Pikakatsaus: Assassin’s Creed Unity: Dead Kings
Second Chance
Assassin's Creed: Unity sai V2.fi:n arvostelussa kolme tähteä viidestä, eikä kellekään pelimaailmaa viime vuonna seuranneelle tullut yllätyksenä, mikä oli pääsyy tähtien tipahteluun. AC: Unity keräsi murhaavaa mainetta keskeneräisenä julkaistuna, bugeja täynnä olevana pelinä. Sen vuoksi Unity onkin saanut parin kuukauden aikana useita korjauspäivityksiä. Samalla on luovuttu pelin kausipassista ja pienenä hyvittelynä ensimmäisestä pelin tarinaa jatkavasta lisäosasta tehtiin maksuton. Ilmainen lisäosa kantaa nimeä Dead Kings ja se on nyt ladattavissa. Parin kuukauden tauon jälkeen on aika suunnata takaisin Pariisin kaduille.
Jatkotarinan aloittaminen oli aluksi hämmentävän sekavaa. Lisäsisällön asennuttua valikoista ei löytynytkään mainintaa lisäristä, joten lähdin etsimään sitä normaalista kampanjasta. Kun pitkälle toista varttia oli kulunut, löytyi siirtymäpiste uuteen alueeseen Café Parisin pihamaastosta. DLC-sisältöön pääsemisen olisi voinut ehkä tehdä selkeämmäksi?
Lisäosa jatkaa emopelin tarinaa minimalistiseen tyyliin Saint-Denisin alueella. Arno on kyllästynyt Pariisiin, mutta ei pötki kuitenkaan pitkälle. Täysin erilleen emopelin kartasta sijoitettu alue on kooltaan ehkä hieman reilun kymmenyksen päätarinassa nähdyn koosta. Se tuntuu aluksi pieneltä, mutta on käytännössä ihan asiansa ajava vaihtelevine alueineen.
Dead Kingsin kuusi tarinatehtävää sijoittuu paljolti maanalaisiin käytäviin ja sisältää hiivinnän sekä teloittamisen lisäksi tombraidermaisia puzzle-tehtäviä. Niitä ei varsinaisessa pelissä nähty, joten ne tuovat oivaa vaihtelua. Uutena elementtinä peliin on lisätty pimeässä valaiseva soihtu ja kranaatinheitinmiekka. Soihdulla sohien pimeässä häiritsevät lepakot tekevät Arnolle tilaa ja kranaatinheittimellä pistetään isoja laumoja ihmislihaa matalaksi hyvinkin näppärällä tavalla.
Päivityksiä peliin on tehty lukuisia, mutta Dead Kingsiä pelatessa oli helppo huomata, että peli on edelleen rikki. Ruudunpäivitys toimi aiempaa paremmin, mutta silti selkeitä notkahduksia oli nähtävissä liian usein. Kaatumisiltakaan en välttynyt. Kerran Arno jämähti seinään kiinni, enkä tönkkösankarin katselun lisäksi pystynyt tekemään muuta kuin kurkistamaan karttaa. Arrrgggh ja peliä resetoimaan. Hetken päästä taas eteeni ilmestyi tyhjästä jonkin sortin ylempää keskiluokkaa edustava herrasmies. Pelissä on siis "magiaa" edelleen.
Dead Kings tuo Assassin's Creedistä pitäville pienen lisäpalan pureksittavaksi. Uusia pelielementtejä on sen verran, että lisäosa erottuu riittävästi peruspelistä ja vaikka tarinallisesti ei kuuhun mennä, pieni koukutus kuitenkin iski. Ja se oli ilmainen!
Jatkotarinan aloittaminen oli aluksi hämmentävän sekavaa. Lisäsisällön asennuttua valikoista ei löytynytkään mainintaa lisäristä, joten lähdin etsimään sitä normaalista kampanjasta. Kun pitkälle toista varttia oli kulunut, löytyi siirtymäpiste uuteen alueeseen Café Parisin pihamaastosta. DLC-sisältöön pääsemisen olisi voinut ehkä tehdä selkeämmäksi?
Lisäosa jatkaa emopelin tarinaa minimalistiseen tyyliin Saint-Denisin alueella. Arno on kyllästynyt Pariisiin, mutta ei pötki kuitenkaan pitkälle. Täysin erilleen emopelin kartasta sijoitettu alue on kooltaan ehkä hieman reilun kymmenyksen päätarinassa nähdyn koosta. Se tuntuu aluksi pieneltä, mutta on käytännössä ihan asiansa ajava vaihtelevine alueineen.
Uutuuden viehätys tulee maan alta
Dead Kingsin kuusi tarinatehtävää sijoittuu paljolti maanalaisiin käytäviin ja sisältää hiivinnän sekä teloittamisen lisäksi tombraidermaisia puzzle-tehtäviä. Niitä ei varsinaisessa pelissä nähty, joten ne tuovat oivaa vaihtelua. Uutena elementtinä peliin on lisätty pimeässä valaiseva soihtu ja kranaatinheitinmiekka. Soihdulla sohien pimeässä häiritsevät lepakot tekevät Arnolle tilaa ja kranaatinheittimellä pistetään isoja laumoja ihmislihaa matalaksi hyvinkin näppärällä tavalla.
Päivityksiä peliin on tehty lukuisia, mutta Dead Kingsiä pelatessa oli helppo huomata, että peli on edelleen rikki. Ruudunpäivitys toimi aiempaa paremmin, mutta silti selkeitä notkahduksia oli nähtävissä liian usein. Kaatumisiltakaan en välttynyt. Kerran Arno jämähti seinään kiinni, enkä tönkkösankarin katselun lisäksi pystynyt tekemään muuta kuin kurkistamaan karttaa. Arrrgggh ja peliä resetoimaan. Hetken päästä taas eteeni ilmestyi tyhjästä jonkin sortin ylempää keskiluokkaa edustava herrasmies. Pelissä on siis "magiaa" edelleen.
Dead Kings tuo Assassin's Creedistä pitäville pienen lisäpalan pureksittavaksi. Uusia pelielementtejä on sen verran, että lisäosa erottuu riittävästi peruspelistä ja vaikka tarinallisesti ei kuuhun mennä, pieni koukutus kuitenkin iski. Ja se oli ilmainen!
Keskustelut (1 viestiä)
27.01.2015 klo 12.35
Ps. Se siirtymäkuvake uudelle alueelle on ollut siellä pihalla jo monta kuukautta. Itse huomasin sen ensimmäisen kerran jo parin tunnin pelaamisen jälkeen.
Kirjoita kommentti