V2.fi ennakkovilkaisi: Beat da Beat (Steam)
Voita se rytmi
Bullet hell -, eli kotimaisemmin luotihelvettipelit, ovat usein Japanin suunnalta ponnistavia shoot’em up -räiskintöjä, joissa ruudulla olevien ammusten määrä lasketaan sadoissa tai tuhansissa ja selviäminen riippuu joko äärettömistä reflekseistä tai pelin ulkoa opettelusta. Rytmipelit taas luottavat pelaajan reaktiokykyjen lisäksi.. no rytmiin ja ideana on, että ruudulla tapahtuu jotain musiikin tahdin mukaan. Beat da Beat on molempia.
Beat da Beat julkaistiin ensiksi mobiilialustoille (Android, iOS, WinPhone) ja pelin rakenteessa se vähän näkyy, mutta voisin kuvitella hiirellä pelaamisen olevan miellyttävämpää kuin kosketusnäyttöä tökkien - hiirulaisella se on nimittäin erinomaisen sujuvaa. Pelaaja ohjastaa avaruusalusta vihollisvyöryn ja ammuspurkausten keskellä ja alus hoitaa ampumisen itsekseen, erikoispommia ja erikoiskykyä lukuunottamatta. Ne liipaistaan hiiren vasemmalla sekä oikealla napilla ja jälkimmäinen riippuu siitä, minkä aluksen on itselleen onnistunut hankkimaan vihuista tippuvilla kultakolikoilla.
Juju on siinä, että kaikki ruudulla tapahtuu taustalla pauhaavan elektro/chiptune/dubstep ynnä muun sellaisen tahtiin. Pelin ääniraita onkin varsin maittava, vaikkei kyseisistä musiikkityyleistä täysin rinnoin välittäisikään. Nopeaa, satunnaisesti tapahtuvaa mobiilipelailua tukee taas se seikka, että kun elämät on menetetty (joskus se käy ihan muutamassa sekunnissa), peli alkaa täysin alusta. Onneksi urakkaa voi helpottaa päivittyvillä aluksilla ja kun pääsee kiinni siihen, jonka ammukset ohjautuvat itse maaliinsa, homma helpottuu huomattavasti. Yksi bullethellien pelaamisen perusideoistahan on silmien pitäminen yhtä aikaa kahdessa paikassa.
Graafisesti peli edustaa pikselistä retrotyyliä vähän moderneimmilla efekteillä höystettynä ja ajaa asiansa, koska se on muutenkin varsin arcademainen tapaus. Vaikeuden kasvaminen on säädetty siten, että melkein tekisi mieli syöttää laitteeseen kolikoita päästäkseen jatkamaan kohdasta, johon viimeksi kuoli, mutta ei auta ei. Kohtuullisen ovelasti pelaajan taidot kuitenkin kehittyvät samaa tahtia, kuin tasot vaikeutuvat ja alukset varusteineen paranevat. Mukaan on ripoteltu myös mukavaa huumoria, joka auttaa sen ensimmäisen turhautumisen yli ja vaikeustasojakin on tarvittaessa neljä erilaista.
Beat da Beat on mennyt Steamin Greenlightista läpi, mutta mistään ei tunnu löytyvän tietoa siitä, koska se virallisesti julkaistaan. Tekijöiden Facebook-sivulla kerrotaan, että “Steam-julkaisuun ollaan valmistautumassa”. Otetaan tämä siis vielä näin ennakkovilkaisuna, koska pelin hinta ei ole vielä tiedossa.
Beat da Beat julkaistiin ensiksi mobiilialustoille (Android, iOS, WinPhone) ja pelin rakenteessa se vähän näkyy, mutta voisin kuvitella hiirellä pelaamisen olevan miellyttävämpää kuin kosketusnäyttöä tökkien - hiirulaisella se on nimittäin erinomaisen sujuvaa. Pelaaja ohjastaa avaruusalusta vihollisvyöryn ja ammuspurkausten keskellä ja alus hoitaa ampumisen itsekseen, erikoispommia ja erikoiskykyä lukuunottamatta. Ne liipaistaan hiiren vasemmalla sekä oikealla napilla ja jälkimmäinen riippuu siitä, minkä aluksen on itselleen onnistunut hankkimaan vihuista tippuvilla kultakolikoilla.
Juju on siinä, että kaikki ruudulla tapahtuu taustalla pauhaavan elektro/chiptune/dubstep ynnä muun sellaisen tahtiin. Pelin ääniraita onkin varsin maittava, vaikkei kyseisistä musiikkityyleistä täysin rinnoin välittäisikään. Nopeaa, satunnaisesti tapahtuvaa mobiilipelailua tukee taas se seikka, että kun elämät on menetetty (joskus se käy ihan muutamassa sekunnissa), peli alkaa täysin alusta. Onneksi urakkaa voi helpottaa päivittyvillä aluksilla ja kun pääsee kiinni siihen, jonka ammukset ohjautuvat itse maaliinsa, homma helpottuu huomattavasti. Yksi bullethellien pelaamisen perusideoistahan on silmien pitäminen yhtä aikaa kahdessa paikassa.
Graafisesti peli edustaa pikselistä retrotyyliä vähän moderneimmilla efekteillä höystettynä ja ajaa asiansa, koska se on muutenkin varsin arcademainen tapaus. Vaikeuden kasvaminen on säädetty siten, että melkein tekisi mieli syöttää laitteeseen kolikoita päästäkseen jatkamaan kohdasta, johon viimeksi kuoli, mutta ei auta ei. Kohtuullisen ovelasti pelaajan taidot kuitenkin kehittyvät samaa tahtia, kuin tasot vaikeutuvat ja alukset varusteineen paranevat. Mukaan on ripoteltu myös mukavaa huumoria, joka auttaa sen ensimmäisen turhautumisen yli ja vaikeustasojakin on tarvittaessa neljä erilaista.
Beat da Beat on mennyt Steamin Greenlightista läpi, mutta mistään ei tunnu löytyvän tietoa siitä, koska se virallisesti julkaistaan. Tekijöiden Facebook-sivulla kerrotaan, että “Steam-julkaisuun ollaan valmistautumassa”. Otetaan tämä siis vielä näin ennakkovilkaisuna, koska pelin hinta ei ole vielä tiedossa.
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti