V2.fi tutustui: Silent Hill valtaa World of Tanksin Halloweenina (PC)
Kauhupelin kehittäjät vievät panssarisoturit keskelle sumua ja kauhua
World of Tanksin ja World of Warshipsin pelaajat ovat jo muutaman vuoden ajan hajoilleet pelin Halloween-erikoistapahtumien vaisuun laatuun. Viime vuonna World of Tanksissa ei edes ollut minkään sortin Halloween-erikoistapahtuma ja viimeisten vuosien aikana molemmissa peleissä on nähty lähinnä vanhojen tapahtumien uudelleenkierrätystä alati niukemmilla palkinnoilla.
Tänä vuonna on ainakin paperilla panostettu tapahtumaan aika paljon enemmän resursseja, vieläpä aika yllättävillä tahoilla. Wargaming kutsui toimittajia osallistumaan virtuaaliseen lehdistötilaisuuteen, jossa julkistettiin useamman viikon ajan hypetetty Halloween-erikoistapahtuma muutamien todellisten yllätysten kera. Näistä suurin? Tapahtuman suunnittelussa on ollut mukana Silent Hill -kauhupelien kehittäjiä.
Mitä ihmettä?
Marraskuun 9. päivään asti pyörivä Mirny-13-tapahtuma on World of Tanksin tämän syksyn Halloween-erikoispelitila, jossa pelaajat käyvät taistoon yliluonnollisia tekoälyn tankkeja vastaan. Syrjäisessä venäläisessä kylässä on tapahtunut jotain outoa ja pahanteistä, minkä seurauksena koko kylä ja sen ympäristö ovat hukkuneet tukahduttavan sumun sisään. Paikalle lähetetyt armeijan yksiköt katosivat jälkiä jättämättä, samoin kuin alueen asukkaatkin. Niinpä nyt on aika kutsua hätiin erikoisjoukkoja kokeellisine supertankkeineen.
Sumu ja siellä vaanivat yliluonnolliset olennot ovat tietenkin tuttuja kaikille Silent Hillin ystäville, joten Silent Hill -suunnittelija Masahiro Iton kädenjälki on selkeästi havaittavissa. Yllättävältä kuulostava yhteistyö oli Wargamingin V2.fi:lle antaman kommentin mukaan pitkän työn tulos. Ito ja Wargaming olivat fanitelleet toistensa tuotoksia jo useamman vuoden ajan ja yrittäneet keksiä mahdollisia yhteistyöprojekteja, mikä oli paperilla hieman haastavaa. Miten kauhupelien veteraanin ja ainakin realismiin pyrkivän tankkipelin voisi sovittaa yhteen?
Silent Hillin hengen mukaisesti Mirny-13:n tyyli on myös tunnelmaltaan aika kaukana siitä perinteisestä ”noitia ja kurpitsoja” -meiningistä, jota World of Tanksin Halloween-tapahtumat ovat perinteisesti henkineet. Nyt ohjenuorana on ollut ”creepy Halloween”. Pelaajat heitetään kunnon hernerokkasumun täyttämään kanjoniverkostoon, jossa näkyvyys on heikkoa ja uhkaavat varjot liikkuvat kaikkialla näkökentän laidoilla. Myös soundtrack kantaa kortensa kekoon, sillä Mirny-13:n äänimaailmaa suunnittelemaan rekrytoitiin Silent Hillin äänisuunnittelusta vastannut Akira Yamaoka. Tarjolla onkin ruosteista ja likaista soundia.
Itse pelitila on yhdistelmä tuttua ja turvallista, sekä kokeellisempia ideoita. Pelaajat suhaavat tankeillaan pitkin vaarojen maita, tuhoten tekoälyn ohjastamia vihollisia ja keräten mirium-ainetta, jota sitten toimitetaan keräyspisteille. Samaan aikaan sumussa liikkuu myös pomohirviö, jota ei edes teoriassa voi kukistaa. Resident Evil -pelisarjan Nemesiksen tai Silent Hillien Pyramid Headin hengessä pomo on ylilonnollinen ja ylivoimainen olento, jolta voi vain juosta karkuun. Jos pomo pääsee liian lähelle, se imee pelaajien tankkien sielut sisuksiinsa ja tuomitsee nämä ikuiseen kadotukseen.
Pelitilaan on haluttu myös roguelite-meininkiä, sillä pelikenttää luodaan proseduraalisesti uudelleen jokaista pelikertaa varten. Lisäksi pelaajat voivat kerätä taistelukentältä jos jonkinlaisia varusteita, jotka voivat parantaa tankkien ominaisuuksia tai antaa näille erikoiskykyjä. Koska ikinä ei voi olla varma, mitä tulee löytämään, pelaajien tulee suunnitella taktiikoitaan lennosta tilanteisiin reagoiden.
Ajan hengen mukaisesti pelitilaa ei ole suunniteltu vain peliviihteeksi, vaan grindiksi. Kullakin viidellä tankilla on oma komentajansa ja kokemuspistemittarinsa, jota täytetään pelaamalla kyseisellä tankilla. Mittarin täyttyessä tilille kilisee tapahtumalle uniikkia valuuttaa, jolla voi sitten avata käyttöönsä tankkien erikoiskomentajia, sekä myös uniikkeja 3D-skinejä saksalaisille panssarivaunuille. Leopardin, Panther II:n ja E-50:n kaltaiset sakuvaunut saavat vihdoin hieman huomiota myös visuaalisen kustomoinnin muodossa.
Siinä sivussa pelaajat keräävät myös ”muistoja”, eli tapahtuman tarinaa avaavia pieniä vinjettejä. Alueelle lähetyt sotilaat ovat jättäneet jälkeensä valokuvia, päiväkirjojen sivuja, postikortteja ja muuta sisältöä, joiden avulla pitäisi sitten päätellä, mitä hittoa Mirny-13:ssa on oikein tapahtunut.
Wargamingin edustajien mukaan Mirny-13:a kehittänyt tiimi on koittanut tällä kertaa hieman hillitä niitä negatiivisempia taipumuksiaan. Viime kesänä järjestetty Road to Berlin -tapahtuma sai pelaajilta negatiivista palautetta, koska se oli turhauttavan vaikea ja vaati runsaasti grindausta. Wargamingin mukaan Road to Berlinin vaikeustaso oli tarkoituksellinen ratkaisu, jolla haluttiin viestiä pelaajille, että tapahtumaa ei oltu tarkoitettu yksin pelaaville, vaan ainoastaan kiinteämmille tiimeille. Aika huono ratkaisu, kun valtaosa pelaajista kuitenkin todennäköisesti pelasi satunnaisten tiimikavereiden kanssa.
Tällä kertaa grindiä on ainakin säädetty pienemmäksi, sillä tarkoituksena on ollut tehdä ”aika rento tapahtuma”, jossa pelaajat voivat realistisesti hankkia ainakin suuren osan tarjolla olevista palkinnoista. Tätä sanomaa vastaan sotii hieman se, että ensimmäisten raporttien perusteella tapahtumaan osallistumisesta pitää yhden ilmaiskierroksen jälkeen maksaa pelin sisäistä valuuttaa, mikä on muutenkin kortilla, jos ei satu pelaamaan maksullisella premium-tilillä ja premium-tankeilla.
Jää siis nähtäväksi, tuleeko Mirny-13 päätymään lopulta historiankirjoihin taas yhtenä World of Tanks -erikoistapahtumana, jonka Wargaming on pilannut muutamilla turhan ahneilla suunnitteluratkaisuillaan, vai saisivatko World of Tanksin pelaajat vihdoin sen hyvän ja viihdyttävän Halloween-tapahtumansa.
Mirny-13 aukeaa 26.10. ja pyörii 9.11. saakka World of Tanksin kaikilla servereillä.
Tänä vuonna on ainakin paperilla panostettu tapahtumaan aika paljon enemmän resursseja, vieläpä aika yllättävillä tahoilla. Wargaming kutsui toimittajia osallistumaan virtuaaliseen lehdistötilaisuuteen, jossa julkistettiin useamman viikon ajan hypetetty Halloween-erikoistapahtuma muutamien todellisten yllätysten kera. Näistä suurin? Tapahtuman suunnittelussa on ollut mukana Silent Hill -kauhupelien kehittäjiä.
Mitä ihmettä?
Tankit sumun keskellä
Marraskuun 9. päivään asti pyörivä Mirny-13-tapahtuma on World of Tanksin tämän syksyn Halloween-erikoispelitila, jossa pelaajat käyvät taistoon yliluonnollisia tekoälyn tankkeja vastaan. Syrjäisessä venäläisessä kylässä on tapahtunut jotain outoa ja pahanteistä, minkä seurauksena koko kylä ja sen ympäristö ovat hukkuneet tukahduttavan sumun sisään. Paikalle lähetetyt armeijan yksiköt katosivat jälkiä jättämättä, samoin kuin alueen asukkaatkin. Niinpä nyt on aika kutsua hätiin erikoisjoukkoja kokeellisine supertankkeineen.
Sumu ja siellä vaanivat yliluonnolliset olennot ovat tietenkin tuttuja kaikille Silent Hillin ystäville, joten Silent Hill -suunnittelija Masahiro Iton kädenjälki on selkeästi havaittavissa. Yllättävältä kuulostava yhteistyö oli Wargamingin V2.fi:lle antaman kommentin mukaan pitkän työn tulos. Ito ja Wargaming olivat fanitelleet toistensa tuotoksia jo useamman vuoden ajan ja yrittäneet keksiä mahdollisia yhteistyöprojekteja, mikä oli paperilla hieman haastavaa. Miten kauhupelien veteraanin ja ainakin realismiin pyrkivän tankkipelin voisi sovittaa yhteen?
Silent Hillin hengen mukaisesti Mirny-13:n tyyli on myös tunnelmaltaan aika kaukana siitä perinteisestä ”noitia ja kurpitsoja” -meiningistä, jota World of Tanksin Halloween-tapahtumat ovat perinteisesti henkineet. Nyt ohjenuorana on ollut ”creepy Halloween”. Pelaajat heitetään kunnon hernerokkasumun täyttämään kanjoniverkostoon, jossa näkyvyys on heikkoa ja uhkaavat varjot liikkuvat kaikkialla näkökentän laidoilla. Myös soundtrack kantaa kortensa kekoon, sillä Mirny-13:n äänimaailmaa suunnittelemaan rekrytoitiin Silent Hillin äänisuunnittelusta vastannut Akira Yamaoka. Tarjolla onkin ruosteista ja likaista soundia.
Itse pelitila on yhdistelmä tuttua ja turvallista, sekä kokeellisempia ideoita. Pelaajat suhaavat tankeillaan pitkin vaarojen maita, tuhoten tekoälyn ohjastamia vihollisia ja keräten mirium-ainetta, jota sitten toimitetaan keräyspisteille. Samaan aikaan sumussa liikkuu myös pomohirviö, jota ei edes teoriassa voi kukistaa. Resident Evil -pelisarjan Nemesiksen tai Silent Hillien Pyramid Headin hengessä pomo on ylilonnollinen ja ylivoimainen olento, jolta voi vain juosta karkuun. Jos pomo pääsee liian lähelle, se imee pelaajien tankkien sielut sisuksiinsa ja tuomitsee nämä ikuiseen kadotukseen.
Pelitilaan on haluttu myös roguelite-meininkiä, sillä pelikenttää luodaan proseduraalisesti uudelleen jokaista pelikertaa varten. Lisäksi pelaajat voivat kerätä taistelukentältä jos jonkinlaisia varusteita, jotka voivat parantaa tankkien ominaisuuksia tai antaa näille erikoiskykyjä. Koska ikinä ei voi olla varma, mitä tulee löytämään, pelaajien tulee suunnitella taktiikoitaan lennosta tilanteisiin reagoiden.
Palkintoja ja historiaa
Ajan hengen mukaisesti pelitilaa ei ole suunniteltu vain peliviihteeksi, vaan grindiksi. Kullakin viidellä tankilla on oma komentajansa ja kokemuspistemittarinsa, jota täytetään pelaamalla kyseisellä tankilla. Mittarin täyttyessä tilille kilisee tapahtumalle uniikkia valuuttaa, jolla voi sitten avata käyttöönsä tankkien erikoiskomentajia, sekä myös uniikkeja 3D-skinejä saksalaisille panssarivaunuille. Leopardin, Panther II:n ja E-50:n kaltaiset sakuvaunut saavat vihdoin hieman huomiota myös visuaalisen kustomoinnin muodossa.
Siinä sivussa pelaajat keräävät myös ”muistoja”, eli tapahtuman tarinaa avaavia pieniä vinjettejä. Alueelle lähetyt sotilaat ovat jättäneet jälkeensä valokuvia, päiväkirjojen sivuja, postikortteja ja muuta sisältöä, joiden avulla pitäisi sitten päätellä, mitä hittoa Mirny-13:ssa on oikein tapahtunut.
Wargamingin edustajien mukaan Mirny-13:a kehittänyt tiimi on koittanut tällä kertaa hieman hillitä niitä negatiivisempia taipumuksiaan. Viime kesänä järjestetty Road to Berlin -tapahtuma sai pelaajilta negatiivista palautetta, koska se oli turhauttavan vaikea ja vaati runsaasti grindausta. Wargamingin mukaan Road to Berlinin vaikeustaso oli tarkoituksellinen ratkaisu, jolla haluttiin viestiä pelaajille, että tapahtumaa ei oltu tarkoitettu yksin pelaaville, vaan ainoastaan kiinteämmille tiimeille. Aika huono ratkaisu, kun valtaosa pelaajista kuitenkin todennäköisesti pelasi satunnaisten tiimikavereiden kanssa.
Tällä kertaa grindiä on ainakin säädetty pienemmäksi, sillä tarkoituksena on ollut tehdä ”aika rento tapahtuma”, jossa pelaajat voivat realistisesti hankkia ainakin suuren osan tarjolla olevista palkinnoista. Tätä sanomaa vastaan sotii hieman se, että ensimmäisten raporttien perusteella tapahtumaan osallistumisesta pitää yhden ilmaiskierroksen jälkeen maksaa pelin sisäistä valuuttaa, mikä on muutenkin kortilla, jos ei satu pelaamaan maksullisella premium-tilillä ja premium-tankeilla.
Jää siis nähtäväksi, tuleeko Mirny-13 päätymään lopulta historiankirjoihin taas yhtenä World of Tanks -erikoistapahtumana, jonka Wargaming on pilannut muutamilla turhan ahneilla suunnitteluratkaisuillaan, vai saisivatko World of Tanksin pelaajat vihdoin sen hyvän ja viihdyttävän Halloween-tapahtumansa.
Mirny-13 aukeaa 26.10. ja pyörii 9.11. saakka World of Tanksin kaikilla servereillä.
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti