V2.fi ennakoi: Valorant (PC)
RIOT SEKOITTAA LUOMUKSELLAAN MONINPELIPAKKAA
League of Legends -pelistä tunnettu Riot Games julkaisi maaliskuun alussa tiedon, että tekeillä ollut Projekti-A on lopulliselta nimeltään Valorant (tyyliteltynä VALORANT). Yhtiö ilmoitti, että ilmainen 5 vs. 5 -räiskintä nähtäisiin PC:llä kesällä 2020, mutta jo 7. huhtikuuta Riot Games avasi suljetun betatestin, johon pääsee mukaan esimerkiksi katsomalla Twitch-suoratoistopalvelusta Valorant-striimejä ja saamalla sieltä drop-palkintona betaan oikeuttavan peliavaimen. V2.fi pääsi myös pelikentille kokeilemaan ennakkotunnelmissa, miltä Counter-Strike: Global Offensiven potentiaalinen tappaja näyttää.
Alun perin en ollut kovin kiinnostunut Valorantista ja vaikka muutaman uutisenkin ehdin aiheesta kirjoittaa, ei teos herättänyt sen ihmeellisempiä tuntemuksia. Nettikeskusteluissa peliä on kovasti povattu CS:GO:n tappajaksi - ja kopioksi. Keskustelussa on myös vilahtanut vertaus Overwatchiin. Samankaltaista keskustelua on käyty battle royale -pelien kohdalla jo pitkään, milloin on povattu Fortnitelle tappajaa ja milloin joku on jo julkistanut PlayerUnknown’s Battlegroundsin kuolleeksi. Viimeksi jopa minä mietin Agents: Biohuntersin ennakkotestauksessa, onko kyseisestä pelistä Fortniten haastajaksi. Noin 10 ottelun jälkeen Valorant sai minut kuitenkin koukkuun, enkä oikein varmuudella tiedä, mikä sen aiheutti.
Valorantin tavoite on selkeä: kaksi viiden hengen joukkuetta taistelee kierrosvoitoista. Yhteensä kierroksia on 25 ja voittajaksi kruunautuu joukkue, joka voittaa ensimmäisenä niistä 13. Rundin voi voittaa eliminoimalla vastajoukkueen tai purkamalla Spike-pommin ennen sen räjähtämistä. Tältä osin vertaus CS:GO-peliin on ymmärrettävää, tavoitteet ovat samat. Oman silauksensa taisteluun tuo kuitenkin tällä hetkellä mukana olevat 10 agenttia, joista jokaisella on neljä erilaista kykyä. Kykyihin kuuluuvat muun muassa savupommit, tuliseinät, lennokit ja hahmoja parantavat pallurat. Näitä ei voi kuitenkaan käyttää aivan rajattomasti, sillä aseiden ja suojien lisäksi myös neljästä erityisominaisuudesta kolme täytyy ostaa itselleen käytettäväksi ennen kierroksen alkua.
Vaikka hahmojen kyvyt tuovat omanlaisensa leiman pelaamiseen, on silti itse ampuminen pääosassa. Valorantissa pärjäävätkin parhaiten ne, jotka ehtivät ja osaavat ampua vastajoukkueen agentteja päähän. Kykyjä ei kuitenkaan kannata unohtaa, sillä niiden käyttämättä jättäminen ei missään nimessä ole vaihtoehto. Fiksusti pelaava tasapainottelee järkevästi ampumisen ja kykyjen käyttämisen välillä.
Olen pelannut Overwatchia, mutta Counter-Strike-kamppailut ovat jääneet minulta välistä. Luulen, että yksi syy Valorantiin koukkuun jäämisessä ovat sen tarjoamat monipuoliset mahdollisuudet. Hyvin yhteen pelaavassa joukkueessa pärjää, vaikka ei olisi kovin hyvä ampumaan, kunhan käyttää taidokkaasti oman hahmonsa kykyjä. Toisaalta Valorant on vasta betavaiheessa, eivätkä kaikki halukkaat pääse vielä hetkeen mukaan pelikentille, joten näin ollen meta eli tehokkain pelitapa ei ole vielä täysin selkeytynyt. Kaikki pelikentillä olevat ovat tällä hetkellä uusia ja joukkoon mahtuu monenlaista pelaajaa aina kokeilijoista ammattiampujiin. Tunnelma tuntemattomien kanssa pelatessa on enimmäkseen kokeilevaa, koska kaikki testaavat eri hahmoja, aseita sekä tapoja voittaa kierroksia ilman sen kummempaa suunnittelua. Odotan kuitenkin innolla, että pääsen testaamaan jossain vaiheessa tiimityöskentelyä ystävien kanssa, sillä vasta silloin voi oikeasti kokeilla miten eri hahmot kykyineen toimivat yhdessä.
Counter-Strike: Global Offensiven tappaja? Tuskin. Uskon, että CS:GO seisoo tukevasti omilla pilareillaan, joilta sitä ei helposti ravistella alas. Sen sijaan sen vieressä olevalle pilarille on jo portaat asennettuna. Osa ammattipelaajista on jo kertonut vaihtavansa leiriä Valorantin pariin ja varmasti monessa esports-organisaatiossa pohditaan laajentamista myös Riotin teoksen suuntaan. Voisin melkein lyödä pääni pantiksi, että Valorantista tulee vielä varsin. suosittu kilpapeli. Siitä on nähtävissä jo jonkinlaista ennakkoa, sillä amerikkalainen esports-organisaatio 100 Thieves ilmoitti järjestävänsä suljetun turnauksen sisällöntuottajille / tunnetuille pelaajille. Innostuneisuutta siis löytyy myös isompien organisaatioiden puolelta. Täytyy toivoa, ettei Riot Games möhli tätä kultalusikalla ojennettua tilaisuutta kiivetä pilarin päälle...
Näin kolmen päivän ja 25 pelitunnin jälkeen voin todeta, että Riot Gamesin Valorant vakuutti minut. Betavaiheessakin kokonaisuus onnistuu pysymään mielenkiintoisena muun muassa opettelun suhteen, sillä hahmot tarjoavat yhteensä 40 kykyä opeteltavaksi. Ja vaikka tarjolla on ainoastaan kolme karttaa on niissäkin treenattavaa. Varsinkin, kun Haven-kartta sisältää poikkeuksellisesti kolme aluetta, joihin voi asettaa pommin, joten viiden pelaajan puolustuslinjaa koetellaan toden teolla. Normaalisti pudotuspaikkoja on vain kaksi, joten kaikki kolme aluetta tarjoavat erilaisia haasteita useasta eri näkökulmasta. Koukuttavuutta parantaa myös Valorantin tasapainoisuus. Kartat, hahmot ja aseet ovat kaikki suhteellisen hyvässä tasapainossa, eikä peli kärsi esimerkiksi minkäänlaisista serveriongelmista. Valorant on poikkeuksellisen pelattavassa kunnossa ollakseen betavaiheen tekele. Yksi asia jää kuitenkin huolettamaan, sillä vaarana on, ettei Riot Games pysty pitämään kokonaisuuden tasapainoa hallussa. Mikäli näin käy, on vaarana että pelaajien kiinnostus Valorantiin nuupahtaa.
PC-tiedot: Nvidia GTX 1080 Ti, 11 GB, Intel Core i7-7700K CPU, 16 GB DDR4 RAM
Paljon lainattua, mutta myös jotain omaa
Alun perin en ollut kovin kiinnostunut Valorantista ja vaikka muutaman uutisenkin ehdin aiheesta kirjoittaa, ei teos herättänyt sen ihmeellisempiä tuntemuksia. Nettikeskusteluissa peliä on kovasti povattu CS:GO:n tappajaksi - ja kopioksi. Keskustelussa on myös vilahtanut vertaus Overwatchiin. Samankaltaista keskustelua on käyty battle royale -pelien kohdalla jo pitkään, milloin on povattu Fortnitelle tappajaa ja milloin joku on jo julkistanut PlayerUnknown’s Battlegroundsin kuolleeksi. Viimeksi jopa minä mietin Agents: Biohuntersin ennakkotestauksessa, onko kyseisestä pelistä Fortniten haastajaksi. Noin 10 ottelun jälkeen Valorant sai minut kuitenkin koukkuun, enkä oikein varmuudella tiedä, mikä sen aiheutti.
Valorantin tavoite on selkeä: kaksi viiden hengen joukkuetta taistelee kierrosvoitoista. Yhteensä kierroksia on 25 ja voittajaksi kruunautuu joukkue, joka voittaa ensimmäisenä niistä 13. Rundin voi voittaa eliminoimalla vastajoukkueen tai purkamalla Spike-pommin ennen sen räjähtämistä. Tältä osin vertaus CS:GO-peliin on ymmärrettävää, tavoitteet ovat samat. Oman silauksensa taisteluun tuo kuitenkin tällä hetkellä mukana olevat 10 agenttia, joista jokaisella on neljä erilaista kykyä. Kykyihin kuuluuvat muun muassa savupommit, tuliseinät, lennokit ja hahmoja parantavat pallurat. Näitä ei voi kuitenkaan käyttää aivan rajattomasti, sillä aseiden ja suojien lisäksi myös neljästä erityisominaisuudesta kolme täytyy ostaa itselleen käytettäväksi ennen kierroksen alkua.
Vaikka hahmojen kyvyt tuovat omanlaisensa leiman pelaamiseen, on silti itse ampuminen pääosassa. Valorantissa pärjäävätkin parhaiten ne, jotka ehtivät ja osaavat ampua vastajoukkueen agentteja päähän. Kykyjä ei kuitenkaan kannata unohtaa, sillä niiden käyttämättä jättäminen ei missään nimessä ole vaihtoehto. Fiksusti pelaava tasapainottelee järkevästi ampumisen ja kykyjen käyttämisen välillä.
Olen pelannut Overwatchia, mutta Counter-Strike-kamppailut ovat jääneet minulta välistä. Luulen, että yksi syy Valorantiin koukkuun jäämisessä ovat sen tarjoamat monipuoliset mahdollisuudet. Hyvin yhteen pelaavassa joukkueessa pärjää, vaikka ei olisi kovin hyvä ampumaan, kunhan käyttää taidokkaasti oman hahmonsa kykyjä. Toisaalta Valorant on vasta betavaiheessa, eivätkä kaikki halukkaat pääse vielä hetkeen mukaan pelikentille, joten näin ollen meta eli tehokkain pelitapa ei ole vielä täysin selkeytynyt. Kaikki pelikentillä olevat ovat tällä hetkellä uusia ja joukkoon mahtuu monenlaista pelaajaa aina kokeilijoista ammattiampujiin. Tunnelma tuntemattomien kanssa pelatessa on enimmäkseen kokeilevaa, koska kaikki testaavat eri hahmoja, aseita sekä tapoja voittaa kierroksia ilman sen kummempaa suunnittelua. Odotan kuitenkin innolla, että pääsen testaamaan jossain vaiheessa tiimityöskentelyä ystävien kanssa, sillä vasta silloin voi oikeasti kokeilla miten eri hahmot kykyineen toimivat yhdessä.
Esports-kentällä on tilaa
Counter-Strike: Global Offensiven tappaja? Tuskin. Uskon, että CS:GO seisoo tukevasti omilla pilareillaan, joilta sitä ei helposti ravistella alas. Sen sijaan sen vieressä olevalle pilarille on jo portaat asennettuna. Osa ammattipelaajista on jo kertonut vaihtavansa leiriä Valorantin pariin ja varmasti monessa esports-organisaatiossa pohditaan laajentamista myös Riotin teoksen suuntaan. Voisin melkein lyödä pääni pantiksi, että Valorantista tulee vielä varsin. suosittu kilpapeli. Siitä on nähtävissä jo jonkinlaista ennakkoa, sillä amerikkalainen esports-organisaatio 100 Thieves ilmoitti järjestävänsä suljetun turnauksen sisällöntuottajille / tunnetuille pelaajille. Innostuneisuutta siis löytyy myös isompien organisaatioiden puolelta. Täytyy toivoa, ettei Riot Games möhli tätä kultalusikalla ojennettua tilaisuutta kiivetä pilarin päälle...
Näin kolmen päivän ja 25 pelitunnin jälkeen voin todeta, että Riot Gamesin Valorant vakuutti minut. Betavaiheessakin kokonaisuus onnistuu pysymään mielenkiintoisena muun muassa opettelun suhteen, sillä hahmot tarjoavat yhteensä 40 kykyä opeteltavaksi. Ja vaikka tarjolla on ainoastaan kolme karttaa on niissäkin treenattavaa. Varsinkin, kun Haven-kartta sisältää poikkeuksellisesti kolme aluetta, joihin voi asettaa pommin, joten viiden pelaajan puolustuslinjaa koetellaan toden teolla. Normaalisti pudotuspaikkoja on vain kaksi, joten kaikki kolme aluetta tarjoavat erilaisia haasteita useasta eri näkökulmasta. Koukuttavuutta parantaa myös Valorantin tasapainoisuus. Kartat, hahmot ja aseet ovat kaikki suhteellisen hyvässä tasapainossa, eikä peli kärsi esimerkiksi minkäänlaisista serveriongelmista. Valorant on poikkeuksellisen pelattavassa kunnossa ollakseen betavaiheen tekele. Yksi asia jää kuitenkin huolettamaan, sillä vaarana on, ettei Riot Games pysty pitämään kokonaisuuden tasapainoa hallussa. Mikäli näin käy, on vaarana että pelaajien kiinnostus Valorantiin nuupahtaa.
PC-tiedot: Nvidia GTX 1080 Ti, 11 GB, Intel Core i7-7700K CPU, 16 GB DDR4 RAM
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti