V2.fi haastatteli: Tietovisafirma Argentiinasta
Haastattelussa Etermaxin perustaja
Trivia Crack -peli on noussut suosituksi mobiiliajanvietteeksi myös Suomessa. Pelin emofirma Etermax on vähän yllättäen kotoisin Argentiinasta. V2.fi haastatteli Etermaxin perustajaa ja toimitusjohtajaa Maximo Cavazzania.
- Vuonna 2008 olin 22-vuotias tietotekniikan opiskelija Buones Airesissa ja harrastin myös osakekauppoja. Ostin ensimmäisen iPhoneni aika pian sen jälkeen kun Steve Jobs julkisti, että kuka tahansa voisi tehdä sille ohjelmia. Aloin kehittää appia osakekauppojen tekemiseen käyttäen TD Ameritraden rajapintaa. Siitä tuli iStockManager (sittemin TD Ameritrade Mobile), maailman ensimmäinen osakekauppasovellus iPhonelle - ja siitä tuli valtavan suosittu.
Vuotta myöhemmin Maximo perusti Etermaxin saadakseen uusia asiakkaita mobiiliappien kasvavalla saralla. Vuonna 2011 firmassa oli noin 30 ihmistä ja koska haluttiin uusi oma tuote, katseet kääntyivät peleihin. Ensimmäisestä pelistä nimeltä Aworded Crack tuli Espanjassa maan historian pelatuin peli ja vuoden 2012 ladatuin peli. Espanjan ja latinalaisen Amerikan Apple valitsi sen myös vuoden sovellukseksi.
Sen suosion myötä Etermax sai tunnettuutta maailmassa ensimmäistä kertaa ja fokus siirtyi sosiaalisiin peleihin. Tiimin jäsenmäärä tuplaantui ja kasvoi jatkuvasti kun loimme uusia pelejä kuten Bingo Crack ja Word Crack. Vuoden 2013 lopulla halusin ottaa kaiken oppimamme yhteen peliin ja se johti Trivia Crackin syntymiseen.
Viime vuosian Etermax on kasvanut yhdeksi latinalaisen Amerikan johtavista pelinkehitysfirmoista. Työntekijöitä on nyt lähes 300, toimisto myös Uruguayssa ja edustaja Saksassa sekä Yhdysvalloissa. Pelkästään Trivia Crackin kanssa työskentelee 50 ihmistä.
- En ollut visailupelien ystävä, mutta olen aina pelannut monenlaisia pelejä. Huomasin, että monet triviapelit olivat suosittuja, mutta ne eivät olleet kivan näköisiä tai addiktiivisia. Niiden sisältö oli heikkoa: kysymyksiä toisteltiin, ne eivät olleet tarpeeksi tarkkoja tai vaikeita. Päätimme antaa hommalle uuden kierteen ja meidän täytyi alkaa ajatella kuin peliä pelaava lapsi tai äiti, ei kuin pelinkehittäjä.
Maximo kertoo, että ennen Trivia Crackin kehittämistä hän pohti pitkään, mikä erottaisi Etermaxin muista firmoista. Visailupelit sopivat kaiken ikäisille ja lautapelit sekä tv-visat olivat aina suosittuja, joten vastaus oli tehdä niistä sovellus. Mutta mitä haasteita visailupelin kehittämisessä on?
- Piti keksiä pelimekaniikkoja, joita ei ollut suoraan lautapelissä tai television visailuohjelmissa. Aiemmassa pelissä olimme luoneet pelihahmoja ja toisesta me saimme kokemusta tilin luomisen ja rekisteröinnin ongelmista. Paljon pieniä asioita sidottin yhteen uudeksi tuotteeksi ja toki asiaa auttoi se, että meillä oli kokemusta isojen pelaajamäärien palvelinten pystyttämisestä.
- Budjetin vuoksi kysymykset loppuivat helposti, olivat tylsiä tai liian paikallisia. Siihen keksimme ratkaisuksi luoda järjestelmän, jolla käyttäjät pystyisivät luomaan omia kysymyksiään ja arvostella niitä, joista pitivät. Se toimikin hyvin ja pelaajat saatiin mukaan pelin yhteisöön. Kysymystä lähettäessä voi valita, onko se maailmanlaajuinen vai sidottu johonkin maahan ja niitä voi myös kääntää kielestä toiseen. Järjestelmä sitten valitsee ja järjestää kysymykset niiden suositummuuden perusteella.
Ainoastaan viime vuoden aikana miljoonat ihmiset ehdottivat yhteensä 17 miljoonaa kysymystä. Osa niistä jää suodattimiin sisältönsä vuoksi, sitten käyttäjät arvostelevat jäljelle jääneet ja lopuksi sisältötiimi vastaa kysymysten tarkastamisesta ja päivittämisestä.
Maximon mukaan kaikkein tärkeintä pelien kehittämisessä on tieto siitä, että jos tekee hyvän pelin, ihmiset kyllä rakastavat sitä.
- Siksi Trivia Crackista on tullut ilmiö, joka ulottuu kasuaalipelien ylitse. Siinä on yleismaailmallista viehätystä, mutta paikalliset silaukset tekevät siitä pysäyttämättömän, hehkuttaa Maximo.
Lopuksi Maximo kertoo Etermaxin tulevaisuuden suunnitelmista: nykyisiä pelejä toki ylläpidetään, mutta vuoden 2017 aikana on tulossa myös neljä uutta peliä, joista yksi on virallinen Pictionary-peli yhteistyössä Mattelin kanssa ja yksi rakentelupeli. Firma haluaa myös tehdä koulutuksesta hauskaa, sosiaalista ja moniulotteista kaikille ympäri maailmaa.
Tekemistä siis riittää, mutta ainakin Etermaxilla on toimitusjohtaja, joka uskoo vahvasti asiaansa - ja innokas joukko kehitystiimejä.
Miten Etermax syntyi?
- Vuonna 2008 olin 22-vuotias tietotekniikan opiskelija Buones Airesissa ja harrastin myös osakekauppoja. Ostin ensimmäisen iPhoneni aika pian sen jälkeen kun Steve Jobs julkisti, että kuka tahansa voisi tehdä sille ohjelmia. Aloin kehittää appia osakekauppojen tekemiseen käyttäen TD Ameritraden rajapintaa. Siitä tuli iStockManager (sittemin TD Ameritrade Mobile), maailman ensimmäinen osakekauppasovellus iPhonelle - ja siitä tuli valtavan suosittu.
Vuotta myöhemmin Maximo perusti Etermaxin saadakseen uusia asiakkaita mobiiliappien kasvavalla saralla. Vuonna 2011 firmassa oli noin 30 ihmistä ja koska haluttiin uusi oma tuote, katseet kääntyivät peleihin. Ensimmäisestä pelistä nimeltä Aworded Crack tuli Espanjassa maan historian pelatuin peli ja vuoden 2012 ladatuin peli. Espanjan ja latinalaisen Amerikan Apple valitsi sen myös vuoden sovellukseksi.
Sen suosion myötä Etermax sai tunnettuutta maailmassa ensimmäistä kertaa ja fokus siirtyi sosiaalisiin peleihin. Tiimin jäsenmäärä tuplaantui ja kasvoi jatkuvasti kun loimme uusia pelejä kuten Bingo Crack ja Word Crack. Vuoden 2013 lopulla halusin ottaa kaiken oppimamme yhteen peliin ja se johti Trivia Crackin syntymiseen.
Viime vuosian Etermax on kasvanut yhdeksi latinalaisen Amerikan johtavista pelinkehitysfirmoista. Työntekijöitä on nyt lähes 300, toimisto myös Uruguayssa ja edustaja Saksassa sekä Yhdysvalloissa. Pelkästään Trivia Crackin kanssa työskentelee 50 ihmistä.
Oletko aina ollut triviapeliaddikti, mistä ajatus triviapelistä tuli?
- En ollut visailupelien ystävä, mutta olen aina pelannut monenlaisia pelejä. Huomasin, että monet triviapelit olivat suosittuja, mutta ne eivät olleet kivan näköisiä tai addiktiivisia. Niiden sisältö oli heikkoa: kysymyksiä toisteltiin, ne eivät olleet tarpeeksi tarkkoja tai vaikeita. Päätimme antaa hommalle uuden kierteen ja meidän täytyi alkaa ajatella kuin peliä pelaava lapsi tai äiti, ei kuin pelinkehittäjä.
Maximo kertoo, että ennen Trivia Crackin kehittämistä hän pohti pitkään, mikä erottaisi Etermaxin muista firmoista. Visailupelit sopivat kaiken ikäisille ja lautapelit sekä tv-visat olivat aina suosittuja, joten vastaus oli tehdä niistä sovellus. Mutta mitä haasteita visailupelin kehittämisessä on?
- Piti keksiä pelimekaniikkoja, joita ei ollut suoraan lautapelissä tai television visailuohjelmissa. Aiemmassa pelissä olimme luoneet pelihahmoja ja toisesta me saimme kokemusta tilin luomisen ja rekisteröinnin ongelmista. Paljon pieniä asioita sidottin yhteen uudeksi tuotteeksi ja toki asiaa auttoi se, että meillä oli kokemusta isojen pelaajamäärien palvelinten pystyttämisestä.
- Budjetin vuoksi kysymykset loppuivat helposti, olivat tylsiä tai liian paikallisia. Siihen keksimme ratkaisuksi luoda järjestelmän, jolla käyttäjät pystyisivät luomaan omia kysymyksiään ja arvostella niitä, joista pitivät. Se toimikin hyvin ja pelaajat saatiin mukaan pelin yhteisöön. Kysymystä lähettäessä voi valita, onko se maailmanlaajuinen vai sidottu johonkin maahan ja niitä voi myös kääntää kielestä toiseen. Järjestelmä sitten valitsee ja järjestää kysymykset niiden suositummuuden perusteella.
Ainoastaan viime vuoden aikana miljoonat ihmiset ehdottivat yhteensä 17 miljoonaa kysymystä. Osa niistä jää suodattimiin sisältönsä vuoksi, sitten käyttäjät arvostelevat jäljelle jääneet ja lopuksi sisältötiimi vastaa kysymysten tarkastamisesta ja päivittämisestä.
Maximon mukaan kaikkein tärkeintä pelien kehittämisessä on tieto siitä, että jos tekee hyvän pelin, ihmiset kyllä rakastavat sitä.
- Siksi Trivia Crackista on tullut ilmiö, joka ulottuu kasuaalipelien ylitse. Siinä on yleismaailmallista viehätystä, mutta paikalliset silaukset tekevät siitä pysäyttämättömän, hehkuttaa Maximo.
Lopuksi Maximo kertoo Etermaxin tulevaisuuden suunnitelmista: nykyisiä pelejä toki ylläpidetään, mutta vuoden 2017 aikana on tulossa myös neljä uutta peliä, joista yksi on virallinen Pictionary-peli yhteistyössä Mattelin kanssa ja yksi rakentelupeli. Firma haluaa myös tehdä koulutuksesta hauskaa, sosiaalista ja moniulotteista kaikille ympäri maailmaa.
Tekemistä siis riittää, mutta ainakin Etermaxilla on toimitusjohtaja, joka uskoo vahvasti asiaansa - ja innokas joukko kehitystiimejä.
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti