V2.fi ennakoi: Aquanox Deep Descent
Syvyyksien synkkyyteen
2000-luvun alun AquaNox-sarjan sekä vuonna 1996 julkaistun Archimedean Dynastyn seikkailulliseen ja futuristiseen sukellusvenetaisteluun perustuva Aquanox Deep Descent on ollut työn alla jo hyvän aikaa. Alkuperäinen tekniikkademo esiteltiin 2014, Kickstarter-kampanja polkaistiin pystyyn seuraavana vuonna ja se saavutti rahoitustavoitteensa ylittäneen 95 979 dollarin summan. Sen jälkeen projektin kommunikaatio on ollu pätkittäistä, mikä on herättänytkin suurta ihmetystä erityisesti rahoittaneiden keskuudessa. V2.fi sai pelattavaksi ennakkoarviota varten esiversion, joka sisältää tutoriaalin sekä yksinpelikampanjan.
Dystooppisesta syvänmeren maailmasta on tullut uusi koti sille, mitä ihmiskunnasta on enää ilmastonmuutoksen ja ydintalven jälkeen jäljellä. Vedenalaisilta asemilta käsin olisi tarkoitus tehdä kartoitus- ja valloitustehtäviä pelottomien pilottien johdolla, kuvaillaan pelin lähtöasetelmaa. Merten syvyyksistä on tullut selviytymisen sotatanner, jossa vaanivat niin toiset ihmiset kuin ympäristönkin vaarat. Meritunnelma paitsi kuuluu ja näkyy, myös tuntuu liikkumisen ja ammuskelun fysiikassa. Ympäristöt ovat painostavan tunnelmallisia, siitä huolimatta, että grafiikka näyttää Unreal Engine 4:llä hieman ikääntyneeltä.
Tutoriaali opettaa liikkumaan, tutkimaan ja toimimaan suhteessa ympäristöön. Merestä löytää romutettavaa metallia ja ympäriinsä lojuvia laatikoita hajalle ampumalla saa kätevästi muita resursseja, joita voi käyttää suoraan taistelutantereella selviytymiseen. Osan resursseista voi hyödyntää kätevästi rakenteluun ja valmistaa niistä ammuksia ja päivityksiä kunkin valitsemansa aluksen aseistukseen, kaupankäyntiä unohtamatta. Hangaareita löytyy kohtuullisin välimatkoin tehtävien välillä uudelleenaseistusta ja -varustusta varten, mikä on miellyttävää.
Vedenalainen ammuskelu eri tyyppisillä aseilla on alkuun haastavaa, mutta kun aluksen ohjailun omaksuu, selviää yllättävistäkin tilanteista vähemmillä vaurioilla. Viholliset ovat helpoimmallakin vaikeustasolla aggressiivisia, jolloin painetta hyvän aseistuksen ylläpitämiseen ja oman strategian pohtimiseen on.
Roolipelillisyyttä on tuotu mukaan dialogin ja tehtävien kautta. Osassa hahmoista on ehkä vähän kliseistä sankaruutta ja perinteisiä piirteitä, mutta ei välttämättä kiusallisen paljoa. Dialogia ryydittää painokas, toisinaan yliampuva ääninäyttely ja ajoittainen kepeä puujalkakomiikka. Lupaavalta sisältö kuitenkin vaikuttaa, erityisesti, jos RPG-meiniki saadaan venytettyä jollakin tapaa myös moninpelin puolelle mukaan.
Co-op-kampanja ja joukkuepohjainen PVP, jotka ovat Kickstarterissa ja Steamissa listattuna saapuviksi peliin, vaikuttavat tässä vaiheessa ehkä kiinnostavimmilta pelitiloilta tulevaisuudessa yksinpelikampanjan lisäksi. VR-tukea on lupailtu myös ja myönnän kyllä, että se voisi kiehtoa itseänikin, mutta tällä hetkellä pelin Steam-sivulla ei näy siitä mitään merkintää. Meressä ajelu pienellä purnukalla voisi olla kutkuttava kokemus virtuaalitodellisuudessa, joten toivotaan, että ominaisuus olisi tulossa mukaan myös. Pelatun version perusteella indieteos Aquanox Deep Descent voisi valmistuttuaan olla meriscifeineen ihan maittava tapaus, joten jännityksellä odotamme, milloin julkaisupäivä vahvistetaan ja mitä siihen mennessä onkaan saatu aikaiseksi.
Testattu versio: PC (Steam)
Kone: CPU: Ryzen 7 2700x 4.2 GHz
RAM: G.Skill Trident Z 32Gb 3200 MHz
MSI X470 Gaming Pro Carbon
Asus GeForce GTX 1080 STRIX 8GB
(Grafiikka-asetukset kuvakaappauksissa “medium”)
Dystooppisesta syvänmeren maailmasta on tullut uusi koti sille, mitä ihmiskunnasta on enää ilmastonmuutoksen ja ydintalven jälkeen jäljellä. Vedenalaisilta asemilta käsin olisi tarkoitus tehdä kartoitus- ja valloitustehtäviä pelottomien pilottien johdolla, kuvaillaan pelin lähtöasetelmaa. Merten syvyyksistä on tullut selviytymisen sotatanner, jossa vaanivat niin toiset ihmiset kuin ympäristönkin vaarat. Meritunnelma paitsi kuuluu ja näkyy, myös tuntuu liikkumisen ja ammuskelun fysiikassa. Ympäristöt ovat painostavan tunnelmallisia, siitä huolimatta, että grafiikka näyttää Unreal Engine 4:llä hieman ikääntyneeltä.
Tutoriaali opettaa liikkumaan, tutkimaan ja toimimaan suhteessa ympäristöön. Merestä löytää romutettavaa metallia ja ympäriinsä lojuvia laatikoita hajalle ampumalla saa kätevästi muita resursseja, joita voi käyttää suoraan taistelutantereella selviytymiseen. Osan resursseista voi hyödyntää kätevästi rakenteluun ja valmistaa niistä ammuksia ja päivityksiä kunkin valitsemansa aluksen aseistukseen, kaupankäyntiä unohtamatta. Hangaareita löytyy kohtuullisin välimatkoin tehtävien välillä uudelleenaseistusta ja -varustusta varten, mikä on miellyttävää.
Vedenalainen ammuskelu eri tyyppisillä aseilla on alkuun haastavaa, mutta kun aluksen ohjailun omaksuu, selviää yllättävistäkin tilanteista vähemmillä vaurioilla. Viholliset ovat helpoimmallakin vaikeustasolla aggressiivisia, jolloin painetta hyvän aseistuksen ylläpitämiseen ja oman strategian pohtimiseen on.
Roolipelillisyyttä on tuotu mukaan dialogin ja tehtävien kautta. Osassa hahmoista on ehkä vähän kliseistä sankaruutta ja perinteisiä piirteitä, mutta ei välttämättä kiusallisen paljoa. Dialogia ryydittää painokas, toisinaan yliampuva ääninäyttely ja ajoittainen kepeä puujalkakomiikka. Lupaavalta sisältö kuitenkin vaikuttaa, erityisesti, jos RPG-meiniki saadaan venytettyä jollakin tapaa myös moninpelin puolelle mukaan.
Co-op-kampanja ja joukkuepohjainen PVP, jotka ovat Kickstarterissa ja Steamissa listattuna saapuviksi peliin, vaikuttavat tässä vaiheessa ehkä kiinnostavimmilta pelitiloilta tulevaisuudessa yksinpelikampanjan lisäksi. VR-tukea on lupailtu myös ja myönnän kyllä, että se voisi kiehtoa itseänikin, mutta tällä hetkellä pelin Steam-sivulla ei näy siitä mitään merkintää. Meressä ajelu pienellä purnukalla voisi olla kutkuttava kokemus virtuaalitodellisuudessa, joten toivotaan, että ominaisuus olisi tulossa mukaan myös. Pelatun version perusteella indieteos Aquanox Deep Descent voisi valmistuttuaan olla meriscifeineen ihan maittava tapaus, joten jännityksellä odotamme, milloin julkaisupäivä vahvistetaan ja mitä siihen mennessä onkaan saatu aikaiseksi.
Testattu versio: PC (Steam)
Kone: CPU: Ryzen 7 2700x 4.2 GHz
RAM: G.Skill Trident Z 32Gb 3200 MHz
MSI X470 Gaming Pro Carbon
Asus GeForce GTX 1080 STRIX 8GB
(Grafiikka-asetukset kuvakaappauksissa “medium”)
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti