V2.fi pelasi: Etrian Odyssey V ja Culdcept Revolt (3DS)
Animeryömintää luolastossa ja lautapeli käsikoossa
Etrian Odyssey V: Beyond the Myth (3DS)
Etrian Odyssey V: Beyond the Myth on klassinen “dungeon crawler,” eli peli jossa edetään labyrinttimäisissä tiloissa aina vain eteenpäin kohti lopullista päämäärää. Beyond the Myth -pelin tavoitteena on nousta valtavan Yggdrasil-puun huipulle, sillä sinne päässeitä odottaa jumalaiset rikkaudet ja lupaukset. Peli on ilmestynyt Japanissa jo vuonna 2016, mutta on saapunut länkkäreiden iloksi vasta nyt.
Odysseia läpi puun latvuston
Erilaisia hahmoluokkia on tämän lisäksi kymmenen kappaletta ja vain tietty rotu voi olla tietyn luokan taitaja. Ihmisille on tarjolla esimerkiksi miekkailijaa ja viikatetta heiluttavaa Harbingeriä, kun taas Celestrianeilla on mahdollisuus welhon tai Necromancerin rooliin. Kuitenkin, luokkia voi vaihtaa myöhemmin oman rodun ulkopuolelle, mutta miinuspuolena on hahmon tason laskeminen viidellä.
Velhot taakse ja lihasta eteen
Matkan aikana tietysti myös taistellaan. Toiminta on konservatiivisen vuoropohjaista, eikä tantereelle näy muita kolmiulotteisia kohteita kuin vastustajat. Omat viisi seikkailijaa on jaettu etu- ja takariviin. Fyysiset hyökkäykset tekevät pienempää vahinkoa taakse, mutta samoin sieltä huitaistu nyrkki tekee myös pienempää vahinkoa vihuille. Parasta on asettaa maagi tai pyssysankari taakse turvaan, mutta ilman huolta tehdyn vahingon vähentymisestä. Taisteleminen ja labyrintin tutkiminen on haastavaa. Tämän takia oman tiimin kokoonpano en erityisen tärkeässä asemassa. Vaikka Etrian vitosessa on grindaamisen makua, on ilo huomata että hahmojen kyvyillä on suuri painoarvo, tietty taito voi olla avainasemassa tietyssä tilanteessa.
Piirrä itse karttasi
Etrian Odyssey V: Beyond the Myth on sinänsä vaikea arvosteltava. Se toisaalta tekee kelvollista jälkeä siinä missä se on hyvä, mutta toisaalta peli saisi paljon enemmän syvyyttä edes pienillä tarinallisilla osuuksilla. Matkan aikana kyllä tulee eteen pieniä tekstipohjaisia valintoja, mutta ne ovat luonteeltaan hyvin yksinkertaisia. Anime-henkinen taide jakaa myös epäilemättä mielipiteitä, itselleni se aiheutti lähinnä huvittuneita hymähdyksiä kun ruudulle ilmeistyi hetkittäin yhä isompia ja isompia maitorauhasia. Musiikit puolestaan ovat kuin suoraan cc-käyttövapaan musapankin holveista varastettuja.
Lyhyesti: Etrian Odyssey V: Beyond the Myth tarjoaa tuntikausiksi luolastoryömintää ja antaa hyvin vapaat kädet oman tiimin luomiseen. Pelin maailma kaipaisi vielä mielikuvituksellisempaa otetta ollakseen todella mielenkiintoinen.
Hyvää
- Oman killan rakentaminen ja tiimin kasaaminen
- Rotuja ja hahmoluokkia runsaasti
- Hahmojen tuunaaminen
- Tarjoaa rutkasti haastetta
- Tunne korkeuksiin tavoittelusta ja seikkailusta
Huonoa
- Tympeät taustamusiikit
- Syvemmällä tarinalla tai omaperäisemmällä maailmalla varustettuna olisi saatu mielenkiintoisempi kokonaisuus
- Ensikertalaiselle paljon pureskeltavaa
- Alituinen ravaaminen kylässä lepäämässä ja tallentamassa (tämä tosin johtuu osaksi omasta huonoudestani)
Culdcept: Revolt (3DS)
Läntisessä maailmassa Culdcept-pelisarja ei vielä liene kovin tuttu suurelle yleisölle ja uusin tulokas Culdcept: Revolt juhlistaa sarjan 20-vuotista taivalta tällä kertaa 3DS-käsikonsolilla. Revoltissa on kyse virtuaalisesta lautapelistä, johon on lisätty mausteeksi pakanrakentamista.
Mitä tulee kun Mätky ja monokkelimies kohtaavat?
Monopolin tavoin pelaajat liikkuvat kahta noppaa heittämällä ympäri pelilautaa ja samalla he yrittävät parhaansa mukaan varoa muiden pelaajien omistamia alueita. Tyhjälle ruudulle saavuttuaan pelaaja voi valloittaa alueen itselleen käyttämällä kortteja, joista hän voi kutsua erilaisia otuksia puolustamaan valloitusta. Pelin alueet voi yksinkertaistaen jakaa tuleen, veteen, tuuleen ja maahan, mikä pätee myös korteista kutsuttavien olentojen tyyppeihin. Jos oikean elementin olennon kutsuu vastaavaan alueeseen, saa olento tästä aluebonuksen.
Vastustajan ruutuun astuessaan pelaaja voi joko maksaa alueen “tullimaksun” tai valita omasta kädestään olennon. Tämä otus taistelee ruutua vartioivan hirmun kanssa, mutta tätä ennen molemmilla pelaajilla on mahdollisuus aseistaa tai panssaroida omaa otustaan. Tämä lisää muuten monopolimaiseen metapeliin syvyyttä aluiden valtaamisen muodossa. Omien alueiden tasoa voi myös nostaa, mikä tarkoittaa korkeampia tullimaksuja ja isompia aluebonuksia, mutta toisaalta jos alueen menettää vastustajalle käy äkkiä huonosti.
Ei tätä juonen takia pelaa
Revolt ei anna itsestään aluksi kovin imartelevaa kuvaa. Harmillisesti pelin hahmot ja kortit eivät ole visuaalisia mestariteoksia, vaan hyvin geneeristä tavaraa. Tietenkin käsikonsoli luo pelin ulkonäölle omat rajoitteensa, mutta se ei muuta sitä seikkaa että Revoltin tunnelma ja yleisilme on lattea. Edes musiikki ei nouse keskinkertaista taustarallittelua korkeammalle tasolle, mutta ei se ihan pahimmasta päästä ole.
Tätä olisi hauska pelata samalta konsolilta
Digitaalisena lautapelinä Culdcept: Revolt on pääosin onnistunut teos. Sen metapeli on koukuttava ja parhaimmillaan peli olisi kavereiden kanssa mittelöidessä. Tämän takia toivoin, että Revoltia olisi voinut pelata samalta koneelta kaverin kanssa vuorotellen tai Download Play -ominaisuudella kahdella konsolilla. Liikkumiset kun kuitenkin tehdään vuorotellen. Kuitenkin pelaamiseen kaverin kanssa tarvitaan harmillisesti toinen kopio pelistä. Höh.
Lyhyesti: Culdcept: Revolt on virtuaalinen lautapeli, joka latteasta ulkoasustaan huolimatta on perimmiltään koukuttava yhdistelmä tuuria ja pakanrakennusta.
Hyvää
- Helppo päästä sisään (peli neuvoo järkeviä liikkeitä)
- Mielenkiintoinen yhdistelmä tuuria ja suunnitelmallisuutta
- Pakkojen rakentaminen tuo peliin syvyyttä
Huonoa
- Peli ei silmiä hivele
- Pitkiksi venyvät matsit tekoälyä vastaan
- Jokseenkin yhdentekevä juoni
- Ei mahdollisuutta moninpelaamiseen samalta konsolilta tai Download Play -vaihtoehtoa
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti