V2.fi testasi: Anki Overdrive Fast & Furious
Jotakuinkin vuosi takaperin testasimme paljon positiivista pöhinää herättäneen Anki Overdrive -autoradan. Kyseessä on siis autorata, tai oikeammin peli, jossa mobiililaitteen näytöllä liikkuvat autot on korvattu fyysisillä ajokeilla. Radassa ei ole uria tai muutakaan rajoittavia esteitä, vaan autot liikkuvat radalla näennäisen vapaasti. Todellisuudessa pelaaja pystyy vaikuttamaan siihen, mitä nopeutta ja mitä neljästä virtuaalikaistasta auto kulkee. Autoissa on myös aseet, jotka näkyvät pelaajalle siten, että autossa vilkkuu valot pelaajan ampuessa ja vastustajan takalistossa säikehtii punaiset sävyt, mikäli osuma menee perille. Moni muistaa vuosien takaisen lasersotapelin ja periaate ampumisessa on jotakuinkin sama. Mikäli konsepti on vieras, kannattaa käydä katsomassa alkuperäisen Overdriven videoarvio.
Tämän joulusesongin uutuus Ankilta on Anki Overdrive Fast & Furious edition. Lähtökohtaisesti samaa Overdrive-aloituspakkausta on terästetty leffalisenssillä (joskin hahmot ovat piirrettyjä lookalikeja). Paketin avaamisen jälkeen homma toimii kuten aiemmassa versiossa: palaset loksahtelevat toisiinsa kiinni magneeteilla hämmästyttävällä nopeudella ja rata on yksinkertaisimmillaan valmis muutamassa minuutissa. Se on myös vähintään yhtä nopea purkaa pois tilaa viemästä. Autot ladataan mukana tulevan USB-latausaseman (virtalähde sisältyy) avulla, eikä autojen latautumistakaan tarvitse pitkään odotella. Sy autojen akkukäyttöisyyteen on luonnollisesti se, että radassa ei sähkö kulje, vaan autot tietävät paikkansa autojen alustasta löytyvien infrapunasensorien avulla. Pakkauksesta löytyy myös yllätys, nimittäin kahdeksan kaidepalaa. Tämä on erittäin tervetullut lisä pakkauksen sisältöön, sillä alkuperäinen Overdrive ei näitä sisällä ja 10 kaidepalaa maksaa erikseen hankittuna lisäosana noin 15 euroa. Perinteiset autot on korvattu FF-henkisillä Ice Chargerilla ja MXT:llä. Niiden toimintaperiaate on muutoin ennallaan. Itse ratapalatkin on brändätty Fast and Furious -teemalla ja palojen seasta löytyy myös uusi “Power Zone” -palanen, josta enemmän myöhemmin.
Aiemmassa testissämme meille sattui ensimmäiseksi testiversioksi normaalista Overdrivesta pieni maanantaikappale, joka tuppasi sekoilemaan tavattoman paljon ja radan kanssa oli ongelmia etenkin autojen turhan herkän pyörimisen ja liukkauden kanssa. Osasyy oli varmasti myös autojen firmwaressa sekä appissa, joita ahkerasti onkin päivitetty. Firmwarepäivitys sinänsä on helppo operaatio, Overdrive päivittää autot automaattisesti sitä mukaa kun päivityksiä tulee tarjolle ja peliä aloittelee. Loin kuitenkin tällä erää tavallista tarkemman silmäyksen rataan ja huomasin, että radan pinnoitetta on hieman muutettu alkuperäiseen versioon verrattuna. Pinnalla näkyy pientä kennomaista tekstuuria ja on siten jo silmällä havaittuna pitävämmän oloista kamaa kuin aiemmat ratapalat. Tämä osoittautui myös käytännössä todeksi ja hyvä näin, kehitys siis kehittyy. Oikeastaan on hämmentävää, että asiasta ei ole sen ihmeemmin puhuttu, mutta toisaalta se saattaisi kiukustuttaa normaalin Overdriven hankkineita. FF-versio on kuitenkin siis vähän enemmän kuin pelkkä uudelleen brändätty paketti...
...ja uusi appi. Hyvässä ja pahassa. Olimme pitäneet poikani kanssa kohtalaisen pitkän tauon Overdriven pelaamisessa ja FF-version radan ollessa pystyssä latasimme kyseistä versiota varten räätälöidyn appin. Erona tavalliseen Ovedriveen ovat hahmot, ajokit ja pelin yleinen teema. Pelattaessa teema näkyy ja kuuluu lähinnä elokuvasta lainattuina one-linereina, joiden arvoa voi kukin mielessään pohtia – niitä on sen verran vähän, että peliä pelatessa ne joko alkavat ärsyttämään tai jäävät huomiotta. Etenkin, kun mobiililaitteesta (iOS tai Android) kantautuva autojen moottorien jyrinä on vallitseva äänimaisema. Leffasarjan fani saa tästä varmaankin enemmän irti kuin allekirjoittanut. Uusi appi on sulava ja toimiva paketti, mutta ainakin iOS-alustalla törmäsimme muutaman kerran jälleen ongelmiin autojen liittämisessä peliin. Aiemmissa testeissä useammilla pelaajilla monen pelaajan liittäminen peliin ja pelaajien pitäminen mukana toimi paremmin Androidilla, nyt järjestelmä tuntuisi olevan niiltä osin vakaampi. Hyvä niin, koskaon äärettömän turhauttavaa, jos neljä innokasta pikkupoikaa haluaisi pelata kukin suosikkiautollaan, ja yksi pelaaja tipahtelee pois pelistä samalla kun jokin auto ei suostu yhdistämään peliin lainkaan. Kehitys kehittyy.
Peliohjelma toimi kuten ennenkin. On aina yhtä kiinnostavaa seurata autojen kiertävän rataa ensimmäistä kertaa, samalla kun autot skannaavat radan ja ilmoittavat peliohjelmalle millaisella baanalla tällä kertaa päästellään. Toisin kuin voisi kuvitella, radan ei siis tarvitse olla mikään standardibaana, vaan palat voi heiteillä summamutiikassa miten haluaa. Erikoispaloja (risteystä, hyppyriä) tosin ei voi ihan alkupään peleissä käyttämään.Pelaamaan pääsee nopeasti ja eri pelimekaniikat esitellään ensimmäisissä kisoissa. Muutaman peruskisan jälkeen eri pelimoodit avautuvat, tuoden mukanaan pelkän kilvanajon ohella myös taistelukisoja. Normaalissa aseettomassa tai aseellisessa kisassa tarkoitus on ajaa tietty määrä kierroksia, kun taas esimerkiksi battle-moodissa pelaajan pitää lamaannuttaa vastustaja riittävän monta kertaa. Se tarkoittaa käytännössä hidastelua niin, että pääsee vastustajan taakse tykittämään kaveria kanveesiin. Matkan varrella autojen ominaisuudet ja aseet kehittyvät, eri autoilla taas on hieman eri ominaisuuksia. Overdrive FF tukee myös normaalin Overdriven autoja, ja päinvastoin. Kisat ovat alkuvaiheessa helppoja, mutta haaste nousee nopeasti etenkin battle-kisoissa. Jos radasta tekee liian pitkän, saattaa löytää itsensä tilanteesta, jossa kisa ei ehdi loppumaan ennen kuin autoista loppuu lataus. Lisäpaloja voi siis hankkia, mutta jonkinlainen kohtuus kannattaa säilyttää.
Mitä sitten siihen vanhaan Overdriveen tulee, viimeisimmän päivityksen myötä (jolloin esim. autojen kaasun käyttö hieman muuttui ja koko layout on uusittu) itseltäni oli kadonnut palvelimelle kirjautumisesta huolimatta kaikki tähän mennessä tienattu raha, aseet, autojen levelit jne. Googlailun perusteella monella muulla on käynyt samalla tavalla. Tämä liittyy tai ei liity FF-version julkaisuun, mutta on joka tapauksessa todella raivostuttava asia. Ilmeisesti ongelmaan ollaan pureutumassa valmistajan toimesta. Syö jonkin verrran miestä, kun olisi halunnut rakentaa kaikista paloistaan eeppisen megaradan ja alkaa käymään kavereiden kanssa battlea, mutta paljastuikin, että nyt pitää aloittaa alusta ja käydä läpi kaikki alkupään tutorialeiksi luokiteltavat kisat. Argh.
FF-version mukana tulee uudelleen brändättyjen ratapalojen, paremman kitkan ja kaiteiden lisäksi mukana tulee Power Zone -niminen pala, jonka yli suunnilleen samaan aikaan vastustajan kanssa ajettaessa edellä ajava voi “hakkeroida” vastustajan auton, jolloin vastustajan auto saa niinsanotusti separit ja etuauto pääsee karkuun. Toisinaan toiminta on loogista, toisinaan ei.
Ei ole epäilystäkään siitä, etteikö Anki Overdrive olisi huikean hienoa teknologiaa ja tuulahdus tulevaisuudesta. Kisat ovat edelleen vallattomia ja itselläni kesti hetken ymmärtää, että en vain yksinkertaisesti ole kohderyhmää. Minua vaivasi hirvittävästi se, jos autot lensivät ulos radalta, törmäilivät, ajoivat sekavien tilanteiden johdosta ajoittain väärään suuntaan ja niin edelleen. Vaan viisivuotias poikani nautti näistä tilanteista suunnattomasti. Tämä ei siis ole sama kuin pelailisi sohvalla istuen ohjain kädessä konsolipeliä, vaan peliin kuuluu olennaisena osana kolarit, suistumiset, autojen kaatumiset ja kaikenlainen häröily. Rata on tosin pidettävä nihkeällä liinalla puhtaana siinä missä autojen renkaatkin mukana tulevan puhdistustyynyn avulla, muuten touhusta menee ilo kun autot spinnailevat jatkuvasti kurveissa.
Kaiken kaikkiaan Anki Overdrive Fast & Furious on onnistunut päivitys. Se pitää sisällään elementtejä (paremmat rataosat, kaiteet) jotka saisivat olla normaalissa starter packissakin vakiona. Toisaalta se on hyvä juttu, ettei kyseessä ole pelkkä lisenssin voimalla tapahtuva pumppaus, vaan tuotekehitys on kuunnellut myös kuluttajien ja arvostelijoiden (kröhöm) ääntä.
Bonukset: Launch kit & Collision kit
Kerrankin lisäpalat on nimetty totuudenmukaisesti. Totisempi yritys olisi varmaankin käyttänyt termejä “hyppyri” ja “risteys”, mutta tosiasia on, että launch kit aiheuttaa hirvittävän määrän radalta suistumisia ja epäselviä tilanteita – risteys johtaa kolareihin ja radan “oikomiseen” tai rangaistuskierroksiin. Tähän asiaan pätee siis sama kuin peliin yleensä, eli kohellus ja kolarit kuuluvat asiaan. Launch kit tosin aiheutti kisoihin niin paljon radalta lentelyä ja muuta sekoilua, että huolimatta zeniläisestä asennoitumisestani asiaan jouduin poistamaan sen radalta. Risteyspala aiheutti muutaman kerran myös hämmentäviä buginomaisia tilanteita, kun auto tuntui eksyvän väärään suuntaan, mutta näin ei käynyt testin aikana usein.
Anki Overdrive Fast & Furious
Plussat:
+ parannettu appi
+ paremmilta tuntuvat rataosat
+ kaiteet!
+ Toimiva kokonaisuus
Miinukset:
- Ei kontrollifriikeille
- toisinaan liian pitkiksi venyvät kisat
- Autojen ja iOS-laitteiden välillä edelleen satunnaisia yhteysongelmia.
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti