Tuorein sisältö

V2.fi vieraili: Final Fantasy XIV Fan Festival 2019 Pariisi

Manu Pärssinen

06.02.2019 klo 12.14 | Luettu: 3456 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Fanien festivaaleilla on kaikilla hauskaa
Verkkomoninpeli Final Fantasy XIV nousi yhden epäonnistuneen yrityksen jälkeen kukoistukseen, kun sitä ohjastamaan päätyi Naoki Yoshida. Nyttemmin peli pysyttelee maailman viiden pelatuimman MMORPG:n joukossa ja viime viikonloppuna Pariisissa järjestetyillä Final Fantasy XIV Fan Festivaleilla se oli helppo uskoa. Kyseinen tapahtuma järjestetään eri puolilla maailmaa nyt vuoden sisään kolmesti ja Pariisiin oli matkustanut FFXIV-meiningeistä nauttimaan arvioiden mukaan 4-6000 fania.


Haastattelimme V2.fi:ssä Yoshida-sania viimeksi puolitoista vuotta sitten kun edellinen, Stormbloodiksi nimetty versio pelistä julkaistiin - sen jutun voi lukea ja katsella täältä (linkki Stormblood-artikkeliin). Tänä kesänä valmistuu pelin versiointi 5.0 eli Shadowbringers. Tapahtuma tietenkin pyöri sen ympärillä, mutta paljon muutakin nähtiin, kuultiin ja koettiin. Aiheesta tullaan julkaisemaan vielä muutama muukin artikkeli, mutta aloitetaan tapahtumaraportilla.

Pohjoismaiden lumimyrskyt aiheuttivat lentoliikenteen viivästymisiä, myöhästymisiä, jonotusta, koneen vaihtoja ja monenmoista mutkaa molempiin suuntiin matkustaessa. Kun myöhään perjantai-iltana pääsin viimein perille Pariisin laitakaupungille, kiskaisin lähiraflasta le kebabin vatsalaukkuun ja painuin unten maille odottelemaan seuraavan päivän pitkää ohjelmaa - sitä oli luvassa aamukymmenestä lähes iltakymmeneen.

Päivä 1: Keynote, cosplay ja konsertti


Vaikka pohjoismainen toimittajajoukkio saapui Grande Halle de Villetteksi nimetylle messuhallille puoli tuntia ennen varsinaisen ohjelman alkua, penkkirivit olivat jo täynnä fanikansaa. Odottavan tunnelman saattoi tuntea puheensorinan lomassa valonheittäjärivistöjen pyyhkiessä yleisömerta, joka istui jättimäisillä näyttöruuduilla ja pyörivillä logoilla varustetun esiintymislavan edessä - tunnelma oli kuin rokkikonsertin alkua odotellessa ja varmasti monelle kovalle fanille vielä pakahduttavampi. Henkilökohtaisesti yllätyin tapahtuman koosta, vaikka Las Vegasin vastaavasta olinkin nähnyt trailerin. Halli oli tulvillaan Final Fantasya niin pitkälle kuin silmä kantoi.


Ensimmäinen virallinen ohjelma oli ohjaaja/tuottaja Yoshidan keynote - sen voi katsoa vaikka Twitchistä täältä www.twitch.tv/videos/373857551. Isoimmat julkistukset on jo käsitelty V2.fi:n uutisissakin, mutta gunbreaker-tankkiammatti, uudet alueet (Rak’tika Greatwood ja Il Mheg), Viera-rodun saapuminen sekä yhteistyö NieR-tekijöiden kanssa saivat suurimmat aplodit. Jo aiemmin Yoshidaa haastatellessani selväksi kävi miehen huumorintaju, jota saatiin tämänkin viikonlopun aikana todistaa lukemattomia kertoja. Mies myös poukkoili yleisön seassa jakamassa nimikirjoituksia ja juttelemassa - ja sama päti kaikkiin muihinkin paikalla olleisiin FFXIV:n tekijöihin! Hyväntuulista keskinäistä naljailua ja vitsailua lavalla, fanien kunnioitusta, rehellisiä vastauksia ilman liiallista mainospuppua sekä reilu annos inhimillisyyttä - näistä asioista voisivat kaikki isot pelifirmat ja pelituottajat ottaa opikseen.

Osan tarkemmista tiedoista Yoshida jätti vielä Tokion Fan Festivaleille, mutta edellä mainittujen lisäksi tiedetään ainakin seuraavaa: 9 uutta dungeonia, uusia high end raideja, uusi NPC-assist-järjestelmä nimeltä Trust (vaikka FFXI:ssä oli samanniminen), New Game + -tila sekä World Visit -ominaisuus (4.57-päivityksessä). Uudesta beast-rodusta, eli Pixies-keijukaisista Yoshida totesi: “They’re gonna give you a baaaaad time”. Suurimmat naurunpyrähdykset yleisöltä saivat läpällä esitelty “Viangaa”-rotu sekä NieR-tekijöiden sopivasti sekopäinen tervehdysvideo. Lisäksi esiteltiin pelin Collector’s Edition sekä ennakkotilaajille tarjottavat edut. FFXIV:n Starter Edition annetaan myös ilmaiseksi Twitch Prime -jäsenyydestä maksaville.


Keynoten jälkeen pääsin kiertelemään varsinaiselle messualueelle, jonka teema lauantaina oli: hervottomat jonot. Jonottamalla pääsi harrastamaan kaikenlaisia pieniä FFXIV-aktiviteetteja, kuten Behemothilla ratsastusta, Minion golfia ja Chocobo-racingia (pallojen heittelyä reikiin) ja niitä suorittamalla taas sai leimoja passiin, jonka täyttämällä taas sai ilmeisesti monenlaista erikoistavaraa peliin. Tämä olikin fanien keskuudessa todella suosittua. Lisäksi alueella oli taidenäyttelyitä, tekijöiden tapaamisnurkkia, valokuvauspisteitä, pelialueita täynnä tietokoneita, ruokakojuja sekä FFXIV-fanitavarakauppa. Pelialueita oli sekä FFXIV:n pelaamiseen, että Pariisissa ensimmäistä kertaa esillä olleen Cactpot Party -lautapelin kokeiluun. Sekä ruoka että fanitavara oli yllättävänkin kohtuuhintaista, vaikka valikoimasta löytyi myös 200 euroa maksava erikoispatsas. Hinnasta huolimatta bongasin sellaisiakin todella monen messuvieraan kantamuksissa. Tottakai monelle kävijälle tärkeintä fanifestivaalilla oli pitkäaikaisten pelikavereiden tapaaminen ‘oikeassa maailmassa’ ja leveitä hymyjä, halailua sekä ilahtuneita huudahduksia sai todistaa jatkuvalla syötöllä.


Päivän toinen järjestetty ohjelmanumero oli Art Panel, eli Yoshidan lisäksi lavalle asteli hellyttävänkin ujo hahmotaiteilija Ayumi Namae, jonka yleisö otti lämpimästi vastaan. Paneelikeskustelussa käytiin läpi muutaman Namae-sanin suunnitteleman hahmon kehitysprosessit ja olikin mielenkiintoista kuulla, mikä kaikki hahmon ulkoasuun saattaa lopulta vaikuttaa. 3D-mallinnuksen rajoitukset, tuottajan toiveet, pelimoottorin toiminnot sekä resurssirajoitukset ja niin edelleen. Muun muassa Yotsuyu-hahmon piipun pituudesta, kimonon hihoista, vaatetuksen liikkuvuudesta ja monista muista asioista väännettiin kättä, ennen kuin se sai lopullisen muotonsa. Monta kertaa mainittiin myös se, kuinka innokas piirtäjä Namae on: Yoshida saattaa saada alkuohjeistuksen jälkeen eteensä kymmeniä versioita uudesta hahmosta, joista vain yhden voi valita. Yoshida kertoi aina potevansa tästä huonoa omaatuntoa, vaikka Namae vakuuttelikin, ettei siihen ole syytä - hän tekee vain työtänsä.


Loppuillan ajan yleisölle oli luvassa hieman kevyempää, mutta monille sitäkin tärkeämpää ohjelmaa. Glamour-kilpailussa äänestettiin parhaasta pelin sisällä luodusta asukokonaisuudesta ja cosplay-kisan osallistujat hämmästyttivät mitä uskomattomammilla luomuksillaan sekä katsojat että tuomariraadin. Cosplay-kisasta on luvassa vielä erillinen artikkeli kuvakavalkadeineen ja haastatteluineen. Illan virallisen ohjelman päätti pianokonsertti, jossa FFXIV-sävelmiä esittivät virtuoosimaisesti pianisti Benyamin Nuss sekä laulaja Susan Calloway. Molemmat esiintyjät olivat huippuluokkaa - sovituksissa ei oltu menty helpoimmasta päästä. Eikä Square Enix taaskaan unohtanut välikevennyksiä, huumoripläjäyksiä tai sitä, ettei kaikkea pidä ottaa aina niin tosissaan, vaikka oltaisiin kuinka ammattimaisia. Yleisö nautti ja niin minäkin. Yksi esityksen kohokohdista oli pelin äänisuunnittelijan ja säveltäjän Masayoshi Sokenin esittämä Yanxia-teema hullunkurisella otamatone-soittimella - taas naurettiin kaikki yhdessä tuumin, niin pelintekijät, henkilökunta, fanit kuin toimittajatkin.


Lehdistölle illan päätti kyselytilaisuus Yoshidan kanssa. Tästäkin on luvassa vielä erillinen yhteenveto, vaikka mitään pommeja ei paljastunutkaan. Saimmepa taas ainakin todistaa miehen ystävällistä ja rönsyilevää puheenpartta vielä pitkän päivän päätteeksi - ja ehkä esitetyt kysymykset antoivat muutamia ideoita kehittäjillekin.

Päivä 2: Tuottajan kirje, esportsia ja rokkenrollia


Kun edellisestä päivästä oli selvitty takaisin juhlapaikalle, oli edessä taas 10 tuntia Final Fantasy -juhlintaa. Se alkoi Letter from the Producer -tiedotustilaisuudella, jossa tietenkin puhuttiin jälleen Shadowbringersistä, mutta keskityttiin myös paljon siihen, mitä 4.x -versioihin on tulossa vielä ennen sitä. Isoin uutinen oli huhtikuun puolivälin tienoilla (eli Tokion Fan Festivalin jälkeen) saapuva FFXIV x FFXV -kollaboraatio, mutta pitkä pätkä omistettiin myös äärimmäisen (ultra high end) vaikealle Baldesion Arsenal -dungeonille, johon pääsee Eurekan tarinan päätyttyä - jos omistaa oikeat varusteet, on siellä oikeaan aikaan ja erityisesti - jos uskaltaa. “Very difficult, very risky”, totesi Yoshida moneen kertaan. Fanit saivat kysellä tekijöiltä vielä lisää Eorzean Question Time -paneelikeskustelussa, jossa tiimi vastaili rennosti yleisöltä kerättyihin kysymyksiin.


Itselleni tuli yllätyksenä, että FFXIV:ssä on myös kilpapelaamista. Pelitilaa kutsutaan nimellä Feast ja tyyliltään se on MOBA-henkistä nopeatempoista tiimitaistelua. Pariisissa järjestettiin Euroopan alueen välierät ja finaali, eli mukana oli kaikkiaan neljä joukkuetta. Taisipa joku yleisöstä (ehkä se olin minä) kajauttaa tutun ‘Torille!-huudonkin, kun paljastui, että kahdessa joukkueista oli mukana myös suomalainen pelaaja. Toinen heistä, nimellä Zegram XIV taisteleva kilpapelaaja selviytyikin joukkueensa FeelsGladManin kanssa sille kirkkaimmalle pallille, eli voitto kotiin!


Illan päätti huimalla äänenpaineella ja energialla pauhannut sekä yleisönsä villinnyt virallinen FFXIV-yhtye The Primals. Jo kaksi tuntia ennen konsertin alkua juhlakansa alkoi kerääntyä lavan eteen odottamaan raskaasti rokkaavia, mutta myös funkahtavilla sävyillä maustettuja FFXIV-musiikin versiointeja. Lavashowlle tuotantoarvoineen, valoineen ja savuineen sekä yleisön reaktioille olisi varmasti moni bändi kateellinen. Soittotaidoissa ei myöskään ollut valittamista ja varsinkin rumpalille annan erityistunnustuksen. The Primalsin pääsolisti on Michael-Christopher Koji Fox, joka on vastuussa pelin englanninkielisestä lokalisaatiosta sekä muutenkin kehityksessä mukana ja toisen kitaran varressa on edellisen illan otamatone-artisti, pelin säveltäjä Masayoshi Soken.


Loppushown suurin yllätys oli, kun laulajan paikalle asteli kuulemamme mukaan 20 000 euroa maksaneessa XIV-kimonossa itse Naoki Yoshida esittämään yhden kappaleen vokaaliosuudet. Yleisö tietenkin hullaantui, mutta jälkeenpäin Yoshida vakuutteli pilke silmäkulmassa, että “ei koskaan enää laula”.

Näyte bändin meiningistä (konsertteja ei saanut videoida):



Letter from the Producer, Eorzean Question Time sekä muuta sunnuntaipäivän ohjelmaa löytyy Twitchistä täältä: twitch.tv/videos/374470999.

Tässä vielä festivaalitunnelmia video- ja kuvamuodossa - lisää aiheesta tulossa lähiaikoina.



Kuvagalleria








V2.fi | Manu Pärssinen
< Pelataanpa: Memorex ... V2.fi vieraili ja ha... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




V2.fi joulukisat 2024
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova