V2.fi ennakoi: Fantasy General 2 kevytstrategiaa HoMM-hengessä
23 vuotta ihan ihan sopiva väli jatko-osalle
Muinaisella pelirautakaudella SSI oli yksi parhaista pelitaloista - ja voi että firma vuolikin kotvan kultaa, kun kevytstrategia Panzer General lumosi myös valtavirtapelaajat. General-sarjaan julkaistiin jatko-osa jos toinenkin, joista yksi oli vuonna 1996 saapunut hauska fantasiastrategia Fantasy General. Sittemmin SSI katosi maan päältä mutta legenda elää, sillä nyt tulollaan on jatko-osa Matrix Games / Slitherinen uudelleentulkinta klassisesta fantasiastrategiasta.
Fantasy General oli 5-Star General -sarjan kolmas julkaisu ja yksi tusinan mittaiseksi kasvaneen pelisarjan parhaimmista peleistä. Se sai roppakaupalla ylistäviä arvosteluja ja näemmä meikäläinenkin lämäisi sille koonaiset 93/100 pistettä MikroBitti 5/1996:ssa. Panzer Generalista kumpuava kevyt pelattavuus toimi siis tälläkin kertaa oivallisesti ja jopa paremmin kuin Allied Generalissa (83/100 pistettä). Eihän se mikään raskas SSI-strategia ollut, vaan suurelle yleisölle sopiva kevyt ja vauhdikas sotanaksuttelu kaikenlaisilla fantasiaörköttimillä.
Fantasylle ei kuitenkaan tehty aikoinaan jatko-osaa eikä pelisarjan nimen oikeudet jotenkin napannut Matrix / Slitherinekään nyt varsinaista jatkoa tarjoile. Fantasy General 2 on enemmänkin inspiroitunut esikuvastaan. Mainittakoon verrokkina, että saman firman Panzer Corps on käytännössä nykyaikainen tulkinta saman pelisarjan esikoisesta, Panzer Generalista, eikä oikeastaan karkaa kovinkaan kauas esikuvastaan. Fantasy General 2 sen sijaan kulkee paljon kaukaisemmilla poluilla eikä ota alkuperäisteoksesta kuin fantasia-asetelman ja sodankäynnin.
Ei silti, hyvältähän tämä tulkinta vaikuttaa ja onhan oman näkemyksen luominen aina luovempaa kuin jonkin muinaisen orjallinen toistaminen. Tällä kertaa peli kertoo pohjolassa asuvan, erittäin viikinkimäisen barbaariheimon kohtalosta, kun rauha järkkyy, naapuriheimot suuntaavat sotajalalle ja paha magia nostaa päätään. Millaisia päätöksiä nuori sotapäällikkö tekee matkan varrella tehtävien välissä tai niiden aikana? Ketä päätökset silittävät myötäkarvaan, keitä vastakarvaan? Kuka liittyy mukaan taisteluun, kenestä saa vihamiehen?
Tarina etenee vakaasti tiettyyn suuntaansa mutta ainakin pelaajalle jää hetkittäisistä valinnoista tuntuma, että tapahtumiin on saanut edes vähän vaikuttaa. Saahan siinä sivussa myös tehdä moraalisia valintoja ja muokata peliä omaan persoonaansa sopivampaan tyyliin.
Ytimessä on toki sodinta. Sotapäällikkömme tallustaa eteenpäin yhä dramaattisemmaksi muuttuvan tarinan myötä, johdattaen aina vain suurempaa armeijaansa aina vain suurempiin taisteluihin. Strategian ja fantasian yhdistelmä on oivallinen siinä suhteessa, että molempien lajityyppien kliseitä on tuotu oivallisesti mukaan yhteen ja samaan peliin. On suuria sankareita ja päälliköitä, huikeine kykyineen ja taitoineen. On mahtavia uniikkiyksiköitä ja monenlaisia rivijoukko-osastoja, jotka kaikki keräävät taisteluissa kokemusta ja kykypisteitä, joilla kokeneita yksiköitä ja sankareita voidaan päivittää tehokkaammiksi. Ja niin edelleen.
Varsinainen taistelujärjestelmä käynee ilmi oheisia videoita katselemalla. Sen vuoropohjainen mekaniikka on kuitenkin pohjimmiltaan tuttua tavaraa sinä-minä-vuorotteluineen. Jokainen yksikkö voi liikkua ja hyökätä, mutta monilla niistä on myös erilaisia lisätaitoja. Poroilla ratsastavat neidottaret voivat esimerkiksi hyökätä kaukanakin olevan vihollisen kimppuun ja sitten palata lähtöheksaansa. Toiset voivat lingota vihollisen kimppuun kiviä ja nuolia kauempaa ja tukea kavereita tulellaan puolustuksessa. Yksikkötyypeillä on myös etuja ja heikkouksia erilaisissa maastoissa, joten kannattaa tuntea armeijansa. Vaikka Mandrakea ei pelissä olekaan, niin sankarien erilaiset maagiset eleet voivat värittää taistelun kulkua sekä hyökkäyksessä että puolustuksessa.
Siellä sivussa on myös tietynlaista resurssienhallintaa, varsin abstraktisti mutta toimivasti toteutettuna. Raha on viikinkifantasiassakin kiva asia, sillä käteisellä voi ostaa uusia yksiköitä perusarmeijaan, väliaikaisia palkkasotureita tai päivittää oman vakiarmeijan yksiköitä taitavammaksi ja hurjemmiksi.
Fantasy General 2 tuntuu ennakoimalla erittäin makoisalta ja viihdyttävältä strategiapeliltä. Se ei ole mikään syväelämys eikä toisaalta kovin jatko-osamainenkaan esikuvalleen. Oikeastaan se on jopa vähän geneerinen fantsustrategia, joka voisi toimia hyvin myös Heroes of Might & Magic -sarjan sivuraiteille harhautuneena osana. Mutta tämä on kehu, sillä kyllähän parhaat HoMMit olivat aivan upeita pelejä ja sitä samaa seikkailun, sodinnan ja nautiskelun tuntua löytyy tästäkin. Tai no, nautiskelusta en osaa aina niin sanoa, sillä vaikeahan tämä on. Pelaaja viskotaan ainakin tarinan alkutaipaleella niin hankaliin tilanteisiin, että sekä automaattista että manuaalisavea tulee latailtua erinäisenkin kerran. Joskus siksi, että homma menee aivan käteen, joskus taas siksi että pelaaja haluaa kokeilla jotain uutta ja erilaista strategiaa.
Vaan sehän kertoo siitäkin, että tekoäly taistelee verrattain sujuvasti ja raivokkaasti. Ikäviä yllätyksiä ja kieroja koukkailuja on riittänyt, eikä mokoma anna ylivertaisen ihmispelaajan nauttia kovinkaan usein mukamas nerokkaista juonistaan. Haaste on siis kohdallaan, joten kyllä tästä todennäköisesti tulee oiva peli.
Fantasy General 2:n on tehnyt Owned by Gravity ja julkaisee Matrix Games / Slitherine. Se ilmestyy PC:lle syyskuun pintaan.
Lisätietoja: http://www.slitherine.com/products/776/details/Fantasy.General.II
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti