Tuorein sisältö

Suomen sisällissota peleinä 2: Taistelukentällä tavataan

Jukka O. Kauppinen

07.08.2018 klo 09.00 | Luettu: 7221 kertaa | Teksti: Jukka O. Kauppinen

Suomalainen, venäläinen ja saksalainen menivät saunaan

Suomen pelimuseon ja Museo Milavidan Sisällissota 1918 peleissä - viihdettä vai historiaa? -tapahtumassa käsiteltiin useita tänä vuonna julkaistuja tai julkaistavia sisällissotaan sijoittuvia tai sitä käsitteleviä pelejä. Taistelukenttäkoosteessa esitellään pelejä, jotka vievät ylikomentajat taistelukentille johtamaan joukkojaan perinteisemmissä sotastrategioissa: 1918 – Veli Veljeä Vastaan, All Bridges Burning ja Punaisten ja Valkoisten taistelu Suomessa.

1918 – Veli Veljeä Vastaan



Suora linkki: https://www.youtube.com/watch?v=Qz7q4bEwzfg

1918 – Veli Veljeä Vastaan on Suomen sisällissotaan sijoittuva korttivetoinen sotapeli kahdelle pelaajalle. Toinen pelaaja vastaa senaatin johtamien valkoisten joukkojen taistelusta toisen koittaessa johdattaa kansanvaltuuskunnan johtamat punaiset vallankumoukselliset voittoon.

Pelissä on yli viisikymmentä historiallista tapahtumaa kuvaavaa korttia. Jokaisessa kortissa on paitsi peliin liittyvä kuvaus myös lyhyt historiallinen teksti ja siihen liittyvä kuva. Pelilautana on Suomen kartta vuodelta 1918, johon on merkitty kaupungit ja niitä yhdistävät maa- ja rautatiet.

Valkoisen pelaajan tavoitteena on vallata punaisten hallussa olevat strategiset kaupungit punaisen pelaajan koittaessa joko valloittaa valkoisten pääkaupunki Vaasa tai pitää omat alueensa pelin loppuun.




Tekijät: Pelin on suunnitellut suomalainen Linden Lake Games. Suunnittelija Antti Lehmusjärvi on pelannut sotapelejä yli kaksivuosikymmentä ja on Suomen lautapeliseuran perustajajäseniä. Siviiliammatiltaan hän on Puolustusvoimien lakimies. Historiallisena asiantuntija on toiminut tohtori Olli Kleemola Turun yliopistosta.


All Bridges Burning



Suora linkki: https://www.youtube.com/watch?v=BG3LISEqJ6Q

All Bridges Burning on historiallinen lautapeli Suomen sisällissotaan liittyvistä poliittisista ja sotilaallisista tapahtumista kolmelle pelaajalle. Pelin julkaisee yhdysvaltalainen GMT Games -peliyhtiö sen suositussa COIN Series -pelisarjassa.

Peli pyrkii kuvaamaan vastaitsenäistyneen Suomen kivuliasta synty- ja muokkausprosessia. Keskeisessä roolissa pelissä ovat taistelu maan hallinnasta karttamatta myöskään terrorin roolia. Toisaalta peli korostaa myös Suomen sisällissodan poliittisia ulottuvuuksia, eri osapuolten motivaattoreita sodassa, kuten yhteiskunnallisten reformien kaipuuta.

Pelissä Punaiset yrittävät tehdä menestyksekkään vallankumouksen, jonka valkoinen Senaatti pyrkii kukistamaan. Kolmantena osapuolena sinisten Moderaattien tehtävä on pitää poliittinen prosessi hengissä sekä edistää yhteiskunnallisia reformeja. Mukana ovat myös pelisysteemin ohjaamia venäläisiä ja saksalaisia joukkoja. Pelin kartta on jaettu 13 alueeseen koostuen historiallisista lääneistä ja kaupungeista.

Pelin kulkua rytmittää 40:n historiallisen tapahtumakortin pakka, josta paljastetaan yksi kortti kerrallaan. Jokaisen kortin aikana vaihtuvassa vuorojärjestyksessä pelaajat joko laukaisevat kortin historiallisen tapahtuman tai suorittavat yhden komennon omasta komentovalikoimastaan. Komentovalikot ovat asymmetriset, eli jokaiselle osapuolelle yksilölliset.

Myös voittoehdot ovat yksilölliset, eivät kaikille osapuolille samat. Punaiset pyrkivät luomaan kartalle oppositiota sekä toimivaa sosialistista hallintoa. Valkoinen Senaatti taas pyrkii ottamaan merkittävän osan kartan kaupungeista haltuunsa. Moderaatit kasvattavat poliittista pääomaansa sekä luovat puoluedemokratiaan perustuvaa poliittista kulttuuria. Peli loppuu ja voittaja määritetään, kun viimeinen pakkaan sekoitetusta neljästä pisteytyskortista tulee pelatuksi. Jos pelin osapuolten keskeinen polarisaatio sekä ulkovaltojen osuus tapahtumiin nousee liian korkeaksi, voivat pelaajat myös kollektiivisesti hävetä pelin joko Saksalle tai venäläisille. Suomen yhtenäisyys ja itsenäisyys jää vain haaveeksi.

Pelin tekijä VPJ Arponen on kemiläissyntyinen lautapelien harrastaja. Hän työskentelee ja asuu perheineen Saksassa.


Punaisten ja Valkoisten taistelu Suomessa 1918



Suora linkki: https://www.youtube.com/watch?v=tKBfDYlONsw

Punaisten ja Valkoisten taistelu Suomessa 1918 on vuonna 1918 julkaistu strateginen lautapeli sisällissodasta. Peli on tarkoitettu kahdelle pelaajalle, jotka ottavat punaisten ja valkoisten joukkojen roolin. Pelin tavoite on tuhota vastustajan kaikki joukko-osastot. Kummallakin osapuolella on mahdollisuus voittoon, mutta pelin runomuotoon puetut säännöt tarkastelevat monessa kohtaa tapahtumia voittajaosapuolen näkökulmasta.



Tapahtuma:


Suomen sisällissodasta on kulunut 100 vuotta, ja suomalaiset pelinkehittäjät ovat tarttuneet pelimaailmassa tähän saakka lähes täysin sivuutettuun aiheeseen. Aiheesta on luotu ja luodaan parhaillaan useita erilaisia, tapahtumia eri tavoin kuvaavia ja muistelevia lauta-, kortti- ja digitaalisia pelejä, jotka ilmestyvät vuoden 2018 mittaan. Sotaa käsitellään niissä muun muassa sotilaallisina operaatioina, joissa pelaajat voivat yrittää muuttaa historian kulkua taistelukentän tapahtumien kautta. Toisissa tapahtumia kuvataan myös yhteiskunnallisten ja poliittisten tapahtumien keinoin. Historiaa tuodaan historiaa esille myös opastavalla ja informatiivisella tavalla, usein niin, että pelaajat oppivat samalla lisää tapahtumien kulusta ja käännekohdista.

Sisällissodan tapahtumia käsiteltiin tuoreeltaan sodan päätyttyä kahdessa lautapelissä (Punaisten ja valkoisten taistelu Suomessa 1918 ja Suomen vapaussota), mutta sen jälkeen aihe sai jäädä aina tähän vuoteen saakka. Tänä vuonna ilmestyvien pelien tulvahdus on siksikin poikkeuksellinen, että esimerkiksi talvi- ja jatkosodasta on tehty monia lauta- ja videopelisovituksia, myös viime vuosikymmeninä.

Kuinka sotaa kuvataan uusissa peleissä ja millaisia vaihtoehtoehtoja niitä pelatessa voi avautua? Voisiko Suomesta tulla tasavallan sijaan esimerkiksi neuvostotasavalta, anarkia tai kuningaskunta? Kenen lippu liehuu Tampereen kaupungintalossa 6.12.1918? Millaisilla näkökulmilla erilaisten pelien tekijät lähestyvät aihetta ja miten suomalaisen yhteiskunnan repinyttä sotaa käsitellään viihteellisesti?

Checkpoint TV esittää: Sisällissota 1918 peleissä - viihdettä vai historiaa?

(C) 2018 Mediapalvelut
Yhteistyössä: https://www.v2.fi/

Toimittaja: Jukka O. Kauppinen
Grafiikka: Niklas Isberg
Intro/outro: Saku Tiainen, Antti Miettinen, Kraku
http://www.checkpoint-tv.fi/

V2.fi | Jukka O. Kauppinen
< Suomen sisällissota ... Suomen sisällissota ... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova