V2.fi pelasi: Apex Legends Battle Pass Season 1
Wild Frontier osoittautui ihan mukavaksi startiksi
Kun arvostelin Apex Legendsin, kirjoitin loppuun “ilmainen, joten houkuttelee huijareita”. Tämä jos mikä on pitänyt kutinsa, sillä vilpillisiä käyttäjiä on lentänyt servereiltä ulos satojatuhansia. Kerroin myös, että kaikista tämän hetken battle royaleista (Fortnite, PUBG, H1Z1 ja Call of Duty Blackout), pelaisin mieluiten Apex Legendsiä. Tämäkin on melko pitkälle pitänyt paikkansa, vaikka nykyisin tämän genren nimikkeiden tahkoaminen onkin jäänyt vähemmälle. Lisää intoa taisteluihin antoi maaliskuussa peliin julkaistu Battle Pass, johon pureudumme tässä tekstissä.
Helmikuun alussa PlayStation 4:lle, Windowsille ja Xbox Onelle julkaistiin EA:n toimesta ilmainen battle royale -peli. Vain noin kuukautta myöhemmin mukaan lisättiin noin 10 euroa maksava Battle Pass. Wild Frontieriksi nimetty Season 1 toi mukanaan heti kättelyssä uuden Octane-hahmon sekä 100 tasoa sisältävän järjestelmän. Tasolla eteneminen vaatii pelistä tienattuja pisteitä, joita kerryttämällä pääsee käsiksi muun muassa erilaisiin taustabannereihin, aseiden ulkoasuihin, hahmojen lausahduksiin, Apex-kolikkoihin ja Apex-laatikkoihin. Jokaisen kauden luvataan kestävän kolme kuukautta ja näin ollen Wild Frontier kestääkin vielä kesäkuun alkuun asti.
Battle Pass maksaa 950 Apex-kolikkoa, joka on noin 10 euroa. Passin saa lunastettua suoraan pelin sisältä, joten itse ostotoimitus on helppoa kuin heinän teko. Pelin valikoista löytyy Battle Pass -välilehti josta näkee kaikki kaudella tarjolla olevat palkinnot, joita tasoja edetessä saa itselleen lunastettua. Passi toimii oikeastaan täsmälleen samalla tavalla kuin Fortniten vastaava, joten sen teknisessä toimivuudessa ei ole kritisoitavaa. Parhaimmillaan paljon pelannut henkilö saa “tienattua” passin avulla itselleen lisää Apex-kolikoita, jotka voi halutessaan käyttää esimerkiksi seuraavan kauden Battle Passiin. Tämä toimintakaava on ollut itselle mieluisa Fortniten parista, jolloin käytännössä peliin voi laittaa vain kerran 10 euron sijoituksen, jota voi pyörittää kaudesta toiseen virtuaalivaluutan muodossa. Toiminta kuitenkin vaatii paljon pelaamista, jotta Apex-kolikoita saa kerättyä tarpeeksi.
Aluksi Wild Frontier vaikutti mukavalta uudistukselta, sillä se toi mukanaan myös viikoittain vaihtuvat hahmokohtaiset lisäpisteet. Yhteensä pojoja pystyi kerryttämään yhdellä hahmolla 25 000. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että jos suostui pelaamaan eri sankareilla, sai näistä aina lisäpisteitä ottelujen päätyttyä. Lisäpisteet taas hyödyttivät Battle Passin tasoilla nousemisesta. Minun pelaamismäärälläni ja taitotasollani tämä tarkoitti, että viikossa ehdin juuri ja juuri saada kaikille hahmoille lisäpisteet täyteen. Jos pojot kiinnostavat, on tämä oikeastaan melko mukava tapa opetella pelaamaan myös niillä hahmoilla, jotka eivät ole omia suosikkeja. Omalta osaltani innostus kuitenkin lopahti eri tyyppien käyttämiseen, sillä edelleenkin mieluiten pelaan vain kolmella suosikkihahmollani.
Taustabannerit, aseiden ulkoasut sekä muut keräiltävät tavarat osoittautuivat ensimmäisellä kaudella mielestäni hieman tylsiksi. Joukossa oli tietenkin ihan kivojakin juttuja, mutta esimerkiksi aseiden ulkoasut olivat tylsempiä kuin aikaisemmat, joita olin nähnyt. Vaikka pidän Apex Legendsin tarjoamasta graafisesta ulkoasusta, joku näissä ei miellyttänyt. Ehkä odotin liikoja, sillä ajattelin, että tasoilta ansaitut asiat olisivat vähintäänkin tajunnan räjäyttäviä.
Kauan myös huhuttiin, että Apex Legendsiin tulisi Octanen lisäksi myös toinen hahmo. Uutta tulokasta ei kuitenkaan ole vieläkään nähty, joten alan epäilemään koko huhun paikkansapitävyyttä. En kuitenkaan masentunut asiasta liikoja, sillä Octane kuuluu nykyisin hahmoihin, joilla pelaan eniten. Pidän sen ketteryydestä, nopeudesta sekä sen käyttämistä pomppualustoista. Parhaimmillaan Octanea käyttämällä pystyy auttamaan tiimikavereitaan esimerkiksi nousemaan korkeiden rakennusten päälle tai rientämään tulitusapuun hieman pidemmänkin matkan päästä.
Vaikka EA ei sinänsä luvannut ilmoitetun Battle Passin lisäksi mitään muuta, ajattelin että tilanne olisi voinut olla toinen. Odotin esimerkiksi Fortnitessa ja PUBGissa mukana olleita erilaisia haastetehtäviä, jotka toisivat Apex Legendsiin lisää ulottuvuutta. Pelissä ei vieläkään ole mahdollista lähteä voittamaan yksin tai kaksin, joten lisätekemisen kaipuu on valtava. Season 1 ei missään nimessä ole huono, se vain tuotiin peliin mukaan ehkä liian nopeasti. Se myös tarjoaa nyt vain kosmeettisia asioita. Toisaalta EA:lla on ollut valtava tekeminen saada huijarit pois pelistä, jotta pelikokemus muuttuisi muille mieluisaksi. Ymmärrän, jos pelin yleisen sisällön kehittäminen on jäänyt tämän jalkoihin, sillä huijareiden mukana olo oli myös yksi syy miksi Apex Legendsin pelaaminen jäi minulla vähiin. Jos seuraavalla kaudella mukana on itselleni mieluisampia keräilytavaroita ja jonkinlaisia tehtäviä, saatan lunastaa myös seuraavan kauden Battle Passin.
Kovalla pelaamisella rahat virtuaalivaluuttana takaisin
Helmikuun alussa PlayStation 4:lle, Windowsille ja Xbox Onelle julkaistiin EA:n toimesta ilmainen battle royale -peli. Vain noin kuukautta myöhemmin mukaan lisättiin noin 10 euroa maksava Battle Pass. Wild Frontieriksi nimetty Season 1 toi mukanaan heti kättelyssä uuden Octane-hahmon sekä 100 tasoa sisältävän järjestelmän. Tasolla eteneminen vaatii pelistä tienattuja pisteitä, joita kerryttämällä pääsee käsiksi muun muassa erilaisiin taustabannereihin, aseiden ulkoasuihin, hahmojen lausahduksiin, Apex-kolikkoihin ja Apex-laatikkoihin. Jokaisen kauden luvataan kestävän kolme kuukautta ja näin ollen Wild Frontier kestääkin vielä kesäkuun alkuun asti.
Battle Pass maksaa 950 Apex-kolikkoa, joka on noin 10 euroa. Passin saa lunastettua suoraan pelin sisältä, joten itse ostotoimitus on helppoa kuin heinän teko. Pelin valikoista löytyy Battle Pass -välilehti josta näkee kaikki kaudella tarjolla olevat palkinnot, joita tasoja edetessä saa itselleen lunastettua. Passi toimii oikeastaan täsmälleen samalla tavalla kuin Fortniten vastaava, joten sen teknisessä toimivuudessa ei ole kritisoitavaa. Parhaimmillaan paljon pelannut henkilö saa “tienattua” passin avulla itselleen lisää Apex-kolikoita, jotka voi halutessaan käyttää esimerkiksi seuraavan kauden Battle Passiin. Tämä toimintakaava on ollut itselle mieluisa Fortniten parista, jolloin käytännössä peliin voi laittaa vain kerran 10 euron sijoituksen, jota voi pyörittää kaudesta toiseen virtuaalivaluutan muodossa. Toiminta kuitenkin vaatii paljon pelaamista, jotta Apex-kolikoita saa kerättyä tarpeeksi.
Apex Legendsin Battle Pass jää muiden vastaavien passien jalkoihin
Aluksi Wild Frontier vaikutti mukavalta uudistukselta, sillä se toi mukanaan myös viikoittain vaihtuvat hahmokohtaiset lisäpisteet. Yhteensä pojoja pystyi kerryttämään yhdellä hahmolla 25 000. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että jos suostui pelaamaan eri sankareilla, sai näistä aina lisäpisteitä ottelujen päätyttyä. Lisäpisteet taas hyödyttivät Battle Passin tasoilla nousemisesta. Minun pelaamismäärälläni ja taitotasollani tämä tarkoitti, että viikossa ehdin juuri ja juuri saada kaikille hahmoille lisäpisteet täyteen. Jos pojot kiinnostavat, on tämä oikeastaan melko mukava tapa opetella pelaamaan myös niillä hahmoilla, jotka eivät ole omia suosikkeja. Omalta osaltani innostus kuitenkin lopahti eri tyyppien käyttämiseen, sillä edelleenkin mieluiten pelaan vain kolmella suosikkihahmollani.
Taustabannerit, aseiden ulkoasut sekä muut keräiltävät tavarat osoittautuivat ensimmäisellä kaudella mielestäni hieman tylsiksi. Joukossa oli tietenkin ihan kivojakin juttuja, mutta esimerkiksi aseiden ulkoasut olivat tylsempiä kuin aikaisemmat, joita olin nähnyt. Vaikka pidän Apex Legendsin tarjoamasta graafisesta ulkoasusta, joku näissä ei miellyttänyt. Ehkä odotin liikoja, sillä ajattelin, että tasoilta ansaitut asiat olisivat vähintäänkin tajunnan räjäyttäviä.
Octane, tuo uusi suosikkihahmoni
Kauan myös huhuttiin, että Apex Legendsiin tulisi Octanen lisäksi myös toinen hahmo. Uutta tulokasta ei kuitenkaan ole vieläkään nähty, joten alan epäilemään koko huhun paikkansapitävyyttä. En kuitenkaan masentunut asiasta liikoja, sillä Octane kuuluu nykyisin hahmoihin, joilla pelaan eniten. Pidän sen ketteryydestä, nopeudesta sekä sen käyttämistä pomppualustoista. Parhaimmillaan Octanea käyttämällä pystyy auttamaan tiimikavereitaan esimerkiksi nousemaan korkeiden rakennusten päälle tai rientämään tulitusapuun hieman pidemmänkin matkan päästä.
Vaikka EA ei sinänsä luvannut ilmoitetun Battle Passin lisäksi mitään muuta, ajattelin että tilanne olisi voinut olla toinen. Odotin esimerkiksi Fortnitessa ja PUBGissa mukana olleita erilaisia haastetehtäviä, jotka toisivat Apex Legendsiin lisää ulottuvuutta. Pelissä ei vieläkään ole mahdollista lähteä voittamaan yksin tai kaksin, joten lisätekemisen kaipuu on valtava. Season 1 ei missään nimessä ole huono, se vain tuotiin peliin mukaan ehkä liian nopeasti. Se myös tarjoaa nyt vain kosmeettisia asioita. Toisaalta EA:lla on ollut valtava tekeminen saada huijarit pois pelistä, jotta pelikokemus muuttuisi muille mieluisaksi. Ymmärrän, jos pelin yleisen sisällön kehittäminen on jäänyt tämän jalkoihin, sillä huijareiden mukana olo oli myös yksi syy miksi Apex Legendsin pelaaminen jäi minulla vähiin. Jos seuraavalla kaudella mukana on itselleni mieluisampia keräilytavaroita ja jonkinlaisia tehtäviä, saatan lunastaa myös seuraavan kauden Battle Passin.
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti