V2.fi testaa: Oculus Rift DK2
Virtuaalivekotin videotestissä
Saimme toimitukseen testattavaksi Oculus Rift -keinotodellisuuslasien Development Kit 2 -version. Samalla testasimme pikaisesti myös Logitech Hyperion Fury -hiirtä.
Toimittajat: Manu Pärssinen, Mikko Heinonen
Kuvaus ja leikkaus: Ville Heinonen
Kiitokset: Ville Ranki, Logitech
Toimittajat: Manu Pärssinen, Mikko Heinonen
Kuvaus ja leikkaus: Ville Heinonen
Kiitokset: Ville Ranki, Logitech
Keskustelut (11 viestiä)
12.10.2014 klo 19.18
Itse kuitenkin uskon, että tosissaan nämä VR laitteet saavuttavat kunnon potentiaalinsa vasta, kun pelejä pystytään pyörittämään minimissään 4k resoluutiolla 90fps (vähintään 75-90hz monitorilla). PC:llä järkevimmän hintaiset näytönohjaimet (puhutaan nyt SLI / Crossfire viritelmistä) maksavat näytönohjainten osalta yksistään sen 600-700€. Näilläkään laitteistolla ei ihan päästä tuohon 70-90fps luotettavasti ilman, että aletaan laskea grafiikka-asetuksia, mutta aikalailla tasainen 55-65fps pystytään saavuttamaan. Uskon, että muutaman vuoden päästä 1-2 200-250€ hintaisella näytönohjaimella ja muutoin pelikelpoisella PC:llä tähän pitäisi pytyä varsin hyvin.
Linkissä on eräänlainen demo niille, jotka eivät omista tai ole kokeilleet näitä virtuaalilaseja. Se auttaa paremmin havainnollistamaan kyseisen tekniikan ongelmat, etenkin niin sanottua screen-door effectiä.
http://vr.mkeblx.net/oculus-sim/
12.10.2014 klo 20.08
Ihan mielenkiintoinen video. Muistan lukeneeni, että näissä DK2 olisi huonompi näkökenttä kuin vanhemmissa malleissa, pitääkö paikkansa?
Itse kuitenkin uskon, että tosissaan nämä VR laitteet saavuttavat kunnon potentiaalinsa vasta, kun pelejä pystytään pyörittämään minimissään 4k resoluutiolla 90fps (vähintään 75-90hz monitorilla). PC:llä järkevimmän hintaiset näytönohjaimet (puhutaan nyt SLI / Crossfire viritelmistä) maksavat näytönohjainten osalta yksistään sen 600-700€. Näilläkään laitteistolla ei ihan päästä tuohon 70-90fps luotettavasti ilman, että aletaan laskea grafiikka-asetuksia, mutta aikalailla tasainen 55-65fps pystytään saavuttamaan. Uskon, että muutaman vuoden päästä 1-2 200-250€ hintaisella näytönohjaimella ja muutoin pelikelpoisella PC:llä tähän pitäisi pytyä varsin hyvin.
Linkissä on eräänlainen demo niille, jotka eivät omista tai ole kokeilleet näitä virtuaalilaseja. Se auttaa paremmin havainnollistamaan kyseisen tekniikan ongelmat, etenkin niin sanottua screen-door effectiä.
http://vr.mkeblx.net/oculus-sim/
Olen kanssasi samaa mieltä. Resoluutio pitää todellakin parantua huomattavasti jotta laseja pystyy käyttämään kunnolla ja monipuolisemmin. Edes 4k ei todennäköisesti ole riittävästi kun sekin joudutaan jakamaan kummallekkin silmälle. Tuo simulaattori ei ole kyllä hirveän tarkka jos sitä verrataan dk2 kitin kuvaan koska dk2 screendoor efekti on erillainen johtuen erillaisesta näytöstä.
Oculus riftin kanssa on tosiaan erittäin tärkeää saada pidettyä fps mahdollisimman vakaana ja korkeana. Itse veikkaan että 4k kuvan pyörittäminen korkeilla frameilla tasaisesti on hankalaa muutaman vuodenkin päästä ellei grafiikoita lasketa puhumattakaan korkeampi tarkkuuksisista paneeleista.
Rekisteröitynyt 11.04.2007
12.10.2014 klo 20.57
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
12.10.2014 klo 21.28
Rekisteröitynyt 04.04.2008
12.10.2014 klo 23.35 1
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
13.10.2014 klo 12.22
Rekisteröitynyt 27.05.2008
13.10.2014 klo 16.20
Rekisteröitynyt 03.01.2008
13.10.2014 klo 18.56
Itselleni on kyllä melko vahvasti tullut se fiilis, että tästä VR:stä ei vielä muutamaan vuoteen ole jokakodin laitteeksi. Laite vaikuttaa kankealta päässä ja erityisesti kun reson todellakin pitäisi olla vähintään sielä 4k:ssa ja frameraten 60:ssä. Nykyinen konsolipolvi kuitenkin rajoittaa resoluutiota ja frameratea tehokkaasti monessa pelissä. Toisaalta, PC:lle saattaa tullakkin sitten jotain exclusiivista sisältöä VR:n ansiosta.
Enpä tiedä, itse vähän epäilen, että jää 3D:n tavoin kivaksi kuriositeetiksi vaikka ovatkin ihan erilaista tekniikkaa. Kehittyessään VR olisi taatusti mahtavaa, mutta ehtiikö se kehittyä ennen kuin kovin into laantuu?
13.10.2014 klo 21.26
Tulipa yllätyksenä, että tuossa on liikettä seuraava kamera mukana. Jotenkin luulin, että laitteessa on jotkut gyrot (tai jotain) jotka tunnistavat pään asennon (vai onko siinä myös sellaiset?). Myös johtohässäkkä on melkoinen.
Itselleni on kyllä melko vahvasti tullut se fiilis, että tästä VR:stä ei vielä muutamaan vuoteen ole jokakodin laitteeksi. Laite vaikuttaa kankealta päässä ja erityisesti kun reson todellakin pitäisi olla vähintään sielä 4k:ssa ja frameraten 60:ssä. Nykyinen konsolipolvi kuitenkin rajoittaa resoluutiota ja frameratea tehokkaasti monessa pelissä. Toisaalta, PC:lle saattaa tullakkin sitten jotain exclusiivista sisältöä VR:n ansiosta.
Enpä tiedä, itse vähän epäilen, että jää 3D:n tavoin kivaksi kuriositeetiksi vaikka ovatkin ihan erilaista tekniikkaa. Kehittyessään VR olisi taatusti mahtavaa, mutta ehtiikö se kehittyä ennen kuin kovin into laantuu?
Itse uskon etta VR tulee olemaan tulevaisuudessa erittain suuri juttu. Talla hetkella laitteisto ei vaan ole tarpeaksi tehokasta ja tekniikkaa kuten pienia 4 tai 8k paneeleita ei ole viela saatavana edullisesti. Veikkaisin etta yleistyminen tapahtuu noin 10 tai 15 vuoden sisalla.
17.10.2014 klo 18.38
Tulipa yllätyksenä, että tuossa on liikettä seuraava kamera mukana. Jotenkin luulin, että laitteessa on jotkut gyrot (tai jotain) jotka tunnistavat pään asennon (vai onko siinä myös sellaiset?). Myös johtohässäkkä on melkoinen.
Itselleni on kyllä melko vahvasti tullut se fiilis, että tästä VR:stä ei vielä muutamaan vuoteen ole jokakodin laitteeksi. Laite vaikuttaa kankealta päässä ja erityisesti kun reson todellakin pitäisi olla vähintään sielä 4k:ssa ja frameraten 60:ssä. Nykyinen konsolipolvi kuitenkin rajoittaa resoluutiota ja frameratea tehokkaasti monessa pelissä. Toisaalta, PC:lle saattaa tullakkin sitten jotain exclusiivista sisältöä VR:n ansiosta.
Enpä tiedä, itse vähän epäilen, että jää 3D:n tavoin kivaksi kuriositeetiksi vaikka ovatkin ihan erilaista tekniikkaa. Kehittyessään VR olisi taatusti mahtavaa, mutta ehtiikö se kehittyä ennen kuin kovin into laantuu?
Itse uskon etta VR tulee olemaan tulevaisuudessa erittain suuri juttu. Talla hetkella laitteisto ei vaan ole tarpeaksi tehokasta ja tekniikkaa kuten pienia 4 tai 8k paneeleita ei ole viela saatavana edullisesti. Veikkaisin etta yleistyminen tapahtuu noin 10 tai 15 vuoden sisalla.
Muuten olet oikeassa, mutta yleistyminen tulee tapahtumaan huomattavasti aikaisemmin. 10v vuoden sisällä voimme jo odottaa paljon kehittyneempää VR-tekniikkaa.
Rekisteröitynyt 09.11.2011
17.10.2014 klo 21.06
Missään helevatun tietokoneen ääressä en ala perkele kykkimään, oli minkälainen paneeli tahansa. Kunnon sohvan mukavuuksiin pääsi tottumaan jo 8-bit nintendon (ja osittain amigan) aikoihin niin takaisin ei ole paluuta.
Kirjoita kommentti