Tuorein sisältö

V2.fi ennakoi: Main Assembly

Miikka Lehtonen

16.04.2020 klo 18.02 | Luettu: 3096 kertaa | Teksti: Miikka Lehtonen

Kokoonpanolinjalla
Vuonna 2008 julkaistu Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts oli mitä riemukkain peli. Se antoi pelaajan leikkiä kuin virtuaalisilla Lego-palikoilla konsanaan ja rakennella niistä mitä ihmeellisempiä koneitaan, joilla sitten yritettiin ratkoa moninaisia puzzleja.


Peli ei koskaan saavuttanut ansaitsemaansa suosiota, mutta idea oli sen verran hyvä, että odotin jonkun muun kopioivan sen omaan peliinsä. Nyt sellainen peli osui vihdoin vastaan, sillä Main Assembly on prikulleen saman idean varaan rakennettu peli. Pääsimme tutustumaan pelin esittelyversioon, jonka perusteella potentiaalia riittää, mutta ehkä myös pieniä ongelmia.

Portalin hengessä


Jos Main Assemblyn peli-idea on pöllitty Banjo-Kazooielta, sen maailma ja yleinen estetiikka ovat vuorostaan peräisin Portal-peleistä. Pelaaja ohjastaa pikkuista robottia, jonka tehtävänä on täyttää hyvin GladOS-henkisen tekoälyn asettamia tehtäviä ja näin kehittää uusia työkaluja, jotka helpottavat ihmisten elämää. Peli sijoittuu pieniin ja hieman suurempiin koehuoneisiin, jotka on lastattu täyteen muovista testiaineistoa, jälleen Portalin hengessä.


Ja mikäs siinä, ei kopioinnissa mitään vikaa ole. Moni peli on ponnistanut suuriin korkeuksiin yhdistelemällä aineksia muista peleistä, mutta Main Assemblyn tapauksessa nämä esteettiset lainat eivät tunnu kiinnostavilta remixauksilta, vaan enemmänkin olemassaolevan ja suositun jutun kopioinnilta. Mutta hei, ainakin peli näyttää ihan kivalta, jos ei sitten omaperäiseltä. On myös tunnustettava, että päähenkilönä toimiva pieni pallomainen robotti on yllättävän symppis kaveri ja reagoi LED-näytölle piirtyvien ilmeidensä avulla pelin tapahtumiin.

Blenderin perusteet, lyhyt oppimäärä


Esittelyversio sisälsi tutoriaalin ohella avoimen hiekkalaatikko-pelitilan, sekä kourallisen haasteita. Tavoitteena voi olla vaikkapa rakentaa ajoneuvo, jolla pystyy ajamaan rampeista koostuvan rakennelman huipulle saakka. Siinä sivussa voi jahdata myös bonustavoitteita, kuten vaikka käydä tönimässä jokaisen kenttään sijoitetun törmäystestinukon turvalleen, tai läpäistä kentän hyvin painavalla ajoneuvolla, jotta voi ”simuloida, miten hauskaa on kantaa painavaa matkalaukkua monikerroksisen talon ylimpään kerrokseen”.


Käytössä on alati laajeneva valikoima erilaisia komponentteja, kuten propelleja, potkureita ja renkaita, niiden ohjaamisen tarvittavia kontrollereja sekä tietenkin rungon rakenteluun vaadittavia tarvikkeita. Peli antaa pelaajalle käytännössä täysin vapaat kädet levitellä luovia siipiään ja rakennella unelmiensa ihmehäkkyröitä, mikä on hauskaa, mutta ei aina aivan niin sujuvaa kuin voisi toivoa.


Siinä missä Nuts & Boltsissa ajoneuvot rakennettiin kiinteistä palikoista, Main Assemblyn työkalut tuovat enemmänkin mieleen Blenderin kaltaiset 3D-mallinnusohjelmat. Kun haluaa tehdä autolleen vaikka rungon, se tapahtuu monistamalla, siirtelemällä ja venyttelemällä 3D-mallinnuksessakin käytettyjä komponentteja, kuten pintoja, reunoja ja verteksejä. Tämä on tietenkin paljon monipuolisempaa ja vapaampaa kuin Nuts & Boltsissa, mutta myös paljon monimutkaisempaa. Siihen on ihan syynsä, että 3D-mallinnusohjelmien kehittäjät käyttävät valtavasti aikaa ja rahaa tehdäkseen kolmiuloitteisten esineiden käsittelystä kaksiuloitteisilla näytöillä siedettävää, eikä Main Assembly pääse aivan vaaditulle tasolle.

Oppimiskäyrä ei ole niinkään jyrkkä, vaan enemmänkin turhauttava. Ennen kuin pääsee sinuiksi pelin työkalujen kanssa edessä on paljon ärsyttävää nypläystä ja näpläystä. Miksi en pysty liikuttamaan tätä tasoa tuohon suuntaan? Miksi en pysty kiinnittämään näiden verteksien virittämälle tasolle pintaa? Miksi tämän palan liikuttaminen venksauttaa auton akselit 45 astetta yläviistoon?


Asiaa ei auta se, että ainakin nyt tutoriaali on vielä sangen kehno ja myös kovin buginen. Joissain kohdissa tutoriaalin ohjeet puhuvat aivan muuta kuin mitä ruudulla näkyy: ”tartu kiinni keltaiseen reunaan”, se sanoo, vaikka ruudulla ei ole yhtään keltaista reunaa. Roisinaan taas tutoriaalin tavoitteet eivät etene vaikka miten olevinaan tekee, mitä käsketään.

Toisaalta vilkaisu pelin Steam-yhteisöön todistaa, että kun tämän alkusähellyksen yli pääsee, työkaluilla saa tehtyä vaikka mitä. Virallista Workshop-tukea luomusten jakeluun ei vielä pelistä löydy, mutta sellainen on tulossa. Tämän jälkeen itse kukin voikin sitten käydä nappaamassa jonkun tekemän Warhammer 40K -ajoneuvon, TIE Fighterin tai Lambourghinin omaan peliinsä ja rällätä sillä mielensä kyllyydestä.


Kun se unelmien luomus sitten on tehty, Main Assembly sisältää myös visuaalisen skriptauskielen, jolla voi määritellä ajoneuvolleen kontrollit yllättävän syvällisesti. Jälleen, peli ei varsinaisesti opeta tätäkään osa-aluetta hirveän hyvin, mutta koska kyse on hyvin elementaalisista loogisista operaatioista, ne kyllä oppinee itsekin.

Kannattaa pistää korvan taakse


Main Assembly julkaistiin tänään Steamin Early Access -ohjelmaan, joten peli ei edes esitä olevansa vielä valmis. Tämä on hyvä, sillä todellakin tuunattavaa vielä riittää. Jos minun pitäisi tältä istumalta valita joko Nuts & Bolts tai Main Assembly, valinta osuisi vanhempaan teokseen.


Toisaalta potentiaalia riittää myös. Työkaluilla räpeltäminen oli alkuhankaluuksien jälkeen ihan hauskaa ja jos tiimi onnistuu hiomaan käytettävyyttä ja tutoriaalejaan, ne alkukankeudetkin voivat muuttua paljon sujuvammiksi.

Esittelyversion puitteissa ei myöskään päässyt tutustumaan kovinkaan moniin niistä lopullisen version toivottavasti lukuisista puzzleista ja haasteista, eikä myöskään pelaamaan yhteistyötilassa, mikä voi olla erinomaisen viihdyttävää puuhaa. Voisin kuvitella, että kaverin kanssa kisailu ja yhdessä hämmentävien rakennelmien kasaaminen on erittäin viihdyttävää puuhaa.


Niinpä Main Assembly kannattaakin pistää korvan taakse. Sen Early Access -versio voi olla vielä monille turhan rosoinen teos, mutta kehitystä kannattaa seurata, sillä jos tiimi onnistuu tuunaamaan käytettävyyttä paremmaksi, lopputulos voi olla erinomainen seuraaja legendaariselle Nuts & Boltsille.



V2.fi | Miikka Lehtonen
< Demoskene elävän per... Pelataanpa: Master S... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova