V2.fi ennakoi: Call of Duty Modern Warfare (PC, X1, PS4)
Moderni sota tekee paluun
Jes! Taas on se aika vuodesta, kun pääsee codittamaan oikein kunnolla. Viime vuonna nopeatempoista taistelua tarjosi Black Ops 4 ja battle royale -pelitila Blackout. Tänä syksynä päästään seikkailemaan hieman erilaisiin maastoihin, kun vuorossa on Call of Duty: Modern Warfare. Uusimman Codin tekijänä toimii jälleen Infinity Ward, joka teki viimeksi muun muassa Infinite Warfaren.
Call of Duty: Modern Warfarea päästiin testaamaan kahtena pidennettynä viikonloppuna. Ensimmäisessä aallossa mukaan pääsivät ainoastaan PlayStation 4 -konsolilla pelaavat, sillä Sonylla on muutamia yksinoikeuksia pelin suhteen. Tähän lukeutuu myös pienessä osassa oleva Special Ops Survival Mode, joka on yksinoikeudella PlayStation 4:lle vuoden 2020 lokakuuhun asti. Toisessa testijaksossa servereille pääsi myös Xbox Onella ja PC:llä pelaavat.
Betatestin ensimmäiset päivät oli pyhitetty ennakkotilaajille ja myöhemmin mukaan pääsivät kaikki halukkaat. Testijaksojen aikana Modern Warfaressaa pääsi kokeilemaan useita mappeja ja pelimuotoja - mukana oli niin isomman pelaajamäärän pelimuotoja, kuin yötunnelmissa pelattavia karttojakin. Pelimuotoja oli niin paljon tarjolla, että sekosin jo toisen viikonlopun kohdalla siitä, mitä kaikkea olin päässyt kokeilemaan ja mitä oli vielä edessä. Betatesti yllättikin positiivisesti laajalla tarjonnallaan.
Betassa nähdyt kartat aiheuttivat isoja tuntemuksia, sillä en vieläkään tiedä vihasinko vai rakastinko niitä. Suurin osa kartoista sisälsi paljon sokkeloisia rakennuksia, joissa oli useita kerroksia. Näin ollen sotaa käytiin monessa eri tasossa, mikä tekee taistelusta mielenkiintoisempaa, kun tulitusta tuli varoa monesta eri suunnasta. Tällä on myös huonot puolensa, sillä osa sisätiloista oli niin ahtaita, että varsinkin konsoleilla pelikuva täyttyi hyvin nopeasti kahdesta hahmosta ja koko muu sisätila peittyi esimerkiksi aseen alle. Mielestäni varsinkin pienempiä pelaajamääriä sisältävien matsien kartat olivat liian pieniä, mikä aiheuttaa edelleen Call of Duty -sarjan perinteisen ongelman: saatat syntyä keskelle vihollisten joukkoa. Vaikka taistelu usealla eri tasolla on mukavaa, betassa nähdyt kartat eivät olleet mielestäni tarpeeksi monipuolisia eivätkä oikeastaan edes kovinkaan innostavia.
Kävin ottamassa matseja Xbox Onella, PlayStation 4:lla ja PC:llä. Lisäksi testasin, miten Playstation 4 -konsoli suhtautuu hiireen ja näppäimistöön, sekä miten uusi alustojen välinen yhteispelaaminen sujuu. Tällä kertaa ei ole väliä, jos vaikka kaikki tai osa ystävistäsi pelaa eri alustalla kuin sinä. Asetuksista on toki mahdollista valita, että taistelee vain samalla alustalla pelaavien kanssa. Minun mielestäni on kuitenkin mukavaa, että halutessaan kaikki pääsevät leikkimään kaikkien kanssa. Enemmän pelaajia, enemmän kivaa!
Ongelmilta ei kuitenkaan ole vältytty. Isoin vika oli ehdottomasti crossplayssa. Jotta voit pelata muilla alustoilla olevien ystävien kanssa, on luotava pelin sisällä oma ryhmä (party). Partyn luominen sujui melko helposti, mutta pelinsisäinen äänichat osoittautui todella laaduttomaksi. Äänenvoimakkuus oli todella alhainen alustasta ja kuulokkeista riippumatta. Lisäksi puhe kuulosti siltä, että ystävä istui peltipurkissa. Kaiken kukkuraksi epäselvyyttä oli siitä, onko ryhmän oma chat yksityinen vai ei. Joissakin otteluissa ryhmämme äänet kuuluivat kaikille muille pelaajille, kun taas toisissa matseissa näin ei ollut. Minulle jäi epäselväksi kuinka äänichat oikeasti toimii. Ääniongelmat olivat todella paha pettymys, sillä yksi suurimmista uudistuksista koski mielestäni alustojen välistä moninpeliä. Betan kokemus pisti epäilemään, onko eri alustojen välillä pelaaminen sittenkään mahdollista, jos toisten puheista ei saa selvää tai ne kuuluvat koko muulle maailmalle. Irrallisen äänichatin käyttö (Skype, Discord yms.) ei kuitenkaan ole kaikkien alustojen välillä mahdollista. Tässä jos missä on erittäin iso korjauksen paikka.
Betassa nähtiin myös cross save, mikä mahdollistaa saman tallennuksen käyttämisen eri pelialustojen välillä. Activision ei ole kuitenkaan vahvistanut että ominaisuus toimisi pelin lopullisessa versiossa. Toivon, että näin kuitenkin käy, sillä se helpottaisi niiden pelaajien elämää, jotka hankkivat saman pelin usealle eri alustalle.
Peli julkaistaan 25.10. ja aiheesta on luvassa sitä ennen vielä muitakin V2.fi -artikkeleita.
Laajaa betatestausta
Call of Duty: Modern Warfarea päästiin testaamaan kahtena pidennettynä viikonloppuna. Ensimmäisessä aallossa mukaan pääsivät ainoastaan PlayStation 4 -konsolilla pelaavat, sillä Sonylla on muutamia yksinoikeuksia pelin suhteen. Tähän lukeutuu myös pienessä osassa oleva Special Ops Survival Mode, joka on yksinoikeudella PlayStation 4:lle vuoden 2020 lokakuuhun asti. Toisessa testijaksossa servereille pääsi myös Xbox Onella ja PC:llä pelaavat.
Betatestin ensimmäiset päivät oli pyhitetty ennakkotilaajille ja myöhemmin mukaan pääsivät kaikki halukkaat. Testijaksojen aikana Modern Warfaressaa pääsi kokeilemaan useita mappeja ja pelimuotoja - mukana oli niin isomman pelaajamäärän pelimuotoja, kuin yötunnelmissa pelattavia karttojakin. Pelimuotoja oli niin paljon tarjolla, että sekosin jo toisen viikonlopun kohdalla siitä, mitä kaikkea olin päässyt kokeilemaan ja mitä oli vielä edessä. Betatesti yllättikin positiivisesti laajalla tarjonnallaan.
Betassa nähdyt kartat aiheuttivat isoja tuntemuksia, sillä en vieläkään tiedä vihasinko vai rakastinko niitä. Suurin osa kartoista sisälsi paljon sokkeloisia rakennuksia, joissa oli useita kerroksia. Näin ollen sotaa käytiin monessa eri tasossa, mikä tekee taistelusta mielenkiintoisempaa, kun tulitusta tuli varoa monesta eri suunnasta. Tällä on myös huonot puolensa, sillä osa sisätiloista oli niin ahtaita, että varsinkin konsoleilla pelikuva täyttyi hyvin nopeasti kahdesta hahmosta ja koko muu sisätila peittyi esimerkiksi aseen alle. Mielestäni varsinkin pienempiä pelaajamääriä sisältävien matsien kartat olivat liian pieniä, mikä aiheuttaa edelleen Call of Duty -sarjan perinteisen ongelman: saatat syntyä keskelle vihollisten joukkoa. Vaikka taistelu usealla eri tasolla on mukavaa, betassa nähdyt kartat eivät olleet mielestäni tarpeeksi monipuolisia eivätkä oikeastaan edes kovinkaan innostavia.
Partyn äänichat oli yksi iso vitsi
Kävin ottamassa matseja Xbox Onella, PlayStation 4:lla ja PC:llä. Lisäksi testasin, miten Playstation 4 -konsoli suhtautuu hiireen ja näppäimistöön, sekä miten uusi alustojen välinen yhteispelaaminen sujuu. Tällä kertaa ei ole väliä, jos vaikka kaikki tai osa ystävistäsi pelaa eri alustalla kuin sinä. Asetuksista on toki mahdollista valita, että taistelee vain samalla alustalla pelaavien kanssa. Minun mielestäni on kuitenkin mukavaa, että halutessaan kaikki pääsevät leikkimään kaikkien kanssa. Enemmän pelaajia, enemmän kivaa!
Ongelmilta ei kuitenkaan ole vältytty. Isoin vika oli ehdottomasti crossplayssa. Jotta voit pelata muilla alustoilla olevien ystävien kanssa, on luotava pelin sisällä oma ryhmä (party). Partyn luominen sujui melko helposti, mutta pelinsisäinen äänichat osoittautui todella laaduttomaksi. Äänenvoimakkuus oli todella alhainen alustasta ja kuulokkeista riippumatta. Lisäksi puhe kuulosti siltä, että ystävä istui peltipurkissa. Kaiken kukkuraksi epäselvyyttä oli siitä, onko ryhmän oma chat yksityinen vai ei. Joissakin otteluissa ryhmämme äänet kuuluivat kaikille muille pelaajille, kun taas toisissa matseissa näin ei ollut. Minulle jäi epäselväksi kuinka äänichat oikeasti toimii. Ääniongelmat olivat todella paha pettymys, sillä yksi suurimmista uudistuksista koski mielestäni alustojen välistä moninpeliä. Betan kokemus pisti epäilemään, onko eri alustojen välillä pelaaminen sittenkään mahdollista, jos toisten puheista ei saa selvää tai ne kuuluvat koko muulle maailmalle. Irrallisen äänichatin käyttö (Skype, Discord yms.) ei kuitenkaan ole kaikkien alustojen välillä mahdollista. Tässä jos missä on erittäin iso korjauksen paikka.
Betassa nähtiin myös cross save, mikä mahdollistaa saman tallennuksen käyttämisen eri pelialustojen välillä. Activision ei ole kuitenkaan vahvistanut että ominaisuus toimisi pelin lopullisessa versiossa. Toivon, että näin kuitenkin käy, sillä se helpottaisi niiden pelaajien elämää, jotka hankkivat saman pelin usealle eri alustalle.
Peli julkaistaan 25.10. ja aiheesta on luvassa sitä ennen vielä muitakin V2.fi -artikkeleita.
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti