Retro Rewind: Ensimmäiset pelien piilotetut pääsiäismunat?
Piiloviestien mysteeri
Jos tekee Google-haun “first easter egg in a game”, saa loputtoman listan videoita, haastatteluita ja artikkeleita Warren Robinettista ja Atari 2600:n Adventure-pelistä. Ernest Clinen Ready Player One -romaani sekä siihen perustuva Steven Spielbergin elokuva rakensi hyvin ison osan juonestaan samalle pohjalle: Warren Robinett oli ensimmäinen, joka laittoi piiloviestin ohjelmoimaansa peliin. Mutta oliko oikeasti? Ja mikä sellainen easter egg sitten on?
Kun digitaalisessa kulttuurissa puhutaan “pääsiäismunista”, kyseessä on peliin (tai vaikkapa hyötyohjelmaan tai dvd-elokuvan valikkoon) piilotettu viesti, salaisuus, vitsi, nimi tai jokin esine, jota ei ole yleensä helppo löytää tavanomaisen läpipeluun yhteydessä – mutta jonka kuitenkin pystyy löytämään ilman koodin hakkerointia tai muuta normaalista pelaamisesta poikkeavaa kikkailua. Nykypeleissä niitä saattaa vilistä satoja – on viittauksia muihin peleihin, populaarikulttuuriin, terveisiä kavereille ja niin edelleen. Easter eggin raja onkin muuttunut häilyväksi, lasketaanko jokin piiloviesti enää edes moiseksi? On kyllä totta, että sanaparia käytettiin tässä tarkoituksessa ensimmäisen kerran juuri Robinettin Adventuren yhteydessä vuoden 1979 tienoilla, mutta salaisuuksia peleistä on löytynyt sitä ennenkin.
Robinett lisäsi Adventuren piilotettuun huoneeseen nimensä, koska Atari ei suostunut listaamaan ohjelmoijien nimiä pelien tekijätiedoissa. Toisaalta jo vuoden 1977 elokuussa julkaistun pelihallipeli Starship 1:n sai näyttämään ruudulla viestin “Hi Ron!” painikkeita tietyssä järjestyksessä painelemalla. Pelin oli ohjelmoinut Ron Milner. Kaikkein kuuluisin “painikkeita tietyssä järjestyksessä” -painelu on tietenkin niin kutsuttu Konami-koodi, eli ylös, ylös, alas, alas, vasemmalle, oikealle, vasemmalle, oikealle, B, A. Se antoi NES:n Contra-pelissä reilusti lisäelämiä ja on sen jälkeen esiintynyt niin monessa pelissä, nettisivustossa ja muussakin yhteydessä, ettei sitä voi enää salaisuudeksi oikein laskeakaan.
Adventuren innoituksena toiminut Colossal Cave Adventure, jota pidetään myös maailman ensimmäisenä tekstiseikkailuna (1976), sisälsi sekin salaisia komentosanoja. Ehkäpä Robinettin piiloviesti-ideakin on periytynyt sieltä?
Viesti kanavalla F
Vuoden 2019 elokuussa SelectButton -keskustelufoorumilla (bit.ly/2nJs6FM käyttäjä nimeltä RT55J) ilmoitti löytäneensä easter eggin vuodelta 1977. Pelikansa (tai ainakin pieni keski-ikäinen osa siitä) kohahti, olihan se aikaa ennen Adventurea. RT-55J oli tutkiskellut Channel F -pelikonsolille julkaistun Spitfire-pelin dataa ja huomannut, että osa siitä muodosti kirjaimia. Ja toden totta: kun peliin syöttää tietyn koodin, tulostuu ruudulle teksti “DONE BY MICHAEL K GLASS” - nyt taisi mennä ensimmäisen easter eggin titteli sekä Spielbergin leffa uusiksi!
Asiassa on kuitenkin useita mutkia, jotka selittävät myös sen, miksi herra Glassin signeeraus löytyi vasta nyt, yli 40 vuotta myöhemmin. Kun Channel F -konsolin käynnistää, se kysyy pelaajalta “G?”, eli mikä pelivariaatio (Game) käynnistetään. Jos Spitfiressä tässä valitsee 3, mitään ei näytä tapahtuvan, mutta salaisesti peli odottaakin seuraavaksi syötettäväksi tiettyä koodia. Se koodi on 343242124133231 432142314322132342334111223324443. Ei mikään ihme, ettei tätä kukaan vuosikymmenten aikana keksinyt!
Salaisuuden säilymiseen on kuitenkin toinenkin syy, vaikkei Glass niin olisi välttämättä halunnutkaan. Channel F:n pelimoduulilla on 2048 tavua tilaa ja ohjelmoijan hassu piilolisäys kuluttaa siitä 226 tavua, eli reilun kymmenesosan kokonaiskapasiteetista. Sitten meneekin monimutkaisemmaksi, minkä RT-55J toisessa postauksessaan (bit.ly/2MbS91H) selostaa – ja myöntää, ettei hänen löytöään voi ehkä pitää ensimmäisenä easter eggina. Kävi nimittäin niin, että salajippo toimii kyllä emulaattorilla, muttei aidolla pelillä ja pelikonsolilla.
Koska pelin kehityksen aikana käytetyt Channel F -pelimoduulit eroavat teknisesti hieman kaupallisista versiosta, Michael Glassilla oli varmasti itsellään pelistä versio, jossa kikka toimi. Kun peli sitten tuli kauppoihin, se pieni 12 bitin kokoinen tekninen ero astui voimaan ja vaikka viesti moduulin ROMin sisuksista löytyykin, se on siellä ikuisessa ansassa. Mahtoi miestä harmittaa. Myöhemmin Glass lisäsikin vastaavan tempun Channel F:n Democartille, joka oli tarkoitettu kauppojen esittelykäyttöön.
Erinäiset lieventävät asianhaaratkin huomioon ottaen alkaa kuitenkin olla selvää, ettei Robinettin Adventure-krediitti ollut kaikkien aikojen ensimmäinen peliin piilotettu viesti. Se oli kuitenkin ensimmäinen, joka levisi julkisuuteen ja josta tekijää itseään on haastateltu – sekä edelleen se kuuluisin.
Kiitokset: RT-55J
Lisätietoa Retro Rewind -lehdestä: retrorewind.fi
Tilaa Retro Rewind osoitteesta tilaaskrolli.fi
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti