V2.fi ennakoi: Battlerite Royale & Call of Duty Blackout
Kahden rintaman Battle Royalet
V2.fi:n toimituksen pöydälle kilahti ennakoitavaksi kaksi battle royale -peliä. Yhdistävä tekijä niillä on, että kummallakin teoksella on oma emopeli, johon BR-version toiminta, hahmot ja alueet perustuvat. Näistä ensimmäinen on MOBA-genreä edustava Battlerite Royale ja toinen Call of Duty Blackout. Battlerite Royalea pääsi testaamaan muutaman tunnin ajan kolmena eri testikertana, Blackoutin betatesti taas kesti noin viikon. Battle royale -genren suurena ystävänä lähdin innolla katsomaan, mistä näissä kahdessa pelissä on kyse.
Testialusta: PC
Taisteluareenamoninpeli Battleriten tekijänä toimiva Stunlock Studios on päättänyt lähteä taistelemaan isoille markkinoille battle royale -pelillään. Emopeli Battlerite julkaistiin alun perin marraskuussa 2017 ja uusi pelitila saapui itsenäisenä pelinä ostettavaksi Steamin kauppapaikalle Early Accessiin 26. syyskuuta.
Studio järjesti pelin pariin kolme eri suljettua betatestiä, joista jokainen kesti muutaman tunnin verran. Toisella kerralla touhussa oli suuria ongelmia, kun serverit kaatuivat ja nousivat ylös vain hieman ennen testikerran loppumista. Lyhyet kokeilut tuntuivat ensiksi ajan tuhlaamiselta, sillä ne ajoittuvat Suomessa aina alkuyöhön ja kahdessa tunnissa pelin testaaminen jäi aika vähäiseksi. 23. syyskuuta järjestetyn kerran jälkeen Stunlock Studios sai kuitenkin hiottua konseptia paremmaksi. Tästä isoimpana esimerkkinä oli pelaajamäärän nousu 20 pelaajasta 30 taistelijaan. Tantereen herruudesta pystyi mittelemään joko yksin kaikkia vastaan tai vaihtoehtoisesti yhdessä yhden kaverin kanssa.
Battlerite Royalen kartan koko on noin 30 kertaa isompi kuin pääpelin areenan koko. Alun perin moodin piti olla osana Battleritea, mutta myöhemmin kehittäjien päätöksestä se päätettiin kuitenkin muovata itsenäiseksi teokseksi. Mukana seikkailevat hahmot ovat tuttuja emopelistä, joten sen pelaajat saavat huomattavan edun verrattuna vasta-alkajiin. Välillä tuntui, että vastassa onkin Battlerite-ammattilaisia. Onneksi vasta-alkajan elämää on helpotettu vihreällä peukku-merkillä, joka kertoo, että kyseinen hahmo sopii aloittelijoille opeteltavaksi. Oppimista riittää, sillä jokaisella taistelijalla on nippu kykyjä, jotka ovat avainasemassa taisteluissa. Minä valitsin ranged-joukoissa taistelevan Jaden, jonka pääaseena toimi kaksi pistoolia. Hänen kykyihinsä lukeutuvat muun muassa erikoishyppy, näkymättömyys ja tarkkaa tuhoa tekevä tarkkuuskivääri. Ainakin Jaden taitojen opetteleminen oli suhteellisen helppoa, joten aloittelijaystävälliset hahmot todella ovat sitä, mitä merkki antaa ymmärtää.
Pelaaminen ei käytännössä eroa muiden battle royale -genren teoksien tahkoamisesta. Taistelualueelle hypätään sinistä koiraa muistuttavan eläimen kyydistä ja jalkojen koskettaessa maankamaraa on etsittävä itselleen hehkuvien pallojen sisältä kykyjä, kolikoita sekä esimerkiksi parantavia taikajuomia. Koska pelialue on pieni ja pelaajamäärä vain 30, tapahtuvat ensimmäiset kuolemat lähes välittömästi. Muihin battle royaleihin verrattuna merkittävin eroavaisuus on kameran kuvakulma, sillä taistelua katsotaan yläpuolelta. Tällä hetkellä markkinoiden tunnetuimmat teokset on kuvattu joko ensimmäisestä ja/tai kolmannesta persoonasta. Battlerite Royale on myös hyvin nopeatempoinen ja yhden erän pituus onkin vain noin 10 minuuttia. Sijoituksesta ja tapoista hahmo tienaa kolikoita sekä tasopisteitä. Palkkioilla voi taas esimerkiksi ostaa arkkuja, joista paljastuu ainoastaan ulkoasullisia tavaroita kuten hahmojen vaatekertoja.
Battlerite Royalen testikerrat jättivät kuitenkin hieman kylmäksi ja jäin miettimään kenelle peli on suunnattu? Ajatellaanko, että Battleriten pelaajat olisivat kiinnostuneita valtavirrassa roikkuvasta BR-skenestä? Vai yritetäänkö kenties saada Fortniten pelaajia Battlerite-sarjan pariin? MOBA-pelimekaniikka on oma juttunsa, joka voi olla sekä hyvä että huono asia. Genrestä pitämättömät eivät varmastikaan juokse suuna päänä kauppapaikalle, mutta MOBAn ystävät taas saattavat tykästyä uuteen tapaan pelata rakastamaansa peliä.
Vaikka taistelut ovat hauskoja, en kuitenkaan usko palaavani taistelemaan areenalle. Isoimpana syynä on, että emopelistä poiketen Battlerite Royale on maksullinen, jääden noin 20 euron hintaluokkaan. Hinta on mielestäni liian kova siihen nähden, mitä muita BR-pelejä markkinat tarjoavat tällä hetkellä ja huomioiden, että emopeli on edelleen ilmainen.
Testialusta: PS4/PC
Toukokuussa Call of Dutyn tekijät pitivät tilaisuuden, jossa Call of Duty: Black Ops 4:n kerrottiin sisältävän myös battle royale -pelaamista. Kyseisen pelimuodon, eli Blackoutin taistelualueen koko on suurinta, mitä sarjassa on koskaan nähty, sillä se on 1500 kertaa Nuketownin kokoinen. PlayerUnknown’s Battlegroundsin ja Fortniten karttoihin verrattuna se asettuu Fortniten kartan ja PUBGin Sanhokin välialueelle. Tarkkaa kokoa ei ole kerrottu, joten kyseessä on toistaiseksi vielä mututuntuma, joka perustuu lähinnä maallikkojen tekemiin laskelmiin.
Alun perin tekijät kertoivat, että Black Ops -sarjasta tutuille alueille pääsisi seikkailemaan vain 80 pelaajan voimin, mikä olisi 20 pelaajaa vähemmän kuin isoimmilla kilpailijoilla. Pelaajakunta, minä mukaan lukien, saikin testiviikon aikana mukavan “lahjan”, kun pelaajamäärää nostettiin kahdessa osassa. Ensimmäinen nosto tapahtui 88 taistelijaan ja viimeisinä hetkinä mittaa päästiin ottamaan 100 ottelijan kesken. Betatestissä pelimuotoina olivat solo, duo ja squad sekä hetken aikaan myös moodi, jossa toimi rajattu asevalikoima.
Blackoutin peruskuvio ei eroa mistään muusta battle royale -teoksesta. Helikopterit nousevat kierroksen alussa alueen ylle pudottaen joukot kyydistään. Laskeutuessaan alueelle on etsittävä muun muassa aseita, panoksia, reppu, parannustarvikkeita sekä luotiliivit. Perinteisten tarvikkeiden lisäksi poimittavana on myös esimerkiksi barrikadi tai radio-ohjattava auto. Näiden lisäksi maassa olevista salkuista löytyy erikoiskykyjä, joita voi käyttää hetkellisesti omalla hahmollaan. Tarjolla on esimerkiksi kyky, joka asettaa pelaajien ympärille “suoja-alueen” ja jos sinne astuu vihollinen, näkyy pienessä kartassa punainen merkintä saapuvasta vihollisesta.
Erikoiskykyjen käyttäminen erottaa Blackoutin positiivisessa valossa sen lähimmästä kilpakumppanista PUBGista. Vaikka kummatkin pelit ovat joiltakin osilta melko samanlaisia, on niissä myös paljon eroavaisuuksia. Siltikin, vaikkei Playerunknown’s Battlegrounds edusta realistista taistelua, ja Blackout on vielä kauempana realistisesta pelituntumasta. Kehittämistä olisi esimerkiksi rekyylissä sekä luodin lentoradassa, koska osa aseista potkii miten sattuu, sylkien luodit sinne tänne. Tunne on ikävästi samanlainen kuin pelaisi Call of Dutyn moninpeliä. Toivottavasti aseiden ampumatuntumaa hinkataan paremmaksi ennen virallista julkaisua.
Muista teoksista poiketen alueella on myös PvE-hahmoja zombien muodossa. Tietyissä kohteissa asustaa zombeja, jotka hyökkäävät raivolla kimppuun. Epäkuolleiden lisääminen peliin tuo ripauksen jotain omaa battle royale -genreen hyvässä ja huonossa. Zombeista eroon pääsemiseksi on kaksi vaihtoehtoa: karkuun juokseminen tai niiden lahtaaminen. Jälkimmäinen kuitenkin aiheuttaa kovaa ääntä, sillä ampumisesta tulevat pamaukset kantautuvat lähialueelle paljastaen pelaajan sijainnin. Zombilisä ei herätä minussa suurta innostusta, mutta haluaisin kuitenkin joskus nähdä viimeisen alueen päättyvän zombialueelle, koska silloin lopputaistelut muuttuisivat PvP- ja PvE-sodaksi.
Treyarch on tehnyt Black Ops 4:n kohdalla suuria muutoksia. Emopelin tarinallinen kampanja jätettiin kokonaan pois ja Blackout saapui perinteisen moninpelin rinnalle. Hyvä muutos on ehdottomasti, että PC-version tekijänä toimii Beenox. Tietokoneella pelaaville usean kehittäjän kokonaisuus on osoittautunut hyväksi ratkaisuksi, sillä pelaaminen PC:llä osoittautui sulavammaksi kuin konsoliversion. PlayStation 4:lla keskeneräiseltä tuntuivat muun muassa tavaroiden kerääminen (jota yritettiin muuttaa betan aikana paremmaksi), ajoneuvoilla ajaminen (kulkuvälinettä ohjataan kahdella tatilla) sekä tavaravalikon käyttäminen. Yleisiä ongelmia taas olivat esimerkiksi huono piirtoetäisyys, keskeneräinen äänimaailma ja maassa olevien tavaroiden huono merkintä. Onneksi julkaisuun on vielä hetki aikaa, joten muutokset on mahdollista toteuttaa.
Yksi suurimmista kysymyksistä kuitenkin on, miten Blackout sijoittuu muiden genren teosten rinnalle. Sen suurin ongelma on tällä hetkellä sitoutuminen Call of Duty: Black Ops 4 -peliin, sillä päästäkseen pelaamaan moodia, on ostettava koko Black Ops 4 -peli. Niin kuin Battlerite Royalen kohdalla, myös tässä mietin kohdeyleisöä. Epäilen ja jopa pelkään, että studio pitää Blackoutia sisäänheittotuotteena. 60 euron hintalappu voi muuttua kynnyskysymykseksi, jos paketista kiinnostaa vain yhden pelimuodon pelaaminen. Virallinen julkaisu näyttänee, millaista kansaa teos kerää ympärilleen.
Call Of Duty Black Ops 4 julkaistaan 12. lokakuuta. Ennakon moninpelistä voit katsastaa täältä.
Peli: Battlerite Royale
Testialusta: PC
Taisteluareenamoninpeli Battleriten tekijänä toimiva Stunlock Studios on päättänyt lähteä taistelemaan isoille markkinoille battle royale -pelillään. Emopeli Battlerite julkaistiin alun perin marraskuussa 2017 ja uusi pelitila saapui itsenäisenä pelinä ostettavaksi Steamin kauppapaikalle Early Accessiin 26. syyskuuta.
Kun MOBA meni battle royalen kanssa naimisiin
Studio järjesti pelin pariin kolme eri suljettua betatestiä, joista jokainen kesti muutaman tunnin verran. Toisella kerralla touhussa oli suuria ongelmia, kun serverit kaatuivat ja nousivat ylös vain hieman ennen testikerran loppumista. Lyhyet kokeilut tuntuivat ensiksi ajan tuhlaamiselta, sillä ne ajoittuvat Suomessa aina alkuyöhön ja kahdessa tunnissa pelin testaaminen jäi aika vähäiseksi. 23. syyskuuta järjestetyn kerran jälkeen Stunlock Studios sai kuitenkin hiottua konseptia paremmaksi. Tästä isoimpana esimerkkinä oli pelaajamäärän nousu 20 pelaajasta 30 taistelijaan. Tantereen herruudesta pystyi mittelemään joko yksin kaikkia vastaan tai vaihtoehtoisesti yhdessä yhden kaverin kanssa.
Battlerite Royalen kartan koko on noin 30 kertaa isompi kuin pääpelin areenan koko. Alun perin moodin piti olla osana Battleritea, mutta myöhemmin kehittäjien päätöksestä se päätettiin kuitenkin muovata itsenäiseksi teokseksi. Mukana seikkailevat hahmot ovat tuttuja emopelistä, joten sen pelaajat saavat huomattavan edun verrattuna vasta-alkajiin. Välillä tuntui, että vastassa onkin Battlerite-ammattilaisia. Onneksi vasta-alkajan elämää on helpotettu vihreällä peukku-merkillä, joka kertoo, että kyseinen hahmo sopii aloittelijoille opeteltavaksi. Oppimista riittää, sillä jokaisella taistelijalla on nippu kykyjä, jotka ovat avainasemassa taisteluissa. Minä valitsin ranged-joukoissa taistelevan Jaden, jonka pääaseena toimi kaksi pistoolia. Hänen kykyihinsä lukeutuvat muun muassa erikoishyppy, näkymättömyys ja tarkkaa tuhoa tekevä tarkkuuskivääri. Ainakin Jaden taitojen opetteleminen oli suhteellisen helppoa, joten aloittelijaystävälliset hahmot todella ovat sitä, mitä merkki antaa ymmärtää.
Epäselvä kohdeyleisö
Pelaaminen ei käytännössä eroa muiden battle royale -genren teoksien tahkoamisesta. Taistelualueelle hypätään sinistä koiraa muistuttavan eläimen kyydistä ja jalkojen koskettaessa maankamaraa on etsittävä itselleen hehkuvien pallojen sisältä kykyjä, kolikoita sekä esimerkiksi parantavia taikajuomia. Koska pelialue on pieni ja pelaajamäärä vain 30, tapahtuvat ensimmäiset kuolemat lähes välittömästi. Muihin battle royaleihin verrattuna merkittävin eroavaisuus on kameran kuvakulma, sillä taistelua katsotaan yläpuolelta. Tällä hetkellä markkinoiden tunnetuimmat teokset on kuvattu joko ensimmäisestä ja/tai kolmannesta persoonasta. Battlerite Royale on myös hyvin nopeatempoinen ja yhden erän pituus onkin vain noin 10 minuuttia. Sijoituksesta ja tapoista hahmo tienaa kolikoita sekä tasopisteitä. Palkkioilla voi taas esimerkiksi ostaa arkkuja, joista paljastuu ainoastaan ulkoasullisia tavaroita kuten hahmojen vaatekertoja.
Battlerite Royalen testikerrat jättivät kuitenkin hieman kylmäksi ja jäin miettimään kenelle peli on suunnattu? Ajatellaanko, että Battleriten pelaajat olisivat kiinnostuneita valtavirrassa roikkuvasta BR-skenestä? Vai yritetäänkö kenties saada Fortniten pelaajia Battlerite-sarjan pariin? MOBA-pelimekaniikka on oma juttunsa, joka voi olla sekä hyvä että huono asia. Genrestä pitämättömät eivät varmastikaan juokse suuna päänä kauppapaikalle, mutta MOBAn ystävät taas saattavat tykästyä uuteen tapaan pelata rakastamaansa peliä.
Vaikka taistelut ovat hauskoja, en kuitenkaan usko palaavani taistelemaan areenalle. Isoimpana syynä on, että emopelistä poiketen Battlerite Royale on maksullinen, jääden noin 20 euron hintaluokkaan. Hinta on mielestäni liian kova siihen nähden, mitä muita BR-pelejä markkinat tarjoavat tällä hetkellä ja huomioiden, että emopeli on edelleen ilmainen.
Peli: Call of Duty Blackout
Testialusta: PS4/PC
Toukokuussa Call of Dutyn tekijät pitivät tilaisuuden, jossa Call of Duty: Black Ops 4:n kerrottiin sisältävän myös battle royale -pelaamista. Kyseisen pelimuodon, eli Blackoutin taistelualueen koko on suurinta, mitä sarjassa on koskaan nähty, sillä se on 1500 kertaa Nuketownin kokoinen. PlayerUnknown’s Battlegroundsin ja Fortniten karttoihin verrattuna se asettuu Fortniten kartan ja PUBGin Sanhokin välialueelle. Tarkkaa kokoa ei ole kerrottu, joten kyseessä on toistaiseksi vielä mututuntuma, joka perustuu lähinnä maallikkojen tekemiin laskelmiin.
Joukon erikoiskyvyt esiin
Alun perin tekijät kertoivat, että Black Ops -sarjasta tutuille alueille pääsisi seikkailemaan vain 80 pelaajan voimin, mikä olisi 20 pelaajaa vähemmän kuin isoimmilla kilpailijoilla. Pelaajakunta, minä mukaan lukien, saikin testiviikon aikana mukavan “lahjan”, kun pelaajamäärää nostettiin kahdessa osassa. Ensimmäinen nosto tapahtui 88 taistelijaan ja viimeisinä hetkinä mittaa päästiin ottamaan 100 ottelijan kesken. Betatestissä pelimuotoina olivat solo, duo ja squad sekä hetken aikaan myös moodi, jossa toimi rajattu asevalikoima.
Blackoutin peruskuvio ei eroa mistään muusta battle royale -teoksesta. Helikopterit nousevat kierroksen alussa alueen ylle pudottaen joukot kyydistään. Laskeutuessaan alueelle on etsittävä muun muassa aseita, panoksia, reppu, parannustarvikkeita sekä luotiliivit. Perinteisten tarvikkeiden lisäksi poimittavana on myös esimerkiksi barrikadi tai radio-ohjattava auto. Näiden lisäksi maassa olevista salkuista löytyy erikoiskykyjä, joita voi käyttää hetkellisesti omalla hahmollaan. Tarjolla on esimerkiksi kyky, joka asettaa pelaajien ympärille “suoja-alueen” ja jos sinne astuu vihollinen, näkyy pienessä kartassa punainen merkintä saapuvasta vihollisesta.
Zombivaara!
Erikoiskykyjen käyttäminen erottaa Blackoutin positiivisessa valossa sen lähimmästä kilpakumppanista PUBGista. Vaikka kummatkin pelit ovat joiltakin osilta melko samanlaisia, on niissä myös paljon eroavaisuuksia. Siltikin, vaikkei Playerunknown’s Battlegrounds edusta realistista taistelua, ja Blackout on vielä kauempana realistisesta pelituntumasta. Kehittämistä olisi esimerkiksi rekyylissä sekä luodin lentoradassa, koska osa aseista potkii miten sattuu, sylkien luodit sinne tänne. Tunne on ikävästi samanlainen kuin pelaisi Call of Dutyn moninpeliä. Toivottavasti aseiden ampumatuntumaa hinkataan paremmaksi ennen virallista julkaisua.
Muista teoksista poiketen alueella on myös PvE-hahmoja zombien muodossa. Tietyissä kohteissa asustaa zombeja, jotka hyökkäävät raivolla kimppuun. Epäkuolleiden lisääminen peliin tuo ripauksen jotain omaa battle royale -genreen hyvässä ja huonossa. Zombeista eroon pääsemiseksi on kaksi vaihtoehtoa: karkuun juokseminen tai niiden lahtaaminen. Jälkimmäinen kuitenkin aiheuttaa kovaa ääntä, sillä ampumisesta tulevat pamaukset kantautuvat lähialueelle paljastaen pelaajan sijainnin. Zombilisä ei herätä minussa suurta innostusta, mutta haluaisin kuitenkin joskus nähdä viimeisen alueen päättyvän zombialueelle, koska silloin lopputaistelut muuttuisivat PvP- ja PvE-sodaksi.
Hintakysymys, kynnyskysymys
Treyarch on tehnyt Black Ops 4:n kohdalla suuria muutoksia. Emopelin tarinallinen kampanja jätettiin kokonaan pois ja Blackout saapui perinteisen moninpelin rinnalle. Hyvä muutos on ehdottomasti, että PC-version tekijänä toimii Beenox. Tietokoneella pelaaville usean kehittäjän kokonaisuus on osoittautunut hyväksi ratkaisuksi, sillä pelaaminen PC:llä osoittautui sulavammaksi kuin konsoliversion. PlayStation 4:lla keskeneräiseltä tuntuivat muun muassa tavaroiden kerääminen (jota yritettiin muuttaa betan aikana paremmaksi), ajoneuvoilla ajaminen (kulkuvälinettä ohjataan kahdella tatilla) sekä tavaravalikon käyttäminen. Yleisiä ongelmia taas olivat esimerkiksi huono piirtoetäisyys, keskeneräinen äänimaailma ja maassa olevien tavaroiden huono merkintä. Onneksi julkaisuun on vielä hetki aikaa, joten muutokset on mahdollista toteuttaa.
Yksi suurimmista kysymyksistä kuitenkin on, miten Blackout sijoittuu muiden genren teosten rinnalle. Sen suurin ongelma on tällä hetkellä sitoutuminen Call of Duty: Black Ops 4 -peliin, sillä päästäkseen pelaamaan moodia, on ostettava koko Black Ops 4 -peli. Niin kuin Battlerite Royalen kohdalla, myös tässä mietin kohdeyleisöä. Epäilen ja jopa pelkään, että studio pitää Blackoutia sisäänheittotuotteena. 60 euron hintalappu voi muuttua kynnyskysymykseksi, jos paketista kiinnostaa vain yhden pelimuodon pelaaminen. Virallinen julkaisu näyttänee, millaista kansaa teos kerää ympärilleen.
Call Of Duty Black Ops 4 julkaistaan 12. lokakuuta. Ennakon moninpelistä voit katsastaa täältä.
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti