Outcatch!-arvio ja haastattelu
Digitaalikätköilyä
Suurin osa puhelimille ladattavista peleistä toimii samalla periaatteella, eli ajanvietteenä bussimatkoilla tai harhautuksena sosiaalisesti epämukavissa tilanteissa. Kotimaisen Planetboardin OutCatch! ei auta iltapäiväruuhkassa ja päinvastoin kannustaa sosiaalisuuteen, joten mitäs pelleilyä tämä tällainen nyt on? Aarteenmetsästystä lupaileva OutCatch! pyrkii nimittäin passiivisuuden sijaan kampeamaan pelaajansa ylös sohvalta ja ulos luontoon, sillä seikkailun luo tällä kertaa pelaaja itse.
Geokätköilyn, seikkailuelokuvat sekä Afrikan tähden esikuvikseen luetteleva OutCatch! on peliksi yksinkertainen: karttasovelluksen avulla etsitään ympäristöön piilotettuja aarteita, aarteista saa virtuaalidollareita ja näillä puolestaan voi itse luoda lisää aarteita muiden löydettäväksi. Teknisesti kokonaisuus nojaa sekä GPS-paikantimeen että Planetboardin kehittämään ruudukkoon, joka määrittelee pelaajan etäisyyden kulloinkin etsittävästä tavoitteesta. Käyttöliittymään tottuu ripeästi, ja alustan yksinkertaisuus auttaa keskittymään itse sisältöön eli ympäristön kartoittamiseen kompassimaisella kartalla, joka auttaa perille koulun suunnistustuntejakin vihanneet pelaajat.
Ensi alkuun puhelin kourassa kadulla seisominen saattaa hämmentää. Eri ilmansuuntiin liikkuessa sovellus ilmoittaa etäisyyden määränpäähän ruutuina, joten oikean reitin löytäminen ei ole aivan suoraviivaista. Porukassa pelattuna kartan tutkiminen yhdessä on toki osa viehätystä, mutta yksilöpelaajalle ehkä suurimmaksi tärpiksi osoittautuu pelin tarjoama äänimaailma: neuvonantaja ilmoittaa kuulokkeista kuinka monta ruutua aarteelle on jäljellä, ja merkkiäänet kertovat heti harhaan astumisesta. Audio ei missään vaiheessa peitä alleen ympäristön omia ääniä, mutta tuo siihen lisää seikkailuhenkeä hillityllä musiikilla. Etenkin kaupunkiympäristössä kartan tuijottamisesta luopuminen ei ainoastaan lisää kokemuksen immersiota, mutta myös parantaa liikenneturvallisuutta (terveisiä sille pyöräilijälle, jonka alle meinasin ennen kuulokkeisiin siirtymistäni kävellä).
Pakollisesta parin vuoden partiotaustasta huolimatta en juuri laske itseäni reippailijaksi. OutCatch! osoittautui silti miellyttäväksi yllätykseksi nimenomaan motivoimalla ulkona liikkumiseen, sillä sen tarjoama veruke madaltaa kynnystä suunnata tuntemattomillekin nurkille. Satunnaisesti generoidut aarteet varmistavat, ettei kätköjen välinen etäisyys muodostu liian pitkäksi, jolloin pelaajaan iskostuu lisäksi perinteinen “no jos vielä toi yksi” -mentaliteetti. Pian huomaa kävelleensä monen kilometrin edestä ja nähneensä tutuistakin maisemista uusia puolia – siitäkin huolimatta, että peli yritti melkein kävelyttää minut kerran Aurajokeen.
Tavoitteessaan huijata pelaaja liikkumaan OutCatch! siis ehdottomasti onnistuu. Sen suurimmiksi riippakiviksi osoittautuvatkin toistaiseksi ulkopelilliset rajoitteet, eli tekniikka ja sääolosuhteet. Paikannin imee akun helposti alle puolilleen noin tunnin aarteenmetsästyksen aikana, ja kirkkaalla säällä maksimiin väännetyt kirkkausasetukset kuluttavat tehoja entisestään. Huonolla säällä OutCatch!:ia sen sijaan uhkaa lenkkipolkujen tuttu kirous, eivätkä älypuhelimet toistaiseksi kestä kauaa äärilämpötiloissa. Vaikka säähän ei juuri voi vippaskonstein vaikuttaa, kehittyy tekniikka onneksi väistämättä tukemaan myös OutCatch!:in kaltaisia sovelluksia. Se on ainakin toivottavaa, sillä mitä tulee tekosyihin saada viikottainen liikunta-annos ja auringonpistos, OutCatch! on ehdottomasti yhden mielenkiintoisimpien joukossa.
Lyhyesti: Hauskaa, koukuttavaa ja hyödyllistä aarteenmetsästystä – tosin myös harmillisen tekniikasta riippuvaista sellaista.
Hyvää:
+ Houkuttelee luontoon niin yksin kuin kaverien kanssa
+ Erittäin toimiva audiomaailma
+ Ulkona liikkumisen hauskuus tukee peliä ja toisinpäin
Huonoa:
- Toistaiseksi vielä paljolti tekniikan armoilla
- … sekä sään armoilla
- … puhumattakaan laiskuuden perisynnistä
Ulkona liikkumisen riemua ja aarteenmetsästystä tarjoava, ilmaiseksi iOS-laitteille ladattava OutCatch! on jo löytänyt tiensä monen suomalaisen älypuhelimeen. 24. helmikuuta 2014 julkaistun version 1.5 myötä käsillä on varteenotettava liikuntaan kannustava pelisovellus, jonka taustoista ja tulevaisuudensuunnitelmista haastattelin Planetboardin perustajaa ja monitoimimiestä, Matti Kuhaa.
Mitä pelillisiä lähtökohtia OutCatch!:in synty- ja kehityshistorian taustalta löytyy?
Ajatus ulkona liikkumiseen keskittyvästä pelistä syntyi syksyllä 2012, jolloin idea maastoon sijoitetulla ruudukolla pelaamisesta sai alkunsa. Itse Planetboard perustettiin soveltamaan tätä ruudukkokonseptia aluevalloitusstrategiapeliin, josta OutCatch! sittemmin jalostui hieman suoraviivaisemmaksi harjoitusversioksi. OutCatch! suunniteltiin siis alusta lähtien mobiilipeliksi, sillä tarkka paikantaminen on yksi tärkeimmistä pelillisistä lähtöasetelmista.
Millä tavoin suunnitteluprosessiin on vaikuttanut OutCatch!:in julkaisu nimenomaan ilmaispelinä?
OutCatch!:in tarkoitus on ennen kaikkea aktivoida ihmisiä ulos liikkumaan, mitä ilmainen ladattavuus tietenkin motivoi. OutCatch! toimii lisäksi testiversiona ahkeruuteen painottuvasta freemiumista, jossa pelin ilmainen sisältö syntyy omasta uutteruudesta. Uskomme siihen, että etenkin tulevissa versioissa korostuvan sosiaalisuuden kautta aarteenmetsästykseen jää koukkuun. Koska yksi ihmisen perisynneistä on kuitenkin laiskuus, voi pelissä lunastaa aarteita pidempien välimatkojen päästä myös oikealla rahalla ostetuilla virtuaalidollareilla. OutCatch!:in päätavoite on kannustaa käyttäjiä ulkoiluun, joten pelin näkökulmasta laiskuudesta siis “sakotetaan”.
Onko OutCatch! suunnattu tietylle kohderyhmälle, kuten metsässä samoileville viherpiipertäjille tai sohvan pohjalle lysähtäneille, valmiiksi puhelimiinsa liimaantuneille nuorille?
Selkeimpänä kohderyhmänä toimivat tietysti esimerkiksi geokätköilystä ja lenkkeilystä kiinnostuneet, mutta idean taustalla on alusta asti toiminut halu houkutella perinteisesti liikkumattomammatkin pelaajat ulos neljän seinän sisältä. Tarkoituksena ei ole missään nimessä syyllistää videopelaamista, vaan tarjota toisenlaisiakin tapoja harrastaa sitä. Tähän kategoriaan lukeutuvat mukaan myös aikuiset, joilla on vaikeuksia löytää arjessa aikaa sekä pelaamiselle että ulkoilulle.
Mitkä piirteet tekevät OutCatch!:ista pitkäkestoisen kokemuksen, eli kuinka estetään pelaajan mielenkiintoa lopahtamasta kun uutudenviehätys katoaa?
Sosiaalisuus toimii yhtenä tärkeimmistä kannusteista OutCatch!:in parissa viihtymiselle. Kätköjen luonti, löytäminen sekä niiden välillä tapahtuva sosiaalinen kommunikointi viestien välityksellä pitävät yllä interaktiivisuutta. Aarteen löytämisen riemu kantaa pitkälle, mutta isoin kannustin pelikokemukselle lienee puhtaasti liikkumisen ilo, kun hauskuus syntyykin ulkoilun tuomasta hyvästä olosta. Tällä tavoin sekä peli että ympäristö tukevat siis toisiaan. Toki myös pisteet sekä erilaiset rankingit korostuvat tulevaisuudessa yhä enenevissä määrin, kun jatkamme pelillistä kehitystä aluevalloituksen suuntaan.
Lopuksi voisikin siis tiedustella OutCatch!:in tulevaisuudensuunnitelmista, eli mitä ruudukkopelaamiselta sopii jatkossa odottaa?
OutCatch!:ia voi ajatella pintaraapaisuna isommasta, paikannusta ja ruudukoita hyödyntävästä pelimallista, jossa jo mainittu aluevalloitus on isossa roolissa. Tällöin keskiöön nousevat ns. kirjeshakkihenkiset strategiat, joiden avulla alueista voi leikkimielisesti taistella vuoropohjaisesti. Haluamme myös olla eturintamassa kehittämässä mobiilipeleihin upotettavia äänimaailmoja, jotka osaltaan luovat pelikokemuksesta todellisuutta laajentavan seikkailun. Tulevaisuudessa olisi lisäksi hienoa saada muitakin kehittäjiä soveltamaan Planetboardin ruudukkomallia erilaisissa peliratkaisuissa, jolloin käsite hyötypeleistä laajenee tarjoamaan yhä mielikuvituksellisimpia ulkonaliikkumisen keinoja.
Oman elämänsä Indiana Jones
Ensi alkuun puhelin kourassa kadulla seisominen saattaa hämmentää. Eri ilmansuuntiin liikkuessa sovellus ilmoittaa etäisyyden määränpäähän ruutuina, joten oikean reitin löytäminen ei ole aivan suoraviivaista. Porukassa pelattuna kartan tutkiminen yhdessä on toki osa viehätystä, mutta yksilöpelaajalle ehkä suurimmaksi tärpiksi osoittautuu pelin tarjoama äänimaailma: neuvonantaja ilmoittaa kuulokkeista kuinka monta ruutua aarteelle on jäljellä, ja merkkiäänet kertovat heti harhaan astumisesta. Audio ei missään vaiheessa peitä alleen ympäristön omia ääniä, mutta tuo siihen lisää seikkailuhenkeä hillityllä musiikilla. Etenkin kaupunkiympäristössä kartan tuijottamisesta luopuminen ei ainoastaan lisää kokemuksen immersiota, mutta myös parantaa liikenneturvallisuutta (terveisiä sille pyöräilijälle, jonka alle meinasin ennen kuulokkeisiin siirtymistäni kävellä).
Keskellä metsää simahtava puhelin
Tavoitteessaan huijata pelaaja liikkumaan OutCatch! siis ehdottomasti onnistuu. Sen suurimmiksi riippakiviksi osoittautuvatkin toistaiseksi ulkopelilliset rajoitteet, eli tekniikka ja sääolosuhteet. Paikannin imee akun helposti alle puolilleen noin tunnin aarteenmetsästyksen aikana, ja kirkkaalla säällä maksimiin väännetyt kirkkausasetukset kuluttavat tehoja entisestään. Huonolla säällä OutCatch!:ia sen sijaan uhkaa lenkkipolkujen tuttu kirous, eivätkä älypuhelimet toistaiseksi kestä kauaa äärilämpötiloissa. Vaikka säähän ei juuri voi vippaskonstein vaikuttaa, kehittyy tekniikka onneksi väistämättä tukemaan myös OutCatch!:in kaltaisia sovelluksia. Se on ainakin toivottavaa, sillä mitä tulee tekosyihin saada viikottainen liikunta-annos ja auringonpistos, OutCatch! on ehdottomasti yhden mielenkiintoisimpien joukossa.
Lyhyesti: Hauskaa, koukuttavaa ja hyödyllistä aarteenmetsästystä – tosin myös harmillisen tekniikasta riippuvaista sellaista.
Hyvää:
+ Houkuttelee luontoon niin yksin kuin kaverien kanssa
+ Erittäin toimiva audiomaailma
+ Ulkona liikkumisen hauskuus tukee peliä ja toisinpäin
Huonoa:
- Toistaiseksi vielä paljolti tekniikan armoilla
- … sekä sään armoilla
- … puhumattakaan laiskuuden perisynnistä
Afrikan tähti omalla takapihalla
Mitä pelillisiä lähtökohtia OutCatch!:in synty- ja kehityshistorian taustalta löytyy?
Ajatus ulkona liikkumiseen keskittyvästä pelistä syntyi syksyllä 2012, jolloin idea maastoon sijoitetulla ruudukolla pelaamisesta sai alkunsa. Itse Planetboard perustettiin soveltamaan tätä ruudukkokonseptia aluevalloitusstrategiapeliin, josta OutCatch! sittemmin jalostui hieman suoraviivaisemmaksi harjoitusversioksi. OutCatch! suunniteltiin siis alusta lähtien mobiilipeliksi, sillä tarkka paikantaminen on yksi tärkeimmistä pelillisistä lähtöasetelmista.
Millä tavoin suunnitteluprosessiin on vaikuttanut OutCatch!:in julkaisu nimenomaan ilmaispelinä?
OutCatch!:in tarkoitus on ennen kaikkea aktivoida ihmisiä ulos liikkumaan, mitä ilmainen ladattavuus tietenkin motivoi. OutCatch! toimii lisäksi testiversiona ahkeruuteen painottuvasta freemiumista, jossa pelin ilmainen sisältö syntyy omasta uutteruudesta. Uskomme siihen, että etenkin tulevissa versioissa korostuvan sosiaalisuuden kautta aarteenmetsästykseen jää koukkuun. Koska yksi ihmisen perisynneistä on kuitenkin laiskuus, voi pelissä lunastaa aarteita pidempien välimatkojen päästä myös oikealla rahalla ostetuilla virtuaalidollareilla. OutCatch!:in päätavoite on kannustaa käyttäjiä ulkoiluun, joten pelin näkökulmasta laiskuudesta siis “sakotetaan”.
Onko OutCatch! suunnattu tietylle kohderyhmälle, kuten metsässä samoileville viherpiipertäjille tai sohvan pohjalle lysähtäneille, valmiiksi puhelimiinsa liimaantuneille nuorille?
Mitkä piirteet tekevät OutCatch!:ista pitkäkestoisen kokemuksen, eli kuinka estetään pelaajan mielenkiintoa lopahtamasta kun uutudenviehätys katoaa?
Sosiaalisuus toimii yhtenä tärkeimmistä kannusteista OutCatch!:in parissa viihtymiselle. Kätköjen luonti, löytäminen sekä niiden välillä tapahtuva sosiaalinen kommunikointi viestien välityksellä pitävät yllä interaktiivisuutta. Aarteen löytämisen riemu kantaa pitkälle, mutta isoin kannustin pelikokemukselle lienee puhtaasti liikkumisen ilo, kun hauskuus syntyykin ulkoilun tuomasta hyvästä olosta. Tällä tavoin sekä peli että ympäristö tukevat siis toisiaan. Toki myös pisteet sekä erilaiset rankingit korostuvat tulevaisuudessa yhä enenevissä määrin, kun jatkamme pelillistä kehitystä aluevalloituksen suuntaan.
Lopuksi voisikin siis tiedustella OutCatch!:in tulevaisuudensuunnitelmista, eli mitä ruudukkopelaamiselta sopii jatkossa odottaa?
Keskustelut (1 viestiä)
Rekisteröitynyt 03.01.2008
29.04.2014 klo 19.15 2
Kirjoita kommentti