Listasunnuntai #207
Mitä kuuluu, Kickstarterit?
Monen muun tavoin – tai ehkä jopa monia muita enemmänkin – minäkin olen osallistunut pelien joukkorahoitukseen etupäässä Kickstarterin kautta. Ja monen muun tavoin olen havainnut, että rahoitetut projektit eivät aina toteudu siten kuin pitäisi, eivätkä ainakaan siinä aikataulussa. Käyn tässä läpi seitsemän omaa tukiprojektiani ja toivon, että lukijani kommentoivat itse tukemiensa hankkeiden menestystä. Näin saamme hieman yleiskuvaa siitä, miten peliprojektit toimittavat lupaamiaan tuloksia.
Arvioitu valmistuminen: Loppuvuodesta 2011
Toteuma: Etenee... hitaasti.
LoU oli ensimmäinen Kickstarter-projekti, johon laitoin rahaa. Ajatus vokseleilla tehdyistä Minecraftista kuulosti mukavalta, eikä kymppi nyt ollut iso summa. Projekti sai 20 000 dollarin budjettinsa juuri ja juuri kasaan, mutta aikaa pelin tekemiseen ei tuntunut tekijällä riittävän. Ilmeisesti paljolti vihaisten kommenttien vuoksi työ on kuitenkin nyt jatkunut ja alpha-versioita on tipahdellut silloin tällöin (viime vuoden aikana mentiin peräti v0.43:sta v0.45:een).
Arvioitu valmistuminen: Lokakuu 2012
Toteuma: "Act 1" on nyt alfatestauksessa
Tim Schaferin peli oli ensimmäisiä kunnollisia "overfundauksia": 400 000 dollarin hintaiseksi ajatellusta pikkupelistä tuli yli 3,5 miljoonan jättiläinen, ja lisäominaisuuksien stretch goalit vain paukkuivat. Valitettavasti vain samalla paukkuivat alkuperäiset aikataulut, ja lopulta peli jaettiin kahteen osaan, joista ensimmäinen tulee vuoden 2014 alkupuolella.
Arvioitu valmistuminen: Maaliskuu 2013
Toteuma: Saapui pari kuukautta myöhässä
Paljon keskustelua herättänyt pikkuruinen Android-pelikone saapui jokseenkin silloin kuin pitikin. Se ei kuitenkaan ollut tuolloin vielä firmwareltaan kovinkaan valmis, eikä pelattavaa ollut kovinkaan paljon. Molemmat tilanteet ovat sittemmin parantuneet hieman, mutta en voi varsinaisesti syyttää ketään, joka kokee tulleensa laitteen suhteen petetyksi. Pelit ovat lähinnä mobiililaitteilta portattuja ja niiden toimivuus padilla vaihtelee kovasti. Se on kyllä sanottava, että OUYAn sovelluskaupassa on tarjolla ehdottomasti härömpiä "pelejä" kuin missään muualla.
Arvioitu valmistuminen: Lokakuu 2012
Toteuma: Saapui kesällä 2013
Sympaattisen Al Lowen orkestroima Larryn paluu keräsi vain hieman ylimääräistä 500 000 dollarin tavoitteensa päälle, mutta viivästyi silti reilusti. Lopputulos oli sellainen kuin odotettiinkin, eli nykygrafiikoilla ja -äänillä väsätty uusintaversio ensimmäisestä pelistä. En usko että tästä käynnistyy uusien Larry-pelien kulta-aikaa, mutta ainakin pelin oikeudet ovat nyt jälleen hahmon luoneella taholla eivätkä brändiä ryöstöviljelleillä kökköpelitehtailijoilla.
Arvioitu valmistuminen: Helmikuu 2013
Toteuma: Alkuvuodesta 2014
Kun eräs kaikkien aikojen suosikkipeleistäni oli tekemässä paluuta alkuperäisen tiimin tekemänä, oli pledge sisässä ennen kuin ehdin edes lukea sivua loppuun. Vähemmän yllättäen aikataulut eivät ole pitäneet, enkä ole itse nähnyt vielä mitään pelattavaa, mutta mukavana eleenä tukijat saivat sentään Carmageddon 1:n sekä PC:lle että mobiililaitteille ilmaiseksi. Android-versiota on tullutkin pelattua ja se toimii yllättävän hyvin.
Arvioitu valmistuminen: Lokakuu 2013
Toteuma: Myöhästyi... ainakin hieman
Siitä huolimatta, että kolminkertaisesti ylirahoitettu WL2 ei päässyt aikataulutavoitteeseensa, se on varmastikin eräs parhaiten hoidettuja ja etenkin tiedotettuja tukemistani peliprojekteista. Ruutukuvia, videoita sun muuta on tipahdellut jatkuvasti ja betatestikin on juuri alkamassa. Myös alkuperäinen Wasteland ollaan toimittamassa projektin tukijoille ilmaiseksi.
Arvioitu valmistuminen: Maaliskuu 2013
Toteuma: Ehkä vielä tänä vuonna?
Raspberry Pi -huuman ollessa ylimmillään Pimoroni päätti rakentaa koneen ympärille pikkuisen arcadekaapin retropelien emulointia varten. En tarvinnut erikoisempaa suostuttelua tukijaksi. Homma myös vaikutti riittävän yksinkertaiselta, että se voisi toteutua jokseenkin ajallaan, mutta näin ei ole käynyt. Lähes jokaisen komponentin kanssa on ollut jotain pulmaa saatavuuden tai sopivuuden kanssa, eikä tiedotus ole toiminut. Nyt kuitenkin on jo esitelty kuvia valmiista piirilevyistä, joten eletään toivossa.
Tämän otoksen perusteella näyttää siltä, että vaikka vain yksi projekti on mennyt toistaiseksi suoranaisesti pieleen, aika harva tuntuu toteutuvan ajallaan. Millaisia teidän kokemuksenne ovat?
Lords of Uberdark
Arvioitu valmistuminen: Loppuvuodesta 2011
Toteuma: Etenee... hitaasti.
LoU oli ensimmäinen Kickstarter-projekti, johon laitoin rahaa. Ajatus vokseleilla tehdyistä Minecraftista kuulosti mukavalta, eikä kymppi nyt ollut iso summa. Projekti sai 20 000 dollarin budjettinsa juuri ja juuri kasaan, mutta aikaa pelin tekemiseen ei tuntunut tekijällä riittävän. Ilmeisesti paljolti vihaisten kommenttien vuoksi työ on kuitenkin nyt jatkunut ja alpha-versioita on tipahdellut silloin tällöin (viime vuoden aikana mentiin peräti v0.43:sta v0.45:een).
Double Fine Adventure (Broken Age)
Arvioitu valmistuminen: Lokakuu 2012
Toteuma: "Act 1" on nyt alfatestauksessa
Tim Schaferin peli oli ensimmäisiä kunnollisia "overfundauksia": 400 000 dollarin hintaiseksi ajatellusta pikkupelistä tuli yli 3,5 miljoonan jättiläinen, ja lisäominaisuuksien stretch goalit vain paukkuivat. Valitettavasti vain samalla paukkuivat alkuperäiset aikataulut, ja lopulta peli jaettiin kahteen osaan, joista ensimmäinen tulee vuoden 2014 alkupuolella.
OUYA
Arvioitu valmistuminen: Maaliskuu 2013
Toteuma: Saapui pari kuukautta myöhässä
Paljon keskustelua herättänyt pikkuruinen Android-pelikone saapui jokseenkin silloin kuin pitikin. Se ei kuitenkaan ollut tuolloin vielä firmwareltaan kovinkaan valmis, eikä pelattavaa ollut kovinkaan paljon. Molemmat tilanteet ovat sittemmin parantuneet hieman, mutta en voi varsinaisesti syyttää ketään, joka kokee tulleensa laitteen suhteen petetyksi. Pelit ovat lähinnä mobiililaitteilta portattuja ja niiden toimivuus padilla vaihtelee kovasti. Se on kyllä sanottava, että OUYAn sovelluskaupassa on tarjolla ehdottomasti härömpiä "pelejä" kuin missään muualla.
Leisure Suit Larry Reloaded
Arvioitu valmistuminen: Lokakuu 2012
Toteuma: Saapui kesällä 2013
Sympaattisen Al Lowen orkestroima Larryn paluu keräsi vain hieman ylimääräistä 500 000 dollarin tavoitteensa päälle, mutta viivästyi silti reilusti. Lopputulos oli sellainen kuin odotettiinkin, eli nykygrafiikoilla ja -äänillä väsätty uusintaversio ensimmäisestä pelistä. En usko että tästä käynnistyy uusien Larry-pelien kulta-aikaa, mutta ainakin pelin oikeudet ovat nyt jälleen hahmon luoneella taholla eivätkä brändiä ryöstöviljelleillä kökköpelitehtailijoilla.
Carmageddon Reincarnation
Arvioitu valmistuminen: Helmikuu 2013
Toteuma: Alkuvuodesta 2014
Kun eräs kaikkien aikojen suosikkipeleistäni oli tekemässä paluuta alkuperäisen tiimin tekemänä, oli pledge sisässä ennen kuin ehdin edes lukea sivua loppuun. Vähemmän yllättäen aikataulut eivät ole pitäneet, enkä ole itse nähnyt vielä mitään pelattavaa, mutta mukavana eleenä tukijat saivat sentään Carmageddon 1:n sekä PC:lle että mobiililaitteille ilmaiseksi. Android-versiota on tullutkin pelattua ja se toimii yllättävän hyvin.
Wasteland 2
Arvioitu valmistuminen: Lokakuu 2013
Toteuma: Myöhästyi... ainakin hieman
Siitä huolimatta, että kolminkertaisesti ylirahoitettu WL2 ei päässyt aikataulutavoitteeseensa, se on varmastikin eräs parhaiten hoidettuja ja etenkin tiedotettuja tukemistani peliprojekteista. Ruutukuvia, videoita sun muuta on tipahdellut jatkuvasti ja betatestikin on juuri alkamassa. Myös alkuperäinen Wasteland ollaan toimittamassa projektin tukijoille ilmaiseksi.
Picade
Arvioitu valmistuminen: Maaliskuu 2013
Toteuma: Ehkä vielä tänä vuonna?
Raspberry Pi -huuman ollessa ylimmillään Pimoroni päätti rakentaa koneen ympärille pikkuisen arcadekaapin retropelien emulointia varten. En tarvinnut erikoisempaa suostuttelua tukijaksi. Homma myös vaikutti riittävän yksinkertaiselta, että se voisi toteutua jokseenkin ajallaan, mutta näin ei ole käynyt. Lähes jokaisen komponentin kanssa on ollut jotain pulmaa saatavuuden tai sopivuuden kanssa, eikä tiedotus ole toiminut. Nyt kuitenkin on jo esitelty kuvia valmiista piirilevyistä, joten eletään toivossa.
Tämän otoksen perusteella näyttää siltä, että vaikka vain yksi projekti on mennyt toistaiseksi suoranaisesti pieleen, aika harva tuntuu toteutuvan ajallaan. Millaisia teidän kokemuksenne ovat?
Keskustelut (18 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
03.11.2013 klo 19.39 1
03.11.2013 klo 19.57
03.11.2013 klo 20.11
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
03.11.2013 klo 20.16 1
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
03.11.2013 klo 21.06
Ei etes heti tule mieleen mitään mikä olis niin unelma remake et sen haluais nähdä HD:na. Ehkä No One Lives Forever vois olla se ainoa joka oikeesti riittäis HD versiona. Vaikkakin toisaalta se peli toimii edelleen, on ihan hyvän näköinen ja kaikinpuolin pelattava. Uusista peleistä taas ei oikeastaan pelkästään konseptin takia halua ostaa mitään. Katotaan jos joskus tulee. Pahimpana ongelmana tosin ehkä tuo pelisuma, mikä ei ainakaan Humblebundlejen ansiosta oo yhtään helpottanut.
Rekisteröitynyt 03.12.2009
03.11.2013 klo 21.11 1
Toinen rojekti johon osallistuin oli Shadowrun: returns ja se sentään julkaistiin ihan ajallaan.
03.11.2013 klo 21.40
KS-rahoitusta en kyllä enää taida harrastaa.
03.11.2013 klo 21.46 1
Rekisteröitynyt 04.06.2009
03.11.2013 klo 21.59 1
Rekisteröitynyt 23.04.2007
04.11.2013 klo 00.13 2
Muita projekteja joita olen tukenut ovat Castle Story, Godus, Among the Sleep, Spintires, sekä surkea pettymys; Takedown.
Ja muistakaahan että Bugbearin Next Car Game löytyy myös Kickstarterista.
http://www.kickstarter.com/projects/1470493497/next-car-g
Rekisteröitynyt 12.09.2013
04.11.2013 klo 03.20 1
Villi veikkaus että tulee myöhästymään lisää kun ei ole vielä ilmestynyt mitään kunnollista peli kuvaa, mut kai se sieltä vielä tulee...
04.11.2013 klo 11.00
PA eteni betaan syyskuun paikkeilla ja peli edennyt sen jälkeen aika hyvää tahtia. Alkuperäisestä aikataulusta ollaan hiukan jäljessä. Valmiin pelin julkaisu varmaan joskus loppuvuodesta / ensi vuoden alussa.
Vähä kyllä harmittaa kun useampi kickstarter peli on nyt löytänyt tiensä myyntiin typistettynä tai pilkottuna episodeiksi. Mielenkiinnolla seuraan star citizenin edistymistä. 26 miljoonaa dollaria taisi juuri paukahtii rikki.
04.11.2013 klo 13.17
04.11.2013 klo 13.25 2
Jotkut puhuvat Kickstarterin kohdalla sijoituksesta, mutta itselleni sijoitus tarkoittaisi edes pientä mahdollisuutta saada jonkinlaista rahallista voittoa tai taloudellista hyötyä sijoituksestani (se, että lahjoituksesta saa pelin jos\kun se joskus valmistuu en laske hyödyksi). Rinnastaisin Crowd Funding:in ennemmin hyväntekeväisyyteen, lahjoituksiin tai pelien ennakkotilaamiseen ilman mitään takeita, että saa vastinetta rahoille. Jos Kickstarter-keräys onnistuisi, mutta projekti siitä huolimatta epäonnistuisi ja kaikki lahjoittajat menettäisivät rahansa, ei mielestäni kenelläkään olisi oikeutta alkaa siitä itkemään tai riehumaan rahojaan takaisin. Se on vain hyväksyttävä kun keräyksiin osallistuu. Vaikka tulisi suorastaan huijatuksi.
Toki olen tyytyväinen, että löytyy hölm... tuota... ihmisiä jotka tukevat näitä projekteja. Onpahan ainakin jonkinlainen mahdollisuus saada loistopelejä. Itse en vain näihin Kickstarter-arpajaisiin osallistu.
Rekisteröitynyt 03.09.2007
04.11.2013 klo 17.27
04.11.2013 klo 21.39
Viimeaikoina on alkanut kiinnostamaan enemmän fyysiset lautapelit kuin digitaaliset tuotteet. Toisaalta Kickstarter saattaa olla kalliimpi tai tuote ilmestyä jopa myöhemmin tukijalle kuin jälleenmyyntiin. Lautapelit ovat myös hintavia - ja pahimmillaan voivat olla kehnoja.
Rekisteröitynyt 16.01.2012
05.11.2013 klo 11.11
http://www.youtube.com/watch?v=Y43WI3mlRWo
Rekisteröitynyt 01.12.2012
05.11.2013 klo 14.56
http://www.metacritic.com/game/pc/takedown-red-sabre
http://www.youtube.com/watch?v=S79C8NJCntQ
Kirjoita kommentti