Lola Pandan syntysijoilla
Haastattelussa BeiZ
V2.fi haastatteli toimitusjohtaja Mika Heikinheimoa, joka kertoi, että alunperin BeiZ perustettiin 3 vuotta sitten Pekingissä, mutta osakeyhtiö syntyi Suomeen vuotta myöhemmin. Tällä hetkellä suurin osa toiminnasta on kotimaan kamaralla. Tuotteet ovat opetuksellisia pelejä 3-8 -vuotiaille lapsille.
BeiZ kuulostaa ulkomaalaiselta nimeltä. Kuinka tamperelainen yritys sitten on ja mistä nimi tulee?
- BeiZ työllistää tällä hetkellä 17 henkeä, joista 11 työskentelee Tampereella ja 6 Pekingissä. Nykyisin uusien pelien kehitys tehdään Suomessa ja Kiinassa hoidetaan lähinnä lokalisointeja Kiinan kasvaville markkinoille. Nimi BeiZ tulee perustamisvaiheesta – Bei tarkoittaa kiinaksi pohjoista ja Z linkittyy sanaleikkeihin, selventää Mika Heikinheimo.
Opetuspelejä lähdettiin tekemään, koska haluttiin hyödyttömän mobiilisisällön rinnalle jotain oikeasti hyödyllistä ja hauskaa sisältöä, kertoo Heikinheimo. Hänen mukaansa varsinkin tabletit mahdollistavat poikkeuksellisen oppimiskokemuksen leikin varjolla, sillä pelien ääniohjaus, välitön palaute lapsille, helppo käytettävyys ja mukautuva haasteellisuus vievät oppimisenkin aivan uudelle tasolle.
Oletteko koskaan ajatelleet tehdä muunlaisia pelejä?
- Pitäydymme ainakin toistaiseksi opetuksellisissa peleissä, mutta toki ne lähestyvät muita pelejä kovaa vauhtia. Pyrimme siihen, että jopa yksinkertaisimmassa pelissämme on aina joku selkeä opetuksellinen näkökulma. Uusimmat pelimme ovat jo todella laajoja kokonaisuuksia ja esimerkiksi Lolan ABC-Juhlat -peli voittaa tuotantoarvoillaan ja laajuudellaan selkeästi useimmat lasten pelit, vakuuttaa Heikinheimo.
BeiZin peleissä on ääniohjaus yleensä noin kymmenellä eri kielellä. Toimitusjohtaja kertoo, että hyvällä käyttöliittymäsuunnittelulla ääniohjauksen tarve voitaisiin poistaa, mutta varsinkin pienet laspet pitävät kehuista ja palautteesta omalla äidinkielellään. Suomi toimii pelien koemarkkinana, vaikka muuten keskitytäänkin suuriin maailmankieliin (kiina, englanti ja venäjä).
Missä maissa pelinne ovat suosituimpia ja kuinka suosittuja ne ovat?
- Meille kokonaisuutena suurin markkina on Yhdysvallat, mutta olemme hyvissä asemissa monessa maassa joihin meillä on hyvä ääninäyttelijä ja laadukkaasti lokalisoitu tuote. Esimerkiksi hurjasti kasvavassa Kiinassa olemme neljänneksi suurin lastenpelien julkaisija. Monessa pienemmässä maassa asemamme on myös varsin hyvä, kuten esimerkiksi Ranskassa ja vaikka Hollannissa. Suomessa olemme aivan selkeästi suurin opetuksellisten pelien tekijä – karkeasti arvioiden noin puolet Suomessa myytävistä opetuksellisista tablet-peleistä on meidän tekemiämme.
Ambient Insightin tekemän tutkimuksen mukaan opetuksellisten pelien markkinoiden koko on noin 1,5 miljardia dollaria tällä hetkellä ja kasvaa vauhdilla. Suomessa summat eivät tietenkään ole valtavia, mutta kasvu on täälläkin BeiZin mukaan kovaa.
Heikinheimo kertoo, että kouluissa Lola Panda -pelejä ei juuri käytetä opetukseen Yhdysvaltojen ulkopuolella. Hän kuitenkin muistuttaa, että niitä voi pelata tablettien lisäksi PC:llä, Macilla ja esimerkiksi Nintendo 3DS -konsolilla.
Miltä Suomen pelimarkkinoilla tuntuu tällä hetkellä olla teidän firmanne näkökulmasta?
- Suomesta löytyy hyvää osaamista opetuksellisten pelien tekemiseen ja rahoitustakin tuntuu löytyvän, kun omat tunnusluvut vain kehittyvät kunnolla. Toisaalta toimintaamme häiritsee pienehköt kotimarkkinat.
Löytyykö Lola Panda -leluja joskus samaan tapaan kaupoista kuin nyt vihaisia lintuja?
- Monet nousevat brändit on toki tulleet viime aikoina juuri pelipuolelta. Lola Panda tulee seikkailemaan syyskuussa esimerkiksi tehtäväkirjoissa ja vaatemallistokin on lähes valmis. Oma pääfokuksemme on kuitenkin erinomaisten pelien teossa ja yhteistyökumppanimme hoitavat laajenemista digitaalisen jakelun ulkopuolelle, painottaa toimitusjohtaja Heikinheimo.
V2.fi kiittää haastattelusta.
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti