V2.fi ennakoi: World of Tanks: Modern Armor
Panssarisota hyppää toisesta maailmansodasta nykyaikaan
Suosittu tankkirymistely World of Tanks viihdyttää panssariväkeä nykyään PC:n ohella myös konsoleilla. World of Tanks: Console on vuosien varrella kerännyt itselleen miljoonia ja miljoonia pelaajia, joilla on nyt edessä siirtyminen aivan uudelle sotatantereelle.
Kun World of Tanks lanseerattiin, peli pyöri lähinnä toisen maailmansodan vaunujen ympärillä. Tigerit, Pantherit, T-34:t ja Shermanit olivat tuttuja paitsi Korkkareista, myös World of Tanksin taistelukentiltä. Historialliset toisen maailmansodan vaunut loppuivat kuitenkin heti kättelyssä ja kun kaikki kämäisimmät jonkun nenäliinalle piirtämät ”prototyypitkin” oli käsitelty, piti tähtäintä nostaa.
Pelin teknologiapuiden huipulla onkin jo vuosien ajan komeillut toisen maailmansodan jälkivuosina ja kylmän sodan alkupuolella kehitettyä sotakalustoa, mutta toistaiseksi raja on ollut aika selkeä: ei rihlaamattomia putkia, ei komposiittipanssaria. Nyt nämä rajat murtuvat, sillä World of Tanks hyppää kertalaakista modernin kaluston kimppuun. Siirry syrjään, Tiger, taistelukentän uusi kuningas on M1 Abrams!
Uusi sota vaatii uudenlaisen kaluston
Moderni kalusto saapuu lähiviikkojen aikana World of Tanksin konsoliversioon kokonaan uuden pelitilan muodossa. Ei siis kannata pelätä, että Tiger II tai Churchill VII joutuisi vastakkain modernin panssarivaunun kanssa, koska moderni rauta on eristetty omalle sotakentälleen.
Julkaisuversio sisältää kaksi teknologiapuuta, jotka mukailevat kylmän sodan rintamalinjoja. Yhdellä puolella ovat Yhdysvallat liittolaistensa kanssa, toisella taas Varsovan liitto. Uusien teknologiapuiden huipulla komeilevat nykyään aktiivikäytössä olevat M1 Abrams A2 ja T-72BU, joka tunnetaan myös nimellä T-90. Kyse on siis todellakin modernista sodankäynnistä.
Hyppy eteenpäin toisen maailmansodan kalustosta on avannut kehitystiimin käyttöön aivan uudenlaisen lelulaatikon, josta löytyy komposiittipanssareita, hämmentävän tarkkoja tykkejä, savunheittimiä, vaihtoehtoista optiikkaa ja ties mitä muuta kivaa. Tätä teknologiaa on pyritty myös siirtämään peliin ja niiden seurauksena World of Tanks tuntuu hieman erilaiselta kuin aiemmin.
Otetaan vaikka komposiittipanssarit. Toisen maailmansodan aikoihin tankit panssaroitiin teräksellä ja kaava oli yksinkertainen: mitä enemmän terästä, sitä paremmat panssarit. Kun teräksen määrän kaksinkertaisti, myös tankin suojautumiskyky suunnilleen tuplaantui. Mutta teräs on painavaa, joten niitä jäätäviä panssareita ei voinut pistää kaikkialle. Tuloksena oli vajavaista suojautumiskykyä, heikkoja kohtia ja myös haasteita pelaajille.
Kylmän sodan aikaiset komposiittipanssarit muuttuivat tilanteen kertalaakista, sillä kun kahden ohuemman panssarilevyn väliin pistetään vaikka jotain joustavaa materiaalia, tuloksena on paljon kevyempi, mutta myös paljon suojaavampi panssarointi. Niinpä modernin taistelukentän tankit ovat edestäpäin käytännössä haavoittumattomia, eikä esimerkiksi panssareiden suuntauksella tankkia kääntelemällä ole niin paljon väliä.
Niinpä pelin henki on yrittää koukata vihollisten sivustaan tai yllättää nämä siirtymisten aikana. Modernit taistelukentät ovat kooltaan paljon suurempia kuin toisen maailmansodan kartat ja lääniä löytyy noin tuplasti enemmän kuin aiemmin. Koska tiimi on voinut painottaa uuden sukupolven konsoleita, myös piirtoetäisyys on selvästi suurempi kuin ennen, joten tarkkasilmäinen pelaaja voi havaita vihollisensa paljon kauempaa kuin aiemmin.
Jotta homma ei menisi aivan savikiekkojen räiskinnäksi, kehitystiimi on käyttänyt paljon aikaa karttojen tuunaukseen. Suojaavaa maastoa on runsaasti ja lisäksi kartat tarjoavat paljon erilaisia pelikokemuksia. Tiimin esittelemä viidakkokartta sisältää suuren kaupunkialueen, jossa tankit voivat väijyä toisiaan kulmien takana ja taistella kapeilla kaduilla, sekä ympäröivän viidakon, jossa kovia esteitä on vähemmän, mutta näkyvyys on heikompaa.
Tällainen pelisuunnittelu on tuonut mukanaan myös yllättäviä haasteita. Esimerkiksi tankkien maastokuvioinnilla on nyt paljon enemmän merkitystä kuin aiemmin, koska pitkillä etäisyyksillä pelaajat joutuvat etsimään kohteita omilla silmillään.
Vasta alkua
Vaikka nyt julkaistava moderni sota sisältää hirmuisesti uutta ja ihmeellistä, se on vasta alkua. ”Jalka oven väliin”, kuten pelin pääsuunnittelija Jeff Gregg asian ilmaisi. Tiimillä on jo suunnitteilla paljon uusia vaunuja, sekä kokonaan uusia tapoja pelata. Jo julkaisuversio sisältää täysimittaiset bottimatsit, joissa 15 pelaajan tiimit pelaavat 15 tekoälyn vastustajia vastaan aivan kuin PVP-matseissa konsanaan.
Uusi tilanne on tuonut tiimille myös yllättäviä haasteita. Toisen maailmansodan kaluston parissa Wargamingin tutkimusosasto (älkää naurako, Wargaming työllistää oikeasti useita historioitsijoita ja tutkijoita) on voinut tonkia avoimia arkistoja mielensä mukaan. Mutta kun puhutaan modernista kalustosta, joka on usein vielä aktiivisessa käytössä, tilanne on toinen. Ovet sulkeutuvat naaman edestä ja tietopyynnöt tulevat bumerangina takaisin kansalliseen turvallisuuteen ja valtionsalaisuuksiin vedoten.
Niinpä edessä on mielenkiintoista suunnittelupuuhaa, kun tiimi yrittää pohtia, miten joskus arvailujen varassa olevat teknologiat saisi siirrettyä peliin ilman, että kokonaisuus kärsii. Siirrettävää myös riittää, sillä jos jonkinlaisia automaattisia latausjärjestelmiä, reaktiivisia panssareita, lämpökameroita ja muita roippeita on jo suunnittelulistalla.
Kehitystiimi on samaan syssyyn lisäillyt peliin myös uusia varusteita – kuten tankin kestopisteiden palauttamisen mahdollistavat korjaussarjat tai pikavauhtia tankin kätkevät savunheittimet – ja pieniä pelillisiä elementtejä. Tankkien komentajat ovat nyt kunnollisia 3D-malleja ja komentajia voi myös siirrellä toisen maailmansodan vaunujen ja modernin kaluston välillä. Pitkä on panssarikomentajan uraputki, selvästi.
Lisäysten ohella pelistä on myös poistettu juttuja, merkittävimmin kenttätykistö. Kauniisti sanoen mielipiteitä jakavat telatykit puuttuvat modernista sodankäynnistä nyt, ja ilmeisimmin myös tulevaisuudessa. Gregg selitti nykyisen poissaolon yksinkertaisesti. ”Tiimillä oli vain rajattu määrä aikaa, mutta modernit panssarit vaativat valtavasti työtä ja uudistuksia pelimoottoria myöten. Halusimme pitää huolen siitä, että se keskeinen ’shooty shooty’ -pelattavuus on nyt hiottu äärimmilleen, joten jätimme epäsuoran tulen toistaiseksi pelistä pois.”
Toistaiseksi? Ovatko telatykit siis palaamassa peliin pikavauhtia? Eivät. Greggin mukaan tiimi voi reagoida tilanteeseen, jos pelaajat kaipaavat peleihinsä kovasti epäsuoraa tulitukea, mutta todennäköisesti se tulee olemaan jotain muuta kuin erillinen telatykki-luokka. Kenties esimerkiksi muutaman kerran käytössä olevia ilmaiskuja tai tilattavia tykistökeskityksiä.
Moderni sodankäynti vaikutti parin demopelin perusteella mukavan erilaiselta puuhalta, joten kyselyosiossa väistämättä se ensimmäinen kysymys koski PC-versiota. Milloin PC-pelaajat saavat omat Abramsinsa?
”Me olemme konsolitiimi, ja meidän perspektiivistämme aika hypätä nykyaikaan oli nyt oikea. En väitä, että PC-tiimillä olisi mitään kieltoa pysyä pois nykyajasta, mutta en voi puhua heidän puolestaan”, Gregg vastasi. Hän mainosti, että eri tiimit kyllä puhuvat paljon keskenään ja vaihtelevat aktiivisesti tietoa ja teknologiaa, joten jos modernit panssarit otetaan positiivisesti vastaan konsolipuolella, kenties myös PC-pelurit pääsevät nauttimaan niistä.
Mutta toistaiseksi? M1 Abramsin puikkoihin haluavien on syytä suunnata kauppaan hakemaan Xbox Series X tai PlayStation 5. Jos sellaisia siis onnistuu jostain löytämään.
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti