Tuorein sisältö

Esikatselu: Settlers: Kingdoms of Anteria

Mikko Heinonen

21.11.2014 klo 13.07 | Luettu: 3911 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Suljetun betan tunnelmia
Vaikka The Settlers onkin eräs henkilökohtaisen Top 20:ni pelisarjoista, on sen tuottama ilo painottunut lähinnä ykkös- ja kakkososiin sekä jälkimmäisen "10th Anniversary" -uusintaan. Muutama vuosi sitten arvostelemani seiska oli mukavaa eikä lainkaan niin hämmentävää mikrottamista kuin kolmos–kutosversiot, mutta en voi sanoa että olisin sen pariin juuri viime aikoina palannut. Homma tuntuikin tässä vaiheessa lähinnä asettuneen uomiinsa. Settlers Online mikromaksuineen ei kiinnostanut.


Nyt on kuitenkin otettu iso luuta esiin, sillä Kingdoms of Anteria pistää konseptin laajalti uusiksi. Siinä, missä ennen kylän rakentaminen ja kehittäminen olivat koko homman tarkoitus, ne ovat nyt vain osa puuhastelua. Ainakin yhtä tärkeitä ovat seikkailuretket, joilla käydään kurmuuttamassa rosvoja ja muita vihollisia ja keräillään varaston täytteeksi mineraaleja. Pelaaja kehittää armeijan lisäksi "sankareita", jotka johtavat joukkoja seikkailutehtäviin. Kylä kehittyy siinä sivussa, askel kerrallaan, sitä mukaa kun välitavoitteita saa täytettyä. Entinen resursseissa nuukailu on siis ainakin alkuvaiheessa historiaa.

Yksinkertaistaen voisi siis sanoa, että uusi peli on puoliksi helpotettu Settlers, puoliksi MMORPG-tyylistä questailua. En ollut ihan varma, miten paljon pidin tästä lähestymistavasta aluksi, enkä ole ihan varma vielä muutaman tunnin pelinkään jälkeen.

Setit uusiksi


Pelin betaversio on hyvin aktiivisessa kehityksessä, mistä kertoo sekin, että edistyminen nollattiin kertaalleen testailun aikana. En riemastunut siitä, että sain pelata alun melko uuvuttavat johdantotehtävät uudelleen, mutta peli tuntui muuten muutoksista kyllä parantuneen.


Tuotantoketjun rakentelu on sinällään tuttua puuhaa, kunhan uudistuneen käyttöliittymän sisäistää. Entisestä poiketen rakentaminen itsessään sujuu hyvin nopeasti, yleensä puhutaan kymmenistä sekunneista. Asioita esitellään yksi kerrallaan, joten hämillään ei tarvitse pitkään olla. Huomiota kiinnitti lähinnä se, että SKoA sai testikoneen (i7-3770K, 16 Gt, GTX 780 3 Gt) tuulettimet puhaltelemaan todella kovaa, vaikka se ei näytä sen ihmeellisemmältä kuin muutkaan vastaavat pelit.

Hallitsemaansa aluetta voi kasvattaa keräämällä "Renownia" eli mainetta, käytännössä siis XP:tä. Kun maine karttuu, koko valtakunnan kuningas antaa lakeijalleen enemmän aluetta hallittavaksi. Tämä tietenkin vähentää asevarustelun tarvetta muuhun tarkoitukseen kuin sankarin tueksi.

Aivan uutta on sitten tietenkin tämä reaaliaikainen taisteluosio. Sen kontrollit ovat hyvin tutut mistä tahansa World of Warcraftin jälkeisestä morpista, eli hiirellä klikkaillaan ja numeronäppäimistä käytellään taitoja. Seikkailussa käytetään toista karttaa, joka on erillään kaupungin kartasta. Tämä lisää entisestään tunnetta siitä, että kyseessä on itse asiassa kaksi erillistä peliä.


Ensimmäisellä pelikerralla taistelu tuntui varsin pitkäveteiseltä ja tahmaiselta, enkä tahtonut jaksaa klikkailla edes johdantotehtävää loppuun. En tiedä, muuttiko tuo edistymisen nollannut patch paljonkaan, mutta uudestaan aloittaessani taistelu sujui mielestäni hieman paremmin. Jähmeää se kylläkin edelleen on WoWiinkin verrattuna.

Kehitystä, mutta mihin suuntaan?


En voi sanoa ihastuneeni SKoA:han aivan valtavasti suljetun betan perusteella. Se, mistä olen Settlerseissä pitänyt – eli rakentelu – on vähentynyt, ja tilalle on tullut melko vakiokaavan mukaista morppiseikkailua. Kun peli poukkii kahden täysin erilaisen tilan välillä, on vaikea muodostaa kiinteää suhdetta niistä kumpaankaan. Myös dialogeissa riittää vielä viilattavaa.

Blue Byte kuitenkin selvästi kuuntelee palautetta ja tekee peliin muutoksia, joten en nyt vielä lopullisesti tuomitsekaan. Lopullisessa pelissä seikkailutilaan tulee myös co-op, joka varmasti piristää sitä huomattavasti.

The Settlers: Kingdoms of Anteria ilmestyy tämänhetkisen tiedon mukaan vielä vuoden 2014 puolella.

V2.fi | Mikko Heinonen
< Seikkailua kolmella ... Retrovideosunnuntaik... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova