V2.fi haastatteli: NHL 20
Kaukalossa limppua ylämummoon ilmaveivillä
Taas on se aika vuodesta, että Suomessa ja Kanadassa juhlitaan vuoden suurinta urheilupelijulkaisua (muut maat tyytyvät FIFAan). NHL 20 on isompien NHL 19 -uudistusten jälkeen jossain määrin niiden hienosäätöä, mutta kasa paljon kaivattuja ominaisuuksia sekä parannuksia on myös mukana. V2.fi pääsi ottaamaan pienet testit pelin lopullisesta versiosta sekä haastattelemaan tuottaja Clement Kwongia.
Kuinka monta signature shotilla varustettua pelaajaa pelissä on… tai itse asiassa aioin kysyä, että kuinka vaikeaa oli valita, ketkä pelaajat saavat omat liikkeensä, mutta varmaankaan kovin montaa tällä tavalla erottuvaa pelaajaa NHL:ssä ei ole?
- Osuit naulan kantaan. On yksi asia sanoa, että hei, pelissämme on tämä uusi ominaisuus, mutta toinen asia onkin se, kuinka näkyvä kyseinen ominaisuus on tai kuinka iso merkitys sillä on siinä, mitä pelatessa näkee ja kokee. Alunperin mietimme että jokaisella 31:stä joukkueesta olisi ainakin yksi tällainen tähtipelaaja, mutta kun aloimme tutkia asiaa, niin joidenkin pelaajien omat liikkeet olivat niin hienovaraisia tai niin samankaltaisia kuin monella muullakin, että 12-15 alkoi tuntua oikealta määrältä. Jatkoimme idean tuunaamista ja nyt niitä taitaa olla hieman yli 15.
- Olet siis aivan oikeassa ja on varsinkin haastellista, että tietyistä kamerakulmista niitä liikkeitä ei edes näe ja tässä tulevat mukaan uudet uusinnat, joka näyttävät parhaita paloja pelin tiimellyksestä.
Uusinnoista puheenollen - niitä oli selvästi uudistettu reilulla kädellä - mutta NHL 19:ssä oli usein ongelmana se, että maalit kyllä näki hidastettuna, mutta läheltä-piti-tilanteissa sitten kamerat osoittivatkin minne sattuu tai näytettiin puoli minuuttia aiemmin tapahtunutta asiaa…
- Tutkimme tapoja parantaa pelin presentaatiota tältä osin, varsinkin reel camia (kohokohtia näyttävä uusinta), jota nähdään NHL 20:ssa erien välissäkin, Play of the Period -pätkässä. Varmasti asiassa on vielä parannettavaakin, mutta nyt olemme hioneet animaatioita, laukomista, luistelua, maalivahteja, koko tv-lähetys-presentaatiota ja haluamme tehdä pelistä elämyksen, jota on mielenkiintoista seurata pelaamattakin tai vaikka striimata - ja se on ollut meidän tavoitteenamme alusta asti.
NHL-pelejä joutuu välillä puolustelemaan kommenttiosioissa, kun tulee vastaan se perinteinen “jaaha, sama peli taas” -argumentti. Mikä uusista ominaisuuksista on mielestäsi se, joka vaikuttaa eniten itse pelaamiseen jäällä?
- Minun mielestäni… ja tämä perustuu siihen, kun ensimmäistä kertaa sain kokea tämän uudistuksen pelissä: kiekkojen nappaaminen vauhdissa (puck pick ups). Toki olen itse pelin ydinpelaajajoukkoa, mutta myös uudet pelaajat tuntuvat arvostavan tätä parannusta. Olemme saaneet aiheesta paljon turhautunutta palautetta NHL 16:sta asti ja nyt RPM-luistelumoottorimme on sallinut asian korjaamisen perinpohjaisesti. Sen myötä peli myös tuntuu nopeammalta, vaikkei sen vauhtia olekaan lisätty. Mielestäni siis kiekon käsittely on se asia, joka tämän vuoden NHL:stä erottuu.
Itse olen änäripelaaja, joka pelaa silloin tällöin tauoilla työtovereiden kanssa sekä iltaisin itsekseni Be A Pro -tilaa - jota muuten ei ole päivitetty pariin vuoteen. Millä minut ja minunlaiseni saa kokeilemaan NHL 20:n muita pelitiloja?
- Hyvä kysymys. NHL urheilulajina on melkoisen monimutkainen ja kun ottaa mukaan vielä kaikki ohjaimen napit, siitä tulee kerros lisää monimutkaisuutta. Mutta Ones, Threes ja World of Chel ovat kasuaalimpia pelitiloja ja sellaista me haluamme - tehdä pelistä lähestyttävämmän, hauskemman, mutta silti autenttisen.
- Emme tietenkään halua jättää Be A Pro -faneja paitsioon, koska ei ole mitään syytä, miksi kaikki jääkiekkofanit eivät voisi nauttia pelikokemuksesta. Meidän täytyy kuitenkin tehdä strategisia valintoja siitä, mihin kehitysresurssit panostetaan. Luemme palautetta pelin pelaajilta ja pohdimme, miten voimme tehdä merkittäviä muutoksia siihen suuntaan, mitä yhteisö haluaa. Viime vuonna esimerkiksi Franchise-tilan muutokset tehtiin suoraan palautteen perusteella. Be A Pro -tilaan emme ole ehtineet koskemaan kahteen vuoteen, mutta sitä mietitään. Jatka tämän kysymyksen kysymistä ja ehkä ensi kerralla kun juttelemme, minulla on jotain siitäkin!
NHL 20:ssa on muutama uusi pelitila - tai ainakin muutama uusi variaatio. Kun alatte kehittää uutta vuosiversiota, onko teillä lista mahdollisista uusista pelitiloista, joista sitten valitaan parhaat vai luotatteko siihen, että joku saa hyvän idean - miten niistä päätetään?
- Mietimme ensin, että kuka oikein on se pelaaja, jolle peliä rakennamme ja se sanelee muutamia tärkeitä strategisia päätöksiä. NHL 18:n ja 19:n kanssa tiesimme, että pelistä pitää saada helpommin lähestyttävä ja että co-op-peliä pitää kehittää. Matkan varrella olikin sitten haasteita - aloimme rakentaa pelitiloja sen ekosysteemin sisälle, toivoen että arcademaisemmat elämykset houkuttelisivat satunnaisia pelaajia. Paljon suunnitellaan ennakkoon, tutkitaan kuluttajadataa ja markkinointitutkimusten dataa, pyritään ymmärtämään pelaajien käytöstä sekä sitä, mikä ongelma meidän pitäisi ratkaista. Haluamme toki panostaa myös tiimimme luovaan puoleen - siellä on paljon hyviä ideoita - mutta niitä pitää karsia, miettiä, mikä on tarpeen laittaa etusijalle ja pelin eri ominaisuudet menevät sitten ylös tai alas listallamme siihen perustuen.
Ja vuoden mittaankin voi toki tehdä päivityksiä…
- Kyllä, seuraamme palautetta koko vuoden - ja saammekin sitä. Haasteena on löytää seasta sellaista, jonka muuttamisella on pelille merkitystä.
Suomessa NHL ja jääkiekko ovat tietenkin iso asia. Puhuit alkuesittelyssä “jääkiekkokulttuurin edistämisestä” ja välillä tuntuu, että olemme Suomessa aika yksin sen kanssa - Kanada on kaukana Atlantin tuolla puolen. Mitä tarkoitit tällä edistämisellä - kuinka jääkiekko saadaan sydänasiaksi vielä isommalle yleisölle?
- Osuva kysymys - mehän teemme yhteistyötä muun muassa JVG:n kanssa ja - en voi vielä kertoa nimiä - mutta lisää yhteistyökumppaneita Pohjoismaista ja muualtakin on tulossa… joten pitäkää silmät auki!
CHEL-haasteita oli tulossa nyt lisääkin?
- Kyllä, uusia Weekly Challenge Card -haasteita tulee seitsemän päivän välein ja niissä on aina tiettyjä tavoitteita. Ajatuksena on, että palkitaan myös koko pelin läpi koluavia tuoreella sisällöllä joka viikko.
Kun peliä pelaa paljon, vaikka samoilla joukkueilla usein, selostajat alkavat toistaa samoja lauseita ja lauserakenteita melko nopeasti. Nyt selostuspuota on uusittu - kerrotko, mitä sen suhteen on tehty?
- Ykköstavoitteena oli saada selotuksesta kiinnostavampaa nuoremmalle yleisölle - pelistriimien katsojille - enemmän energiaa, enemmän kohokohtien juhlintaa. Kommentointi keskittyy pelkästään pelaajan toimiin ja pelkästään asioihin, jotka tapahtuivat juuri äsken tai ovat pian tapahtumassa. Kun pelin tv-presentaatiotakin on uusittu: uusinnat, play of the period ja play of the game, niin selostuksessakin tavoitteena oli saada siitä mahdollisimman hyvä sekä pelaajalle että katsojille.
- Ymmärsimme, ettemme saa kaikkea jo tehtyä korvattua yhdessä vuodessa - vuosien varrella kertyneestä NBC-datasta on kertynyt kymmeniä tuhansia repliikkejä, eikä sitä pysty korvaamaan vuodessa. Aloitimme kuitenkin vauhdilla ja aikaisin ja Vancouverissa nauhoitetaan edelleen, jotta äänivarastoja saadaan täydennettyä. Toistot on tietenkin yksi asia, jota pyrimme korjaamaan - toivottavasti tämän vuoden pelissä kuulette vähemmän niitä perinteisiä sananparsia ja enemmän toiminnasta jäällä.
- Erityisesti pyrimme vähentämään sellaisia lauseita, jotka eivät anna mitään lisää pelitilanteeseen, tai joita yhden kuulemiskerran jälkeen ei pysty “ei-kuulemaan”, vaan ne muistaa aina.
Miten NHL-pelisarja panostaa kilpapelaamiseen?
- Viime vuosina olemme tehneet yhteistyötä NHL Gaming World Championship -turnauksen kanssa. Olin itsekin paikalla, kun Cookie (Matt "Top-Shelf-Cookie" Gutkoski) voitti finaalin ja se matsi oli jännittävä katsoa. Viime vuonna kisailu hoitui verkossa ja tänä vuonna käytimme siitä saatua kokemusta hyväksi - ja jatkossakin haluamme tehdä tällaista enemmän, mutta nyt on tulossa uusi konsolisukupolvi, on ollut puhetta palvelupohjaisuudesta ja niin edelleen, joten kiirettä pitää. Täytyy pitää mielessä, mikä on tärkeintä pelin faneille, mutta haluamme jatkaa ainakin nykyistä yhteistyötä. En voi vielä kertoa muuta, mutta ehkä myöhemmin tänä vuonna.
Suomalaiset pärjäävät jääkiekossa ja kilpapelaamisessa - täällä NHL-esportsiin isosti panostaminen olisikin sitten lyömätön yhdistelmä!
NHL 20 julkaistaan 13. syyskuuta (PS4, X1).
Keskustelut (2 viestiä)
30.08.2019 klo 16.04
30.08.2019 klo 16.37
Kirjoita kommentti