V2.fi ennakoi: Total War Arena - joukkuestrategiaa massoille
Sodan jumalat hymyilevät nettiin uskaltautuville
Wargaming ei ole tuonut uusia pelejä markkinoille hengästyttävään tahtiin, mutta sen luomat free to play -järkäleet, kuten World of Tanks, pitävät yhtiön relevanttina. Creative Assemblyn Total War -sarja porskuttaa menestyksekkäästi jo pitkälle toista vuosikymmentään, ja on oman genrensä kiistaton ykkönen. Mitä tapahtuu kun nämä kaksi pelitaloa lyövät kättä?
Wargaming kutsui pelilehdistöä Pariisiin kuulemaan sodan jumalten sanaa, ja V2.fi totteli sotatorvien kutsua. Tällä kertaa tarjolla oli tavallista mielenkiintoisempaa kerrottavaa, sillä Total War Arenasta ei ole liiemmin pidetty ääntä. Asian tiimoilta paikalla tarinoimassa oli PR-väen lisäksi myös pelin kehittäjätiimi, ja Heikki Mustonen pääsi sotimaan rauhassa ja ison poruka kanssa.
Arena on Creative Assemblyn ja Wargamingin yhteisponnistus, jossa kohtaavat laadukas reaaliaikastrategia-brändi ja maailman paras free to play -osaaminen. Tavoitteena on pullauttaa markkinoille tuoretta näkemystä tuova RTS-peli, jossa painotus on joukkuepelaamisella. Mittaa otetaan Total Warista tuttuun tapaan historiallisilla joukoilla, mutta tällä kertaa kentällä vastakkain on kaksi 10 hengen joukkuetta. Vaikka jokaisella pelaajalla on joukkoja vain kolmen yksikön verran, on yksiköitä kentällä yhteensä siis aina 60. Isompikin taistelutanner saadaan tuolla määrällä täyteen toimintaa.
Total War Arenaa on kehitetty jo viiden vuoden ajan, eli kyseessä ei ole varovainen markkinoiden koemaistelu, vaan todellinen pitkän tähtäimen satsaus liiketoimintaan. Voi siis veikata, että 22. helmikuuta alkava open beta tarjoaa kokeilijoilleen jo varsin tiukan paketin.
Elliot Lock jaksaa edelleen innostua puhuessaan projektista, jossa on ollut mukana jo viisi vuotta.
Elliot Lock (Lead Battle Design) kertoo, että yksi iso osa tekemistä on ollut varmistaa, että peliä tukevat rakenteet ovat kunnossa. Helppo päivitettävyys, asiakastuki ynnä muut tukitoimet täytyy myös saada kuntoon, jotta turhilta murheilta vältytään. Peliä on kulisseissa viilattu, höylätty ja tyypitetty niin pelaajien kuin tiimin toimesta todella hartaasti. Harva uskoo, että Wargaming pistäisi peliä avoimeksi, ellei siihen olisi kovaa luottoa.
Vaikka TWA seuraa vahvasti Total Warin mallia, ei kyseessä ole hiilikopio. Päinvastoin, yksi olennainen elementti, joka on puuttunut lähes kaikista aiemmista RTS-peleistä, on nyt vahvasti läsnä. Joukkuetovereiden välinen kommunikointi on moninpelissä tärkeässä asemassa, eikä viestinnän onnistuminen ole koskaan täysin taattua.
Tänään ei pysty, meillä on lanit.
Yksittäisen pelaajan ohjaama isokin armeija toimii sattuneesta syystä yksimielisesti. Kun joukkueessa on kymmenen komentajaa omilla joukoillaan, tulee yhteistoiminnan koordinoinnista huomattavasti haasteellisempaa. Kommunikointivalmius ja taistelukentänlukutaito vaihtelevat pelaajasta toiseen, ja vaikka ne ovat ajoittain karvaan tappion taustasyitä, ei niitä silti vähällä vaihda pois.
Kuten Total War -sarjassa, joukkojen sitominen taisteluun, koukkaaminen ja väijytykset toimivat erittäin hyvin, mutta onnistunut joukkuetoiminta tuo pelaamiseen uudenlaista mielekkyyttä. Joukkueena onnistuminen ja loistavasti pelattu taistelu tuo erilaista tyydytyksen tunnetta kuin yksin pelatessa. Läsnä on tunnelmaa nostattavaa kaaosta ja vaikeita nopeita päätöksiä, jotka ovat juuri sellaisia haasteita, jotka todellinen nojatuolikenraali ottaa mielellään vastaan. Parhaimmillaan sessiot ovat luonnollisesti tuttujen kesken, jolloin jo yksikkövalinnoissa voidaan mennä toisen tukeminen mielessä.
Tällä hetkellä taistelutantereelle voi valita roomalaisia, kreikkalaisia tai barbaarien komentajia joukkoineen. Kaikkiaan yksiköitä on tällä hetkellä vaatimattomat 156 erilaista, joilla soditaan 10 eri taistelukentällä.
Jokaisella komentajalla on omat taitonsa, joiden käyttäminen viisaasti on jo sinällään peliliike. Esimerkiksi oikein ajoitettu raivokas rynnäkkö saattaa ratkaista yksiköiden välisen paremmuuden toisen eduksi. Komennettavaksi yksiköitä löytyy lähitaisteluun erikoistuneista sotureista ratsujoukkoihin, eikä katapultteja ynnä muita sotakoneita ole unohdettu. Yksiköiden välisessä paremmuuden ratkonnassa toistuu perinteinen kivi-paperi-sakset -asetelma. Vahvuudet nousevat esiin olosuhteiden ja vastustajan heikkouksien myötä.
Lead Game Designer David Petry tarkkailee silmä kovana pressin osaamista.
Kokonaisuudessa pelin runko alkaa olla melkoisen valmis. Kontrollit vaativat totuttelua ja kameraa haluaisi usein viedä kauemmaksi, mutta mitään isompia ongelmia sodankäynnissä ei ollut.
Yksi työkalu nousee ylitse muiden ja sen laajamittaista käyttöä toivottavasti nähdään pelikentillä. Pelaajilla on tupessaan vapaasti piirtävä kynä, jolla voi piirtää kuvioita ja suunnitelmia karttaan tai suoraan pelikenttään. Piirtäminen toverille on nopeaa ja kätevä tapa viestiä, että “mitäpä jos koukkaisitkin keihäsmiehilläsi tähän sivustaan?”
Nokkelaa ja toimivaa. Vinkiksi strategiapelien kehittäjille, kynä on ihan varastamisen arvoinen idea.
Lisää Total War Arena -videoita.
Aina kun peliin liitetään sanatrio free to play, parkaisee kuoro vastauksena “pay to win”. Vaikka ilmaista lounasta ei ole olemassa, niin monetisaatio on monille ruma sana, jonka pyörittämä mankumismylly ei vähällä pysähdy. Wargaming on ollut perinteisesti maltillinen rahastaja, ja firman ilmaisissa peleissä pelimekaniikat on pystytty eriyttämään varsin hyvin rahankäytöstä. Käytännössä tämä tarkoittaa myös TWA:n kohdalla sitä, että pelissä saa samat edut käyttämällä valintansa mukaan joko aikaa tai rahaa. Total Warissa avattavat yksiköt ja komentajat ovat siis balanssissa, oli tili sitten kullitettu tai ei.
Total War Arena ansaitsee strategiapelaajien huomion ja vähän muidenkin. Kyseessä on lajissaan tyylipuhdas suoritus ja joukkueulottuvuus tuo paljon uutta peliin. Tässä kohtaa pitää laittaa sormet ristiin, sillä joukkuepelaaminen ei onnistu ilman muita. Jos serverit täyttyvät samanhenkisistä Marsin tytöistä ja pojista, on mahdollista, että käsissä on pelattavaa moneksi vuodeksi. Reissusta jäi vielä pureskeltavaa ja taisteluita on vielä edessä päin, eli palaamme Total War Arenan pariin lähitulevaisuudessa.
Total War Arena -peliä kehittävät yhteistyössä Wargaming Alliance ja Creative Assembly. Peli saapuu avoimeen betatestiin 22. helmikuuta 2018.
Avoimessa betassa peliin lisätään 30 uutta yksikkötyyppiä, uusia kykyjä yksiköille, kaksi uutta komentajaa sekä yksi uusi "iso yksikkö".
Lisätietoja: https://totalwararena.net/
Teksti ja kuvat: Heikki Mustonen
Total War Arena -videoennakko - http://checkpoint-tv.fi/.
Wargaming kutsui pelilehdistöä Pariisiin kuulemaan sodan jumalten sanaa, ja V2.fi totteli sotatorvien kutsua. Tällä kertaa tarjolla oli tavallista mielenkiintoisempaa kerrottavaa, sillä Total War Arenasta ei ole liiemmin pidetty ääntä. Asian tiimoilta paikalla tarinoimassa oli PR-väen lisäksi myös pelin kehittäjätiimi, ja Heikki Mustonen pääsi sotimaan rauhassa ja ison poruka kanssa.
Arena on Creative Assemblyn ja Wargamingin yhteisponnistus, jossa kohtaavat laadukas reaaliaikastrategia-brändi ja maailman paras free to play -osaaminen. Tavoitteena on pullauttaa markkinoille tuoretta näkemystä tuova RTS-peli, jossa painotus on joukkuepelaamisella. Mittaa otetaan Total Warista tuttuun tapaan historiallisilla joukoilla, mutta tällä kertaa kentällä vastakkain on kaksi 10 hengen joukkuetta. Vaikka jokaisella pelaajalla on joukkoja vain kolmen yksikön verran, on yksiköitä kentällä yhteensä siis aina 60. Isompikin taistelutanner saadaan tuolla määrällä täyteen toimintaa.
Viiden vuoden marssi
Total War Arenaa on kehitetty jo viiden vuoden ajan, eli kyseessä ei ole varovainen markkinoiden koemaistelu, vaan todellinen pitkän tähtäimen satsaus liiketoimintaan. Voi siis veikata, että 22. helmikuuta alkava open beta tarjoaa kokeilijoilleen jo varsin tiukan paketin.
Elliot Lock jaksaa edelleen innostua puhuessaan projektista, jossa on ollut mukana jo viisi vuotta.
Elliot Lock (Lead Battle Design) kertoo, että yksi iso osa tekemistä on ollut varmistaa, että peliä tukevat rakenteet ovat kunnossa. Helppo päivitettävyys, asiakastuki ynnä muut tukitoimet täytyy myös saada kuntoon, jotta turhilta murheilta vältytään. Peliä on kulisseissa viilattu, höylätty ja tyypitetty niin pelaajien kuin tiimin toimesta todella hartaasti. Harva uskoo, että Wargaming pistäisi peliä avoimeksi, ellei siihen olisi kovaa luottoa.
Vaikka TWA seuraa vahvasti Total Warin mallia, ei kyseessä ole hiilikopio. Päinvastoin, yksi olennainen elementti, joka on puuttunut lähes kaikista aiemmista RTS-peleistä, on nyt vahvasti läsnä. Joukkuetovereiden välinen kommunikointi on moninpelissä tärkeässä asemassa, eikä viestinnän onnistuminen ole koskaan täysin taattua.
Tänään ei pysty, meillä on lanit.
Yksittäisen pelaajan ohjaama isokin armeija toimii sattuneesta syystä yksimielisesti. Kun joukkueessa on kymmenen komentajaa omilla joukoillaan, tulee yhteistoiminnan koordinoinnista huomattavasti haasteellisempaa. Kommunikointivalmius ja taistelukentänlukutaito vaihtelevat pelaajasta toiseen, ja vaikka ne ovat ajoittain karvaan tappion taustasyitä, ei niitä silti vähällä vaihda pois.
Totaalisti tuttua
Kuten Total War -sarjassa, joukkojen sitominen taisteluun, koukkaaminen ja väijytykset toimivat erittäin hyvin, mutta onnistunut joukkuetoiminta tuo pelaamiseen uudenlaista mielekkyyttä. Joukkueena onnistuminen ja loistavasti pelattu taistelu tuo erilaista tyydytyksen tunnetta kuin yksin pelatessa. Läsnä on tunnelmaa nostattavaa kaaosta ja vaikeita nopeita päätöksiä, jotka ovat juuri sellaisia haasteita, jotka todellinen nojatuolikenraali ottaa mielellään vastaan. Parhaimmillaan sessiot ovat luonnollisesti tuttujen kesken, jolloin jo yksikkövalinnoissa voidaan mennä toisen tukeminen mielessä.
Tällä hetkellä taistelutantereelle voi valita roomalaisia, kreikkalaisia tai barbaarien komentajia joukkoineen. Kaikkiaan yksiköitä on tällä hetkellä vaatimattomat 156 erilaista, joilla soditaan 10 eri taistelukentällä.
Jokaisella komentajalla on omat taitonsa, joiden käyttäminen viisaasti on jo sinällään peliliike. Esimerkiksi oikein ajoitettu raivokas rynnäkkö saattaa ratkaista yksiköiden välisen paremmuuden toisen eduksi. Komennettavaksi yksiköitä löytyy lähitaisteluun erikoistuneista sotureista ratsujoukkoihin, eikä katapultteja ynnä muita sotakoneita ole unohdettu. Yksiköiden välisessä paremmuuden ratkonnassa toistuu perinteinen kivi-paperi-sakset -asetelma. Vahvuudet nousevat esiin olosuhteiden ja vastustajan heikkouksien myötä.
Lead Game Designer David Petry tarkkailee silmä kovana pressin osaamista.
Kokonaisuudessa pelin runko alkaa olla melkoisen valmis. Kontrollit vaativat totuttelua ja kameraa haluaisi usein viedä kauemmaksi, mutta mitään isompia ongelmia sodankäynnissä ei ollut.
Yksi työkalu nousee ylitse muiden ja sen laajamittaista käyttöä toivottavasti nähdään pelikentillä. Pelaajilla on tupessaan vapaasti piirtävä kynä, jolla voi piirtää kuvioita ja suunnitelmia karttaan tai suoraan pelikenttään. Piirtäminen toverille on nopeaa ja kätevä tapa viestiä, että “mitäpä jos koukkaisitkin keihäsmiehilläsi tähän sivustaan?”
Nokkelaa ja toimivaa. Vinkiksi strategiapelien kehittäjille, kynä on ihan varastamisen arvoinen idea.
Lisää Total War Arena -videoita.
Aika on rahaa
Aina kun peliin liitetään sanatrio free to play, parkaisee kuoro vastauksena “pay to win”. Vaikka ilmaista lounasta ei ole olemassa, niin monetisaatio on monille ruma sana, jonka pyörittämä mankumismylly ei vähällä pysähdy. Wargaming on ollut perinteisesti maltillinen rahastaja, ja firman ilmaisissa peleissä pelimekaniikat on pystytty eriyttämään varsin hyvin rahankäytöstä. Käytännössä tämä tarkoittaa myös TWA:n kohdalla sitä, että pelissä saa samat edut käyttämällä valintansa mukaan joko aikaa tai rahaa. Total Warissa avattavat yksiköt ja komentajat ovat siis balanssissa, oli tili sitten kullitettu tai ei.
Total War Arena ansaitsee strategiapelaajien huomion ja vähän muidenkin. Kyseessä on lajissaan tyylipuhdas suoritus ja joukkueulottuvuus tuo paljon uutta peliin. Tässä kohtaa pitää laittaa sormet ristiin, sillä joukkuepelaaminen ei onnistu ilman muita. Jos serverit täyttyvät samanhenkisistä Marsin tytöistä ja pojista, on mahdollista, että käsissä on pelattavaa moneksi vuodeksi. Reissusta jäi vielä pureskeltavaa ja taisteluita on vielä edessä päin, eli palaamme Total War Arenan pariin lähitulevaisuudessa.
Total War Arena -peliä kehittävät yhteistyössä Wargaming Alliance ja Creative Assembly. Peli saapuu avoimeen betatestiin 22. helmikuuta 2018.
Avoimessa betassa peliin lisätään 30 uutta yksikkötyyppiä, uusia kykyjä yksiköille, kaksi uutta komentajaa sekä yksi uusi "iso yksikkö".
Lisätietoja: https://totalwararena.net/
Teksti ja kuvat: Heikki Mustonen
Total War Arena -videoennakko - http://checkpoint-tv.fi/.
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti