V2.fi pelasi: Rez Infinite (PlayStation VR)
Vielä kerran, virtuaalisesti
Ellet tiedä, mikä peli Rez on, käy ensin lukemassa artikkelimme ilmiöstä nimeltä Rez. Sen jälkeen voin kertoa, että olen tämän Tetsuya Mizuguchin mestariteoksen suuri fani. Maailman paras raideräiskintä on audiovisuaalinen synestesiakokemus, josta monet aistit nautiskelevat, ainakin jos pitää eletronisesta musiikista. Ennakkotilasin ensimmäisen pelin aikoinaan Sega Dreamcastille, sitten hankin sen PS2-version, Rez HD:n Xbox 360:lle, ääniraidan CD-hyllyyn, henkisen sisarpelin Child of Edenin Kinectille ja nyt Rez: Infiniten PlayStation VR:lle. Ja vielä maistuu.
Aluksi olin kuitenkin hieman pettynyt. Rezin maisemien näkeminen valtavina ympärilläni ja niihin uppoutuminen virtuaalitodellisuudessa oli toki hienoa ja grafiikat taas kertaluokkaa tarkempia, mutta kyseessä oli sama Rez, jonka olin jo pelannut aiemmin toistakymmentä kertaa läpi. Vähän ihmettelinkin, miksi jotkut mainostivat Rez Infiniteä Youtube-videoillaan PSVR:n parhaaksi elämykseksi, mutta ajattelin vain, että ehkä heille Rez ei ollut entuudestaan läpikotaisin tuttu ja sen kokonaisvaltainen virtuaalimaailma sai heidät valtoihinsa. Sitten, pelin läpäisyn jälkeen (tai vaihtoehtoisesti tunnin pelaamisen jälkeen), aukeni Area X.
Area X on Rez Infiniteen lisätty uusi taso. Se ravistelee hieman raideräiskinnän taakkaa, antaen pelaajan lentää vapaasti katseensa suuntaan, pysähtyä ja katsella vihollisia, maisemia ja efektejä ympärillään. Touhu vaatii hieman totuttelua, sillä vaikka tähtäimessä näkyvä tutka varoittaakin, miltä suunnalta vaaroja on tulossa, aina ei välttämättä tiedä, ovatko ne ylhäällä, alhaalla, edessä vai takana. Välillä tämä oli siunauskin, sillä kun kesken maisemien syvyysefektin ihailun lävitseni yllättäen lensi neonväreissä hohtava, ilotulitusta purskahteleva, merenneidon lailla uiva, jumbojetin kokoinen kyborgivektoriolento ja bassorumpu hakkasi tärykalvojani, kylmänväreet hiipivät selkäpiihini. Tämä on Rez.
Onko Rez Infinite sitten 30 euron väärti? Ehkä olen puolueellinen sanomaan tämän, mutta kyllä se juuri ja juuri on. Vanhoille Rez-faneille se vie elämyksen uuteen ulottuvuuteen ja lisää erittäin makoisaa sokeria päälle. Uusille Rez-faneille? Kyllä.
PS. Ruutukuvat eivät tee oikeutta pelin visuaaleille. Kuvitelkaa, että ne ovat kerrostalon kokoisia ja että jokainen pienikin hiukkanen säihkyy ja värisee musiikin tahtiin.
PPS. Rez Infiniten pelaamisesta PSVR:llä ei ainakaan minulle tullut paha olo, vaikka nopeat sivuttaisliikkeet välillä mahan pohjasta ottivatkin. Area X:ssä sitä ei tapahtunut lainkaan.
Aluksi olin kuitenkin hieman pettynyt. Rezin maisemien näkeminen valtavina ympärilläni ja niihin uppoutuminen virtuaalitodellisuudessa oli toki hienoa ja grafiikat taas kertaluokkaa tarkempia, mutta kyseessä oli sama Rez, jonka olin jo pelannut aiemmin toistakymmentä kertaa läpi. Vähän ihmettelinkin, miksi jotkut mainostivat Rez Infiniteä Youtube-videoillaan PSVR:n parhaaksi elämykseksi, mutta ajattelin vain, että ehkä heille Rez ei ollut entuudestaan läpikotaisin tuttu ja sen kokonaisvaltainen virtuaalimaailma sai heidät valtoihinsa. Sitten, pelin läpäisyn jälkeen (tai vaihtoehtoisesti tunnin pelaamisen jälkeen), aukeni Area X.
Area X on Rez Infiniteen lisätty uusi taso. Se ravistelee hieman raideräiskinnän taakkaa, antaen pelaajan lentää vapaasti katseensa suuntaan, pysähtyä ja katsella vihollisia, maisemia ja efektejä ympärillään. Touhu vaatii hieman totuttelua, sillä vaikka tähtäimessä näkyvä tutka varoittaakin, miltä suunnalta vaaroja on tulossa, aina ei välttämättä tiedä, ovatko ne ylhäällä, alhaalla, edessä vai takana. Välillä tämä oli siunauskin, sillä kun kesken maisemien syvyysefektin ihailun lävitseni yllättäen lensi neonväreissä hohtava, ilotulitusta purskahteleva, merenneidon lailla uiva, jumbojetin kokoinen kyborgivektoriolento ja bassorumpu hakkasi tärykalvojani, kylmänväreet hiipivät selkäpiihini. Tämä on Rez.
Onko Rez Infinite sitten 30 euron väärti? Ehkä olen puolueellinen sanomaan tämän, mutta kyllä se juuri ja juuri on. Vanhoille Rez-faneille se vie elämyksen uuteen ulottuvuuteen ja lisää erittäin makoisaa sokeria päälle. Uusille Rez-faneille? Kyllä.
PS. Ruutukuvat eivät tee oikeutta pelin visuaaleille. Kuvitelkaa, että ne ovat kerrostalon kokoisia ja että jokainen pienikin hiukkanen säihkyy ja värisee musiikin tahtiin.
PPS. Rez Infiniten pelaamisesta PSVR:llä ei ainakaan minulle tullut paha olo, vaikka nopeat sivuttaisliikkeet välillä mahan pohjasta ottivatkin. Area X:ssä sitä ei tapahtunut lainkaan.
Keskustelut (5 viestiä)
20.10.2016 klo 08.59
20.10.2016 klo 09.15
21.10.2016 klo 00.13
Rekisteröitynyt 30.01.2012
21.10.2016 klo 15.00
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
21.10.2016 klo 15.43
Child Of Eden != Child Of Light
Näin VR sekoittaa pään. Linkki oli sentään oikeaan peliin.
Kirjoita kommentti