Tuorein sisältö

Perils of Man

Kati Alha

18.05.2015 klo 10.00 | Luettu: 3495 kertaa | Teksti: Kati Alha

Aikamatkaseikkailun alkukatsaus
Huom! Ennakko on päivitetty arvosteluksi 18.5. Alkuperäinen artikkeli julkaistiin 18.3.2014. Uusi tekstiosio on artikkelin loppupuolella.

Perils of Man on tällä hetkellä iPadille tekeillä oleva perinteinen osoita ja klikkaa -seikkailu, jonka taustalta löytyy ihan tunnettuja nimiä. Peliä on nimittäin ollut suunnittelemassa Bill Tiller, joka on paremmin tunnettu LucasArts-ajoiltaan. Tällöin miehellä oli lusikkansa sopassa mm. pelien The Dig ja The Curse of Monkey Island kohdalla, silloin tosin artistin roolissa. Kehittäjäfirmana on sveitsiläinen IF Games ja sponsoroijana vakuutusyhtiö Swiss Re. Kaikesta päätellen kyseessä on siis vakuutusfirmalle tehty peli, mutta ainakaan ensimmäisestä luvusta tämä ei tule esille mitenkään; tuotos vaikuttaa täysin viihteelliseltä seikkailupeliltä.

Lupaavat lähtökohdat



Perils of Man alkaa lupaavasti, sillä intro herättää kiinnostuksen välittömästi. Siitä tulevat mieleen sopivalla huumorilla höystetyt vanhat mysteerisarjat. Alussa kerrotaan tiedemiessuvun miehestä, joka on 10 vuotta aiemmin kadonnut oudoissa olosuhteissa. Peli siirtyy kyseisen miehen 16-vuotiaan tyttären huoneeseen, jossa tämä käy keskustelua kummituksia näkevän, hieman hysteerisen äitinsä kanssa. Kun tyttö saa haltuunsa isänsä jättämän laatikon, päättää hän selvittää katoamiseen liittyvät mysteerit.

Alku lupaa paljon, mutta tästä eteenpäin peli on hyvin perinteistä seikkailua. Pelihahmoa liikutetaan täppäämällä ruutua, ja pitämällä ruutua kosketettuna lähistöllä olevat hotspotit näytetään ympyröitynä. Vuorovaikutus ja liikkuminen voisivat olla sulavampaakin, sillä jotenkin paikasta toiseen liikkuminen ja hotspottien hakeminen tuntuivat toisinaan vähän vaivalloiselta. Perusasiat ovat kuitenkin kunnossa. Esineiden keräilyn, yhdistelyn ja oikeille paikoilleen laittamisen lisäksi mukana on pulmia ratkaistaviksi, mutta mitään uutta tai erikoista ei ole tarjolla.


Visuaalisesti peli näyttää ihan laadukkaalta, ja ääninäyttelykin toimii sekä englanniksi että saksaksi. Yllättäen saksankielinen versio englantiteksteillä tuntui kuitenkin jopa paremmalta ja aidommalta. Ennakkoversiossa oli vielä parantamista synkkauksen suhteen sekä puheen että tekstityksen osalta, mutta tällä hetkellä App Storesta löytyvään versioon ainakin osa näistä ongelmista on kuulemma jo ehditty korjata.

Ensimmäinen luku ilmaiseksi


Ensimmäinen luku oli pelattu noin tunnissa. Kokonaisuuteen kuuluu seitsemän lukua, joten kyseessä on vajaan kymmenen tunnin setti, mutta hinnasta ei vielä toistaiseksi ole tietoa. Tällä hetkellä saatavilla on iPad-version ensimmäinen luku ilmaiseksi, ja maksullinen kokonaisversio ilmestynee lähitulevaisuudessa. iPhone-yhteensopivaa versiota on jo lupailtu, ja muitakin alustoja harkitaan.


Ensimmäinen luku jätti odottavan fiiliksen, ja peliä olisi mielellään jatkanut eteenkin päin. Mitään kovin kekseliästä ainakaan alku ei vielä ehtinyt sisältämään, mutta pelaaminen tuntui silti ihan kivalta. Trailereista päätellen jatkossa luvassa on ainakin aikamatkailua ja mukana roikkuva robottikaveri, joten tarina päässee kunnolla vauhtiin vasta seuraavissa luvuissa. Koska ensimmäinen luku ei maksa mitään, iPadin omistavilla seikkailun ystävillä ei ole mitään syytä jättää tätä kokematta.

Päivitys: PC-versio


Ennakon luomiin odotuksiin vastattiin, kun Perils of Manin Steam-versiosta tippui arvostelunakki. Päähenkilön Ana Eberlingin matka pääsee siis jatkumaan, ja kuten odotettua, Ana saa kuin saakin kumppanikseen robottilinnun, Darwinin, jonka seurassa lähdetään aikamatkailemaan. Suvun mysteerit ja samalla myös melko kliseinen tarina avautuvat hiljalleen menneisyyden katastrofeja estellessä.

Viimeistely olisi ollut tarpeen monilta osin pelaamisen sujuvoittamiseksi. Tässäkin versiossa ruudusta toiseen liikkuminen ja aktiivisten esineiden klikkailu on hankalaa, etenkin kun hotspotit eivät ole aina ihan optimaalisesti paikoillaan. Menuissa liikkuminen on hivenen kömpelöä, ja ylimääräistä vaivaa tuo se, ettei hahmoa voi esimerkiksi nuolinapein liikutella, vaan siirtymiseen tarvitaan aina hiirtä. Toisaalta täysin hiirellä pelattava peli tarvitsee näppäimistön päästäkseen päävalikkoon. Pelistä löytyvä vihjejärjestelmä ei myöskään toimi toivotulla tavalla, sillä se ei ota huomioon jo tehtyjä asioita, eivätkä vihjeet siten yleensä auta juuri senhetkiseen jumitukseen.

Kokonaisuudesta muodostuu aika keskinkertainen tekele. On toisaalta piristävää, että erilaisia seikkailupelejä edelleen tehdään, ja tarvittavat elementit siihen ovat tässäkin koossa: pulmat ovat loogisia, peli näyttää ja kuulostaa ihan hyvältä ja hahmoissakin on pientä persoonallisuutta. Monella osa-alueella kuitenkin tuntuu kuin kehityksessä olisi loppunut aika kesken, ja lopulta hommat on paketoitu vähän sinne päin. Ehkä eniten olisin kaivannut lisäpanosta käsikirjoitukseen, sillä eteneminen tuntui nyt tylsältä suorittamiselta ja juonenkäänteet arvasi etukäteen. Kahtena peräkkäisenä iltana nukahdin pelin ääreen – ja kyseessä oli kuitenkin vain muutaman tunnin mittainen seikkailu.

Lyhyesti: Ihan kiva perinteinen seikkailupeli, joka tuntuu kuitenkin monilta osa-alueiltaan viimeistelemättömältä.
Hyvää: Lupaavat puitteet, Visuaalisesti ihan kiva
Huonoa: Ennalta-arvattava tarina, hankala vuorovaikutus, viimeistelemätön toteutus
Arvosana: 2,5 / 5


V2.fi | Kati Alha
< Sunnuntairakentelua:... Lauantai-illan Kevyi... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova