V2.fi testasi: Steelseries Rival 600 -pelihiiri
Irti matosta
Puolitoista vuotta sitten testasimme Steelseries Rival 500 -hiiren (artikkeli), joka oli reilulla painikemäärällä ja värinällä varustettu, varsin pätevä hiiri. Nyt lähetti kiikutti toimitukseen Rival 600:n, jonka ominaisuuksilla taas yritetään erottua alle satasen pelihiirien sankasta suosta. Tärkeimpänä tällaisena se sisältää kaksi sensoria, joista toinen on tietenkin se pääsensori (TrueMove 3+) ja toinen (syvyyssensori), joka tarkkailee vääjäämättömästi hiiren nostelua ja pysäyttää liikeseurannan, kun hiiri on vähänkin ilmassa. Näin vältytään tahattomilta epätarkoilta liikkeiltä.
Rival 600:n ottaminen laatikosta aiheutti kaksi hämmennystä: ensimmäinen oli kummastus siitä, että hetkinen, olikos tämä langaton hiirulainen? Ei ollut, vaan kohtuullisen laadukkaan oloinen USB-piuha on irroitettavaa mallia ja napsahtaa tukevasti paikoilleen. Toinen hämmennys tapahtui, kun kytkin hiiren läppäriini: laite kyllä tunnistui, mutta hiiren nuoli ei liikkunut sitten laisinkaan. Ensin ajattelin asian johtuvan hiirimatosta, sillä pöytäkoneeni mattoa käyttäen touhu toimi vähän paremmin. Ohjekirjanen kuitenkin valisti, että syvyyssensorin vuoksi hiiri pitää kalibroida joka pinnalle erikseen. Tämä tapahtuu pitämällä DPI:n vaihtopainiketta pohjassa, kunnes hiiren valot välkkyvät valkoisina. Jostain syystä jouduin tämän tekemään läppärin kanssa käyttämälläni hiirimatolla pari kertaa, mutta sen jälkeen Rival 600 toimikin sitten joka paikassa, kunhan kalibroinnin vain muisti tarvittaessa tehdä.
Käteen kuussatku on mukavan tuntuinen materiaaleiltaan ja sopivan kokoinenkin, vaikkakin omaa peruskäyttöhiirtäni hieman korkeampi. Sen mukana tulee kahdeksan lisäpainoa, joten painon saa säädettyä omaan työskentelyyn sopivaksi. Painojen asentaminen on myös kohtuullisen helppoa - magneeteilla kiinnitetty kylki irti naps ja palikoita sisään plops. Kovin tukevasti painot eivät kuitenkaan loksahda lokosiinsa, joten jos touhun tekee puolihuolimattomasti kiireessä, niitä saa pian metsästää lattialta.
Muuten uudestakaan Rivalista on vaikea löytää isompia vikoja. RGB-valaistuksen ystäville on riittävästi valoraitoja (kahdeksan eri valoaluetta), eikä sen perustyylikkäässä ulkoasussa ole moitittavaa, ainakaan jos vertaa kilpailijoihin - kaikilla se oma logo isolla siellä loistaa. SteelSeries Engine 3 ei ole ainakaan paljon hankalampi käyttää profiilien tai valojen ohjelmointiin kuin kilpailijoidenkaan ohjelmistot. Pelikäytössä Rival 600 tekee varsin tarkasti ja erinomaisesti sen mitä pitääkin, joskin syvyyssensorin tuoma lisäetu on todennäköisesti aikalailla marginaalinen. Ainakin tällaiselle ei-pro-pelaajalle. Hinta-laatu-suhde on yleensä lopulta se seikka, joka määrää antamieni tähtien määrän ja Steelseriesillä se on tämänkin hiiren kanssa kohdillaan.
Lisätietoa: Steelseries
Hintaluokka: 90 euroa
Rival 600:n ottaminen laatikosta aiheutti kaksi hämmennystä: ensimmäinen oli kummastus siitä, että hetkinen, olikos tämä langaton hiirulainen? Ei ollut, vaan kohtuullisen laadukkaan oloinen USB-piuha on irroitettavaa mallia ja napsahtaa tukevasti paikoilleen. Toinen hämmennys tapahtui, kun kytkin hiiren läppäriini: laite kyllä tunnistui, mutta hiiren nuoli ei liikkunut sitten laisinkaan. Ensin ajattelin asian johtuvan hiirimatosta, sillä pöytäkoneeni mattoa käyttäen touhu toimi vähän paremmin. Ohjekirjanen kuitenkin valisti, että syvyyssensorin vuoksi hiiri pitää kalibroida joka pinnalle erikseen. Tämä tapahtuu pitämällä DPI:n vaihtopainiketta pohjassa, kunnes hiiren valot välkkyvät valkoisina. Jostain syystä jouduin tämän tekemään läppärin kanssa käyttämälläni hiirimatolla pari kertaa, mutta sen jälkeen Rival 600 toimikin sitten joka paikassa, kunhan kalibroinnin vain muisti tarvittaessa tehdä.
Käteen kuussatku on mukavan tuntuinen materiaaleiltaan ja sopivan kokoinenkin, vaikkakin omaa peruskäyttöhiirtäni hieman korkeampi. Sen mukana tulee kahdeksan lisäpainoa, joten painon saa säädettyä omaan työskentelyyn sopivaksi. Painojen asentaminen on myös kohtuullisen helppoa - magneeteilla kiinnitetty kylki irti naps ja palikoita sisään plops. Kovin tukevasti painot eivät kuitenkaan loksahda lokosiinsa, joten jos touhun tekee puolihuolimattomasti kiireessä, niitä saa pian metsästää lattialta.
Muuten uudestakaan Rivalista on vaikea löytää isompia vikoja. RGB-valaistuksen ystäville on riittävästi valoraitoja (kahdeksan eri valoaluetta), eikä sen perustyylikkäässä ulkoasussa ole moitittavaa, ainakaan jos vertaa kilpailijoihin - kaikilla se oma logo isolla siellä loistaa. SteelSeries Engine 3 ei ole ainakaan paljon hankalampi käyttää profiilien tai valojen ohjelmointiin kuin kilpailijoidenkaan ohjelmistot. Pelikäytössä Rival 600 tekee varsin tarkasti ja erinomaisesti sen mitä pitääkin, joskin syvyyssensorin tuoma lisäetu on todennäköisesti aikalailla marginaalinen. Ainakin tällaiselle ei-pro-pelaajalle. Hinta-laatu-suhde on yleensä lopulta se seikka, joka määrää antamieni tähtien määrän ja Steelseriesillä se on tämänkin hiiren kanssa kohdillaan.
Lisätietoa: Steelseries
Hintaluokka: 90 euroa
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti