointia
Flight Simulator 2020:n alkutaival oli yhtaikaa huikea, vaikuttava ja kuoppainen. Simulaattori loi koko maapallon lennettäväksi upeammin ja pikkutarkemmin kuin yksikään kotisimulaattori koskaan aikaisemmin. Myös yksityiskohtaisuus ja uskottavuus olivat ensiluokkaista herkkua, jopa simulaattoriveteraanien silmin, korvin ja tuntumin. Mutta olihan siinä ongelmiakin. Esimerkiksi allekirjoittaneella kesti parisen kuukautta, ennen kuin koko peli suostui edes käynnistymään. Ranskalaiselle kehittäjälle oli ilmeisen vaikeaa ymmärtää, että jotkut pohjoismaalaiset rontit käyttävät ikiomia skandinaavisia kirjaimiaan esimerkiksi käyttäjätunnuksissa. Mutta kaikki aikanaan, kyllähän se lopulta päivitettiin toimivaksi.
Toimittajanne yrittää survaista konettaan yhteen maailman jännimmistä kentistä Nepalissa. Lyhyt kiitotie rinteessä, toisessa päässä vuori, toisessa jyrkänne. Tätä kun yrittää VR-tilassa, niin huh huh.
Toisilla nousukiito sujui sulavammin ja ilmailuharrastajien sivustot täyttyivät ensi päivien ja viikkojen aikana hienoista kuvakaappauksista ja videoista, kun nämä lensivät niin kotipaikkojensa taivailla kuin tutkimassa kaukaisia maailmankolkkia.
- Lentäjien reaktiot olivat kyllä aivan uskomattomia. Ne ylittivät odotuksemme täysin. Ja reaktiot olivat niin monimuotoisia. Toiset ihastuivat simulaattorin innovaatioihin, toiset sen visuaaleihin. Yhtä kaikki, he muodostivat uusia ilmailuyhteisöjä, jotka sukeltelivat simulaattoriin yhdessä ja loivat toimillaan sinne uutta sisältöä ja yhteisiä elämyksiä. On ollut huikean kiinnostavaa seurata miten paljon ihmisiä simulaattori on houkutellut pariinsa - ja miten suuri osa kokeilijoista on pysynyt mukana, jatkanut lentämistään.
- Se on innostanut meitä ja haastanut miettimään, että voimmeko me kasvattaa ja kehittää simulaattori-ilmailuharrastusta edelleen? Voimmeko opettaa uusille ihmisille lentämisen alkeita ja käytäntöjä, antaa heille lentämisen elämyksiä?
Luultavasti kyllä, sillä etenkin epidemia-aikana virtuaaliset retket ja seikkailut ovat arvaamattoman arvokkaita. Kun matkustamaan ei pääse oikeasti, niin Flight Simulatorin kaltaiselle elämystuotteelle on aivan uudenlaisia markkinoita ja mahdollisuuksia.
- Kiertely ja maailmanmatkailu lentoteitse on aivan upeaa. Pelaajissa on porukoita, jotka kiertävät eri paikoissa lentämässä yhdessä. Me näemme statistiikastamme missä ihmiset lentävät ja he muuten lentävät aivan joka paikassa, kaikkialla maapallolla. He tutkivat planeettaa ja seikkailevat. Mutta 70 prosenttia lentäjistä lentää ensitöikseen kotiinsa. Sitten he lentävät kaikenlaisiin ihmepaikkohin. Uuteen Seelantiin katsomaan Lord of the Ringsin kuvauspaikkoja. Afrikkaan. Amerikkalaiset lentävät talvisin Karibialle, Floridaan ja Bahamalle. Eurooppalaiset lentävät muun muassa Lontooseen ja Frankfurtiin. He halivat planeettaa.
Jörg tietää mistä puhuu. Tässä toimittajasankarinne kurkkimassa kotikulmiaan. Tuolla Jukka asui!
- Tavallaan simulaattorin julkaisun ajoitus oli täydellinen, vaikka toki ajat ovat meille kaikille kovin raskaat. Minäkin olen kotoisin Saksasta, enkä ole voinut käydä kotonani vanhempieni luona aikoihin. Koti-ikävä on hirveä. Niinpä minäkin lensin XCubilla kotikaupunkiini, laskeuduin kotikadulle ja rullasin koneen isäni pihalle. Sitten soitin hänelle ja kerroin, että olen aivan lähellä.
Virtuaalitodellista maailmanympärimatkailua
Simulaattori on saanut julkaisunsa jälkeen koko ajan uutta ja tarkempaa sisältöä.
- Päivitämme koko ajan planeettaa ja dataamme. Korjaamme virheitä, tarkennamme karttatietoja, teemme uusia rakennuksia. Planeetasta tulee viikko viikolta parempi. Ajatushan on tarjota simulaattoria palveluna, jota ylläpidetään ja kehitetään pitkällä tähtäimellä. Niinpä siihen julkaistaan pienempien päivitysten lisksi myös suuria päivityksiä, kuten taannoinen Japani-lisuke - se innosti ihmiset lentämään Japaniin tutkimaan sen maisemia, uusittuja kaupunkeja ja tietenkin upeaa Tokiota. Viilaamme myös koko ajan lentoasemia ja jopa meriä. Pitäähän meren yllä lentävilläkin olla jotain katsottavaa! Tulollaan ovat myös entistä paremmat Ranska ja Benelux-maat, Neumann kertoo.
- Me olemmekin todellisella maailmanympärimatkalla! Ensimmäinen kierroksemme kestää kolme vuotta. Sitten lähdemme uudelle matkalle ja teemme maailmaan uusia, entistä syvempiä ja todellisempia kerroksia. Toivottavasti ne taas innoittavat ihmisiä seikkailemaan lisää, kun tarjoamme heille lisää kauniita paikkoja tutkittavaksi.
- Täytyy muistaa sekin, että kaikilla mailla on omaa ilmailuhistoriaa, mitä voimme juhlistaa ja muistaa yhdessä. Ihmiset, paikat, lentokoneet, tapahtumat. Voimme inspiroida niillä toisiamme ja tuoda näitä myös lentosimulaattoriin. Suomenkin! Jonain päivänä käsittelemme myös Suomen uusiksi.
Suora linkki: https://youtu.be/3fbcRyy756c
Osa suurta seikkailua tapahtuu virtuaalitodellisuudessa, sillä yksi Flight Simulatorin ensimmäisistä suurpäivityksistä oli VR-tuen lisääminen. Senkin kanssa oli alkuun omat ongelmansa, eivätkä ole oikeataan vieläkään täysin loppuneet. Vääntöäkin Flight Simulatorin virtuaalitodellinen lentäminen vaatii kilpailijoitaan enemmän, mutta toimiessaan sulavasti elämys on huikea. Bing Mapsin ja Openstreetmapsin karttadataan pohjautuva maailmankuvaus simulaattorin automaattisesti generoimien maisemien ja käsintehtyjen alueiden kera on tavallisellakin kotikoneella upeaa ja elämyksellistä nähtävää. Ja voi pojat, homma nousee aivan toiselle asteelle VR-tilassa. Grafiikkamoottori tekee hienoa jälkeä muuntaessaan maisemadatan kolmiulotteiseksi maisemaksi, jonka keskellä ja yllä lentäminen tuntuu kerta kaikkisen häikäisevältä.
VR-lentäminen on yleensä aina herkullista, tosin silmikosta riippuen. Vanhemman polven VR-laitteiden tarkkuus ja virkistystaajuus ei vielä sopineet kovinkaan hyvin lentämiseen, sillä esimerkiksi mittaristojen lukeminen ilman kurkistelua ja zoomailua tuppasi olemaan vaikeaa. Uskottavuutta nakersi myös näkökentän kapeus, sillä lentäjän täytyi käännellä päätä todella paljon nähdäkseen sivulle tai takasektoriin. Lentämisestä pystyi toki nauttimaan yleisellä tasolla, mutta visuaalit eivät mahdollistaneet täysin uskottavaa elämystä.
HTC Vive Cosmos Elite -silmikolla näitä ongelmia ei enää ollut. Silmäkohtainen resoluutio riittää nyt hienosti tavanomaiseen lentämiseen. Koneiden ohjaamossa istuessaan namiskat, numiskat, säätimet ja mittarit erottuvat selvästi ilman siristelyä ja kyykistelyä. Jopa mittarien teksteistä saa selvää. Kuva päivittyy riittävän tehokkaalla simuraudalla sutjakkaasti. Taitolentäminenkin nopeine liikkeineen ja pään kääntelyineen onnistuu hienosti, kuva ei jää sutimaan verkkokalvoille. Näkökenttäkin on niin lavea, ettei sen reunoja käytännössä hoksannut alkutotuttelun jälkeen. Tämähän toimii.
Lue lisää Vivestä: V2.fi testasi: HTC Vive Cosmos Elite ja VR:n nykytila + pornobonus
HTC Vive Cosmos Elite
Tarkkuus: 2880 x 1700 (yhdistetty resoluutio)
Kaksi 3,4-tuumaista näyttöä
Virkistystaajuus: 90 Hz
110 asteen kuvakulma
Sensorit: Kiihtyvyyssensori, gyroskooppi sekä IPD-sensori
Vaikuttavampaa on kuitenkin se, miten simulaattori muuntaa ennestään tarkan ja vaikuttavan 3D-maailman VR-maailmaksi. Niin ilmailu kuin virtuaaliturismi saa virtuaalista kirjaimellisesti uuden ulottuvuuden, ellei useammankin.
- Pelimoottorimme oli alusta saakka VR-yhteensopiva, ja kyllähän me olemme olleet tekemisissä VR:n kanssa jo pitkään. Meillähän on omasta takaa Hololens-tekniikkakin, samoin olemme tehneet monenlaisia AR-kokeiluja. Vaikka VR-tuki julkaistiinkin vasta jälkikäteen, niin simulaattori on ollut AR- ja VR-yhteensopiva aivan alusta saakka.
- Ja onhan Flight Simulator täydellinen väline virtuaalitodellisuudelle. Lentokone lentää eteenpäin ja sen ohjaaminen on selkeää ja loogista. Lentokoneen ohjaamo on loistava ympäristö VR-pelaamiseen, se on rajattu ympäristö, jossa kaikki on käden ulottuvilla. Lentäjä koskettelee ohjainlaitteita ympärillään ja oppii käyttämään muskelimuistiaan. On todella jännää nähdä ja todeta miten samanlaista VR-lentäminen on todelliseen verrattuna. Sinä vain istut koneeseen, istutat pyllyn mukavasti, katselet ympärillesi ja aloitat lennon valmistelut. Ohjaamo on ympärilläsi, koneen ohjainpinnat liikkuvat lento-ohjaimen komentojen mukaan ja maailma avautuu ympärilläsi, kun kone kipuaa ylöspäin.
- Minä pelaan myös Elite Dangerosia, mutta eihän minulla ole mitään muskelimuistia avaruusalusten lentämiseen. Lentokoneiden ohjaamiseenpa on. Ja minusta lentäminen on ihan samanlaista sekä oikealla lentokoneella että VR:ssä. Se on ihan älyttömän hienoa ja minä lennänkin nykyään ainoastaan VR:llä. Se on oikeastaan siisteintä, mitä minä olen koskaan VR-sovelluksilla kokenut. Tässä eräskin päivä kävin lentämässä Ateenassa ja katselin maisemia joka puolelta. Että oli upeaa.
Tekniseltä kannalta virtuaalitodellisuuslentäminen on aika lailla sama juttu kuin tavallinen 2D-lentäminenkin. Pohjalla puksuttaa sama grafiikkamoottori, joka vain pulauttaa grafiikkaa yhden 2D-ruudun sijaan kahdelle näytölle tarkoin synkronoidusti. Työn alla oleva Xbox-konsoliversio on jo vähän vaativampi, vaikka senkin viilaus on samankaltaista optimointia.
- Pitää vain ymmärtää alustan mahdollisuudet ja rajoitukset, Neumann toteaa.
Virtuaalitodellisuuslentäminen on vahvasti naitoksissa VR-rautaan. Mitä parempaa rautaa silmikoissa on, sitä sujuvampaa lentäminen on. Viven uusilla silmikoilla lentäminen on ensi kertaa viimeisen päälle luistavaa, mutta mitä tulevaisuus mahtaa tuoda muassaan? Neumann kertoo, että he ovat muun muassa tutustuneet suomalaisen Varjon VR-teknologiaan, joka on muuten esimerkiksi Boeing, Suomen Ilmavoimien ja Patrian käytössä. Mitään kommenttia Flight Simulatorin tuesta suomalaiselle tekniikalle Neumann ei kuitenkaan antanut, vihjaili vaan. Mutta "se on jo niin lähellä tosimaailmaa" -tasoisten kehujen välistä haistaa, että jotain voi olla tulollaan.
Viven säätäminen toimintakuntoon oli sinänsä helppoa, mutta liikkeentunnistavien majakoiden asentaminen saattaa vaatia jumppaa. Simulaattorilentäminen on kuitenkin siitä kiitollista touhua, ettei pelaaja tarvitse tuolia enempää pelitilaa. Lentotikku, kaasukahva ja polkimet ovat nekin aina käden ulottuvilla, joten lentäminen itsessään ei muutu VR-tilaan siirtyessä lainkaan - vain elämyksen taso kolahtaa katosta läpi.
Isojen poikien piireissä
Flight Simulatorin tekniikkaa on jo hyödynnetty niin sanotusti isojen poikien kentällä ja toisin päin. Tekijätiimi on käynyt tutustumassa ammattilaisjärjestelmiin näiden luona ja toisinpäin, ja oppeja on jaettu ristiin.
- Niiden kautta olemme saaneet myös aivan uutta energiaa tehdä simulaattoria, joka on paljon enemmän kuin pelkkä peli. Todellisen maailman haasteet ja ongelmat hyödyttävät meitäkin, kun pääsemme leikkimään noiden isojen poikien kanssa. Se tuo meille myös uskottavuutta ja tulevaisuuden mahdollisuuksia, kun esimerkiksi teemme yhteistyötä Boeingin kanssa ja voimme tuoda tulevaisuudessa uusia Boeingin koneita simulaattoriimme.
Boeing on muuten Microsoft-tiimille luonnollinen kumppani, sillä vaikka MSFS:n pääkehitys tehdäänkin Ranskassa, niin Boeingin päätukikohta sijaitsee lähes kivenheiton päässä Microsoftin ytimestä.
Suora linkki: https://youtu.be/seAOQD7dHFQ
Mitä Flight Simulatorille tehdään jatkossa?
- Meillä on todella aktiivinen ja vaativa yhteisö, jolta olemme saaneet paljon osviittaa ja toiveita tulevasta. Helikopterit ja purjekoneet ovat työn alla ja jonain päivänä lennämme myös ääntä nopeammin. Historiallisia koneita toivotaan tietysti paljon, ja etenkin ulkopuoliset konekehittäjät täyttävät vauhdilla niiden kokoisia aukkoja. Muun muassa Bleriot XI, Spitfire ja F-15 on jo julkaistu.
- Me koetamme myös pysyä kartalla ilmailusta yleensä. Millaisia lentokoneita tulevaisuudessa suunnitellaan ja lennetään? Millä tavoin voimme mallintaa sähkölentokoneita tai lentotakseja? Meidän tehtävämme on yhtaikaa pysyä sekä kehityksen äärimmäisen aallonharjan laella että kunnioittaa ilmailun historiaa.
Rio de Janeiron maisemat tarjoavat huikeita näkymiä, jänniä haasteita ja myös veikeitä bugeja, kuten pystysuoraan kääntyvän tien ja kumpuilevan joen.
Ilmailuhistoriallista yhteistyötä
Ilmailun historia, tutkiminen ja dokumentointi kulkevat käsi kädessä lentosimulaattorikehityksen kanssa. Lentokoneiden mallintaminen simulaattoreihin vaatii muun muassa tarkkaa dataa ja tietoja eri lentokoneista, eikä kaikkea pikkutarkkojen mallien tekemiseen tarvittavaa tietoa ole aina saatavilla. Microsoftin lentosimulaattorikehittäjillä onkin suunnitteilla samankaltaista toimintaa kuin mitä Wargaming.Net harjoittaa World of Tanks-, World of Warships- ja World of Warplanes -peliensä tiimoilla. Valkovenäläislähtöinen peliyhtiö tukee museoiden toimintaa, auttaa näitä julkisuuden saamisessa ja pääsee käsiksi museoiden arkistomateriaaleihin peliensä sotakoneita kehittäessään. Peliyhtiöt tekevät museolaitteista myös pikkutarkkoja 3D-lasermittauksia, joiden avulla kapineet voidaan luoda tarkkoina 3D-malleina peleihin.
- Sen lisäksi, että me voimme skannata koneet kolmiulotteisesti, niin me voimme myös keskustella niillä lentäneiden kanssa. Se on hienoa! Ja näin me voimme ajan mittaan tuoda simulaattoriin kaikki lentokoneet, mitä on ollut ja mitä on oleva.
- Tekniikan puolella meillä on tavoitteet korkealla. Yhtenä sivupolkuna laajennamme ja kehitämme avioniikkajärjestelmien mallinnusta. Lentoasemia viilataan aidommiksi ja koetamme koko ajan opetella käyttämään kartta- ja paikannusdataamme paremmin, tarkemmin. Tavoitteeni on, että jos laskeudut Helsingin lentoasemalle, niin se näyttää täysin oikealta. Rullausmerkinnät, valot, rakennukset, ympäristö - kaiken pitää näyttää kunnolliselta. Jopa ihmisten vaatetuksen, vuodenajankin mukaan.
- Ylipäätänsäkin planeettadatamme määrä kasvaa ja sen laatu paranee koko ajan, samoin kuin säätilajärjestelmämme. Pikku hiljaa esimerkiksi puiden tyypit viilautuvat tarkemmiksi ja ilmaan nousee pelaajan kaveriksi tekoälyn ohjaamia ilmailuaktiviteetteja. Pienilmailua, hupilentäjiä, kaikenlaista. Ja kaikki se palvelee yhtä ja samaa tarkoitusta: todellisen maailman toisentamista ja ilmailun upeudesta kertomista.
- Täytyy myös muistaa, että ihmiset pitävät ilmailusta eri syistä. Monet ovat aloittaneet lentämisen Microsoft Flight Simulatorilla ja jatkaneet siitä todellisen ilmailun pariin. Jotkut jopa tosi nuorina. Ehkä voimme omalta osaltamme innoittaa ihmisiä lentämään ja tehdä sen aloittamisen helpommaksi ja kutsuvammaksi. Ehkä joku ei voi syystä tai toisesta lentää oikealla koneella, mutta hän voi nauttia lentämisestä simulaattorissa. Silloin tavoitteemme on täyttynyt ja olemme voineet inspiroida uutta ilmailijoiden sukupolvea, sekä kotona että kentällä.
- Kaikki me olemme jostain kotoisin, mutta tuolla ulkona meitä odottaa koko maailma. Toivon, että ihmiset tutkivat koko planeettaa.
HTC Vive Cosmos Elite
Lisätietoja: https://www.vive.com/us/product/vive-cosmos-elite/overview/
Microsoft Flight Simulator
Lisätietoja: https://www.xbox.com/fi-FI/games/microsoft-flight-simulator
Lisää aiheesta
Microsoft Flight Simulator - koko maailma hyppysissäsi
Aiemmissa simulaattoreissa tämä karttadata saattoi olla varsin yleistä ja sisältää tarkkoja yksityiskohtia vain tunnetuimmista lentoturistirysistä. Nyt data sisältää paljon enemmän informaatiota eri alueista, jotka grafiikkajärjestelmä täyttää proseduraalisesti. Vaikka data voi toki olla tarkkaakin talojen, teiden ja rantaviivojen tarkkuudella, niin niiden väliin luodaan alueelle ominaista maastoa tai rakennuskantaa. Jää nähtäväksi miten uskottavaa tämä on Suomen taivailta nähtynä.
Jos kelpoisaan suoratoistoon riittävä nettiyhteys löytyy, niin sitten kuulkaas, sitten piisaa karttadataa. Pelin käytettävissä on kaksi petatavua Microsoftin karttadataa, jota striimataan lentämisen taustalla.
Microsoft Flight Simulator - uuden sukupolven simulointia
Pinnan alla MSFS 2020 tarjoaa paljon sekä tuttua vanhaa että uutta. Täysin nollastahan tekijäfirma eli Asobo Studio ei ole lähtenyt, vaan ensin tiimi on tutustunut perusteellisesti edellisen Flight Simulatorin koodiin. Siellä onkin luultavasti kaikenlaista kiintoisaa, sillä myös peleissä kierrätetään ahkerasti koodia pelistä toiseen. Jos MSFS 2020 pohjaakin Flight Simulator X:ään, niin X taasen pohjautuu koodillisesti ja lentomallillisesti kaikkiin edeltäviin simulaattoreihin.
V2.fi testasi: HTC Vive Cosmos Elite ja VR:n nykytila + pornobonus
Kokonaisuutena voidaan sanoa, että virtuaalitodellisuus tarjoaa nyt rahalle piirun enemmän vastinetta kuin yli neljä vuotta sitten, jolloin Viven viimeksi starttasin – mutta vain piirun. Teknisesti laitteisto on parantunut, vaikka esimerkiksi tarkkuuden suhteen Cosmos Elitekään ei pärjää Pimaxin kaltaisille luksustuotteille. Ei sillä että olisin itse aktiivisesti kärsinyt Vivenkään tarkkuudesta, mutta ymmärrän tarpeen etenkin hyöty- ja simulaatiokäytössä.
Suora linkki: https://youtu.be/iiPBvlrx29g
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti