Tuorein sisältö

V2.fi tutustui ja haastatteli: F1 2020 -pelin uutuudet (PC)

Manu Pärssinen

13.05.2020 klo 14.29 | Luettu: 4177 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Syvemmälle formuloiden maailmaan
Koronaepidemia ei ole ollut herkkua vuosittaisille urheilupelisarjoille tai niiden tekijöille. Tämän vuoden kaudet jäivät kesken ja seuraavan vuoden vastaavissa on vielä paljon epävarmuustekijöitä. Formulakansan ykköspeli F1 2020 suunnistaa kuitenkin heinäkuun julkaisuun vaikeuksista huolimatta uusilla kikoilla varustettuna. V2.fi osallistui virtuaalisesti pelin lehdistötapahtumaan ja pääsi heittämään myös pari kierrosta pelin ennakkoversiossa. Peliä esitteli ja kysymyksiin vastaili Codemastersilla F1-sarjasta vastaava game director Lee Mather.



Kaksi isoa uutuutta


Suurin uusi ominaisuus on My Team -pelitila, jossa pelaajan vastuulle annetaan koko tallin pyörittäminen - ja lisäksi pitää vielä toimia toisena kuskina. Formulatiimille valitaan ensiksi värimaailma, rakennetaan logo ja koristellaan ajohaalarit ja sen jälkeen koitetaan saada mahdollisimman löyhälompakkoinen sponsori koukkuun. Sponsorirahalla pitää hankkia moottori (Renault, Honda, Ferrari tai Mercedes) ja loppuraha pitää sitten sopivasti sijoittaa tilojen paranteluun sekä toisen kuljettajan hankkimiseen. Aluksi kuski valitaan F2-sarjan halukkaista, mutta mikäli talli menestyy ja saa rahaa sekä kovemmille kuskeille kelpaavat puitteet, pystyy tiimiin hankkimaan F1-tason ammattilaisiakin.


Kauden kuluessa sitten manageroidaan tiimin tekemisiä ja tasapainotellaan sen kanssa, mihin osa-alueisiin resursseja käytetään - vaikkapa aerodynamiikan parantamiseen, markkinointiin tai kuskin treenaamiseen. Kaikki esitetään visuaalisesti, joten pelkkiä Excel-taulukoita ei tarvitse tuijottaa. Matherin mukaan oman tiimin “omistaminen” tuo erilaista dynamiikkaa varsinkin kisoihin, kun saman tallin toista kuskia oikeasti kannattaa ja pyrkii kisan tiimellyksessä myös varmistamaan, että toinenkin auto tuo mahdollisimman paljon pisteitä kotitalliin.

Toinen iso uutuus on Casual-pelitila, jolla pyritään saamaan pelin pariin myös ne, joilla F1-pelit eivät normaalisti pysy hyppysissä, eikä konepellin alle katsominen kovasti kiinnosta. Casual-tilassa radan sivussa soralla käyminen ei rankaise läheskään niin paljon kuin oikeasti, valikkoja on yksinkertaistettu rankalla kädellä, tekoäly auttaa jarrutuksen lisäksi ohjauksessa, polttoainesekoituksen säätelyssä sekä DRS:n aktivoinnissa ja mikäli radalta päätyy todella pitkälle pusikon puolelle, peli resetoi pelaajan takaisin mukaan kisaan.


Matherin mukaan Codemastersilla tuumattiin, että on vähän uskaliastakin laittaa kasuaalitila peliin, joka kallistuu simulaation puolelle, mutta asiaan päätettiin kuitenkin panostaa. Siksi se myös haluttiin pitää aivan erillisenä perinteisestä ajotilasta, joten Casual-puolen vaikeustasoa ei voi kovasti edes vaikeuttaa. Sunnuntaikuskeille se kuitenkin virtaviivaistaa F1-elämyksen mainiosti.

Pienempiä parannuksia


F1 2020:ssa on tietenkin mukana F1-sarjan uudet radat, kunhan kausi nyt lyödään lukkoon. Uutta on taustapeili sekä kustomoiva HUD kaikilla alustoilla, ei ainoastaan PC:llä. Erilaiset näkymät voi tallentaa harjoituskierroksia, kisaa ja varikkoa varten. Luvassa on myös jaetun ruudun kisailutila kahdelle samalla sohvalla istuvalle pelaajalle. Pieniä viilauksia on tehty muun muassa renkaiden fysiikkaan, jonka luvataan olevan fiilikseltään paljon entistä parempi.



Uutta on myös ns. ohitusnappi, eli “overtake button”. Se liittyy ERS-järjestelmän hallinnointiin, jonka Codemasters oli ajatellut liiankin monimutkaisesti. Tekijät saivat palautetta formulakuski Lando Norrisilta, joka totesi, että koska tiimi suunnittelee etukäteen joka radalle ERS:n käyttökartan, kuskin kannalta toiminta on kohtuullisen simppeliä. Overtake button on siis käytännössä vain hieman yksinkertaistettu versio todellisuudesta ja samalla se tuo ajoelämykseen lisää pelillisyyttä.

Virtuaalikatsomon puolelta


Koronan myötä F1-pelaamisen esports-paino nousi huomattavasti ja sitäkin on otettu F12020:ssa huomioon. Ratojen ympärille on muun muassa mallinnettu ympäristöä noin 30 kilometrin säteeltä, joten lentävillä kameroilla ja kauempaa kuvatut kuvakulmat näyttävät realistisemmilta ja komeammilta. Kisojen esityksessä luvataan ottaa muutenkin paremmin esports-katsojat huomioon. Codemasters kuitenkin myöntää että hiottavaa on esimerkiksi siinä, miten virtuaali grand prix -kisoissa kuljettajia rankaistaan. Ammattikuskit ajavat hyvin eri tavalla kuin pelaajakansa ja noudattavat lajin sääntöjä enimmäkseen automaattisesti, kun sunnuntai-ajelijat pyrkivät taas etsimään kaikki porsaanreiät. Ja kuten aina, törmäystilanteissa on usein vaikea tuomaroida sitä, kenen syy se oikeastaan oli ollut.


F1 2020 -pelistä julkaistaan formulakisojen 70-vuotisjuhlan kunniaksi muutamilla bonuksilla ryyditetty 70 Edition, sekä paljon Michael Schumacherin uraan liittyvää sisältöä (ajoasuja, autoja, kypäriä) sisältävä Deluxe Schumacher Edition.

Mukana tulevat klassikkoautot:

(2010) Red Bull RB6
(2008) McLaren MP4 –23
(2007) Ferrari F 2007
(2006) Renault R26
(2004) Ferrari F2004
(1998) McLaren MP4-13
(1996) Williams FW18
(1991) McLaren MP4/6
(1992) Williams FW14
(1988) McLaren MP4/4
(2009) Brawn BGP 001
(2003) Williams FW25
(2010) Ferrari F10
(2010) McLaren MP4-25
(1990) Ferrari 641
(1990) McLaren MP4/5B

Schumacher Editionin lisäautot:

(1991) Jordan 191
(1994) Benetton B194
(1995) Benetton B195
(2000) Ferrari F1-2000

V2.fi | Manu Pärssinen
< Pelataanpa: Zzap!64-... Pelataanpa: Harvinai... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova