Call of Duty: Ghosts

Manu Pärssinen

26.09.2013 klo 12.00 | Luettu: 9634 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Ensikatsaus ja haastattelu
Viime viikolla Call of Duty: Ghostsin esittelytilaksi muutettuun huoneistoon oli kerääntynyt parikymmentä pohjoismaista pelitoimittajaa, kun Infinity Wardin yhteisöpäällikkö Tina Palacios avasi tapahtuman jo tutulla moninpelitrailerilla. Reilun puolen tunnin esitelmä oli jaettu kolmeen alaotsikkoon: “sinun sotilaasi”, “sinun maailmasi” ja “ota peli mukaasi”.

Sotilas oman mielen mukaan



Kun mukaan ottaa sukupuolen vaihtamisen, CoD: Ghostsin moninpeliin voi periaatteessa väsätä 20 000 erilaista sotilasta. Mukana on tietenkin kymmenittäin uusia aseita, ja erityisesti mainittiin uusi Marksman rifle -aseluokka. Huvittavankin paljon mainostettiin myös sitä, että tarkka-ampujan tähtäintä käytettäessä sen ympäristö ruudulla ei olekaan enää täysin musta, vaan epätarkka. Perkit ovat edeltäjää monipuolisemmin nyt pisteisiin perustuvia (aluksi kahdeksan käytettäväksi) ja niitä ovat muun muassa trailereissa nähty guard dog (haukkuu havaitessaan vihollisia, hyökkää niiden kimppuun) sekä Maniac, jonka myötä saa supernopeuden, tehokkaat suojat ja puukon käteen. Kaikissa perkeissä on tietenkin myös kääntöpuolensa; Maniaccia käytettäessä terveyspalkki ei kasva automaattisesti ja koira voi toki kuolla.

Squads-pelitilasta, joka on aivan oma osionsa yksinpelin ja moninpelin rinnalla, nähtiin myös oma trailerinsa. Oma Squad-ryhmä rakennetaan kymmenestä soturista, joista valitun joukon kanssa sitten lähdetään taistelemaan monenlaisissa pelitiloissa, kuten Squad vs. squad ja Wargame. Artikkelin lopussa olevalla haastatteluvideolla Tina Palacios kertoo enemmän muun muassa siitä, miten Squadit ovat hyvä paikka CoD-aloittelijoillekin päästä mukaan moninpelimeininkiin.

Maailma muuttuu, kuomaseni



Jokaisessa kentässä on sanottuja dynaamisia tapahtumia (Dynamic Map Events) ja ne ovat yksilöllisiä tietylle kentälle. Näitä voivat olla muun muassa ansat, seinien romahtamiset, tulvat tai jopa koko kentän tuhoutuminen, jolloin siitä käytännössä muodostuu aivan uusi peliympäristö. Palacios kertoi myös, että pelin animaatioita on paranneltu paljon sen perusteella, miten pelaajat ovat edellisissä peleissä liikkuneet - tai halunneet liikkua. Näitä ideoita kehittäjät ovat keränneet muun muassa katsomalla fanien Youtube-videoita.

Uutena kenttänä lehdistölle esiteltiin Stonehaven, jonka trailerilla esittäytyi kivinen linna ympäristöineen. Laaja ympäristö sisälsi myös ilmeisesti maahan rysähtäneen satelliitin ja paljon linnan ympärysrakennuksia.

Pelataan kavereiden kanssa



Uusi Call of Duty ID -ominaisuus tulee jokaiselle pelin pelaajalle ja se tallentaa statistiikat ja muut tiedot. Vaikka olisi pelannut peliä Playstation 3:lla ja menee käymään kaverilla, jolla on Playstation 4, voi peliä pelata siellä omalla Call of Duty ID:llä verkossa kaverin kanssa. PS4:llä tapahtunut sotilaiden edistyminen tallentuu taas ID:hen ja siitä tilanteesta voi jatkaa omalla pelikonsolillaan. Toistaiseksi ei suoraan luvattu, että touhu toimii myös eri konsolivalmistajien koneiden kesken, mutta se on toiveena tekijöilläkin.

Call of Duty App -sovelluksesta nähtiin myös traileri. Sen avulla mobiililaitetta voi käyttää tilastojen katsomiseen, kavereiden seuraamiseen ja myös kakkosnäyttönä verkkopeleissä. Lisäksi mukana on uusi pelimuoto Clan Wars, joka on tavallaan peli Call of Dutyn ulkopuolella, mutta sen edistyminen riippuu kuitenkin itse pääpelin pelaamisesta. Kahden viikon välein klaanit haastetaan toistensa kimppuun valloittamaan alueita Clan Warsissa ja se, kuinka siinä onnistutaan, riippuu siitä, kuinka hyvin klaanilaiset pärjäävät Call of Dutyn verkkopelissä. Palkintona voitoista peliin saa pieniä bonuksia.



Aiemmin julkistetut pelimoodit käytiin myös läpi: Search and Rescue korvaa Search and Destroyn, ja siinä kuolleet pelikaverit voi pelastaa takaisin peliin, mikäli ehtii heidän tagilleen ennen vihollista. Hektisessä Cranked-pelitilassa ensimmäisen tapon jälkeen on 30 sekuntia aikaa saada seuraava tappo, ja sitten taas sama aika saada sitä seuraava ja niin edelleen, muuten pelaaja räjähtää. Blitz-tilassa molemmilla osapuolilla taas on maalialueet, jonka portaaleihin pitää päästä mahdollisimman monta kertaa - tai ainakin useammin kuin vastustaja.

Tarinaa testosteronin tueksi


Räiskintäpelit ja juoni, pah! Ghostsia hehkutettiin heti alkumetreiltä entistä juonipitoisemmaksi yksinpelikampanjan osalta ja mukana on osaava kynäilijä Stephen Gaghan (Traffic). Koko juonikuvio haluttiin pistää uusiksi ja tällä kertaa pelaaja kuuluu altavastaajiin. Yhdysvallat on alakynnessä omaan puolustusjärjestelmäänsä liittyvän katastrofin jäljiltä ja Etelä-Amerikasta höökii päälle Federation -nimellä kulkeva armeija.

Yksinpelin keskiössä ovat veljekset Logan ja Hesh Walker, joista ensimmäisellä pelataan. He liittyvät Ghosteihin, jotka ovat viimeiset selvinneet eliittijoukkojen jäsenet ja teitenkin tarkoituksena on pelastaa maailma, uskollisen Riley-koiran rinnalla. Yksinpeliä toimittajajoukkio ei päässyt itse pelaamaan, vaan Xbox Onen ohjaimessa oli kiinni Infinity Wardin edustaja. Alla olevalla trailerilla nähtävää avaruusosiota nähtiin huomattavasti pidempään ja hyvältähän se näytti. Meno oli, tottakai, kuin jostain uskomattoman suuren budjetin toimintaleffasta.



Esityksen jälkeen toimittajajoukkio päästettiin testaamaan muun muassa yllä mainittuja pelitiloja Squadeina. Päällimmäiseksi pikaisesta testistä jäi mieleen kaiken kauhistuttava hektisyys. Myönnän, etten ole paljon kyseisen pelisarjan moninpeleissä viihtynyt, mutta mitään vähänkään enemmän aikaa vaativaa ei tuntunut ehtivän tekemään kun henkikulta jo herkesi. Koiran käyttö pelissä ei oikein vakuuttanut: matalana ja vikkelänä otuksena sitä ei usein huomannut, ennen kuin se oli jo kurkussa kiinni ja “Killed Dog, 250 points!” -ilmoitus aiheutti vaivaantuneen naurahduksen. Blitz-tila ja perinteinen lipunryöstö olivat eniten meikäläisen makuun, Cranked taas aiheutti lähinnä pahoinvointia nopeatempoisuudellaan. Vanha ja raihnainen, se minä olen.

Toivoin hartaasti, että hyvätunnelmaiselta vaikuttavaa yksinpeliä olisi saanut pelata rauhassa itse. Moninpeliosasto vaikutti päällisin puolin samalta menolta kuin aina ennenkin - ja tämän kuulin muidenkin toimittajien suusta. Seuraavan sukupolven alustan siinä huomasi lähinnä aseen kyljen hienoista tekstuureista.

Alla Tina Palaciosin haastattelu, jossa aiheina ovat muun muassa pelin parhaat puolet, nuubit, koirat, naiset ja fanit.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Listasunnuntai #204... Retrosunnuntai 2: Ni... >

Keskustelut (6 viestiä)

Hurr

26.09.2013 klo 13.55 2 tykkää tästä

Dogs, dogs, dogs
lainaa
moogle

27.09.2013 klo 15.50

Guard dog ja maniac perkkejä? Luulin että ne ovat killstreakkeja
lainaa
Cat

27.09.2013 klo 19.32

Hurr kirjoitti:
Dogs, dogs, dogs


Cats, cats, cats
lainaa
aivopieru

27.09.2013 klo 19.39

Search and destroy korvattu jollakin paskeella? SnD on juuri se ainut ja oikea pelimuoto. Harvemmin tuli muuta pelattua kuin sitä. Nyt kun sekin on sitten kuopattu, niin taitaa omat CoD-pelailut olla siinä. Tosin ainahan voi tyytyä vanhempiin (ja parempiin) pelisarjan osiin.
lainaa
Sir_Rymylys

Rekisteröitynyt 11.04.2007

27.09.2013 klo 20.21 3 tykkää tästä

Ostan heti julkaisussa! Plussa hyvin mallinnetusta koirasta. Saakohan koiraan pultattua rynnäkkökivääriä?
lainaa
sodjgfjj

29.09.2013 klo 09.53

SnD ei ole edes hyvä pelimuoto. IW tekee ja kaikki IW:n CoDit on iskenyt, joten varmaan tämäkin. Harmi, että ottanut failarchista mallia joillain koira touhuilla. Failarch ei ole päässyt ikinä tuosta ärsyttävästä dogs killstreakista eroon
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi joulukisat 2024
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova