V2.fi ennakoi: Ostranauts (PC)
Kaivele romua henkesi edestä - avaruudessa
Neo Scavengerin (2014) kehittäjä Blue Bottle Games ahertaa paljon pidetylle selviytymisroolipelilleen jatkoa. Steamissa Early Access -vaiheessa oleva Ostranauts sijoittuu samaiseen universumiin, mutta taistelua selviytymisestä käydään nyt avaruuden pimeissä kolkissa, raapien kasaan kaikkea käyttökelpoista hylätyistä aluksista. Roolipelityyppisestä kerronnasta ponnistava Ostranauts keskittyy laajaan ja yksityiskohtien täyteiseen avaruusalus- ja elämäsimulaatioon.
Alussa jokainen avaruuskapteeni tarvitsee oman tarinansa. Hahmonsa ulkonäköä ja ominaisuuksia pääsee muokkaamaan, mutta halutessaan niitä voi säätää myöhemminkin. Pelaaja valitsee hahmolleen uran, jonka perusteella määrittyy osa hahmon luonteesta ja tämän taustat. Taustoittava urapolku päättyy siihen, kun valintojen kautta kuljetetussa tarinassa on saavutettu avaruusaluksen hallinta ja matka kohti tuntematonta voi alkaa. Uravaihtoehdot ovat ennakkoarvion aikaan vielä hyvin vähäiset, mihin kannattaa siis varautua vielä jonkin aikaa, ainakin ennen varsinaista julkaisuversiota.
Pelissä pyritään täyttämään tarjottuja tavoitteita, mutta pitkän tähtäimen päämäärättömyyden tunne välittyy hahmoista ja tunnelmasta. Jokaisella hahmolla on omat vahvuutensa, heikkoutensa, epävarmuutensa ja ongelmansa, mikä myös vaikuttaa siihen, kuinka he keskenään toimivat. Ihmiselämien ja aluksen managerointi kulkee käsi kädessä, sillä kummatkin kaipaavat paljon huoltoa ja hoivaa. Energiaa, osia ja kaikenlaisia resursseja kuluu, joten jatkuva tonkiminen, purkaminen, korjaukset ja hankinnat ovat välttämättömiä selvitytymisen sekä jatkamisen kannalta. Kiirettä pitää, mutta pelaamistaan voi tahdistaa ajan kulumisen nopeutta säätämällä ja tauottamalla, jolloin reaaliaika riittää paremmin vaikkapa vaarallisten paikkojen rauhalliseen tutkimiseen tai kriisitilanteiden ratkomiseen.
Mekaniikka ammentaa paljon Neo Scavengerissa käytetystä. Avaruusaihe tuo silti mukanaan luonnollisesti omat haasteensa, vaaransa ja yllätyksensä. Kehittäjien tarkoitus on myös antaa pelaajille valinnanvaraa jo kehitysvaiheessa siinä, mitä osia pelimekaniikoista toivotaan sisällytettävän Ostranautsiin ja minkälaiseksi pelikokemuksen halutaan muodostuvan. Peli ei paljasta heti kaikkea sitä, mitä täytyisi tajuta ottaa huomioon ja antaa siten myös tilaa tutkia, yrittää, erehtyä ja oppia. Käytännössä tämä tarkoitti ensimmäisille poloisille kapteeneille paleltumista ja tukehtumiskuolemaa, mutta sen jälkeen pelin maailma vaatimuksineen alkoi hahmottua. Seikkailu ja simulaatio yhdistyvät alati vaihtelevassa suhteessa, mutta kuitenkin niin, että touhu pitää otteessaan.
Ostranauts on vielä kovin kesken ja paikoitellen buginen, mutta siitäkin huolimatta kiinnostava peli etenkin niille, jotka ovat käyttäneet aikaansa Neo Scavengerin parissa. Kärsivällinen suhtautuminen avasi silmiäni Ostranautsin tämänhetkiselle potentiaalille. Rakkaus projektia kohtaan on nähtävissä jo tähänastisessa pelattavassa materiaalissa, joten lopputuloksen varalle uskaltaa odottaa hyviä asioita.
Testattu versio: PC (Steam)
Kone: CPU: Ryzen 7 2700x 4.2 GHz
RAM: G.Skill Trident Z 32Gb 3200 MHz
MSI X470 Gaming Pro Carbon
Asus GeForce GTX 1080 STRIX 8GB
Alussa jokainen avaruuskapteeni tarvitsee oman tarinansa. Hahmonsa ulkonäköä ja ominaisuuksia pääsee muokkaamaan, mutta halutessaan niitä voi säätää myöhemminkin. Pelaaja valitsee hahmolleen uran, jonka perusteella määrittyy osa hahmon luonteesta ja tämän taustat. Taustoittava urapolku päättyy siihen, kun valintojen kautta kuljetetussa tarinassa on saavutettu avaruusaluksen hallinta ja matka kohti tuntematonta voi alkaa. Uravaihtoehdot ovat ennakkoarvion aikaan vielä hyvin vähäiset, mihin kannattaa siis varautua vielä jonkin aikaa, ainakin ennen varsinaista julkaisuversiota.
Pelissä pyritään täyttämään tarjottuja tavoitteita, mutta pitkän tähtäimen päämäärättömyyden tunne välittyy hahmoista ja tunnelmasta. Jokaisella hahmolla on omat vahvuutensa, heikkoutensa, epävarmuutensa ja ongelmansa, mikä myös vaikuttaa siihen, kuinka he keskenään toimivat. Ihmiselämien ja aluksen managerointi kulkee käsi kädessä, sillä kummatkin kaipaavat paljon huoltoa ja hoivaa. Energiaa, osia ja kaikenlaisia resursseja kuluu, joten jatkuva tonkiminen, purkaminen, korjaukset ja hankinnat ovat välttämättömiä selvitytymisen sekä jatkamisen kannalta. Kiirettä pitää, mutta pelaamistaan voi tahdistaa ajan kulumisen nopeutta säätämällä ja tauottamalla, jolloin reaaliaika riittää paremmin vaikkapa vaarallisten paikkojen rauhalliseen tutkimiseen tai kriisitilanteiden ratkomiseen.
Mekaniikka ammentaa paljon Neo Scavengerissa käytetystä. Avaruusaihe tuo silti mukanaan luonnollisesti omat haasteensa, vaaransa ja yllätyksensä. Kehittäjien tarkoitus on myös antaa pelaajille valinnanvaraa jo kehitysvaiheessa siinä, mitä osia pelimekaniikoista toivotaan sisällytettävän Ostranautsiin ja minkälaiseksi pelikokemuksen halutaan muodostuvan. Peli ei paljasta heti kaikkea sitä, mitä täytyisi tajuta ottaa huomioon ja antaa siten myös tilaa tutkia, yrittää, erehtyä ja oppia. Käytännössä tämä tarkoitti ensimmäisille poloisille kapteeneille paleltumista ja tukehtumiskuolemaa, mutta sen jälkeen pelin maailma vaatimuksineen alkoi hahmottua. Seikkailu ja simulaatio yhdistyvät alati vaihtelevassa suhteessa, mutta kuitenkin niin, että touhu pitää otteessaan.
Ostranauts on vielä kovin kesken ja paikoitellen buginen, mutta siitäkin huolimatta kiinnostava peli etenkin niille, jotka ovat käyttäneet aikaansa Neo Scavengerin parissa. Kärsivällinen suhtautuminen avasi silmiäni Ostranautsin tämänhetkiselle potentiaalille. Rakkaus projektia kohtaan on nähtävissä jo tähänastisessa pelattavassa materiaalissa, joten lopputuloksen varalle uskaltaa odottaa hyviä asioita.
Testattu versio: PC (Steam)
Kone: CPU: Ryzen 7 2700x 4.2 GHz
RAM: G.Skill Trident Z 32Gb 3200 MHz
MSI X470 Gaming Pro Carbon
Asus GeForce GTX 1080 STRIX 8GB
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti