Tuorein sisältö

V2.fi ennakoi: Call of Duty: Black Ops Cold War (PS4)

Miia Lyyra

07.10.2020 klo 15.54 | Luettu: 3187 kertaa | Teksti: Miia Lyyra

KYLMÄ SOTA ON TÄÄLLÄ TAAS
Taas on se aika vuodesta, kun julkaistaan uusi Call of Duty. Tällä kertaa testissä poikkeuksellisesti pelin alpha-versio normaalin betatestin sijaan. Testiin pääsivät käsiksi PlayStation 4 -konsolilla pelaavat jo 18.-20. syyskuuta. Betatesti PC:lle, Xbox Onelle ja PlayStation 4:lle avautuu huomenna.

Angolasta Miamiin ja Moskovasta Pohjois-Atlantille


Call of Duty: Black Ops Cold War sijoittuu 1980-luvun alkupuoliskolle ja on saanut innoituksensa kylmästä sodasta. Call of Duty -sarjassa katsottuna teos on jatko-osa vuonna 2010 julkaistulle Call of Duty: Black Opsille, jossa tapahtumapaikkoina olivat 1960-luvun kylmän sodan tantereet. 13. marraskuuta julkaisunsa saava Call of Duty: Black Ops Cold War on ehtinyt pyörähtämään myös kohuotsikoissa, sillä Activision päätti julkaista trailerin, jossa oli kuvamateriaalia myös Taivaallisen rauhan aukion mielenosoituksen tankeista. Kyseinen video kiellettiin Kiinassa, minkä myötä Activision muokkasi videota ja julkaisi uuden version ilman aiempaa kuvamateriaalia.


Alpha-testi piti sisällään kaksi pelitiloja sekoittavaa modea, joista toisessa pääsi tutustumaan 6 vs. 6 -otteluihin, toisessa pelaajia oli samaan aikaan kentällä 24. Perinteisissä yhteensä 12 pelaajan otteluissa pääsi kokeilemaan kolmea pelimuotoa kolmessa eri kartassa. Mittaa otettiin Team Deathmatchissa, Dominationissa ja Kill Confirmedissa. Taistelualueina olivat toisistaan merkittävästi poikkeavat Miami, Moskova ja Satellite, joka sijoittuu Angolaan. Suuremmissa otteluissa mittaa otettiin uudessa Combined Arms: Domination -pelimuodossa Armada ja Crossroads -kartoissa. Näistä ensimmäinen vie pelaajan keskelle merisotaa vuodelle 1984, jossa Amerikan ja Neuvostoliiton laivastot ottavat yhteen keskellä Pohjois-Atlanttia. Crossroadissa taas taistellaan lumisessa Neuvostoliiton mailla olevassa sotilastukikohdassa.


Alpha-testauksessa riitti tekemistä koko viikonlopuksi ja omaksi suosiksi nousi Combined Arms: Dominationin Armada, sillä pelimuodossa on runsaasti tekemistä ja haasteita. Jalkaväen lisäksi käytössä on veneitä ja vesiskoottereita, joilla kulkeminen alueilla on huomattavasti helpompaa. Käytettävissä on myös alusten välille sijoitettuja vaijereita, joita käyttämällä siirtyminen on huomattavasti nopeampaa. Vaikka pidin enemmän isoista kartoista, olivat “perinteisten pelitilojen” alueidenkin taistelualueet jännittäviä. Esimerkiksi Angolan aavikolla hiekkadyynit tarjoavat hyvää suojaa tarkka-ampujille, kun taas Miamissa taistellaan kaduilla sekä rakennusten sisätiloissa.

Kehitettävää riittää, mutta onko yleisö tyytyväinen?


Kuten luonnollisesti voi odottaa, on Activisionilla ja Treyarchilla vielä tekemistä ennen julkaisupäivää. Erityisesti muutosta vaatii Miamin alue. Kyseessä on yökartta, joten näkyvyys on lähtökohtaisesti huonompi kuin esimerkiksi aurinkoisessa Angolassa. Valitettavasti osa sisätiloista ja kaduista olivat pilkkopimeitä, mikä esti muiden pelaajien havaitsemisen. Näkyvyyttä ei parantanut pelin tai television asetusten säätäminen, eikä myöskään olohuoneen ikkunoiden verhoaminen. Lähtökohtaisesti pidän yökartoista, mutta tällä kertaa taistelu oli lähinnä ärsyttävää.


Valoisuuden lisäksi korjausta vaatii ohjausmekaniikka. Aseen lataus ja vaijereissa kulkeminen tapahtuu painamalla ohjaimen neliö-näppäintä. Varsinkin Armada-kartassa komennot aiheuttivat ongelmia, sillä usein alusten välissä olevaan vaijeriin mennessä hahmo ei tiennyt, pitäisikö sen tarttua vaijeriin vai ladata ase. Yleensä taistelija jäikin vain seisomaan tumput suorina vaijerin alle ja kuoli vastustajan tarkka-ampujan luotiin. Lisäksi ongelmia oli myös aseen lataamisessa, sillä usein lippaan vaihdon jälkeen pyssyn suusta ei lähtenyt yhtään luotia, vaikka uusi lipas on jo kiinnitettynä ja sormi liipasimella.


Viimeinen ongelma ei sitten olekaan välttämättä ongelma, mutta ainakin se jakaa runsaasti mielipiteitä. Call of Duty: Black Ops Cold Warissa on käytössä Skill-Based Matchmaking (SBMM), mikä tarkoittaa omaan tasoon perustuvaa otteluhakua. Pelaajat kilpailevat aina saman taitotasoisten kanssa. Osa pelaajista on kuitenkin vihaisia asiasta, sillä heidän mielestään SBMM:n pilaa koko pelin ja he vaativat sen poistoa. Heidän mukaansa “perinteisissä” otteluissa pitäisi olla hauskaa, eikä pelaamisen pitäisi olla kovaa vääntämistä. Hashtag #RemoveSBMM onkin trendannut Twitterissä testiviikonlopusta saakka. SBMM:n mukana ololle löytyy kuitenkin puolustajia, sillä aloittelevat ja kasuaalipelaajat eivät halua kohdata samoissa otteluissa ammattilais- ja HC-pelaajia. Kuka nyt haluaisi saada tunti tolkulla nenäänsä pelaajalta, keiden taidot ovat paljon paremmat?


Osa SBMM:n poistamista vaativista kuitenkin sanoo, että he kehittyvät paremmiksi pelaajiksi, kun saavat rökityksen kentällä. Toisaalta HC-pelaajia syytetään sisällön tuottamisesta aloittelijoiden kustannuksella tekemällä esimerkiksi videoita huonommista pelaajista. Kiistely on kieltämättä saanut mielenkiintoisen käänteen, sillä Treyarchin Martin Donlon kertoi Twitterissä, että SBMM on ollut mukana muun muassa Black Ops 2:ssa ja useammassa Modern Warfaressa, vaikka osa luulee että se on tullut uutena Black Ops Cold Wariin. Summa summarum, lopullisessa versiossa pääsemme toteamaan, miten otteluhaku oikeasti toimii ja kuka siihen on loppujen lopuksi tyytyväinen.








V2.fi | Miia Lyyra
< V2.fi ennakoi: Parti... V2.fi pelasi: Ary an... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova