Listasunnuntai #218
Piilotetut pelimusat
Listasunnuntaissa vierailee tänään kirjoittajana V2.fi:ssä aikanaan peliarvostelijanakin toiminut Tero Huomo.
Eksyn usein tietokoneella istuessani kuuntelemaan vanhaa, itselleni nostalgista pelimusiikkia. Hiljattain muistelin listan ensimmäistä kappaletta, Warcraft 2:n kornia diskobiittiä. Jäin pohtimaan vastaavia tapauksia. Ajatus kasvoi kattamaan eri tavoin piilotetut pelimusiikit, jota harvemmin normaalin pelaamisen yhteydessä kuulee. Kaavailin aiheesta triviaa, jossa peli pitäisi tunnistaa musiikkiklipin perusteella. Triviasta olisi kuitenkin tullut sen verran lyhyt ja omituinen, että hylkäsin ajatuksen nopeasti. Ehdin kuitenkin tuumailla ja tehdä taustatutkimusta sen verran, että materiaalia kasaantui sopivasti Listasunnuntain vieraskynäilyn tarpeiksi.
Aikoinaan peliohjelmoijat saattoivat tallentaa taustamusiikit pelilevylle formaatissa, jota myös tavalliset cd-soittimet toistivat. Penskana levyjä sitten kuunneltiin mankalla, ja salainen kappale löytyikin Warcraft 2:n lisälevyn lopusta. Silloin oletin kappaleen olevan kepeä päätös pelille. Tosiasiassa diskoteekki jytää, kun käyttää osuvaa huijauskoodia "disco". Klippi Medieval Manista on kuultavissa myös Starcraftissa, kunhan Protossien Observer-yksikköä klikkailee riittävän monta kertaa peräkkäin. Medieval Man viittaa kilpailevan Command & Conquerin kappaleeseen Target, jossa lauletaan "I am a mechanical man".
Kuten Warcraftissa, myös Castlevaniassa bonuskappale löytyi, kun levyä toisti normaalina audio-cd:nä. Poikkeuksena Castlevaniassa tämä on ainoa tapa päästä kappaleeseen käsiksi. Tyypillisesti ensimmäinen raita oli cd-soittimen näkökulmasta tyhjä – tilan vei pelidata. Castlevanian levyn toisessa kappaleessa Alucard sättii kuuntelijaa ensimmäisen kappaleen soittamisesta. Varoituksen jälkeen soivaa bonuskappaletta olisivat monet mielellään kuulleet myös itse seikkailun aikana.
Jäikö mieleesi Bioshock Infiniten taustahumina? Kun sopivissa kohdin ympäröivää narinaa ja murinaa nopeuttaa lähes 1000 % alkuperäisestä, soi kitara ja naisen heleä lauluääni. Nopeutettunakin musiikki kuulostaa vinksahtaneelta ja tuonpuoleiselta. Osa kuuntelijoista epäilee musiikin hidastamisen vain olleen kätevä tapa luoda taustahuminaa. Toiset taas erottavat kaksi lausetta, jotka todennäköisesti viittaavat pelin loppuratkaisuun.
TimeSplitters 2 sisälsi kolme kätkettyä minipeliä - Anaconda, Astrolander ja Retro Racer. Vain tietyillä vaikeustasoilla ilmestyneet pelikasetit olivat ripoteltu ympäri tarinamoodia. Minipelien taustamusiikki on pääpeliin verrattuna varsin poikkeavaa. Jokaisessa soi oma veikeä chiptune-biittinsä. Etenkin Lunar Lander –peliä imitoivaa Astrolanderia pelasi jo ihan vain musiikin vuoksi.
Vaihtoehtoiset loppuratkaisut ovat Silent Hillien peruskauraa. Kenties omituisin on salainen Dog Ending, jossa Silent Hill 2:n tapahtumien takana onkin koira. Koira muuttaa lopputekstit musiikkia myötä varsin villiksi. Dog Ending ei ollut mahdollinen ensimmäisellä läpipeluulla, jolloin se olisi ollut vahingossa sen saaneille pelaajille turhan hämmentävä. Lienee syytä huomauttaa, että peli oli aikaansa edellä – doge ja Keyboard cat tulivat tunnetuiksi vasta vuosia myöhemmin.
Selatessaan Sonic 2:n sound testiä useat pelaajat huomasivat, ettei kappale numero 10 esiintynyt pelissä lainkaan. Kun tämän yhdisti promokuviin Hidden Palace Zonesta, laski osa pelaajista yhteen yksi plus yksi ja päätyivät olettamaan, että kyseessä on piilotason musiikki. Salataso hylättiin lopullisesta julkaisusta, mutta tason varhaiseen versioon pääsi käsiksi Game Genie -huijauslaitteen avulla. Taustamusiikkina on kuin onkin #10. Viime vuoden iOS-uudelleenjulkaisussa Hidden Palace Zone on oikea pelattava salataso, mutta musiikki on vaihtunut.
Jos Ms. Splosion Manissa möhlii monesti peräkkäin, tarjotaan nykystandardien mukaisesti mahdollisuutta aloittaa suoraan seuraavalta tarkistuspisteeltä. Mikäli sortuu helpotuksiin, peli nälvii kasvattamalla Ms. Splosion Manille hervottoman takapuolen. Samalla taustamusiikki vaihtuu tuoretta ghettopeppua ylistävään jytään. Kappaleen voi ladata ilmaiseksi suoraan pelin nettisivuilta.
Eksyn usein tietokoneella istuessani kuuntelemaan vanhaa, itselleni nostalgista pelimusiikkia. Hiljattain muistelin listan ensimmäistä kappaletta, Warcraft 2:n kornia diskobiittiä. Jäin pohtimaan vastaavia tapauksia. Ajatus kasvoi kattamaan eri tavoin piilotetut pelimusiikit, jota harvemmin normaalin pelaamisen yhteydessä kuulee. Kaavailin aiheesta triviaa, jossa peli pitäisi tunnistaa musiikkiklipin perusteella. Triviasta olisi kuitenkin tullut sen verran lyhyt ja omituinen, että hylkäsin ajatuksen nopeasti. Ehdin kuitenkin tuumailla ja tehdä taustatutkimusta sen verran, että materiaalia kasaantui sopivasti Listasunnuntain vieraskynäilyn tarpeiksi.
Warcraft II: Beyond the Dark Portal - Medieval Man
Aikoinaan peliohjelmoijat saattoivat tallentaa taustamusiikit pelilevylle formaatissa, jota myös tavalliset cd-soittimet toistivat. Penskana levyjä sitten kuunneltiin mankalla, ja salainen kappale löytyikin Warcraft 2:n lisälevyn lopusta. Silloin oletin kappaleen olevan kepeä päätös pelille. Tosiasiassa diskoteekki jytää, kun käyttää osuvaa huijauskoodia "disco". Klippi Medieval Manista on kuultavissa myös Starcraftissa, kunhan Protossien Observer-yksikköä klikkailee riittävän monta kertaa peräkkäin. Medieval Man viittaa kilpailevan Command & Conquerin kappaleeseen Target, jossa lauletaan "I am a mechanical man".
Castlevania: Symphony of the Night - Bonus track
Kuten Warcraftissa, myös Castlevaniassa bonuskappale löytyi, kun levyä toisti normaalina audio-cd:nä. Poikkeuksena Castlevaniassa tämä on ainoa tapa päästä kappaleeseen käsiksi. Tyypillisesti ensimmäinen raita oli cd-soittimen näkökulmasta tyhjä – tilan vei pelidata. Castlevanian levyn toisessa kappaleessa Alucard sättii kuuntelijaa ensimmäisen kappaleen soittamisesta. Varoituksen jälkeen soivaa bonuskappaletta olisivat monet mielellään kuulleet myös itse seikkailun aikana.
Bioshock Infinite: Ambient music easter egg
Jäikö mieleesi Bioshock Infiniten taustahumina? Kun sopivissa kohdin ympäröivää narinaa ja murinaa nopeuttaa lähes 1000 % alkuperäisestä, soi kitara ja naisen heleä lauluääni. Nopeutettunakin musiikki kuulostaa vinksahtaneelta ja tuonpuoleiselta. Osa kuuntelijoista epäilee musiikin hidastamisen vain olleen kätevä tapa luoda taustahuminaa. Toiset taas erottavat kaksi lausetta, jotka todennäköisesti viittaavat pelin loppuratkaisuun.
TimeSplitters 2: Astrolander
TimeSplitters 2 sisälsi kolme kätkettyä minipeliä - Anaconda, Astrolander ja Retro Racer. Vain tietyillä vaikeustasoilla ilmestyneet pelikasetit olivat ripoteltu ympäri tarinamoodia. Minipelien taustamusiikki on pääpeliin verrattuna varsin poikkeavaa. Jokaisessa soi oma veikeä chiptune-biittinsä. Etenkin Lunar Lander –peliä imitoivaa Astrolanderia pelasi jo ihan vain musiikin vuoksi.
Silent Hill 2: Dog Ending Song
Vaihtoehtoiset loppuratkaisut ovat Silent Hillien peruskauraa. Kenties omituisin on salainen Dog Ending, jossa Silent Hill 2:n tapahtumien takana onkin koira. Koira muuttaa lopputekstit musiikkia myötä varsin villiksi. Dog Ending ei ollut mahdollinen ensimmäisellä läpipeluulla, jolloin se olisi ollut vahingossa sen saaneille pelaajille turhan hämmentävä. Lienee syytä huomauttaa, että peli oli aikaansa edellä – doge ja Keyboard cat tulivat tunnetuiksi vasta vuosia myöhemmin.
Sonic 2: Sound test #10
Selatessaan Sonic 2:n sound testiä useat pelaajat huomasivat, ettei kappale numero 10 esiintynyt pelissä lainkaan. Kun tämän yhdisti promokuviin Hidden Palace Zonesta, laski osa pelaajista yhteen yksi plus yksi ja päätyivät olettamaan, että kyseessä on piilotason musiikki. Salataso hylättiin lopullisesta julkaisusta, mutta tason varhaiseen versioon pääsi käsiksi Game Genie -huijauslaitteen avulla. Taustamusiikkina on kuin onkin #10. Viime vuoden iOS-uudelleenjulkaisussa Hidden Palace Zone on oikea pelattava salataso, mutta musiikki on vaihtunut.
Ms. Splosion Man: Badonkadonk
Jos Ms. Splosion Manissa möhlii monesti peräkkäin, tarjotaan nykystandardien mukaisesti mahdollisuutta aloittaa suoraan seuraavalta tarkistuspisteeltä. Mikäli sortuu helpotuksiin, peli nälvii kasvattamalla Ms. Splosion Manille hervottoman takapuolen. Samalla taustamusiikki vaihtuu tuoretta ghettopeppua ylistävään jytään. Kappaleen voi ladata ilmaiseksi suoraan pelin nettisivuilta.
Keskustelut (11 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
06.04.2014 klo 20.10
http://www.flyingomelette.com/oddities/oddities27.html listaa jonkin verran retropelien käyttämätöntä musiikkia.
Incubationin soundtrackilla soi myös hieman kevyemmällä mielellä tehty räppi: https://www.youtube.com/watch?v=0Jn6xN-dvl0 . Soi jopa kahtena eri versiona. En kuitenkaan saanut millään 100% varmistusta, onko kyseessä bonus, vai soiko myös mahdollisesti pelin aikana.
Lisäksi Ninja Gaiden Blackin sound testistä löytyy A New Challenge, joka ei kuitenkaan sisälly enää Black-versioon lainkaan. Alkuperäisessäkään siihen kovin moni enää törmää, sillä se soi Master Ninja Tournament -valikossa, joka kuului pelin Xbox Live -osuuteen. Lisäksi virallisella Original sound trax -levyllä on kolme bonuskappaletta (Devil, Murai ja Tower), jotka leikattiin lopullisestä pelistä pois.
Rekisteröitynyt 17.03.2009
06.04.2014 klo 20.39
Jotain uudempaa Dark Souls kakkosesta mukaan.
Rekisteröitynyt 21.12.2010
06.04.2014 klo 20.57 2
Sitten oli Halo: Reachin Club Errera, jossa soi muutakin soundtrackeiltä löytynyttä mutta pelissä käyttämätöntä musaa. www.youtube.com/watch?v=XxuLOpuKTPw
06.04.2014 klo 21.09
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
06.04.2014 klo 21.14
Sitten oli Halo: Reachin Club Errera, jossa soi muutakin soundtrackeiltä löytynyttä mutta pelissä käyttämätöntä musaa. www.youtube.com/watch?v=XxuLOpuKTPw
Mitenhän unohdin tämän kokonaan, vaikka itsekin joskus kyseistä Easter eggiä kokeillut. Eipä tullut edes vastaan, kun aihetta googlettelin. Hyvä lisä!
Rekisteröitynyt 10.04.2007
06.04.2014 klo 21.16
Siitäpä vielä lisää tutkittavaa aiheesta kiinnostuneille.
Rekisteröitynyt 08.01.2010
06.04.2014 klo 21.47
06.04.2014 klo 21.54
http://tcrf.net/Category:Games_with_unused_music
Siitäpä vielä lisää tutkittavaa aiheesta kiinnostuneille.
Mutta eihän käyttämättä jääneet musiikit ole sama asia kuin piilotetut kappaleet tai muuten vain harvoin pelissä kuultavat biisit?
06.04.2014 klo 21.56
http://tcrf.net/Category:Games_with_unused_music
Siitäpä vielä lisää tutkittavaa aiheesta kiinnostuneille.
Mutta eihän käyttämättä jääneet musiikit ole sama asia kuin piilotetut kappaleet tai muuten vain harvoin pelissä kuultavat biisit?
Oikeassa olet, mutta monesti se mitä pelaajat tulkitsevat "piilotetuiksi" kappaleiksi on yksinkertaisesti musiikkia joka on jäänyt käyttämättä. Esimerkkinä vaikkapa tuo Symphony of the Nightin bonusraita.
07.04.2014 klo 03.16 4
07.04.2014 klo 23.51
Kirjoita kommentti