V2.fi ennakoi: CrossfireX (Xbox One)
Rohkeasti ristituleen räiskimään
V2.fi:n toimitus pääsi ennakkomaistamaan vuoden 2020 aikana julkaistavaa CrossfireX:ää. Kyseessä on Smilegate Entertainmentin kehittämä ja Microsoftin julkaisema ensimmäisen persoonan räiskintä, joka saapuu tämänhetkisen tiedon mukaan ainoastaan Xboxille. Testausvaiheessa päästiin kokeilemaan ainoastaan moninpeliä, joten suomalaisen Remedyn työstämään tarinalliseen kampanjaan voidaan sukeltaa vasta julkaisun yhteydessä.
Kiinassa ja Etelä-Koreassa suosittu Crossfire on niittänyt runsaasti mainetta vuonna 2007 tapahtuneen julkaisunsa jälkeen. Allekirjoittaneelle kyseessä on täysin tuntematon peli, eikä mikään ihme, sillä lännessä peli ei ole niittänyt mainetta Aasian tavoin. Kävin kuitenkin testailemassa sitä PC:llä yleisen sivistyksen vuoksi. CrossfireX:ssä on paljon samaa kuin esikuvassaan PC-versiossa, mutta 2020-luvun teeman mukaisesti paljon kauniimmat grafiikat. Alkuperäinen Crossfire kehitettiin pyörimään lähes millä tahansa tietokoneella, mikä näkyy sen graafisessa ulkoasussa. Konsoliversio on kuin toiselta planeetalta.
Betatestissä päästiin kokeilemaan sotimista kolmessa eri kartassa: Black Widow, Laboratory ja GR Tower. Pelimuotoja taas olivat Spectre, Team Match/Search & Destroy ja Point Capture. Jokaisessa pelitilassa joukkueen koko on kahdeksan henkilöä eli otteluissa on yhteensä 16 pelaajaa. Suurin ero pelimuodoissa on ampumistyyli, sillä ainoastaan Point Capture -tilassa voi käyttää hyödykseen aseen tähtäintä (aim down sight), kun taas kahdessa muussa on tavanomaisempi hipfire, joka on tuttua Classic modessa. Mikäli on aiemmin tahkonnut esimerkiksi Counter-Strike: Global Offensivea, on ADS:n puutos tuttu juttu ja ampuminen voi sujua helpommin kuin ADS:n totuttautuneille. Classic-listalle kuuluvan Search & Destroy -otteluista ensimmäiset olivat todella haastavia, sillä en muista milloin viimeksi olisin ampunut lonkalta ohjainta käyttämällä. Muutaman tappion ja asetuksien räpläyksen jälkeen vastustajia kaatui kuin heinää.
Harmittavasti testin aikana pääsi harvoin räiskimään täyden tiimin tuella, sillä oli lähes vakio, että jommastakummasta joukkueesta katoaa pelaajia kesken kaiken. Tosin jotkut varmaan onnistuivat lähtemään otteluista vahingossa, sillä exit-nappulaa painettaessa ei pyydetä vahvistamaan lähtöä. Lähetänkin pahoittelut eräälle tiimille, sillä räpyläni painelivat omiaan ja päädyin takaisin alkuvalikkoon jättäen joukkueeni häviämään. Anteeksi.
Betatestivaihe jakaantui suljettuun ja avoimeen vaiheeseen. Heti alkuvaiheessa CrossfireX oli täynnä bugeja. Alkuvalikko takkuili, omat joukkuekaverit näkyivät vihollisena ja vastajoukkueen nimet loistivat oman joukon väreissä. Onneksi elämme nykyajassa ja kehittäjät ovat perustaneet Discord-kanavan, jossa pystyi katsomaan ja ilmoittamaan ongelmista. Kehittäjille on nostettava hattua, sillä muutamat isot ongelmat saatiin korjattua heti ja avoimessa osuudessa tarpominen oli heti mukavampaa.
CrossfireX ei sinänsä tarjoa markkinoille moninpelin puolesta mitään uutta, mutta konsolimarkkinoille se on mukava lisäys. Saapuessaan se on ilmainen ja tällä hetkellä ainoita vakavasti otettavia taktista räiskintää tarjoavia tiimipohjaisia pelejä. Toki markkinoilla on esimerkiksi PlayerUnknow’s Battlegrounds ja Call of Duty -sarjan teoksia, mutta mikään niistä ei tarjoa samantyylistä kokemusta kuin CrossfireX. Markkinoille toki saattaa tulla muutos, mikäli Riot Games päättää tuoda Valorantin konsoleille. Tästä ei kuitenkaan ole takeita ja homma on vasta suunnittelussa ja kokeilussa. Näin ollen CrossfireX saa temmeltää konsolimaailmassa aivan vapaasti. Minua kiinnostaa moninpelin sijasta enemmän Remedyn työstämä tarinallinen kampanja, jota jään odottelemaan kädet syyhyten.
Betatestistä parhaiten jäivät mieleen hyvin suunnitellut kartat, joista esimerkkinä CS:GO-henkinen Black Widow. Smilegate Entertainmentilla on vahva kokemus suositun Crossfiren tekemisestä, joten Xboxille saapuvalla versiolla on hyvät mahdollisuudet täyttää konsolipelaajien sydämet. Erityisesti tiimiräiskintä uppoaa niille, joilla on kultaisia muistoja vuosien varrelta Crossfirestä.
Perinteisiä pelitiloja ja katoavia tiimikavereita
Kiinassa ja Etelä-Koreassa suosittu Crossfire on niittänyt runsaasti mainetta vuonna 2007 tapahtuneen julkaisunsa jälkeen. Allekirjoittaneelle kyseessä on täysin tuntematon peli, eikä mikään ihme, sillä lännessä peli ei ole niittänyt mainetta Aasian tavoin. Kävin kuitenkin testailemassa sitä PC:llä yleisen sivistyksen vuoksi. CrossfireX:ssä on paljon samaa kuin esikuvassaan PC-versiossa, mutta 2020-luvun teeman mukaisesti paljon kauniimmat grafiikat. Alkuperäinen Crossfire kehitettiin pyörimään lähes millä tahansa tietokoneella, mikä näkyy sen graafisessa ulkoasussa. Konsoliversio on kuin toiselta planeetalta.
Betatestissä päästiin kokeilemaan sotimista kolmessa eri kartassa: Black Widow, Laboratory ja GR Tower. Pelimuotoja taas olivat Spectre, Team Match/Search & Destroy ja Point Capture. Jokaisessa pelitilassa joukkueen koko on kahdeksan henkilöä eli otteluissa on yhteensä 16 pelaajaa. Suurin ero pelimuodoissa on ampumistyyli, sillä ainoastaan Point Capture -tilassa voi käyttää hyödykseen aseen tähtäintä (aim down sight), kun taas kahdessa muussa on tavanomaisempi hipfire, joka on tuttua Classic modessa. Mikäli on aiemmin tahkonnut esimerkiksi Counter-Strike: Global Offensivea, on ADS:n puutos tuttu juttu ja ampuminen voi sujua helpommin kuin ADS:n totuttautuneille. Classic-listalle kuuluvan Search & Destroy -otteluista ensimmäiset olivat todella haastavia, sillä en muista milloin viimeksi olisin ampunut lonkalta ohjainta käyttämällä. Muutaman tappion ja asetuksien räpläyksen jälkeen vastustajia kaatui kuin heinää.
Harmittavasti testin aikana pääsi harvoin räiskimään täyden tiimin tuella, sillä oli lähes vakio, että jommastakummasta joukkueesta katoaa pelaajia kesken kaiken. Tosin jotkut varmaan onnistuivat lähtemään otteluista vahingossa, sillä exit-nappulaa painettaessa ei pyydetä vahvistamaan lähtöä. Lähetänkin pahoittelut eräälle tiimille, sillä räpyläni painelivat omiaan ja päädyin takaisin alkuvalikkoon jättäen joukkueeni häviämään. Anteeksi.
Betatestivaihe jakaantui suljettuun ja avoimeen vaiheeseen. Heti alkuvaiheessa CrossfireX oli täynnä bugeja. Alkuvalikko takkuili, omat joukkuekaverit näkyivät vihollisena ja vastajoukkueen nimet loistivat oman joukon väreissä. Onneksi elämme nykyajassa ja kehittäjät ovat perustaneet Discord-kanavan, jossa pystyi katsomaan ja ilmoittamaan ongelmista. Kehittäjille on nostettava hattua, sillä muutamat isot ongelmat saatiin korjattua heti ja avoimessa osuudessa tarpominen oli heti mukavampaa.
Kultaiset muistot heräävät henkiin
CrossfireX ei sinänsä tarjoa markkinoille moninpelin puolesta mitään uutta, mutta konsolimarkkinoille se on mukava lisäys. Saapuessaan se on ilmainen ja tällä hetkellä ainoita vakavasti otettavia taktista räiskintää tarjoavia tiimipohjaisia pelejä. Toki markkinoilla on esimerkiksi PlayerUnknow’s Battlegrounds ja Call of Duty -sarjan teoksia, mutta mikään niistä ei tarjoa samantyylistä kokemusta kuin CrossfireX. Markkinoille toki saattaa tulla muutos, mikäli Riot Games päättää tuoda Valorantin konsoleille. Tästä ei kuitenkaan ole takeita ja homma on vasta suunnittelussa ja kokeilussa. Näin ollen CrossfireX saa temmeltää konsolimaailmassa aivan vapaasti. Minua kiinnostaa moninpelin sijasta enemmän Remedyn työstämä tarinallinen kampanja, jota jään odottelemaan kädet syyhyten.
Betatestistä parhaiten jäivät mieleen hyvin suunnitellut kartat, joista esimerkkinä CS:GO-henkinen Black Widow. Smilegate Entertainmentilla on vahva kokemus suositun Crossfiren tekemisestä, joten Xboxille saapuvalla versiolla on hyvät mahdollisuudet täyttää konsolipelaajien sydämet. Erityisesti tiimiräiskintä uppoaa niille, joilla on kultaisia muistoja vuosien varrelta Crossfirestä.
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti