Hobitti ja XCOM-agentti
The Bureaun livetrailerit
V2.fi pääsi virtuaali-istahtamaan muutaman kymmenen muun journalistin kanssa Dominic Monaghanin (Lost, Lord of the Rings) sekä ohjaaja Henry Hobsonin (tuleva Schwarzenegger-leffa Maggie) seuraan eilen illalla. Aiheena oli The Bureau: XCOM Declassified -peliä varten tehdyt livevideotrailerit, joista muutaman pääosassa Monaghan esiintyi. Tilaisuus alkoi sillä, että videot katseltiin herrojen kommentoinnin kera ja sitten miehet vastasivat muutamiin kysymyksiin. Tässä pieni reportaasi tilaisuudesta.
Ensimmäinen video oli The Burn Room, jota tehtäessä ei ollut edes varmaa, tuleeko videoista kokonainen sarja, joista muodostuisi tarina. Video oli kuitenkin niin suosittu, että pelin fanit halusivat lisää. Monaghan ei ollut ensimmäisessä videossa mukana, mutta hän oli kiinnostunut olemaan mukana videopeliprojektissa, joka ei liittynyt mihinkään elokuvaan. “Se oli mielestäni aidosti cool projekti”, muotoili mies.
Toinen video oli nimeltään Orbit and the Asteroids, jossa esittäytyi hieman epämääräisen outo pelle ja avaruusolentonukke. Televisio-ohjelma päättyy kuitenkin yllättäen, kun kulisseissa vilahtaa hämäräperäinen hahmo. Ohjaajan mielestä pellet ovat pelottavia, aidosti pahoja olentoja ja tämä oli miehen kosto heille. Hän halusi mukaan hieman huumoria ja kertoi, että ehkä jonkun miellyttävämmän päähenkilön valitseminen pätkään olisi ollut liian epäreilua. Dominic kommentoi lapsen esiintymistä videoiden pääosassa. “Se lisää tarinaan tehoa ja poikaa esittänyt lapsi oli mukava. Minulla ei ole lapsia, joten oli hauska esittää isää hetken.”
Kolmas video oli lopulta nimeltään The Bottle ja sen valitsivat toisesta ratkaisuvaihtoehdosta katsojat (1% erolla, yli 20 000 ääntä). Videolla paljastuu, että pääosa-agentti Ennis Colen (Monaghan) vaimo ja lapsi saivat surmansa yhteenotossa avaruusolentojen kanssa. Katsojat päättivät, tarttuuko agentti tämän faktan jälkeen aseeseen vai viskipulloon ja valinta oli pullo. Monaghan käsikirjoitti hahmonsa sekä valitsi agentin nimen itse. Hänen mielestään Cole kuulosti amerikkalaiselta, mutta ei selkeästi siltä, onko kyseessä hyvä vai paha tyyppi. Etunimi tulee Dominicin lapsuuden ihastuksesta, jonka sukunimi oli Ennis (huippu-urheilija Jessica Ennis). Hänen mielestään oleellista pätkässä ei ole se, että agentti kirjoittaa raporttia, vaan se, kuinka hän hajoaa henkisesti palasiksi sitä tehdessään.
Sitten nähtiin se toinen vaihtoehto: The Gun. Tekijöiden spekuloinnin mukaan se hävisi äänestyksen, koska katsojat pelkäsivät, että päähenkilö posauttaisi aseella aivonsa pihalle. Nyt nähtiin kuitenkin, että aseeseen tarttuminen johti kostoretkelle lähtöön: Ennis kaiversi yhteen luotiin poikansa nimen ja läksi matkaan. Dominic kertoo, että olisi itsekin olisi agentin kengissä oikeasti ollessaan valinnut pullon. Ohjaaja taas olisi toivonut, että katsojat olisivat valinneet aseen, sillä siitä tarinan jatko olisi ollut selkeämpää.
Seuraava video oli The Chase. Agentti Ennis on pellolla, raportoi puhelimeensa ‘nähneensä yhden’ ja saa käskyn seurata sitä. “Se on väijytys!”, laukauksen ääni, pimeyttä. Loppu. Mutta vielä ei tiedetä, miten päähenkilölle kävi. Ohjaaja kertoo, että Monaghanin mukaantulon myötä käsikirjoitus muuttui tunteikkaammaksi. Kaliforniasta oli kuitenkin vaikeuksia löytää sopivanlainen pelto ja reppukin unohtui (se lisättiin myöhemmin tietokoneella). Kalkkarokäärmeet, kuumuus, punkit ja ajanpuute haittasivat kuvauksia. Videolla nähty kaatuminen ei ollut suunniteltu, mutta kun se tapahtui, Dominic oli varma, että ohjaaja ottaa sen mukaan.
Seuraava video oli nimeltään The Interrogation. Tavoitteena oli näyttää asioiden toinen puoli, se, mitä The Bureau oikein tekee. Siinä toinen agentti kuulustelee ja kohtelee väkivalloin kuulusteltavaa, jota ei kuvissa nähdä: ei siis tiedetä, oliko kyseessä ihminen vai avaruusolento. Ohjaaja kertoo, että pätkä sitoutuu teemaltaan hyvin peliin, jossa lähetetään agentteja suorittamaan tehtäviä.
Viimeinen video The Aftermath näytettiin lehdistölle päivää ennen sen julkistamista ja se on nyt tuoreeltaan tässä alapuolella. Video on tunnelmaltaan saman tyylinen kuin ensimmäinen traileri ja sitoo useimmat juonilangat yhteen. Siinä nähdäänkin pätkiä aikaisemmista videoista ja samalla jokaisen niistä tarinaa jatketaan pieni nykäys eteenpäin. Myös agentti Colen kohtalo käy selväksi. Lopuksi nähdään, kuinka The Bureau ‘pyyhkii’ kaiken pois - kokonaisen kaupungin?
Video kuvattiin vanhassa lentotukikohdassa, jota voitiin käyttää suurin piirtein ilman erikoistehosteita: talojen katoille ‘lentäneet’ autot olivat oikeasti katoilla ja paikkoja sytyteltiin oikeasti tuleen. Tekijät olivat tyytyväisiä, että mukaan saatiin paljon yksityiskohtia, jotka sitovat sen peliin. Dominic kertoo, että ei voi näyttää videota äidilleen, koska hänen äitinsä ei suostu katsomaan mitään, missä hän kuolee. Colen kuolema kuitenkin antaa motivaation pelin hahmoille, sekä väkivaltaiselle toiminnalle edellisessä videossa.
Monaghan paljasti, että hän on itsekin pelaaja ja 2K:n pelit ovat tuttuja, joten hän oli innoissaan saadessaan jalkansa oven väliin pelibisneksessä. Hänellä on myös oma peli-idea ja hän haluaisi mielellään näytellä pelihahmoa jonkin pelin pääosassa. Hollywood-näyttelijät ovat esiintyneet viime aikoina peleissä enemmän ja Dominicin mukaan syynä on se, että pelien maailma on muuttunut hurjasti. Hänen mielestään fiksut näyttelijät ovat huomanneet, kuinka suureksi pelien markkinat ovat kasvaneet ja että siinä kannattaa olla mukana.
Lopuksi tekijöiltä kysyttiin joukkio kysymyksiä.
Mikä oli haastavinta saada tässä projektissa täysin oikein? (V2.fi:n esittämä kysymys)
Henry Hobson: “Se, että kerrotaan tarina, joka on oikeasti osa paljon isompaa tarinaa, isompaa maailmaa. Että saatiin syntymään tunne siitä, että tapahtumia ympäröi suuri maailma.“
Haluaisiko ohjaaja laajentaa videot tv-sarjaksi tai elokuvaksi?
Henry Hobson: “Haluaisin ehdottomasti tehdä tästä isomman tv-sarjan tai elokuvan. Nykyään on Netflixit ja muut, joten tämä tarina, teknologia, hahmot, X-files-henkisyys sopisi siihen mahtavasti. Se olisi hienoa“.
Miten vaikea oli saada mukaan XCOM-tunnelma?
Henry Hobson: “Peli on niin ikoninen - hahmot, reput, välineet - oli tärkeää saada ne yksityiskohdat täysin oikein ja sen jälkeen sen ympärille oli helppoa rakentaa XCOMiin sopiva tunnelma ja maailma.”
Miksi avaruusolennot pidettiin videoissa niin suurena mysteerinä, että niitä tuskin näki?
Henry Hobson: “Koska siitä pelissä on kyse: asioiden pitämisestä salassa. Halusin sen olevan mukana näissä videoissa: ettei aivan tiedetä, mitä kuvissa näkyy, kuka kukakin on”
Olet tehnyt pelitrailereita ennenkin, mutta mikä houkutteli sinut mukaan tähän projektiin?
Henry Hobson: “Olin jo pitkään etsinyt jotain vanhemmalle aikakaudelle sijoittuvaa Mad Menin tyyliin. Sellaista, jossa on vakoilua, kylmää sotaa ja niin edelleen. Kun tätä ehdotettiin minulle, ratkaisu oli helppo.”
Mitkä ovat omat lempipelinne?
Henry Hobson: “Sain onnekseni olla mukana The Last of Usin tekemisessä tehdessäni sen alkutekstit ja pidän siitä pelistä kovasti. Tein myös Resistance 3:een livetrailerin, ja sekin peli oli hyvä. Pelihistoriani menee tosin Star Fox -aikakaudelle, siitä voitin jostain kilpailusta palkinnonkin.”
Dominic Monaghnan: “The Last of Us oli mahtava ja olen pelannut myös Unchartedit, paljon FIFAa, paljon Skyrimiä. Klassisemmista peleistä Ratchet ja Clank, Jak & Daxter, Parappa the Rapper, NBA Street... Macillani pelasin paljon Kentucky Route Zeroa ja iPhonellani Virus Inciä . Pidän peleistä, joissa vaaditaan taitoa ja Skyrimissä pelikellossani on yli 300 tuntia. Pelasin myös Medal of Honoria ja pidin kovasti ensimmäisestä Halosta. Pyrin pysymään mukana pelimaailman kärryillä.
Dominic Monaghan totesi myös, ettei malta odottaa seuraavaa Unchartedia - pitäisiköhän tästä repiä jättihuhuotsikot pelin varmistumisesta Playstation 4:lle?
Ensimmäinen video oli The Burn Room, jota tehtäessä ei ollut edes varmaa, tuleeko videoista kokonainen sarja, joista muodostuisi tarina. Video oli kuitenkin niin suosittu, että pelin fanit halusivat lisää. Monaghan ei ollut ensimmäisessä videossa mukana, mutta hän oli kiinnostunut olemaan mukana videopeliprojektissa, joka ei liittynyt mihinkään elokuvaan. “Se oli mielestäni aidosti cool projekti”, muotoili mies.
Toinen video oli nimeltään Orbit and the Asteroids, jossa esittäytyi hieman epämääräisen outo pelle ja avaruusolentonukke. Televisio-ohjelma päättyy kuitenkin yllättäen, kun kulisseissa vilahtaa hämäräperäinen hahmo. Ohjaajan mielestä pellet ovat pelottavia, aidosti pahoja olentoja ja tämä oli miehen kosto heille. Hän halusi mukaan hieman huumoria ja kertoi, että ehkä jonkun miellyttävämmän päähenkilön valitseminen pätkään olisi ollut liian epäreilua. Dominic kommentoi lapsen esiintymistä videoiden pääosassa. “Se lisää tarinaan tehoa ja poikaa esittänyt lapsi oli mukava. Minulla ei ole lapsia, joten oli hauska esittää isää hetken.”
Kolmas video oli lopulta nimeltään The Bottle ja sen valitsivat toisesta ratkaisuvaihtoehdosta katsojat (1% erolla, yli 20 000 ääntä). Videolla paljastuu, että pääosa-agentti Ennis Colen (Monaghan) vaimo ja lapsi saivat surmansa yhteenotossa avaruusolentojen kanssa. Katsojat päättivät, tarttuuko agentti tämän faktan jälkeen aseeseen vai viskipulloon ja valinta oli pullo. Monaghan käsikirjoitti hahmonsa sekä valitsi agentin nimen itse. Hänen mielestään Cole kuulosti amerikkalaiselta, mutta ei selkeästi siltä, onko kyseessä hyvä vai paha tyyppi. Etunimi tulee Dominicin lapsuuden ihastuksesta, jonka sukunimi oli Ennis (huippu-urheilija Jessica Ennis). Hänen mielestään oleellista pätkässä ei ole se, että agentti kirjoittaa raporttia, vaan se, kuinka hän hajoaa henkisesti palasiksi sitä tehdessään.
Sitten nähtiin se toinen vaihtoehto: The Gun. Tekijöiden spekuloinnin mukaan se hävisi äänestyksen, koska katsojat pelkäsivät, että päähenkilö posauttaisi aseella aivonsa pihalle. Nyt nähtiin kuitenkin, että aseeseen tarttuminen johti kostoretkelle lähtöön: Ennis kaiversi yhteen luotiin poikansa nimen ja läksi matkaan. Dominic kertoo, että olisi itsekin olisi agentin kengissä oikeasti ollessaan valinnut pullon. Ohjaaja taas olisi toivonut, että katsojat olisivat valinneet aseen, sillä siitä tarinan jatko olisi ollut selkeämpää.
Seuraava video oli The Chase. Agentti Ennis on pellolla, raportoi puhelimeensa ‘nähneensä yhden’ ja saa käskyn seurata sitä. “Se on väijytys!”, laukauksen ääni, pimeyttä. Loppu. Mutta vielä ei tiedetä, miten päähenkilölle kävi. Ohjaaja kertoo, että Monaghanin mukaantulon myötä käsikirjoitus muuttui tunteikkaammaksi. Kaliforniasta oli kuitenkin vaikeuksia löytää sopivanlainen pelto ja reppukin unohtui (se lisättiin myöhemmin tietokoneella). Kalkkarokäärmeet, kuumuus, punkit ja ajanpuute haittasivat kuvauksia. Videolla nähty kaatuminen ei ollut suunniteltu, mutta kun se tapahtui, Dominic oli varma, että ohjaaja ottaa sen mukaan.
Seuraava video oli nimeltään The Interrogation. Tavoitteena oli näyttää asioiden toinen puoli, se, mitä The Bureau oikein tekee. Siinä toinen agentti kuulustelee ja kohtelee väkivalloin kuulusteltavaa, jota ei kuvissa nähdä: ei siis tiedetä, oliko kyseessä ihminen vai avaruusolento. Ohjaaja kertoo, että pätkä sitoutuu teemaltaan hyvin peliin, jossa lähetetään agentteja suorittamaan tehtäviä.
Viimeinen video The Aftermath näytettiin lehdistölle päivää ennen sen julkistamista ja se on nyt tuoreeltaan tässä alapuolella. Video on tunnelmaltaan saman tyylinen kuin ensimmäinen traileri ja sitoo useimmat juonilangat yhteen. Siinä nähdäänkin pätkiä aikaisemmista videoista ja samalla jokaisen niistä tarinaa jatketaan pieni nykäys eteenpäin. Myös agentti Colen kohtalo käy selväksi. Lopuksi nähdään, kuinka The Bureau ‘pyyhkii’ kaiken pois - kokonaisen kaupungin?
Video kuvattiin vanhassa lentotukikohdassa, jota voitiin käyttää suurin piirtein ilman erikoistehosteita: talojen katoille ‘lentäneet’ autot olivat oikeasti katoilla ja paikkoja sytyteltiin oikeasti tuleen. Tekijät olivat tyytyväisiä, että mukaan saatiin paljon yksityiskohtia, jotka sitovat sen peliin. Dominic kertoo, että ei voi näyttää videota äidilleen, koska hänen äitinsä ei suostu katsomaan mitään, missä hän kuolee. Colen kuolema kuitenkin antaa motivaation pelin hahmoille, sekä väkivaltaiselle toiminnalle edellisessä videossa.
Monaghan paljasti, että hän on itsekin pelaaja ja 2K:n pelit ovat tuttuja, joten hän oli innoissaan saadessaan jalkansa oven väliin pelibisneksessä. Hänellä on myös oma peli-idea ja hän haluaisi mielellään näytellä pelihahmoa jonkin pelin pääosassa. Hollywood-näyttelijät ovat esiintyneet viime aikoina peleissä enemmän ja Dominicin mukaan syynä on se, että pelien maailma on muuttunut hurjasti. Hänen mielestään fiksut näyttelijät ovat huomanneet, kuinka suureksi pelien markkinat ovat kasvaneet ja että siinä kannattaa olla mukana.
Lopuksi tekijöiltä kysyttiin joukkio kysymyksiä.
Mikä oli haastavinta saada tässä projektissa täysin oikein? (V2.fi:n esittämä kysymys)
Henry Hobson: “Se, että kerrotaan tarina, joka on oikeasti osa paljon isompaa tarinaa, isompaa maailmaa. Että saatiin syntymään tunne siitä, että tapahtumia ympäröi suuri maailma.“
Haluaisiko ohjaaja laajentaa videot tv-sarjaksi tai elokuvaksi?
Henry Hobson: “Haluaisin ehdottomasti tehdä tästä isomman tv-sarjan tai elokuvan. Nykyään on Netflixit ja muut, joten tämä tarina, teknologia, hahmot, X-files-henkisyys sopisi siihen mahtavasti. Se olisi hienoa“.
Miten vaikea oli saada mukaan XCOM-tunnelma?
Henry Hobson: “Peli on niin ikoninen - hahmot, reput, välineet - oli tärkeää saada ne yksityiskohdat täysin oikein ja sen jälkeen sen ympärille oli helppoa rakentaa XCOMiin sopiva tunnelma ja maailma.”
Miksi avaruusolennot pidettiin videoissa niin suurena mysteerinä, että niitä tuskin näki?
Henry Hobson: “Koska siitä pelissä on kyse: asioiden pitämisestä salassa. Halusin sen olevan mukana näissä videoissa: ettei aivan tiedetä, mitä kuvissa näkyy, kuka kukakin on”
Olet tehnyt pelitrailereita ennenkin, mutta mikä houkutteli sinut mukaan tähän projektiin?
Henry Hobson: “Olin jo pitkään etsinyt jotain vanhemmalle aikakaudelle sijoittuvaa Mad Menin tyyliin. Sellaista, jossa on vakoilua, kylmää sotaa ja niin edelleen. Kun tätä ehdotettiin minulle, ratkaisu oli helppo.”
Mitkä ovat omat lempipelinne?
Henry Hobson: “Sain onnekseni olla mukana The Last of Usin tekemisessä tehdessäni sen alkutekstit ja pidän siitä pelistä kovasti. Tein myös Resistance 3:een livetrailerin, ja sekin peli oli hyvä. Pelihistoriani menee tosin Star Fox -aikakaudelle, siitä voitin jostain kilpailusta palkinnonkin.”
Dominic Monaghnan: “The Last of Us oli mahtava ja olen pelannut myös Unchartedit, paljon FIFAa, paljon Skyrimiä. Klassisemmista peleistä Ratchet ja Clank, Jak & Daxter, Parappa the Rapper, NBA Street... Macillani pelasin paljon Kentucky Route Zeroa ja iPhonellani Virus Inciä . Pidän peleistä, joissa vaaditaan taitoa ja Skyrimissä pelikellossani on yli 300 tuntia. Pelasin myös Medal of Honoria ja pidin kovasti ensimmäisestä Halosta. Pyrin pysymään mukana pelimaailman kärryillä.
Dominic Monaghan totesi myös, ettei malta odottaa seuraavaa Unchartedia - pitäisiköhän tästä repiä jättihuhuotsikot pelin varmistumisesta Playstation 4:lle?
Keskustelut (1 viestiä)
Rekisteröitynyt 28.11.2008
09.08.2013 klo 16.10 1
Kirjoita kommentti