Trials Fusion
Tervetuloa tulevaisuuteen
RedLynxin toimitusjohtaja Tero Virtala on varmasti tällä hetkellä tyytyväinen mies. Jo pitkään RedLynxillä on voitu keskittyä täysillä kahteen peliin: mobiilipeli Trials Frontieriin sekä pääsarjan uuteen isoon peliin, Trials Fusioniin. Jälkimmäiseen on keskitytty viimeiset vajaat kaksi vuotta, ja se on RedLynxin tähänastisista peleistä ylivoimaisesti suurin. Nyt molemmat peleistä ovat ulkona, ja ennen julkaisua tiimi oli esittelemässä Trials Fusionia Helsingissä tilaisuudessa, jossa myös V2.fi oli läsnä.
Luova johtaja Antti Ilvessuo kertoi Fusionia esitellessään, että pelaajan on haluttu tietävän välittömästi olevansa uudessa Trialsissa. Peli on täysin uudennäköinen, ja tämä tehdään selväksi heti ensimmäisessä radassa. Varsinkin siinä vaiheessa, kun päästään ulkotiloihin, huomaa, että visuaalisuus on todella kokenut kunnon päivityksen. Kaikki on värikkäämpää ja komeampaa.
Ulkonäön lisäksi Fusioniin on lisätty kiitettävästi muitakin uudistuksia. Mukana on esimerkiksi nelipyöräinen ajoneuvo, jonka fysiikat on Ilvessuon mukaan laitettu täysin uusiksi, ja siten myös sen hallinta vaatii erilaista tekniikkaa kuin muiden kaksipyöräisten ajokkien. Lisäksi pyöristä löytyy poljettava Rabbit, jota suositellaan vain kokeneimmille kuskeille, sekä Foxbat, FMX-pyörä, joka on erikoistunut temppuihin.
Temput ovatkin yksi Fusionin suurimmista ja mielenkiintoisimmista uudistuksista. Ilvessuon mukaan temput ovat jotain, mikä tuntuu Trialsiin hyvin sopivalta: sitä ovat sekä pelaajat kyselleet että devaajat pohtineet. Mitään arcade-näppäinyhdistelmiä ei ole kuitenkaan haluttu toteuttaa, vaan kuten muukin ajamisen hallinta, nämäkin on toteutettu fysiikkamoottorilla. Temput tehdään pyörän ollessa ilmassa tatteja käyttämällä. Temppuihin vaikuttaa pyörän asento sekä se, mihin suuntaan oikeaa tattia, eli pelihahmoa liikuttaa.
Varsinkin oikeiden temppujen löytäminen on alkuun hankalaa, koska monet liikkeistä ovat hyvin samanlaisia. Vain pienet asentoerot määrittävät, mitä tatin liikuttamisen tuloksena on. Pikkuhiljaa hommaan pääsee kuitenkin mukaan. Radalla harjoittelu on hankalaa, mutta onneksi mukana on harjoitusmoodi, jossa pyörä leijuu ilmassa ja temppuja on paljon helpompi harjoitella.
Koko Trialsia ei ole temppuiluksi muunnettu, vaan hyötyä niistä on lähinnä tietyillä FMX-radoilla, joissa voi kerätä pisteitä tempuilla. Ideana olisi ajaa puhtaasti, kaatumatta ja temppuja ketjuttaen, jolloin pistekerroin kasvaa jatkuvasti ja mukavaa vauhtia. Kertoimien avulla mahdollisuudet huimiin pistesaaliisiin ovat olemassa, ja Ilvessuon mukaan RedLynxinkin parhaimmat pisteet ovat vielä kaukana teoreettisista maksimipisteistä.
Pelaaja voi kustomoida sekä ajokkejaan että kuskiaan, ja päivitykset avautuvat pelaajan kehityksen mukaan, minkä jälkeen niitä voi ostaa pelin sisäisellä valuutalla. Mikromaksuja pelkäävät voivat kuitenkin tässä kohtaa huokaista helpotuksesta; sellaisia ei Ilvessuon mukaan Fusionissa ole, vaan kaikki on avattavissa pelkästään pelaamalla.
Pääpeli sisältää 40 rataa, joista jokaisesta löytyy kolme haastetta. Nämä puolestaan voivat olla miltei mitä tahansa. Joskus tavoitteena on tehdä ajon aikana tietty määrä pyörähdyksiä, toisinaan ajaa maaliin puhtaasti kuskin tasapainoa muuttelematta tai joskus vaikka tehdä tietty temppu tietyssä kohtaa rataa. Osa on erikoisempiakin. Pääsiäiseen sopivasti mukana on myös jälleen kasa easter eggejä, ja radoille on piilotettu kerättäviä oravia. Näiden salaisuuksien löytäminen myös muuttaa rataa, joten pelattavaa on jälleen lisää. Normaalien ja temppuratojen lisäksi löytyy taitopelejä, joissa on tarkoituksena esimerkiksi hypätä hyppyristä tai ajaa mahdollisimman pitkään kallistamatta pyörää.
Pelin mukana olevat radat ovat toki vasta alku, sillä peli sisältää jälleen kaikille pelaajille avoimen rataeditorin. Heti julkaisun jälkeen peliin on alkanut tulvimaan itse tehtyjä ratoja, ja vaikka massasta suurin osa on luonnollisesti roskaa, luvassa on varmasti monia helmiä ja luovuuden rajojen koettelua. Ilvessuon mukaan rataeditori oli jo Trials Evolutionissa sen verran hyvä, että se on pidetty pääosin sellaisenaan, mutta sen sijaan ratojen etsimistä on helpotettu. Uutena ja tervetulleena ominaisuutena pelaajat voivat tehdä ratatilauksia, eli antaa haluamiaan kriteereitä (“helppoja neljän pelaajan Supercross-ratoja”) ja sitten saada jatkuvasti tietoa uusista kriteerit täyttävistä julkaisuista.
Trials Fusionissa on mukana myös jonkinlainen tarina, joka kertoutuu tekoälyjen puheiden kautta. Miespuolinen ääni osoittaa puheensa kaikille, kun taas naispuolinen tekoäly puhuu juuri pelaajalle, ja osoittaa myös jonkinlaista kiintymystä ajajaa kohtaan. Vaikka repliikit ovat usein humoristisia, alkaa toisinaan ärsyttää, kun jotain radan kohtaa hioessaan sama repliikki tulee yhä uudelleen ja uudelleen.
Mukana on myös jokaisia bileitä piristävä moninpelitila, jota voi pelata 2-4 pelaaja, tosin ainakin näin aluksi ainoastaan lokaalisti. Nettimoninpelikin on Ilvessuon mukaan tulossa myöhemmin, ja paljon muutakin lisäsisältöä on jo suunniteltu ensimmäiselle vuodelle. Myynnissä onkin jo nyt 20 euron hintainen kausikortti, jolla voi ennakko-ostaa kaikki kuusi suunniteltua lisäsisältöjulkaisua. Oman onnensa nojaan peliä ei siis jätetä, vaan kehitys jatkuu edelleen.
Mielenkiintoisena ominaisuutena Trials Fusion sisältää myös koukkuja RedLynxin mobiili-Trialsiin, Trials Frontieriin. Pelit sijoittuvat tarinan mukaan samaan maailmaan, mutta sen eri aikoihin. UPlay-tilin linkkaamalla voi ainakin kolmen radan versiot ajaa läpi kummassakin pelissä, ja kun molemmissa peleissä on kultamitali taskussa, saa palkinnoksi uusia varusteita. Lisää yhteistä sisältöä peleille on jo harkinnassa.
Toistaiseksi selvästi negatiivisin juttu löytyy infrastruktuurista. Ubisoftin servereissä nimittäin on vikaa jatkuvasti. En ole vieläkään päässyt rekisteröimään peliä Uplay-tiliini, kun servereihin ei ole saanut yhteyttä reilun puolen tusinan eri aikoihin tehtyjen kokeilujen jälkeen. Heikkojen yhteyksien vuoksi myös esimerkiksi leaderboardit toimivat vaihtelevasti, ja niinpä perinteinen Trials-koukutin, omien suoritusten vertailu kavereihin, jäi välillä kokonaan väliin. Toivottavasti serverit saadaan siis vauhdilla kuntoon.
Pyörien valinnassa pyörien kuvien latailut kestävät toisinaan useita sekunteja ja pelin tallennukset kestävät joskus tuskastuttavan kauan. Myös Unreal Enginen perinteiset ongelmat ovat taas mukana. Tekstuurit latautuvat hitaasti ja esineitä paukahtelee esiin taustasta kesken ajon. Se tärkein, eli pelattavuus, toki toimii kuten ennenkin. Yskähtelyistään huolimatta Fusion onkin fanin pakkohankinta.
Luova johtaja Antti Ilvessuo kertoi Fusionia esitellessään, että pelaajan on haluttu tietävän välittömästi olevansa uudessa Trialsissa. Peli on täysin uudennäköinen, ja tämä tehdään selväksi heti ensimmäisessä radassa. Varsinkin siinä vaiheessa, kun päästään ulkotiloihin, huomaa, että visuaalisuus on todella kokenut kunnon päivityksen. Kaikki on värikkäämpää ja komeampaa.
Ulkonäön lisäksi Fusioniin on lisätty kiitettävästi muitakin uudistuksia. Mukana on esimerkiksi nelipyöräinen ajoneuvo, jonka fysiikat on Ilvessuon mukaan laitettu täysin uusiksi, ja siten myös sen hallinta vaatii erilaista tekniikkaa kuin muiden kaksipyöräisten ajokkien. Lisäksi pyöristä löytyy poljettava Rabbit, jota suositellaan vain kokeneimmille kuskeille, sekä Foxbat, FMX-pyörä, joka on erikoistunut temppuihin.
Trick or treat
Temput ovatkin yksi Fusionin suurimmista ja mielenkiintoisimmista uudistuksista. Ilvessuon mukaan temput ovat jotain, mikä tuntuu Trialsiin hyvin sopivalta: sitä ovat sekä pelaajat kyselleet että devaajat pohtineet. Mitään arcade-näppäinyhdistelmiä ei ole kuitenkaan haluttu toteuttaa, vaan kuten muukin ajamisen hallinta, nämäkin on toteutettu fysiikkamoottorilla. Temput tehdään pyörän ollessa ilmassa tatteja käyttämällä. Temppuihin vaikuttaa pyörän asento sekä se, mihin suuntaan oikeaa tattia, eli pelihahmoa liikuttaa.
Varsinkin oikeiden temppujen löytäminen on alkuun hankalaa, koska monet liikkeistä ovat hyvin samanlaisia. Vain pienet asentoerot määrittävät, mitä tatin liikuttamisen tuloksena on. Pikkuhiljaa hommaan pääsee kuitenkin mukaan. Radalla harjoittelu on hankalaa, mutta onneksi mukana on harjoitusmoodi, jossa pyörä leijuu ilmassa ja temppuja on paljon helpompi harjoitella.
Koko Trialsia ei ole temppuiluksi muunnettu, vaan hyötyä niistä on lähinnä tietyillä FMX-radoilla, joissa voi kerätä pisteitä tempuilla. Ideana olisi ajaa puhtaasti, kaatumatta ja temppuja ketjuttaen, jolloin pistekerroin kasvaa jatkuvasti ja mukavaa vauhtia. Kertoimien avulla mahdollisuudet huimiin pistesaaliisiin ovat olemassa, ja Ilvessuon mukaan RedLynxinkin parhaimmat pisteet ovat vielä kaukana teoreettisista maksimipisteistä.
Pelaaja voi kustomoida sekä ajokkejaan että kuskiaan, ja päivitykset avautuvat pelaajan kehityksen mukaan, minkä jälkeen niitä voi ostaa pelin sisäisellä valuutalla. Mikromaksuja pelkäävät voivat kuitenkin tässä kohtaa huokaista helpotuksesta; sellaisia ei Ilvessuon mukaan Fusionissa ole, vaan kaikki on avattavissa pelkästään pelaamalla.
Pääsiäismunien perässä
Pääpeli sisältää 40 rataa, joista jokaisesta löytyy kolme haastetta. Nämä puolestaan voivat olla miltei mitä tahansa. Joskus tavoitteena on tehdä ajon aikana tietty määrä pyörähdyksiä, toisinaan ajaa maaliin puhtaasti kuskin tasapainoa muuttelematta tai joskus vaikka tehdä tietty temppu tietyssä kohtaa rataa. Osa on erikoisempiakin. Pääsiäiseen sopivasti mukana on myös jälleen kasa easter eggejä, ja radoille on piilotettu kerättäviä oravia. Näiden salaisuuksien löytäminen myös muuttaa rataa, joten pelattavaa on jälleen lisää. Normaalien ja temppuratojen lisäksi löytyy taitopelejä, joissa on tarkoituksena esimerkiksi hypätä hyppyristä tai ajaa mahdollisimman pitkään kallistamatta pyörää.
Pelin mukana olevat radat ovat toki vasta alku, sillä peli sisältää jälleen kaikille pelaajille avoimen rataeditorin. Heti julkaisun jälkeen peliin on alkanut tulvimaan itse tehtyjä ratoja, ja vaikka massasta suurin osa on luonnollisesti roskaa, luvassa on varmasti monia helmiä ja luovuuden rajojen koettelua. Ilvessuon mukaan rataeditori oli jo Trials Evolutionissa sen verran hyvä, että se on pidetty pääosin sellaisenaan, mutta sen sijaan ratojen etsimistä on helpotettu. Uutena ja tervetulleena ominaisuutena pelaajat voivat tehdä ratatilauksia, eli antaa haluamiaan kriteereitä (“helppoja neljän pelaajan Supercross-ratoja”) ja sitten saada jatkuvasti tietoa uusista kriteerit täyttävistä julkaisuista.
Trials Fusionissa on mukana myös jonkinlainen tarina, joka kertoutuu tekoälyjen puheiden kautta. Miespuolinen ääni osoittaa puheensa kaikille, kun taas naispuolinen tekoäly puhuu juuri pelaajalle, ja osoittaa myös jonkinlaista kiintymystä ajajaa kohtaan. Vaikka repliikit ovat usein humoristisia, alkaa toisinaan ärsyttää, kun jotain radan kohtaa hioessaan sama repliikki tulee yhä uudelleen ja uudelleen.
Katse kohti tulevaa
Mukana on myös jokaisia bileitä piristävä moninpelitila, jota voi pelata 2-4 pelaaja, tosin ainakin näin aluksi ainoastaan lokaalisti. Nettimoninpelikin on Ilvessuon mukaan tulossa myöhemmin, ja paljon muutakin lisäsisältöä on jo suunniteltu ensimmäiselle vuodelle. Myynnissä onkin jo nyt 20 euron hintainen kausikortti, jolla voi ennakko-ostaa kaikki kuusi suunniteltua lisäsisältöjulkaisua. Oman onnensa nojaan peliä ei siis jätetä, vaan kehitys jatkuu edelleen.
Mielenkiintoisena ominaisuutena Trials Fusion sisältää myös koukkuja RedLynxin mobiili-Trialsiin, Trials Frontieriin. Pelit sijoittuvat tarinan mukaan samaan maailmaan, mutta sen eri aikoihin. UPlay-tilin linkkaamalla voi ainakin kolmen radan versiot ajaa läpi kummassakin pelissä, ja kun molemmissa peleissä on kultamitali taskussa, saa palkinnoksi uusia varusteita. Lisää yhteistä sisältöä peleille on jo harkinnassa.
Serverimurheista huolimatta
Toistaiseksi selvästi negatiivisin juttu löytyy infrastruktuurista. Ubisoftin servereissä nimittäin on vikaa jatkuvasti. En ole vieläkään päässyt rekisteröimään peliä Uplay-tiliini, kun servereihin ei ole saanut yhteyttä reilun puolen tusinan eri aikoihin tehtyjen kokeilujen jälkeen. Heikkojen yhteyksien vuoksi myös esimerkiksi leaderboardit toimivat vaihtelevasti, ja niinpä perinteinen Trials-koukutin, omien suoritusten vertailu kavereihin, jäi välillä kokonaan väliin. Toivottavasti serverit saadaan siis vauhdilla kuntoon.
Pyörien valinnassa pyörien kuvien latailut kestävät toisinaan useita sekunteja ja pelin tallennukset kestävät joskus tuskastuttavan kauan. Myös Unreal Enginen perinteiset ongelmat ovat taas mukana. Tekstuurit latautuvat hitaasti ja esineitä paukahtelee esiin taustasta kesken ajon. Se tärkein, eli pelattavuus, toki toimii kuten ennenkin. Yskähtelyistään huolimatta Fusion onkin fanin pakkohankinta.
Keskustelut (1 viestiä)
21.04.2014 klo 10.49
Edelliset Trials pelit ovat toimineet juuri tämän tilan vuoksi hyvinä monen ihmisen pelinä samalta sohvalta pelattuna ohjainta välillä vaihtaen.
Ehkäpä kyseinen tila on tulossa maksullisena sisältönä peliin, mikä hyvin sopisi vallitsevaan nykykulttuuriin pelialalla.
Kirjoita kommentti